Volledige versie bekijken : Beryl installeren op Ubuntu Hardy Heron



RobinW300i
13 September 2008, 20:42
Hello Minatica:good:,

Heeft iemand hier mss een SIMPELE uitleg hoe ik Beryl moet installerenv (Ubuntu 8 Hardy Heron)?
Als ik zoek via google of in het help-nestand van Ubuntu krijg ik alleen maar zo'n veel te ingewikkelde uitleg te zien :s

Alvast bedankt!
Grtz Robin :)

Jule
13 September 2008, 21:24
Staat op Systeem>>Voorkeuren>>Uiterlijk>>tabblad "Visuele effecten" reeds "Extra" aangevinkt?
Ik zal zelf even moeten zien hoe je vier bladen krijgt die u kan roteren. Ik ben er alvast ooit eens in geslaagd bij de 7 versie, zonder Beryl te installeren. De functie is standaard voorzien ... :good:

Snakey
14 September 2008, 10:22
Voer het volgende uit in de terminal:
sudo apt-get install compizconfig-settings-managerGa naar System → Preferences → Advanced Desktop Effects Settings
Kies welke effecten je wilt aanzetten.
Zorg er ook voor dat je de binary drivers voor de grafische kaart hebt geïnstalleerd, dat kan je ook terugvinden in System → Administration → Hardware Drivers (enable restricted drivers).

RobinW300i
14 September 2008, 10:54
Staat op Systeem>>Voorkeuren>>Uiterlijk>>tabblad "Visuele effecten" reeds "Extra" aangevinkt?
Ik zal zelf even moeten zien hoe je vier bladen krijgt die u kan roteren. Ik ben er alvast ooit eens in geslaagd bij de 7 versie, zonder Beryl te installeren. De functie is standaard voorzien ... :good:

is al aangevinkt

Maar... blijkt dat dat nie aleen met beryl is.....
Heeft er iemand misschien enig idee hoe je een programma instaleert op ubuntu dat je hebt gedownload?!

Alles word gewoon met Archiefbeheer geopend :wtf:

RobinW300i
14 September 2008, 10:55
Voer het volgende uit in de terminal:
sudo apt-get install compizconfig-settings-managerGa naar System → Preferences → Advanced Desktop Effects Settings
Kies welke effecten je wilt aanzetten.
Zorg er ook voor dat je de binary drivers voor de grafische kaart hebt geïnstalleerd, dat kan je ook terugvinden in System → Administration → Hardware Drivers (enable restricted drivers).
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11 Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

RobinW300i
14 September 2008, 11:03
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11 Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
--
Oh, en nu is het dit weer
--
robin@ForuLine-Ubuntu8:~$ sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
Statusinformatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten werden automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
kdelibs-data
Gebruik 'apt-get autoremove' om ze te verwijderen.
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
python-compizconfig
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
compizconfig-settings-manager python-compizconfig
0 pakketten opgewaardeerd, 2 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 638kB aan archieven opgehaald worden.
Na deze handeling, zal er 4157kB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]? j
Fout http://be.archive.ubuntu.com hardy/universe python-compizconfig 0.7.4-0ubuntu1
Kon niet verbinden met be.archive.ubuntu.com:80 (195.238.1.5), de verbinding verliep
Fout http://be.archive.ubuntu.com hardy/universe compizconfig-settings-manager 0.7.4-0ubuntu2
Kan niet verbinden met be.archive.ubuntu.com http:
Ophalen van http://be.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/c/compizconfig-python/python-compizconfig_0.7.4-0ubuntu1_i386.deb Kon niet verbinden met be.archive.ubuntu.com:80 (195.238.1.5), de verbinding verliep is mislukt
Ophalen van http://be.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/c/compizconfig-settings-manager/compizconfig-settings-manager_0.7.4-0ubuntu2_all.deb Kan niet verbinden met be.archive.ubuntu.com http: is mislukt
E: Kon sommige archieven niet ophalen, misschien kunt u 'apt-get update' of --fix-missing proberen?

--

WTF is dat toch?!!!
Alles wat ie moet downloade van de ubuntu-archieven mislukt GVD!!!

Snakey
14 September 2008, 11:36
Als hij die vergrendeling niet kan verkrijgen, dan wilt dat zeggen dat de database vergrendeld is door een andere toepassing dat momenteel open staat (bv. Synaptic)

Bij de daaropvolgende errors, ligt het probleem waarschijnlijk aan je internetverbinding of verkeerde bronnenlijst in apt pakketbeheer. Probeer ook eens sudo apt-get update

RobinW300i
14 September 2008, 12:14
Als hij die vergrendeling niet kan verkrijgen, dan wilt dat zeggen dat de database vergrendeld is door een andere toepassing dat momenteel open staat (bv. Synaptic)

Bij de daaropvolgende errors, ligt het probleem waarschijnlijk aan je internetverbinding of verkeerde bronnenlijst in apt pakketbeheer. Probeer ook eens sudo apt-get update
Hier staat m'n pakketje:
/home/robin/Bureaublad/gparted-0.3.9.tar.bz2

Welke code moet ik dan in de terminal typen om dit te installeren?

Ik snap hier dus echt geen (...PIEP!...) van!!
Hebben de makers van linux soms nog nooit van een installatie-wizard fzo gehoord?!!!

Snakey
14 September 2008, 13:11
apt is een veel uitgebreidere pakketbeheer dan een "installatiewizard", Synaptic is een grafische schil erover waarin je gemakkelijk pakketten kan opzoeken en installeren. Probeer altijd eerst via apt of via synaptic uw pakket te zoeken, indien je het niet vindt, dan zoek je best .deb pakketten, lieft ook aangepast voor uw specifieke linux distributie.

gparted-0.3.9.tar.bz2 is een gecomprimeerd archief dat hoogstwaarschijnlijk enkel de source bestanden bevat, en deze moet nog gecompileerd worden (dit pakket is enkel voor developers bedoeld).

RobinW300i
14 September 2008, 19:25
apt is een veel uitgebreidere pakketbeheer dan een "installatiewizard", Synaptic is een grafische schil erover waarin je gemakkelijk pakketten kan opzoeken en installeren. Probeer altijd eerst via apt of via synaptic uw pakket te zoeken, indien je het niet vindt, dan zoek je best .deb pakketten, lieft ook aangepast voor uw specifieke linux distributie.

gparted-0.3.9.tar.bz2 is een gecomprimeerd archief dat hoogstwaarschijnlijk enkel de source bestanden bevat, en deze moet nog gecompileerd worden (dit pakket is enkel voor developers bedoeld).
Als ik het via Synaptic doe krijg ik deze foutmelding:

E: Regel 1 te lang in selectiebestand.
E: Kan de downloadmap niet vergrendelen

:wtf:

carl
16 September 2008, 15:48
Welcome to the world of linux. Het heeft eigenlijk geen zin om via een grafische omgeving te werken als de code al f*****-up is, vergewis je er eerst eens van dat:
-Je direct rendering hebt; "glxinfo" in terminal (zonder aanhalingstekens, "direct rendering:" YES of NO) NO: drivers (proberen) te installeren voor de grafische kaart (indien ati, veel geluk)
-Of je verbonden bent met het internet
-Pakketlijsten updaten: sudo apt-get update
-systeemupdate: sudo apt-get upgrade
-sudo apt-get install compiz-fusion
-dan via bovenvermeldde procedure instellen

Mijn mening: het onstabiele tooltje compiz is al zijn moeite echt niet waard, durft nogal eens wat ram op te slokken en fel gebruik te maken van grafische kaart (zie: hete laptop bij gebruik). Overigens heeft het de gewoonte om er gewoon plots mee te stoppen: witte/zwarte kubus. Of soms gewoon je x-server verneuken.

Snakey
16 September 2008, 16:25
Als synaptic de downloadmap niet kan vergrendelen wilt dat zeggen dat apt deze al vergrendeld heeft, je moet deze eerst voltooien/sluiten voordat je hem opnieuw kan vergrendelen. Programma's als Synaptic & het updatesysteem maken gebruik van apt.

RobinW300i
16 September 2008, 19:33
Heb het door :good:
heb het met compiz gedaan, en hier komt GVD het volgende probleem!!!!:wall::wall::wall::wall::wall:

Als ik m'n pc startkrijg ik dus de vensters die nog open stonden op m'n scherm...
en hier komt het grote probleem:
Compiz start niet mee op dus de titelbalken van m'n vensters zijn weg!
Als ik compiz start zijn al mn effecten en toetsencombinaties (allemaal) weg!
En tot de koop toe: ik kan nie eens meer m'n vensters verslepen en als ik rechts op het compiz-icoon klik komt m'n menu niet meer tevoorschijn (soms lukt dat nog wel:rolleyes:)

Dit is eigenlijk nogal dringend dus, HELP PLZ!!!!

Alvast bedankt
Grtz Robin

PS: Wou paar screenshots poste maar ook die toets doet niks meer :wall:

carl
17 September 2008, 09:20
Hihi, niet uit leedvermaak, maar dit is dus weer een voorbeeld van de problemen met linux in het algemeen. Ik heb het probleem ook voorgehad, je kan nog apps gebruiken maar dus niet meer verslepen enzo.
System>administration of preferences>appearance>desktop effects op ander niveau als het huidige zetten.

RobinW300i
17 September 2008, 12:40
Hihi, niet uit leedvermaak, maar dit is dus weer een voorbeeld van de problemen met linux in het algemeen. Ik heb het probleem ook voorgehad, je kan nog apps gebruiken maar dus niet meer verslepen enzo.
System>administration of preferences>appearance>desktop effects op ander niveau als het huidige zetten.
Oké, maar dit is dus nog steeds geen oplossing...
Ik wil nog wel graag gebruik maken van compiz :s

carl
17 September 2008, 12:59
krijg je bij een verandering van het niveau de balken niet terug dan ? Dit werkte bij mij toch. Je kan het terug en voort veranderen zodat de balken er zijn, zo deed ik het tenminste

RobinW300i
17 September 2008, 15:07
ff heel raar :s

Heb het klaar gekregen om compiz te resetten,
nu heb ik gemerkt dat compiz gewoonweg nie mee opstart met ubuntu.
Als ik compiz handmatig start is er nog nisk verandert,
en als ik dan Window Manager opnieuz op Compiz zet werkt ie perfect...

Dus...
Is d'r een manier om compiz mee te laten starten en er voor te zorgen dat ie automatisch alles trug laat werken?

Snakey
17 September 2008, 16:01
Je kan je command voor compiz te starten in de volgende folder zetten:
/home/gebruikersnaam/.config/autostart

RobinW300i
17 September 2008, 19:20
Je kan je command voor compiz te starten in de volgende folder zetten:
/home/gebruikersnaam/.config/autostart
Nu nog dat van die Window Manager...
Iemand?

RobinW300i
17 September 2008, 19:23
Je kan je command voor compiz te starten in de volgende folder zetten:
/home/gebruikersnaam/.config/autostart
moet ik die map aanmaken fzo?
die bestaat niet:rolleyes: