Volledige versie bekijken : CERN - Deeltjesversneller



Milo
15 September 2008, 11:14
Hier twee webcammetjes van bij de CERN (http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html)- (http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html) tot op het einde kijken (http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html) ;-).

Breskuz
15 September 2008, 22:04
is dat het experiment met die deeltjes versneller ?
of is dit iets anders ?

Pjj
15 September 2008, 23:01
Als de titel CERN-Deeltjesversneller is, hoogstwaarschijnlijk wel.

dannyma
16 September 2008, 13:13
hahahaha verry funny :lol: ;) thx you put a smile on my face ;).

carl
16 September 2008, 16:45
Ben ik de enige die dit niet grappig vond ?

gotenks
16 September 2008, 18:47
Ben ik de enige die dit niet grappig vond ?
Nope, je bent niet alleen, want ik vond het namelijk ook niet grappig.. Dat wat getoond wordt, kan namelijk één van de dingen zijn die fout kunnen lopen..

Breskuz
16 September 2008, 21:42
het is inderdaad niet grappig :)
want het zu wel eeens mischien heteinde betekenen van de mensheid .... dus ook van Minatica

compuchrisje
16 September 2008, 22:18
Als dat 'het beruchte einde' zou geweest zijn, zou je die schermpjes niet eens meer zien. Niet hilarisch dus.

Martijnc
16 September 2008, 23:12
Ik vind hem wel geslaagd. Als je even op het internet zit weet je heel goed dat er met alles wordt gespot, nu dus ook met dit (wat wel te verwachten was).

De kans dat de aarde opgeslokt wordt door een zwart gat is zo klein dat het geen reëel gevolg/gevaar is, duizenden wetenschappers uit meer als 40 landen hebben hier aan meegewerkt. Al deze wetenschappers zeggen dat het veilig is, zelfs Hawking, en dan gaat iedereen achter een paar doemdenkers aanlopen.

Het einde van de aarde wordt ieder jaar wel door iemand anders voorspeld, het lijkt de laatste tijd wel 'in' te zijn. Het ergste is nog dat iedereen erin geloofd.

Ikzelf vindt deze experimenten heel interessant en heb er ook al een hoop informatie over opgezocht, verschillende bronnen bekeken, ... en heb er totaal geen schrik voor.
Je moet weten dat in de bovenste lagen van onze atmosfeer dergelijke botsingen dagelijks voorkomen, moest het dus echt zo gevaarlijk zijn waren we al millennia geleden opgeslokt door een zwart gat.

Een grap moet gewoon kunnen, ook over deze dingen.

Just my two cents.

dannyma
16 September 2008, 23:14
zeg er zijn hier nog mensen die nog geen antidipresie medicijnen nemen ;).
als het dit niet zal zijn zal het wel iets anders worden ;).
onlangs ergens gehoord dat die kernreactor daar in rusland in de fik is gevlogen tot nu toe al 9.000.000 mensen het leven heeft gekost ;).
weet je nog tsunami ;) en wat veel nog niet weten dat er dagelijks kinderen en hele familie worden uitgeroeid door virus a.i.d.s enz ;).
beter zo dan flits en alles weg ;).
ik denk dat we ons geen zorgen hoeven te maken en als zo iets catastroof zal plaats nemen zal het nog de vraag zijn of er nog iets gaat overblijven .
is leuk voor die achter ons komen dan kunnen zij weer hun eigen afvragen waar we zijn gebleven ;). de beste verdwijningstruk ter wereld ;).

carl
17 September 2008, 09:44
Ik bedoelde neit dat ik vind dat er niet mag mee gespot worden hoor :D Ik vind de grap gewoon ver zoek ...... Dit draagt alleen maar bij dat de gemiddelde bevolking die naar "soulja boy filmkes" kijkt een NOG vertekender beeld krijgt van een zwart gat :D

Milo
17 September 2008, 10:00
Zie , ik ben wss een rare kwiet op dit vlak .
Ik volg dit experiment ook op op de voet , en als je dan zoiets in je mailbox krijgt lig je ergens in een deuk.
Het is een steek tegen de doemdenkers ergens .... want Wetenschap gaat telkens vooruit ...evolueert meer en meer ... en binnenkort kunnen we exact bepalen hoe de Big Bang is gebeurd , wat er zich heeft afgespeeld en hoe het begin van ons leven is ontstaan ( nog voor de eerste amoebe die op onze aardkloot begon te leven )

niet alle grapjes zijn voor iedereen te smaken eh . . .

minQkel
17 September 2008, 17:52
Ik vind hem wel geslaagd. Als je even op het internet zit weet je heel goed dat er met alles wordt gespot, nu dus ook met dit (wat wel te verwachten was).

De kans dat de aarde opgeslokt wordt door een zwart gat is zo klein dat het geen reëel gevolg/gevaar is, duizenden wetenschappers uit meer als 40 landen hebben hier aan meegewerkt. Al deze wetenschappers zeggen dat het veilig is, zelfs Hawking, en dan gaat iedereen achter een paar doemdenkers aanlopen.

Het einde van de aarde wordt ieder jaar wel door iemand anders voorspeld, het lijkt de laatste tijd wel 'in' te zijn. Het ergste is nog dat iedereen erin geloofd.

Ikzelf vindt deze experimenten heel interessant en heb er ook al een hoop informatie over opgezocht, verschillende bronnen bekeken, ... en heb er totaal geen schrik voor.
Je moet weten dat in de bovenste lagen van onze atmosfeer dergelijke botsingen dagelijks voorkomen, moest het dus echt zo gevaarlijk zijn waren we al millennia geleden opgeslokt door een zwart gat.

Een grap moet gewoon kunnen, ook over deze dingen.

Just my two cents.

Vond niet grappig ofzo, maar ben het wel met je eens... iedere keer verzinnen ze weer wat waarvan de aarde zal verdwijnen ofso :P, al die complottheorieen word je tog gek van? :p

DJMoLe
17 September 2008, 18:28
Tja als het dan toch een verdwijntruk moet zijn, dan hebben we jammer genoeg geen toeschouwers meer om het voort te vertellen.
Waarom laten ze de dingen niet eens met rust ipv voor God te spelen.
Miljarden zijn hieraan uitgegeven "OM TE WETEN WAT DE BIG BANG WAS". Tssss.
Tarara, geef dat geld aan onderzoek voor Kanker en andere dodelijke ziekten, waar wij ons portemonneeke moeten voor opendoen.

gotenks
17 September 2008, 18:38
geef dat geld aan onderzoek voor Kanker en andere dodelijke ziekten, waar wij ons portemonneeke moeten voor opendoen.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Breskuz
17 September 2008, 19:42
Hier ben ik het helemaal mee eens.
en ik ook


( mijn moeder heeft 2 keer borstkankr gehad en mijn nonkel heeft het niet overleeft na paar keer :wall: )

compuchrisje
17 September 2008, 23:05
Nuchtere opmerking van DJMole, maar wel eentje dat zou moeten opgevolgd worden. Zeker nu zowat ieder gezin wordt geconfronteerd met de gevolgen van Tsjernobyl, alhoewel dat zo goed mogelijk in een doofpot wordt gepropt. Afleidingsmanoeuvres zijn legio tegenwoordig, kijk maar in de kranten.

carl
18 September 2008, 10:20
Ik ben het hier niet mee eens, indien we deze mentaliteit nastreven krijgen we een situatie als in de middeleeuwen waar er bijna niets van technologische/wetenschappelijke/maatschappelijke vooruitgang kwam. Pas tegen het einde toen filosofen zich vragen begonnen te stellen ontstonden er (opnieuw) zaken als wetenschap, vooruitgang.

Hoe komt het dat wij nu in een democratisch systeem leven ? Dankzij de filosofen
Hoe komt het dat we nu zoveel technologische vooruitgang maken ? Dankzij de wetenschap.
Wanneer er uitsluitend geïnvesteerd wordt in ziekenzorg ed zal er amper nog vooruitgang zijn, en zonder vooruitgang zal de strijd tegen de natuur verloren worden.

Het stukje "voor god spelen" kan ik NIET verdragen. Om deze redenen hebben mr bush en mr paus (aka palpatine) het onderzoek naar stamcellen stopgezet.
Conclusie: we mogen de zieken niet genezen zegt men (denk daar is over na)

PS: Ik val hier niemand aan, of geen religie, ik vraag gewoon om nog eens 2X na te denken alvorens over te gaan tot dergelijke uitspraken. En dit is gewoon mijn mening, niet de algemene waarheid ;)

Dopey
18 September 2008, 10:31
Ben het volledig met Carl eens. Dat soort onderzoeken is nodig, mss alleen voor in de toekomst, wanneer de mens zich genoodzaakt zal zien om dit bolletje te verlaten en andere oorden op te zoeken.
Medisch onderzoek is belangerijk, laat daar geen twijfel over bestaan, maar dit ook. Kijk eens hoe ver we al staan na 50 jaar ruimteonderzoek. Laat ze maar doen zeg ik.

Zeker nu zowat ieder gezin wordt geconfronteerd met de gevolgen van Tsjernobyl, alhoewel dat zo goed mogelijk in een doofpot wordt gepropt. Afleidingsmanoeuvres zijn legio tegenwoordig, kijk maar in de kranten.
Zal eens wat olie op het vuur gooien se ;) Het is mss beter zo, dat het grote publiek niet àlles weet. Het overgrote deel van de bevolking begrijp toch niet wat er gaande is en zouden zich alleen laten leiden door (sensatie-)media, wat al tot gekke toestanden heeft geleid (kijk maar naar de opgeklopte verering van wijlen Boudewijn, één van de meest hypocriete staatleiders die we ooit gehad hebben, moesten de mensen hun geschiedenis eens kennen hé :wall:)

carl
18 September 2008, 10:51
Idem ditto voor koning leopold 2, wat die in congo heeft uitgericht ......
Ik weet niet wie, maar iemand heeft ooit is gezegd dat je de massa moet behandelen als een dom kind, en dat zij je krachtigste wapen is.
Niet neerbuigend bedoeld ofzo, maar 99% van de massa denk bij het horen van kernfusie 'slecht' en bij zonnepaneel 'goed'. Dit terwijl een zonnepaneel in principe vervuilender is dan kernfusie .... (en sommige verenigingen werken dit ook wel in de hand door cijfers te vervalsen en wetenschappers valse verklaringen laten af te leggen, wetenschappers raken soms ook in de dolle menigte betrokken waarbij ze zich niet meer door het ratio laten leiden.)(wie het niet mocht doorhebben, ik had het over 'greenpeace')

Sarana
18 September 2008, 14:43
Ik vind het juist gezond dat mensen hun twijfels blijven hebben bij het nut van bepaalde wetenschappelijke studies.
Niet alle van die studies zijn zo onschuldig of hebben tot doel ons leven op aarde te verbeteren. Sommige zijn gewoon ronduit onverantwoord en zinloos en kosten ook hopen geld dat wel beter kan benut worden.
En Greenpeace is helemaal geen nutteloze organisatie die resultaten vervalst.
Ga jij akkoord met de duizenden walvissen die gedood worden onder het mom van wetenschappelijk onderzoek? Het is aangetoond dat die dieren gewoon opgegeten worden! Nog al een geluk dat Greenpeace zich die praktijken aantrekt en ze probeert tegen te gaan. Ook hun inspanningen tegen milieuvervuiling zijn bewonderenswaardig. Zonder Greenpeace deden alle multinationals gewoon hun zin. Nu krijgen ze tenminste tegenwind.
Wetenschap is nodig maar moet wel met de nodige ethiek gebeuren en die is vaak zoek zeker als men er gewoon lekker rijk mee kan worden. Welke haan kraait nog naar vervuiling van de aarde of doden ten gevolge van het zo zaligmakende wetenschappelijk onderzoek?
En een vergelijk met koning Boudewijn en Leopold 2 is hier totaal misplaatst. Dan zeg je dat iemand die zijn vragen heeft bij het nut van sommig wetenschappelijk onderzoek geen flauw benul heeft van al wat er in de wereld gebeurt.
Enkel wakkere burgers blijven kritisch en slikken niet zomaar alles wat de wetenschap beweert dat o zo nuttig voor ze zou zijn. Die wakkere burger kijkt ook kritisch naar wat de media hem voorschotelt en ziet een koning dan ook niet als een grote weldoener, als de werkelijkheid heel wat anders laat zien.
Wetenschap is nodig laat dat duidelijk zijn, vooruitgang ook maar alles moet binnen proportie blijven en met de nodige nuchterheid geëvalueerd worden.

En nog iets eigenaardig. Nergens staat zwart op wit bewezen dat er inderdaad ooit een Big Bang geweest is. Dit is een theorie die wetenschappers o zo graag zouden willen bewijzen. Nu wordt die veronderstelling verkocht als realiteit.
Dus 6 miljard euro uitgeven om iets te bewijzen dat je eigenlijk zelf maar gewoon veronderstelt dat het zo is gebeurd is eigenlijk wel vergaand.
Er zal wel iets geleerd worden uit dit onderzoek maar dat ze daarmee nu eens echt gaan kunnen uitleggen hoe de ruimte is ontstaan dat is pas denken dat de grote massa geen verstand heeft.

Martijnc
18 September 2008, 16:10
Organisaties als Greenpeace zijn een regelrechte plaag en tevens de oorzaak van ons 'traag'-systeem, iedere keer opnieuw als iemand iets nieuws en innovatief probeert zijn er een stel nozems die het denken beter te weten en een organisatie oprichten. Daarna gaan ze een hoop nutteloze rechtszaken starten (ook nog eens op ons kosten), met het enige resultaat: het project vertraagd en het kost nog meer geld (hebben ze er weer een argument bij).

Er worden op deze wereld ook miljarden geïnvesteerd in het onderzoek naar kanker (of eender welke ziekte), het experiment is zeker niet nutteloos en heeft ook niet zoals de media-hype het omschrijft 'om de bing-bang na te bootsen' maar om bv.: het Higgs-deeltje te zoeken (dat massa zou geven aan dingen) en meer te weten te komen over het ontstaat en de evolutie van het heelal.

De meeste argumenten die hier gegeven worden zijn gevoed door de media-hype en niet door kennis, ik zou zeggen: ga je inlezen over dit onderwerp en kom dan terug.

Sarana
18 September 2008, 16:29
iedere keer opnieuw als iemand iets nieuws en innovatief probeert

Is massa's walvissen doden nieuw en innovatief?:eek:

Jij hebt duidelijk een heel andere kijk op de dingen.
Nu ja, ieder zijn mening.

Martijnc
18 September 2008, 16:39
Is massa's walvissen doden nieuw en innovatief?:eek:

Jij hebt duidelijk een heel andere kijk op de dingen.
Nu ja, ieder zijn mening.

Er worden jaarlijks miljoenen koeien, kippen, varkens, ... gedood. Wat maakt walvissen speciaal?

Die koeien zijn misschien gekweekt om geslacht te worden, maarja, volgens Greenpeace themself zijn alle dieren gelijk. En maakt het uit of iets gedood wordt voor wetenschappelijk onderzoek of om opgegeten te worden? Dood = dood.

woepi
18 September 2008, 16:57
Mijn persoonlijke mening :) Iedereen is vrij van zijn mening ;)
Ik vind het goed dat er organisaties zijn die niet met alles akkoord gaan.
Die durven uit te komen voor hun mening, niet dat ze altijd gelijk hebben;
Maar ben er zeker van dat als deze organisaties er niet zouden zijn, dat er heel wat zou gebeuren, dat de mensheid niet ten goede zou komen.
Denk maar aan landen waar deze organisaties verboden zijn. China, Cuba enz.... daar lijdt de gewone man, worden ze uitgebuit, leven mensen en dieren in miserie.
Denk maar aan de tijd van Hitler, daar was zijn wil wet en waren er ook geen organisaties. En toen was dood ook dood. Zelfs voor de wetenschap.
Kan hier nog een hele litanie typen. Maar swat ieder zijn mening.;)

DJMoLe
18 September 2008, 19:50
Awel mensen.... om nog eens terug te komen op CERN... diegenen die menen dat dat allemaal is om verder onderzoek te doen naar de BIG BANG, die zijn mis... Men ******* ja.Daarover maken ze ons toch wijs wat ze willen....want niemand ..... NEEN niemand kan dit OOOOOOIT bewijzen. Wat ze wel kunnen bereiken, is weeeeeer een massavernietigingswapen creeëren. Net als de Atoombom, effe testen hier en daar wat te veel aan radioactiviteit, Acht zeggen ze dat verdwijnt vanzelf.... maar pas achter een jaar of 400.
Wat komt er nu weer aan..... een minizwart gatje, dat past en een microprocessor??? en als je nog maar DURFT iets te mispeuteren........ vul het maar zelf in....
Nene. Nuchter verstand en tussen de regels door lezzen..... Zoek maar eens op Orion Conspiracy.... kijk tussen de regels door en leer eruit...... NOT ALL IS FICTION......

Greets

Jelle
18 September 2008, 20:41
Awel mensen.... om nog eens terug te komen op CERN... diegenen die menen dat dat allemaal is om verder onderzoek te doen naar de BIG BANG, die zijn mis... Men ******* ja.Daarover maken ze ons toch wijs wat ze willen....want niemand ..... NEEN niemand kan dit OOOOOOIT bewijzen. Wat ze wel kunnen bereiken, is weeeeeer een massavernietigingswapen creeëren. Net als de Atoombom, effe testen hier en daar wat te veel aan radioactiviteit, Acht zeggen ze dat verdwijnt vanzelf.... maar pas achter een jaar of 400.
Wat komt er nu weer aan..... een minizwart gatje, dat past en een microprocessor??? en als je nog maar DURFT iets te mispeuteren........ vul het maar zelf in....
Nene. Nuchter verstand en tussen de regels door lezzen..... Zoek maar eens op Orion Conspiracy.... kijk tussen de regels door en leer eruit...... NOT ALL IS FICTION......

Greets

En ja, die atoombom gebruikt men dagelijks :)
Me dunkt is dat ding vijftig jaar geleden pas laatst van stal gehaald. In de koude oorlog is geen enkele atoombom gevallen. Als we dan toch moeten zoeken, is "Mutual assured destruction (MAD)" een beter trefwoord daarvoor.

En wat is er mis met radioactiviteit? Onderzoek daarnaar heeft men even goed in de kankergeneeskunde gebruikt ...

En conspiracy rond de big bang? Wat voor nut zou dat hebben? Ik gedraag me niet bepaald anders omdat ik weet dat we van apen afstammen. De Katholieke Amerikanen zouden eerder het tegendeel bewezen willen zien.

In samenzweringen geloven is alleszins een gemakkelijkere oplossingen dan een dossier écht uitspitten of doctoreren in de fysica om op het CERN binnen te kunnen.


Is massa's walvissen doden nieuw en innovatief?:eek:

Jij hebt duidelijk een heel andere kijk op de dingen.
Nu ja, ieder zijn mening.

Dat heeft ook niets met wetenschap te maken. Japan vist ze alleen maar onder het mom van wetenschap, om nog enige schijn hoog te houden.

Het gaat over wat sommige van die organisaties doen tegen wetenschappelijk onderzoek (bv. militanten die een proefveld van genetische gewasmanipulatie vernietigen).

carl
18 September 2008, 22:07
DJmole, wat er effectief in kern gebeurt is het fuseren van deeltjes om nieuwe deeltjes te creeren. Geen enkel van die gecreerde deeltjes blijft langer stabiel dan een luttele seconde. Maar toch hebben ze ons al een ontzettende schat aan informatie bezorgd. EN het is dankzij de atoombom dat de koude oorlog 'vreedzaam' is verlopen. Wanneer deze er niet was geweest was er waarschijnlijk een open conflict ontstaan waarbij vele mensenlevens en natuur verloren ging. De atoombom is niet noodzakelijk slecht.

Het zijn idioten als deze kerel van in het begin die aan de basis liggen van deze zgn 'conspiracy' theorieen. Ze doen alsof ze er verstand van hebben, of ze wetenschappers zijn, zaaien paniek, maar weten er eigenlijk niets van af. Dat is bij greenpeace ongeveer ook zo. Ik heb geen probleem met het doel, enkel met de middellen.

DJmole lijkt me, neit neerbuigend bedoelt, iemand die alles wat een van die paniekzaaiers zegt slikt als zoete koek. Waatom zou in godsnaam de big bang niet kunnen bewezen worden ? Het enige dat we nog moeten ontdekken is hoe energie overgaat in materie, bewijs dat alles gecentraliseerd was is er al voldoende.

compuchrisje
18 September 2008, 22:20
In de koude oorlog geen enkele atoombom gevallen, inderdaad, maar ondertussen zijn wél honderden, zo niet meer nucleaire proeven uitgevoerd, overal ter wereld. Volledige gemeenschappen, zowel menselijk als de natuur in een straal van x aantal kilometers is voor enkele eeuwen naar de maan. Is dat vooruitgang? Bij de meest recente atoomproeven in de Stille Oceaan door Frankrijk uitgevoerd, zou onze aarde zelfs een lichte baanverschuiving hebben ondergaan, vooruitgang?
Toen Nobel het buskruit uitvond, was die ook niet van mening dat het voor andere doeleinden was dan een verwarmingsbron te maken, alleen dachten er anderen anders over. 't Ging wel goed vooruit toen, dat wel, ze vielen veel rapper op het slagveld dan enkel met knots en goedendag.
Zo zijn nog wel meer uitvindingen op een andere manier uitgewerkt dan waarvoor ze oorspronkelijk waren bedoeld.

Wat de samenzweringstheorie betreft, dat is bijgeloof, het enige wat telt voor de grootmachten is het behoud van hun status en hun invloed op het wereldgebeuren. Dit ten koste van alles (lees:bevolking), multinationals dirigeren alles naar de door hen gekozen richtingen, waarvan de geldstroom liefst naar eigen kant, wat met de andere kant gebeurt, kan hen geen moer schelen.

Het nut van CERN, zie ik op het moment ook niet in. Wat heeft graven in het verleden, een oerverleden nog wel, te maken met vooruitgang? Terwijl ze daar stofjes op elkaar doen botsen, overlijden elke dag mensen, kinderen, dieren aan ziekten die vaak nét door al die producten van de vooruitgang zijn veroorzaakt.

carl
18 September 2008, 22:31
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat in CERN uitsluitend onderzoek wordt gedaan naar de oerknal, het is een van de meest uitgebreide, veelzijdigste installaties ter wereld. CERN is nodig voor het onderzoek, daar kan niets onderuit. En uiteraard kunnen uitvindingen misbruikt worden, dat kan bij alles gebeuren. Vindt er iemand een remedie tegen alle ziekten gaan andere dit aanwenden om supersoldaten te maken, .....
Als je iets kan gebruiken kan je het ook misbruiken. Maar of we hamers moeten verbannen uit onze wereld omdat je er iemand de kop mee kan inslaan ?

Martijnc
18 September 2008, 22:45
Blijkbaar hebben een aantal mensen mijn eerdere posts niet gelezen, het LHC is er niet alleen om het verleden te onderzoeken maar om het onstaan, de evolutie en de toekomst te bestuderen. Ik ga hier niet verder op in, als jullie liever een paar doemdenkers en paniekzaaiers volgen dan jezelf te informeren over het onderwerp is dat je eigen keuze.

Jule
18 September 2008, 23:40
Ik vraag me af, als men via bestudering van LHC deeltjes ondekt, die gebruikt kunnen worden bij bestrijding van kanker, hoe men er hier gaat bericht aan geven ... :D :p (a)

carl
18 September 2008, 23:47
Ik geloof dat onze beste kans in de bestrijding tegen kanker elders ligt. chemo en stralingstherapie vernietigen gewoon de zich delende cellen (kankercellen doe ndit zeer snel) maar het is hetzelfde als op een konijn jagen met een raketwerper ofzo. Er is zeer veel schade. Het jammere aan kanker is dat het door zoveel verschillende zaken kan veroorzaakt worden dat het onbegonnen werk is om de oorzaken weg te nemen, dus moeten we wel op zoek naar een remedie. (kanker is een wildgroei van sneldelende cellen met als oorzaak foutief DNA)
wow, ver offtopic dat we hier gaan :D Deze zou misschien beter in de lounge horen dan in de fun :)

compuchrisje
19 September 2008, 00:00
Kanker is net een ziekte die voortspruit uit al die reeds ontdekte en ge(mis)bruikte technologieën. Nu zou men zelfs kanker krijgen van dranken en voedingswaren die in plastic verpakt zijn. Als je dan bedenkt dat de lekker warme fleece-truien uit PET-flessen zijn gemaakt, vraag ik me af of je daar mettertijd ook huidkanker van kan krijgen.
Van zowat alles wat ooit als 'modern' is gebombardeerd, krijg je één of andere vorm van kanker. Lees de krant, en je hebt er elke dag een artikel bij.

Jule
19 September 2008, 00:00
Klopt allemaal. Maar bij bestraling van kankercellen gaat men toch fotonen en elektronen er op "afvuren". Dit zijn toch ook kleine deeltjes? Als men nu deeltjes kan opwekken die minder schade toebrengen aan het omliggende weefsel? Bij penetratie van het lichaam gaat zowel een elektronen- als fotonen bundel gaan vervormen waardoor er marges dienen genomen te worden. Moest men nu deeltjes vinden die perfect in de bundel blijven ... (Ik verduidelijk maar even mijn gedachtengang ... :shy:)
@ Compuchrisje: Nochtans bevat de plantenwereld nog altijd de grootste diversiteit aan kancrogene stoffen ...

carl
19 September 2008, 01:01
Dat is het hem net, het MOET schadelijk zijn, maar we moeten iets vinden zodat uitsluitend kankercellen worden aangevallen, en dat is tot op heden onmogelijk.

PS: kanker ontstaat meestal door foutieve dna uitwisseling, normaal gezien is er tussen pull en huis geen uitwisseling.

Dopey
19 September 2008, 11:05
effe voor alle duidelijkheid : kanker heeft altijd al bestaan, de hele mensheid door. Alleen wist men toen niet wat kanker was.
Het is dankzij de vooruitgang en het technologisch onderzoek dat men nu alle kankers kan genezen, indien men er maar op tijd bij is (is me verteld door een neurochirurg, al meer dan tien jaar geleden). Ik wil er ook even op wijzen dat de meeste technologische ontwikkelingen voortvloeien uit initieel een militair onderzoeksproject. Elke technologie kan men misbruiken. Dat ligt nu eenmaal in de aard van de mensheid.

Het in twijfel trekken van de big-bang-theorie is absurd. De theoretische modellen kloppen als een bus. Het is ondertussen immers bewezen hoe planeten en sterren ontstaan. Dit heeft men al kunnen monitoren dankzij de Hubble-telescoop, en het feit dat wij hier op aarde leven en wonen, is niet meer dan een toevalstreffer, wij hebben het geluk dat onze planeet op de perfecte afstand van de zon staat om leven te herbergen (althans zoals wij dit kennen).
Wij hebben zuurstof en water nodig, voor mens en dier het allerbelangrijkste. Maar niets zegt ons dat andere levensvormen dit nodig hebben.

Jule
19 September 2008, 17:22
Dat is het hem net, het MOET schadelijk zijn, Ze moeten niet schadelijk zijn. Als de deeltjes enkel de bundel gaan ondersteunen zodat de uitdeining* minimaal blijft bij penetratie, komt men ook al een heel eind?

*: Is wel verkeerd verwoord. Helaas hebben een fotonen- en een elektronen bundel een nogal verschillend patroon bij penetratie.

carl
19 September 2008, 22:39
Volgens mij moeten deze stralin toch in staat zijn om een cel te kunnen doden ? Hoe zou je het anders aanpakken ? Maar ik ze me kunnen vergissen.

P.S.: Dat klopt, niets zo goed voor de vooruitgang als een oorlogje ;)

Dopey
19 September 2008, 23:54
P.S.: Dat klopt, niets zo goed voor de vooruitgang als een oorlogje ;)

Btw, is het internet geen militair initiatief :p??? Dacht van wel hé....

dannyma
20 September 2008, 15:05
en was het niet een belg die internet explorer heeft uitgevonden ?
sorry als ik me even laat gaan maar dit moet toch onmenselijk veel geld kosten .
terwijl er op onze aarde zoveel mensen sterven van honger en ziekte's maar blijkbaar niet zoveel wordt geinvesteerd of gewoon niets willen aan uitgeven omdat ze niets in de plaats kunnen geven is me al opgevallen .
verschillende jaren reis ik naar het verre azie en als ik zie wat ze daar krijgen is het om verdrietig van te worden daarom als we naar ginder gaan proberen we ook wat medicijnen van hier mee te nemen en de mensen zeggen direct deze zijn veel krachtiger en beter en worden snel beter van.
of zijn wij verslaafd ?

DJMoLe
20 September 2008, 17:59
En dan te bedenken dat in Brussel langs het paleis (even verder e......) de armen op straat kreperen..... en dat onze koning hen glimlachend uitwuift als hij in z'n dikke limo met chaffeur erlangs rijd. . . . .
Yep wij kleine mensen deden het toch maar weer in de week e...Qmusic??? Wonderfonds....????
Waar zijn nu die dikke apen die miljarden uitgeven voor deeltjes te versnellen in Zwitserland.
Daar word ik BOOS van....

Greets

DJMoLe
20 September 2008, 19:23
DJmole lijkt me, neit neerbuigend bedoelt, iemand die alles wat een van die paniekzaaiers zegt slikt als zoete koek. Waatom zou in godsnaam de big bang niet kunnen bewezen worden ? Het enige dat we nog moeten ontdekken is hoe energie overgaat in materie, bewijs dat alles gecentraliseerd was is er al voldoende.

Zie ik heb het nog niet tegoei gezegd en ze hebben m al in hun macht.
Wat dacht je dan van al die Fluor in ons drinkwater. Zoek daar maar es 10 minuten dieper op in en wat dat allemaal doet met ons. Niet alleen met ons lichaam maar zeker met onze geest:.............

Greets

Jelle
20 September 2008, 19:37
En dan te bedenken dat in Brussel langs het paleis (even verder e......) de armen op straat kreperen..... en dat onze koning hen glimlachend uitwuift als hij in z'n dikke limo met chaffeur erlangs rijd. . . . .
Yep wij kleine mensen deden het toch maar weer in de week e...Qmusic??? Wonderfonds....????
Waar zijn nu die dikke apen die miljarden uitgeven voor deeltjes te versnellen in Zwitserland.
Daar word ik BOOS van....

Greets

"Dikke apen in het CERN"? Sorry, maar mag ik weten wat jij gestudeerd hebt? Om daar binnen te raken, heb je loodzware studies achter de rug tot doctor in de fysica.

En wat heeft de Belgische monarchie daarmee te maken? Nogal onsamenhangend.

Ik raad je de wereldstatistieken aan van de Verenigde Naties. Daaruit blijkt duidelijk dat de levensverwachting flink is gestegen sinds we hier op aarde zijn. Hoe komt dat? Door wetenschap.

dannyma
20 September 2008, 19:52
"Dikke apen in het CERN"? Sorry, maar mag ik weten wat jij gestudeerd hebt? Om daar binnen te raken, heb je loodzware studies achter de rug tot doctor in de fysica.

En wat heeft de Belgische monarchie daarmee te maken? Nogal onsamenhangend.

Ik raad je de wereldstatistieken aan van de Verenigde Naties. Daaruit blijkt duidelijk dat de levensverwachting flink is gestegen sinds we hier op aarde zijn. Hoe komt dat? Door wetenschap. ja zeker je hebt gelijk anders was ik allang van deze aardbodem verdwenen moest toen die techniek om mijn nier te repareren er nog niet zijn geweest en ook nog niet zolang geleden geopereerd aan lekkende ader in mijn been dank zij de nieuwe technologie heb ik er nog weinig last van en zijn mijn kansen met 99,9 verhoogt om oud te kunnen worden met mijn dank :bow:.maar zou het niet leuk zijn om wat meer te investeren in iets waar we echt node aan hebben .
aan dat er ooit iets is gebeurd en daarom hier zijn twijfel ik niet aan en zullen er altijd wel sceptische mensen zijn en voorstanders voor zo'n experrement maar in crisis tijden die we nu meemaken met ons voedsel en onze energie enz komt het wel niet zo goed uit ;). mischien had dit beter gekunnen op beter tijdstip dan op het moment waar de hele wereld onder kreunt .

Jelle
20 September 2008, 19:56
Mja, het geld is toch al uitgegeven. Er is tien jaar aan gewerkt (bij de start was de economie wel goed) en nu is het klaar. Het niet gaan gebruiken zou dus erger zijn.

En het is nu juist wél het moment ervoor. Onderzoek naar materie kan ook andere projecten zoals het nog te bouwen ITER (kernfusie = kernenergie zonder gevaarlijk afval, als dat lukt is het energieprobleem opgelost) helpen.

Voor de haters: het ITER wordt nog duurder dan het CERN. Beide organisaties werken ook samen.

dannyma
20 September 2008, 20:07
klopt hoor maar er zijn toch nog zo van die tijden geweest met o.a apollo reizen naar de maan die ze hebben uitgesteld . ITER echt daar voor bedoelt is en 100% succses heeft teken ik er direct voor want met wat we nu werken kunnen we echt niet verder ooit loopt dit is fout af . gelukkig hoop ik als ik mijn verdeler van electriciteit mag geloven is het hier al groen van uit de zee ook mooi prachtige technologie waar ik van hou alleen de mensen die natuurlijk niet leuk vinden dat ze in zee zijn geplaatst maar dan vraag ik me af waar anders alee zoals ik al zij voor en tegen niet waar .
je zal altijd mensen hebben die voor en tegen zijn dat staat zwart op wit geschreven .
onlangs heb ik gelezen dat er binnenkort ramen komen waar je zonnenergie zou met kunnen opvangen met de juiste instalatie gebruiken voor eigen verbruik van uw electriciteit en verwarming zou cool zijn .
ik sta al te popelen mochten wij nog die kans hebben zeg ik chapeau ;).

DJMoLe
20 September 2008, 20:35
"Dikke apen in het CERN"? Sorry, maar mag ik weten wat jij gestudeerd hebt? Om daar binnen te raken, heb je loodzware studies achter de rug tot doctor in de fysica.

En wat heeft de Belgische monarchie daarmee te maken? Nogal onsamenhangend.

Ik raad je de wereldstatistieken aan van de Verenigde Naties. Daaruit blijkt duidelijk dat de levensverwachting flink is gestegen sinds we hier op aarde zijn. Hoe komt dat? Door wetenschap.


Ten eerste, mijn excuses als ik mensen op hun tenen trap. Is niet mijn bedoeling.
Ten tweede: Wil je AUB een bericht hoger es lezen::..... is daar een klein reply op.
Ten derde: Ik dacht dat Belgie een land zonder Censuur is.
Ten vierde: Dat van die dikke Apen:..... Tzijn toch die hooggeleerden die beweren dat wij van de Apen afstammen, dus is dat niet echt een belediging..

Ik geef nogmaals mijn excuses als mensen zich aangesproken voelen:.... is nooit mijn bedoeling geweest..

Greets

filip
20 September 2008, 20:56
Ooit zal er wel eens ene zijn die gelijk krijgt :-) en terwijl we dan in die put gezogen worden zal die nogal blij zijn denk ik dat hij erop was met zijn voorspelling ......
Als je er goed op ingaat moet er niet veel mislopen om een einde te maken aan de leefbaarheid van onze bol maar of de mens hier veel in de pap zal te brokken hebben dat vraag ik me steeds af , en allemaal maar zagen over dat ozongat en de opwarming en noem maar op wat nog meer, dikke misleiding noem ik dat om de mensen te manipuleren en te duwen in de richting die men maar wil nu zit men daar de melkproducten af te breken is dat echt ??? of gemanipuleerd ??? Of er zelf iets ingestoken als boycot ??? Kijk naar hier vis was kwik , dan de kippen , melk en kaasproducten , varkens , koeien , alles heeft er al van gehad en plots is dan de kwik allemaal weg uit de zee even vlug als hij er ingekomen was ????? Hoe is dat mogelijk .... Tsernobil, er was straling in Frankrijk Nederland Duitsland Luxemburg maar niet bij ons daar hebben wij nogal geluk gehad dachten we ........
Wat ik ook altijd fijn vind is die eeuwige discussies over een beschermde beer of walvis of een of andere regenworm die met uitsterven bedreigd is of de bescherming van een of ander natuurgebied waar niemand mag komen omdat er een eitje van een niet daar horend insect zou kunnen aan zijn schoenen hangen, dagelijks sterven honderden soorten uit en dagelijks komen honderden nieuwe soorten bij door de grillen der natuur zo zijn wij uiteindelijk ook ontstaan , dus als jullie mij nu moesten steunen omdat ik een vlinder wil gaan redden op een of ander eiland waar het alle dagen goed weer is en internet beschikbaar is dan mogen jullie gerust allemaal storten op mijn rekening en ik beloof zelfs dat ik iedereen elk jaar een kaartje zal sturen vanuit mijn ligzetel met de stand van zaken van mijn vlinderbestand , als we nog niet in dat zwart gat zitten he met vlinders en al. ( Dit laatste was een doordenkertje zonder dat ik bepaalde organisaties wil aanvallen maar er zit iets in geloof me ).
Het beste is.
Droom alsof je het eeuwig leven hebt en leef alsof het je laatste dag is.
Greetzzzzzzzzzzz.

dannyma
20 September 2008, 22:24
Ten eerste, mijn excuses als ik mensen op hun tenen trap. Is niet mijn bedoeling.
Ten tweede: Wil je AUB een bericht hoger es lezen::..... is daar een klein reply op.
Ten derde: Ik dacht dat Belgie een land zonder Censuur is.
Ten vierde: Dat van die dikke Apen:..... Tzijn toch die hooggeleerden die beweren dat wij van de Apen afstammen, dus is dat niet echt een belediging..

Ik geef nogmaals mijn excuses als mensen zich aangesproken voelen:.... is nooit mijn bedoeling geweest..

Greets waarom is de vraag ? voor die ene wel voor de andere niet ;).
en als afronder voor vandaag voor mij ashes to ashes and dust to dust ;).nadenkertje

carl
20 September 2008, 22:26
Klopt dacht ik. Het internet is geloof ik een Duitse uitvinding van tijdens wo2. Of er al sprake zal geweest zijn van porno daarentegen :p

Jule
20 September 2008, 23:26
Volgens mij moeten deze stralin toch in staat zijn om een cel te kunnen doden ? Hoe zou je het anders aanpakken ? Maar ik ze me kunnen vergissen.Yep, daarom probeert men de eletronenbundel zo dicht mogelijk van lichtsnelheid af te vuren. Als twee elektronen aan die snelheid frontaal botsen binnen in een (kanker)cel kan er tot 18.000 Volt worden opgewekt. Een cel verschrompelt voor minder ...
Als de bundel beter wordt ondersteunt, zodoende dat er minder afwijking is bij penetratie, kan men de elektronen beter richten. Dit geeft een betere bestrijding als gevolg. Trouwens, nog niet alle kankers kunnen in een vroeg stadium voldoende bestreden worden. Er zijn plaatsen in het hoofd die "niet voor toegang" vatbaar zijn.

En dan te bedenken dat in Brussel langs het paleis (even verder e......) de armen op straat kreperen..... en dat onze koning hen glimlachend uitwuift als hij in z'n dikke limo met chaffeur erlangs rijd. . . . .
Yep wij kleine mensen deden het toch maar weer in de week e...Qmusic??? Wonderfonds....????
Waar zijn nu die dikke apen die miljarden uitgeven voor deeltjes te versnellen in Zwitserland.
Daar word ik BOOS van....

GreetsU zal lang BOOS mogen zijn. In België is er schoolplicht. Er is "voldoende" werkgelegenheid. Er is stempelgeld en er is nog zoiets als een OCMW. Degene die nu nog in de marginaliteit belanden, moeten mijn inziens daarvoor extreem hun best doen. (Alcohol, drugs, depressief, ... , en werkelijk aan alles hun voeten vegen.) U vindt een kleine 10 miljard voor een deeltjesversneller teveel?? Iter kost er minstens 20 ... Dat zijn bedragen die worden betaald om vooruitgang te boeken. Daar kan ik perfect mee leven. Maar de 1.800 miljard dollar die de Amerikaanse belastingsbetaler in de toekomst zal mogen ophoesten om nu hun krediet - / beurscrisis te bezweren???? :wtf: Hoeveel camions zijn er nodig om dit bedrag te vervoeren in briefjes van 100 dollar?? Ik vind bijgevolg die 30 miljard om vooruitgang te boeken nergens teveel ... Maar u mag van mijn part altijd uw arme bedelaars in uw huis uitnodigen. Van mij krijgen ze weinig medelijden ...

carl
20 September 2008, 23:44
Ik vind de prijzen van iter en CERN ook totaal niet overdreven. Als beide uitdraaien zoals gepland en waarschijnlijk is is dat een schat aan kennis en de oplossing voor het energieprobleem (op voorwaarde dat greenpeace niet een of andere rechter omkoopt om op basis van een vervalst rapport van wetenschappers door hun betaald het project stop te laten zetten).

Quazie
21 September 2008, 01:12
Akkoord de activiteiten van het CERN mogen dan al heel duur zijn. Bedenk dan ook dat het bouwen van deze machine meer problemen zal gekend hebben dan ons lief is. Waar oplossingen voor gezocht zijn. Wat nieuwe technieken, materialen, ..., kennis opgebracht heeft.
Vooruitgang dus. Of dacht je nu echt dat die bedrijven deze oplossingen in de ijskast gingen stoppen?
Nog een ander aspect, De duizenden arbeiders, bedienden, ingenieurs, architecten en noem maar op, die doen dat ook niet voor niets. Hun inkomen gaat voor een groot deel (personenbelasting) terug naar de fiscus. En het is de fiscus van de deelnemende landen die het project helpen betalen. Kan U al een beetje volgen? Door dat "machien" te bouwen creëert men ook arbeid, en arbeid is goed voor de economie. Waar staan de kranten heden ten dage vol van denkt U? Vul zelf maar in, ....... .

Ook nog goed nieuws voor de angsthazen die denken dat we in een zwart gat zullen verdwijnen. Er is namelijk een 2 tal uur geleden tijdens de nieuwsuitzending gezegd dat de LHC is stilgezet. Omdat het "machien" te warm werd. Zeker voor 2 maand al.
Voor wie het nog niet moest weten, de binnenkant van de "buis" waar de fotonen en aanverwanten worden door gejaagd moet gekoeld worden tot -273° Celcius (de max theoretisch bereikbare koude is -274° Celcius)
De reden voor het warmlopen is mij nog niet bekend.
Maar of dit nu "echt" goed nieuws is is nog af te wachten.

dannyma
21 September 2008, 13:02
proces is stil gelegd voor twee maanden omdat het er te heet werd zegt al genoeg zeker .
mag ik even tot herinnnering brengen dat parijs ook niet op 1 dag gebouwd is zoals we hier zeggen .
en dat wij zoals we nu zijn heeft er toch ook veel en langere jaren over gedaan om tot nu te evolueren en is niet zonder vallen en opstaan gebeurd .
wilt niet zeggen dat je iets mag uit proberen maar hopelijk houden ook in hun achterhoofd dat als ze iets proberen te ontdekken ook voor verassing komen te staan en zijn deze wel berekend wordt als dit fout gaat wel goed opgevangen is ook en vraag .
in de tijd dachten ze dat hout oplossing was met als gevolg hele wouden weg en toen dachten koolsteen met als gevlolg hele diepe punten en grote schade aan het landschap en toen dachten ze aan kernenergie met als gevolg de afval van dit gebeuren ons zal overleven en de volgende generatie er zal met opgeschept zitten . dus dit is wat ik bedoel is dat experementen mogen maar niet te kosten van de mens zijn gezondheid .
voor de rest groen licht ;) windmolens , zonnepanelen enz zijn ze goed bezig .

carl
21 September 2008, 13:12
Dat kernafval is nu toch zo geen ramp ? Zit meters onder de grond in immense bunkers, of gewoon in opslagplaatsen boven de grond (ook bunkers) in afwachting van verwerking. En trouwens, de natuur zelf is ook radioactief hoor ;)
(Het gezegde is volgens mij dat Rome niet op 1 dag gebouwd is ;))

dannyma
21 September 2008, 13:18
ik kan hier blijven over schrijven ;) we zijn zo uniek in dit gedeelte van het univerum en dat onze planeet ons de mogelijkheden geeft toch lukken we er niet in om er zuinig met om te gaan en maakt mij depresief . als ik het kon zou ik het allang geholpen hebben maar blijkbaar heeft iets daar anders over beslist om dit gedeelte dat in je hersenen te activeren om het te kunnen zien :shy:.
blijkbaar heb ik het gevoel dat ze bewijzen willen op tafel en zwart op wit toch zullen ze andere mensen niet van andere gedachten brengen dat iemand b.v. en opperwezen voor dit heeft gezorgd en nog veel andere die nog andere teorieen hebben .
er wordt trouwens nu al aan de bel getrokken dat en minderheid aan het onstaan is van ons dat zijn twijfels bgint te krijgen in evolutie van ons .

dannyma
21 September 2008, 13:30
Dat kernafval is nu toch zo geen ramp ? Zit meters onder de grond in immense bunkers, of gewoon in opslagplaatsen boven de grond (ook bunkers) in afwachting van verwerking. En trouwens, de natuur zelf is ook radioactief hoor ;)
(Het gezegde is volgens mij dat Rome niet op 1 dag gebouwd is ;))er zijn er anderen die er anders over denken ;) en de natuur radio actievietijd uitstraalt is normaal als zoals je weet met hoge snelheid door het univerum schieten zou moest het zo niet zijn ook niet hier iets kunnen schrijven en zou van ons geen bestaan zijn ook onze aarde is in constante beweging en zijn er voordurende vrijvingen die dit tot stand brengen maar dit wil nog niet zeggen dat dit dodelijk is tegen overstaande kernenergie de afval er van onmiddelijk dood voor velen betekent en voor andere en lange lijdensweg betekent .
wist je al dat in elk D N A matriaal actief matriaal aanwezig is van foutje dat toen gebeurde in Rusland ;) zegt al genoeg als het fout gaat en vernietigende kracht heeft met de dood als gevolg .voorbeeld uw auto kan 200 km per uur rijden denk je als het fout gaat er levend uit zal komen ;).
dit is wat ik bedoel berekent redeneren .

Dopey
21 September 2008, 14:29
Ik blijf erbij, dat onderzoek is nodig. Je kan toch ook niet gaan zeggen dat er voor medisch onderzoek geen geld wordt vrijgemaakt hé, ken de precieze cijfers niet (wil er wel effe achter zoeken hoor ), maar het gaat toch ook om héél véél geld hoor, elk jaar opnieuw.

Maar u mag van mijn part altijd uw arme bedelaars in uw huis uitnodigen. Van mij krijgen ze weinig medelijden ...
Klein voorbeeldje, zelf meegemaakt.... heb ooit een leerkracht gehad, de man had diploma's van én burgerlijk én indusrieel ingenieur( gene domme kloot dus). Had overdag vast werk( was netwerkbeheerder bij de toenmalige BBL), en verdiende bakken geld. Hij en zijn vrouw gaan scheiden....zij speelt het leep en al zijn rekeningen worden geblokkeerd. Er komt maandelijks nog geld (loon) op, maar hij kan er niet aan. Nog een geluk dat hij zijn ouders nog had en daar kon wonen. Maar daardoor kreeg hij geen bezoekrecht voor zijn kind omdat hij geen eigen aparte woonst had. Is uiteindelijk bij het OCMW moeten gaan aankloppen voor een kleine studio (die dan nog te klein bleek om zijn kind te ontvangen), moest noodgedwongen komen lesgeven in het avondonderwijs, zijn loon daarvan werd op rekening van zijn ouders gestort. Om maar te zeggen dat in armoede terecht komen niet altijd je eigen schuld hoeft te zijn en dat het je soms gewoon overvalt.

compuchrisje
21 September 2008, 20:31
Ik moest hier even scrollen, maar ja, inderdaad, we zitten hier in het topic Fun.


Ga Terug Minatica.be > Off-Topic > FUN

Eerlijk gezegd, zie ik hier niet veel grappigs meer in dit topic. Het CERN is in elk geval een omstreden project, maar daarom moet die strijd hier niet gestreden worden. Ik stel dus voor om een slotje te zetten?