Volledige versie bekijken : Draadloos netwerk??



Anna7
21 September 2008, 14:53
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.. snap helemaal niks van computers en nu wil mijn pa dat ik voor hem even een draadloos netwerk regel...:wtf: Geen idee dus. Hij heeft een Dell Dimension 5150 met een Sagem fast 800. Hij wil graag zijn laptop op het internet van zijn pc aansluiten. Zijn laptop is een oude Dell Inspiron 1300. Zou iemand mij kunnen helpen? Ik ben echt een nitwit..;)

Groetjes,

Anna

dannyma
21 September 2008, 15:47
dit is 1. http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/draadloos_wifi_netwerk.aspx
dit is 2. http://www.schoonepc.nl/instal/netwerk.html

Anna7
21 September 2008, 16:43
Heel erg bedankt! Heb het doorgelezen, kan niet zeggen dat ik alles begrijp, maar ik kom een eind.. Vraag me alleen nog wel af of ik met deze sagem modem niet iets totaal anders nodig heb aangezien het maar een uitgang heeft en die gaat gelijk naar de computer?

Kokki
21 September 2008, 19:30
je moet een draadloze router kopen en daar die modem voor hangen. Alleen twijfel ik of die modem daar geschikt voor is. Voor alle veiligheid ben je mss beter af met een draadloze modem/router. Let er op dat er verschillen zijn tussen adsl en kabel.

Anna7
21 September 2008, 20:15
Dacht dat ik adsl gebruiker was.. hoe kan ik dat checken?

PeterN
22 September 2008, 00:44
Welke provider heb je? Als het telenet is heb je kabel. Belgacom, Dommel, edpnet, ... is adsl. Maar telenet heeft goede modems dus denk ik dat je adsl hebt;) Kijk het allesinds na en post eventueel de naam van je provider ;)

Daarna koop je de juiste draadloze router (met eventueel ingebouwde modem voor adsl). De rest is eenvoudig hoor, gewoon aansluiten en wat instellingen in de router.

Anna7
22 September 2008, 15:46
Nou heb even onderzoek gedaan.. ik heb een draadloze modem/router nodig. Alleen een kastje ervoor hangen is niet genoeg.. Verder heb ik een ADSL-aansluiting. Nu hoor ik dat een nitwit als ik dat niet zelf kan aansluiten en dat ik een monteur nodig heb. Is het echt zo ingewikkeld? Moet alle gegevens van de provider opnieuw in die modem invoeren, en geef eerlijk toe...ik weet niet precies hoe dat moet hoor..

Kokki
22 September 2008, 15:49
Is niet zo moeilijk hoor. Ik zou het eerst zelf proberen hoor.
Als er problemen zijn, dan vraag je het hier maar :)

edit: op kapazaa of hebbes vind je een hoop modem/routers

PeterN
22 September 2008, 16:18
idd, een adsl modem/ draadloze router kopen. Bij dit apparaat is altijd een handleiding die je wat meer uitleg geeft, maar zoals Kokki zegt: we zijn hier ook nog. Heel meoilijk is het niet hoor, gewoon een paar dingen invullen. Wat je bij de hand moet hebben is uw inlog en paswoord van uw adsl verbinding. De rest gaat eenvoudig ;)
Mocht je vragen hebben, vermeld dan het juiste type modem/router dat je hebt aangeschaft, zo is het gemakkelijker voor ons om gerichtte info te geven, want iedere modem/router is altijd net anders :p

Anna7
22 September 2008, 20:18
Oke, nou dat wordt spannend.. Nog aanbevelingen voor modem/routers ineen?

Kokki
22 September 2008, 21:37
Die laptop heeft een wifi-chip die b en g ondersteunt, een hele nieuwe router kopen die de n-standaard ondersteunt is dan overbodig tenzij je ook een nieuw draadloos kaartje koopt. Misschien is dit nu chinees voor jou, maar b,g en n zijn de standaarden waarbij n de laatste nieuwe is en dus ook de snelste is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi
Kies er gewoon ene van een goed merk zoals Dlink, Belkin, linksys. De philipsen die BGC verkoopt zijn ook niet slecht.

Anna7
22 September 2008, 21:54
Dank u wel voor alle handige info! Misschien dat hij later een nieuwere laptop aanschaft, dan zou het wel handig zijn om n erbij te nemen of niet?

PeterN
22 September 2008, 23:12
Dank u wel voor alle handige info! Misschien dat hij later een nieuwere laptop aanschaft, dan zou het wel handig zijn om n erbij te nemen of niet?
Idd, slecht is het niet. Het kost mss iets meer maar je bent ook weer even gerust. De routers met n standaard supporteren ook de b en g.

Op het moment is de linksys wag160 erg in. Mooi design en scoort goed in reviews. Wel opletten want er is ook een wrt160 die net hetzelfde eruit ziet maar dit is zonder adsl modem!!!
De eerste die ik tegenkwam na google is deze link: http://www.pixmania-pro.be/be/fr/624607/art/linksys/modem-routeur-wifi-wag160.html
Maar best ga je bij jouw in de buurt, altijd handig voor garantie ;)

Dit is maar één van de velen die je kan kiezen, het is maar een vb ;)

Anna7
23 September 2008, 19:45
Ik kreeg de tip om mijn vaders provider te bellen en daar een modem/router te bestellen, ze bieden dan ondersteuning etc. Ik heb de zyxel 2602 HW bij ze besteld, is dat wat??

Kokki
23 September 2008, 20:12
jep, je kan er zelfs mee voipen (goedkoop bellen via het internet), dus als je ook nog wilt besparen op telefoongesprekken laat dan maar iets horen.

Anna7
24 September 2008, 12:16
Zal ik doen! Duurt 5 a tien werkdagen voordat t geval in huis is..bericht later vast meer!!