Volledige versie bekijken : Het einde van Belgie??????



Dopey
19 September 2008, 22:00
Het einde van Belgie is blijkbaar in zicht. Na het "non";) van de NVA schiet er niet veel meer over van onze huidige regering. Hoewel onze blauwe vrienden eerst geneigd waren om maar weer toe te geven aan de Waalse eisen om BHV op te nemen in de onderhandelingen voor de staatshervorming, hebben ze, na enige druk van het kartel, toch ook laten weten dat ze hier niet mee akkoord konden gaan. Benieuwd naar hoe het nu verder moet. Geen onderhandelingen = geen regering....dus...opnieuw kiezen? Regering van lopende zaken? Of wordt men slim, en gaat men eindelijk toegeven dat de natie langer niet bestuurbaar is, en dat het mss tijd is om afscheid te nemen van elkaar. Ipv 400mlj euro te storten in de federale staatskas, om de put in het zuiden te dempen, kunnen we dat beter zelf gebruiken. Dit terzijde gelaten, ben ik toch benieuwd wat onze federale goochelaars nu uit hun hoed gaan toveren.

berger
19 September 2008, 22:10
Het oplossen van BHV door onderhandelen staat in het federaal regeerakkoord onderschreven door CD&V. Dus eigenlijk blijft Leterme en zijn CD&V gegijzeld door NV/A. Maar dat was op 10 juni van vorig jaar al duidelijk. Voor de federale regering zou dus het kartel CD&V-NV/A moeten ophouden te bestaan, maar dan struikelt de Vlaamse regering. En indien Leterme er niet aan uit geraakt dan valt zijn federale regering. Eigenlijk is de macht in handen van NV/A, dat voor mij toch niet al te veel voorstelt.

Dopey
19 September 2008, 22:44
Het opsplitsen van BHV is al veel langer daarvoor door alle Vlaamse partijen goedgekeurd en gestemd in de Vlaamse regering. Daarna gestemd in de commissie, door een meerderheid van Vlamingen tegen Walen. In elke democratie is het de normale gang van zaken dat de meerderheid beslist. Hier in België is de minderheid, de meerderheid. Wij worden al jaren gegijzeld door de Walen. Je mag niet vergeten dat men in de desbetreffende gemeenten faciliteiten heeft toegekend aan de Waalse medeburger. Noem mij 1 democratie die hetzelfde doet ? In Zwitserland zit men met 3 taalgroepen met elk zijn eigen beleid. Een Franstalige die daar in een Duitstalig gedeelte woont, moet niet proberen om in zijn gemeente in zijn taal te woord worden gestaan en in zijn taal officiële documenten krijgt. Is Zwitserland dan ondemocratisch ? Dat wordt door iedereen aanvaard. Als Vlamingen zoiets doen, zijn we bijna rascisten.
NVA is de enige partij die voet bij stuk houdt, en doet wat ze belooft. Let wel : dit is zeker geen pleidooi voor de NVA. Het gaat hem om de Vlaamse identiteit en een aantal principes die worden gehandhaafd. Leterme wist voor de verkiezingen al dat hetgene hij verkondigde in de praktijk niet haalbaar zou zijn. Hij heeft vanaf zijn eerste campagnedag zijn eigen graf aan het graven geweest. De dag dat hij met de NVA een kartel vormde, wist hij donders goed wat hun eisenpakket was. Maar als je de verkiezingen wil winnen, trek je best een zo breed mogelijk publiek aan. Het is dom om de schuld van zijn falen bij de NVA te leggen. Deze regering was een prematuur met weinig of geen overlevingskansen en daar betaalt men nu de tol voor.

Merel
19 September 2008, 23:46
Mensen , jullie moesten eens lezen wat de "lezers" van Le Soir online daar allemaal uitkramen ! Ieder artikel kan worden 'gecommentarieerd' . Men kan (uitsluitend als geregistreerde gebruiker) eventueel lasterlijke commentaar aanklagen, maar Le Soir laat die haat-laster-scheld campagne maar doorgaan op de website.

Ik begrijp niet dat een krant die nam waardig zulke debiele commentaren op hun website toe te laten. Ze willen allemaal la Belgique, maar dan liefst zonder nog één enkele levende Vlaming.

Voor mijn part ... laat Brussel een soort Washington DC worden onder beheer van Europa en liefst een fiskaal paradijs ! En dan zijn we de dag daarop verlost van de federale regering en kunnen ze met weemoed in koor gaan zingen ... " S'était bien chez Laurette, on y retournera "

Dat ze de boel maar zo snel mogelijk splitsen. Van waar komt dat gezegde alweer ... "Chacun chez soi et les vaches seront bien gardées" ?

Anders ga ik er mij zelf mee moeien, want men heeft hier een verlichte despoot nodig.