Volledige versie bekijken : Klasse a veranderen in klasse b



RobinS
14 September 2008, 21:26
Hier heb ik een vraagje,
kan je een bromfiets klasse a veranderen in een bromfiets klasse b ?
Ik lees er vanalles over op intenet maar dan lees je dat het wel kan en dan weer niet :S

2B's
14 September 2008, 21:50
Natuurlijk kan dat... je moet wel door de constructeur je gelijkvormigheids attest laten aanpassen anders ben je niet in orde. Uiteraard moet je dan ook nog over een geldig rijbewijs beschikken en je verzekering ervan op de hoogte brengen. Dat is heel kort uitgelegd maar het duurt iets langer om dat te realiseren.

dannyma
14 September 2008, 23:24
klasse a wordt de moter ingehouden tot +- 25km voor b ga je er boven en worden de regels van het spel helemaal anders zoals hier bovenvermeld .
ga met je bromfiets naar de winkel en hij zal het sneller laten gaan .
maar kan je dan ook al bewijzen dat je er dan ook mag met gaan rijden ?
de moter heeft en inhoud van 50 cc zowel in klasse a als b alleen worden aan de moter maatregelen genomen .
vroeger genoeg problemen mer gehad met het opdrijven van de moter ;) na meerdere waarschuwingen en boete van toen 100.000 franken nu ongeveer overeen komt met iets minder dan 2500 euro ;).zorg dat je voledig in orde bent of je komt zoals ik vroeger in het zefde straatje terecht en spreken alleen daar nog over en dan spreken we nog niet over de aansprakelijkheid wanneer bad things happening ;). verzekering kan je wel is verantwoordelijk stellen en laten opdraaien voor de kosten en erger .

RobinS
15 September 2008, 17:03
maar het gaat hier over een wat oudere brommer die ik heb gekregen van het merk piaggio.
dus ik moet gwn naar een piaggiowinkel gaan en laten veranderen ? of wat versta je anders onder constructeur

J.W.
15 September 2008, 17:44
maar het gaat hier over een wat oudere brommer die ik heb gekregen van het merk piaggio.
dus ik moet gwn naar een piaggiowinkel gaan en laten veranderen ? of wat versta je anders onder constructeur

De ontwerper, bouwer van die brommer, niet de verkoper.
Dat zou u wel eens veel meer kunnen kosten dan wat een nieuwe brommer kost.

RobinS
15 September 2008, 17:59
das minder :(

RobinS
15 September 2008, 17:59
zijt ge daar zeker van ?

Sarana
15 September 2008, 18:27
Wettelijk gezien mag je een bromfiets helemaal niet opdrijven.
Lees hier maar:


http://195.95.2.80/5379/index.php?option=com_content&view=article&id=92:ice&Itemid=92

J.W.
15 September 2008, 19:53
zijt ge daar zeker van ?

Denkt u soms dat een winkelier, verkoper de veranderingen aan een bromfiets mag homologeren? Enkel de producent kan die veranderingen laten homologeren. En zonder dat bewijs mag die bromfiets niet op de openbare weg komen.

2B's
15 September 2008, 22:08
Daarom ook dat ik meedeelde dat het gelijkvormigheidsattest moet aangepast worden!
Het is inderdaad de constructeur en hij alleen die het ombouwen van die bromfiets mag doen binnen de wettelijke grenzen. Zoals Dannyma al vertelde, de boetes zijn niet mals en de verzekering heeft het recht (op basis van de wet op de landsverzekering) haar uitgaven integraal terug te vorderen... Het enige daadwerkelijke verschil tussen klasse A en klasse B is de snelheid waarmee je kunt rijden... de cylinder inhoud verandert niet...

Shadowracer
15 September 2008, 23:07
Het makkelijkst is bij de politie een pv laten opmaken voor verlies van papieren.
En als ze dan de nieuwe opstellen zeg je hun gewoon dat het een b is :p

Obsessed
15 September 2008, 23:08
Het makkelijkst is bij de politie een pv laten opmaken voor verlies van papieren.
En als ze dan de nieuwe opstellen zeg je hun gewoon dat het een b is :p
Volgens mij zeker niet de meest legale manier hoor :frown:

J.W.
15 September 2008, 23:52
Het makkelijkst is bij de politie een pv laten opmaken voor verlies van papieren.
En als ze dan de nieuwe opstellen zeg je hun gewoon dat het een b is :p

Denkt u soms dat de politie, aan de hand van het contructienummer, niet kan te weten komen of de bromfiets type A of B is?

Obsessed
16 September 2008, 09:58
Het makkelijkst is bij de politie een pv laten opmaken voor verlies van papieren.
En als ze dan de nieuwe opstellen zeg je hun gewoon dat het een b is :p


Denkt u soms dat de politie, aan de hand van het contructienummer, niet kan te weten komen of de bromfiets type A of B is?

Volgens mij is het zelfs zo dat je, bij aanvraag van nieuwe documenten, een homologatieattest moet voorleggen.
Dit is een officiele verklaring van een erkend reparateur over de wettelijke conformiteit van het voertuig.

RobinS
16 September 2008, 17:21
dus eigenlijk is het onbegonnen werk om mijn brommer wettelijk van a naar b te veranderen

2B's
16 September 2008, 21:13
Nee, je moet alleen de juiste weg bewandelen... ga dus eens binnen bij een verdeler van het merk van je bromfiets en vraag hen gewoon wat je moet doen. Hij kan je perfect informeren wat je moet doen om dat akelige gele plaatje van je bromfiets te laten verdwijnen op een legale manier.

RobinS
17 September 2008, 13:11
ok zalk is doen

nojs
20 September 2008, 15:02
Een bromfiets die gemaakt is om 25 mee te rijden is daarvoor ontworpen.
Als je hem sneller doet rijden is het niet meer veilig. Vergeet dit idee maar.
Of u brommerke zal rap samengeperst zijn!

dannyma
20 September 2008, 15:08
m.a.w krijg je nog boete boven op om dat je probeerde zelfmoord te plegen ;).
ps . ik spreek uit ervaring ;).
dus m.a.w heel slecht idee (n).