Volledige versie bekijken : bios instellingen



reddevel
21 September 2008, 22:13
vraagje over de boot instellingen van de bios, hieronder de verdeling;

IDE Primary master None
IDE Primary Slave None
IDE Secondery Master TSSTcorp CDDVDW S => Dvd station
IDE Secondery Slave Optiarc DVD RW AD => Dvd station
IDE Third Master Maxtor => Harde schijf
IDE Fourth Master None
IDE Fifth Master None
IDE Sixth Master None

Is deze (opstart)instelling goed om eventueel een herinstallatie te doen van dvd-station. Ik stel de vraag daar ik vista en ubuntu wil installeren op vrije partities maar bij een reboot met het schijfje in het station start de pc gewoon op zonder installatie, maar als ik het schijfje insteek bij een draaiende pc start de schijf wel op :confused:

g_man
22 September 2008, 07:09
Als je nu die 'third' master op 'none' zet, dwing je de PC om te booten van CD/DVD. :)
Maar dat 'm dat nu niet doet, wil zeggen dat je schijfje dat je gebruikt niet bootable is.

reddevel
22 September 2008, 08:33
Als je nu die 'third' master op 'none' zet, dwing je de PC om te booten van CD/DVD. :)
Maar dat 'm dat nu niet doet, wil zeggen dat je schijfje dat je gebruikt niet bootable is.

wat bv ubuntu betreft heb ik het iso bestand van hun site gehaald en image gebrand met nero v6.6.0.18 op laagste snelheid als ik hem zo in het station plaats dan start ie wel op het schijfje is van Fujifilm en is een CD-RW. Heb het ook geprobeerd met ubuntu v7.10 deze heb ik ook met zelfde cd-tje op oude pc geinstalleerd en werkt op deze pc niet.

reddevel
22 September 2008, 09:02
Wat de boot betreft heb ik de verkeerde info doorgegeven hieronder de goede;

1 Boot Device Floppy
2 Boot Device Hard-disk
3 Boot Device CD ROM

Weet niet hoe deze instelling hier komt want er heeft nooit een Floppy-station gehad op deze pc maar heb het dus veranderd en Floppy en CD ROM van plaats verwisseld. Heb momenteel geen tijd maar ga het straks effe proberen.

compuchrisje
22 September 2008, 09:34
Vermits je harde schijf blijkbaar onbereikbaar lijkt te zijn, zal hij toch weer van de CD-Rom starten vrees ik. Heb je binnenin al es gekeken of alle koppelingen nog vast op hun plaats zitten?

PeterN
22 September 2008, 10:04
Vermits je harde schijf blijkbaar onbereikbaar lijkt te zijn, zal hij toch weer van de CD-Rom starten vrees ik. Heb je binnenin al es gekeken of alle koppelingen nog vast op hun plaats zitten?
Dat was net de bedoeling als ik het juist begrijp :p

reddevel
22 September 2008, 10:37
Heb de bootinstellingen momenteel zo geplaatst

1 Boot Device CD-ROM
2 Boot Device Hard-disk
3 Boot Device Floppy

Pc start normaal op en als ik opstart met bv de installatie-cd van ubuntu start de cd op dus eigenlijk tot zover als ik het wil, hopelijk is dit de juiste instelling.

PeterN
22 September 2008, 12:04
Moet idd zo zijn. Wil je niet booten van cd, gewoon zorgen dat er geen bootable cd in je cd/dvd station zit. Hij neemt dan automatisch het volgende boot device, nl harddisk.