Volledige versie bekijken : laptop valt steeds uit



biep
16 September 2008, 17:02
Ik heb een Fujitsu-Siemens Amilo A7620 sedert een 3-tal jaar ongeveer. Ben er altijd zéér tevreden over geweest want hij werkt constant én perfect. De batterij heb ik eigenlijk nooit echt gebruik van gemaakt, want ik kocht hem enkel om ruimte te besparen en niet om heen en weer mee te nemen. Nu is het zo sedert enkele weken dat de laptop na enkele uren gebruik steeds uitvalt. De tijd dat hij werkt is er geen probleem. Hij kan uitvallen na een halfuur of na enkele uren. Als hij is uitgevallen moet ik steeds de ac adaptor uit de laptop trekken en weer insteken en dan is hij weer vertrokken. Ik dacht dat het de AC was die verklooid was, maar ik het een nieuwe geprobeerd en het probleem bleef. Mijn man heeft de oude getest en die werkte perfect. (AC-output was 20 V) Er werd mij al gezegd dat het aan de batterij ligt. Maar die heb ik er eens uitgenomen en gewoon op netstroom gewerkt en dat ging, tot....na enkele uurtjes weer. Dus zelfde probleem mét of zonder batterij erin. Voor ik dus een nieuwe batterij koop vraag ik aan jullie of jullie ook niet denken dat het met de connector van mijn laptop zou kunnen te maken hebben ? De fan (waaiertje) heb ik gekuist met Isopropanol, die is dus kraaknet en koelt voldoende. Wat denken jullie ?
Ik lees elders dat het wel eens zou kunnen dat de connector opnieuw moet gesoldeerd worden, zou dit kunnen ? Voor ik mijn man het spel doe opengooien en solderen wil ik graag jullie mening es.

Alvast bedankt.

jellabi
16 September 2008, 20:46
hmmm weet je echt zeker dat hij genoeg koelt? want de symptonen lijken toch echt op oververhitting: dat hij pas na een paar uur uitvalt, dat hij toch al enkele jaartjes oud is (dit wil natuurlijk niets zeggen, maar toch zal hij minder koelen na een paar jaar over het algemeen). Dus ik denk dat het oververhitting is, wat je eraan kunt doen? Al sla je me dood... Ik zit hier thuis met een desktop met hoogstwaarschijnlijk hetzelfde probleem valt ook constant uit en al maar al zo vaak schoongemaakt maar hij blijft het doen, ook met nieuwe voeding ;)

sykke
17 September 2008, 06:22
Denk dat het een geval is van statische elektriciteit,zorg voor een goede aarding

PeterN
17 September 2008, 13:33
Mijn vermoeden is ook eerder warmte als ik de symptonen lees.
Wat je eens kan proberen:
Verwijder de batterijen en start de laptop op via de net adapter. Steek nu onder de laptop een paar pennen, of iets anders, zodat hij wat meer ruimte boven de tafel heeft zonder de onderkant af te dekken. Laat nu de laptop eens een dagje staan zonder dat je eraan komt, ook niet aan het snoer. Je zet de screensaver op en zorg dat hij niet in hibernate of andere slaaptoestand gaat (vernader eventueel die setting even).
Wat doet hij dan? Valt hij nog uit of werkt de screensaver nog na een dagje?
(Je kan dat eventueel 's nachts doen zodat je de laptop niet moet missen;) )

Met uw term 'uit vallen' bedoel je toch dat hij volledig stilvalt alsof er geen stroom meer is? Het is dan gewoonlijk zo dat je de stekker moet uittrekken dan eer hij weer gaat, dus de connector verdenk ik niet. Als het hitte is zal de laptop nog werken na een dagje

Fakke_Berto
17 September 2008, 20:01
Als het oververhitting is, vraag dan de temperaturen eens op met bevoorbeeld Speedfan. Mogelijk is het koelblok vervuild. Dan zal het ventilatortje reinigen niet zoveel opbrengen. Ook een mogelijkheid is dat de koelpasta tussen de processor en het koelblok niet goed meer doorgeeft.
Gr.

biep
17 September 2008, 20:11
die oververhitting daar had ik al aan gedacht, maar ik was van mening dat het dit NIET was omdat, zelfs als hij naar een paar uit volledig uitvalt, ik telkens het stekkertje van de connector uittrek en onmiddellijk weer insteek en hij dan weer wél een hele tijd draait. Warm is hij altijd al geworden en vrij snel eigenlijk, al van het begin want ik herinner mij toen ik hem vroeger op mijn schoot nam dat wel degelijk heel warm kon worden. Dat is al een aantal jaar geleden en stelde toen geen enkel probleem.
Maar goed, het ventilatortje heb ik gereinigd en ik zal er eens iets onder steken om hem meer ruimte tot koeling te laten, dat is misschien een goed idee.
van die koelgel heb ik geen kaas gegeten. dat had ik via google ook al gevonden maar waar zich dat bevindt of hoe ik het moet vervangen, daar weet ik niks van. als je het me uitlegt riskeer ik mij die procedure. ik heb al zoveel gedaan, dat ik daar niet meer van terugschrik.
Is hij kapot, dan is hij kapot. Ik heb ondertussen een nieuwe voor mezelf, maar ik vond dat die laptop zeker nog enkele jaren of maanden kan dienen voor mijn zoon die graag surft en hem voor niet veel meer dan dat gebruikt.
Ik gooi hem niet graag zonder degelijke diagnose weg, vandaar.
Misschien kan je eens wat uitleggen van die koelgel, waar die zich bevindt en hoe ik die zelf kan vervangen.
Ik stel het in ieder geval op prijs.
Groetjes, biep
PS : ik heb de laptop nu op blokjes van ongeveer 1,5 cm gezet. Eens zien wat het geeft. ik laat nog iets weten