Volledige versie bekijken : ubuntu installeren



PeterN
22 September 2008, 13:31
Ook ik begin er eens aan als volkomen leek.
Mijn eerste bekommernis is niks verkeerd te doen zodat ik mijn partities overschrijf...
Dus mijn eerste vraag:
Ik heb ubunti op cd en een laptop met vista en 2 partities. Moet ik nu eerst deze partities verkleinen en een derde aanmaken voor ubunti of kan men dit regelen tijdens de installatie van ubuntu? Bedoeling is een dual boot te krijgen waar ik mijn vista bij behoud.

Bedankt ;)

sykke
22 September 2008, 13:41
http://www.google.be/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hs=g9O&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=ubuntu+en+vista&spell=1

Neem de tweede is in het engels of klik op vertaal deze pagina,daar vind je een mooie uitleg

ultddave
22 September 2008, 15:57
Wanneer ik ruimte wegneem uit deze partities voor Ubuntu, en 2 nieuwe partities ermee maak, de '/' (15gb) en de /home (10gb) verandert de naam 'free Space' in 'Unusable' en kan ik niet meer de derde partitie 'swap' aanmaken van de vrije ruimte (60gb). Weet iemand waarom? :P

Dopey
22 September 2008, 16:49
Waarom zou je zo'n grote swap aanmaken?????

Ik heb ubunti op cd en een laptop met vista en 2 partities. Moet ik nu eerst deze partities verkleinen en een derde aanmaken voor ubunti of kan men dit regelen tijdens de installatie van ubuntu? Bedoeling is een dual boot te krijgen waar ik mijn vista bij behoud.


Ubuntu heeft 2 partities nodig, de eerste partitie zal de root-partitie (waar zich het bestandssysteem bevindt en de /home directory van de gebruikers) worden, de tweede paritie wordt de swap partitie. Tijdens de installatie zal ubuntu je vragen hoe je de schijf wil indelen. In jou geval zal je kunnen kiezen tss 2 opties, handmatig of begeleid een partitie verkleinen en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor ubuntu. Als je hier niet met vertrouwd bent kies dan voor de begeleide optie. Neem eerst wel een back up van je gegevens, want eens de partities geschreven zijn kan je niet meer terug.

slicky
22 September 2008, 17:20
ik heb deze hier gewoon draaien op een Virtual Machine
dan kan er niets mee mis gaan hé :D

heb dat vroeger ook nog gedaan een dualboot (http://www.minatica.be/showthread.php?t=45075) met XP:rolleyes:
rare ervaringen mee gehad wanneer die ubuntu een update had gedaan.
dan was mijn dualboot weg:rolleyes:.

maar allé ik wil u niet ontmoedigen hé,gewoon een tip
installeer eerst op een virtual machine en dan kun je later steeds een dual boot maken hé.(als ubuntu je bevalt)

suc6:good:

ultddave
22 September 2008, 17:23
nja de swap was eigenlijk 6 gigabyte groot te worden (1.5 keer mijn geheugen), en die overige ruimte ging ik terug in de D: schijf van windows stoppen. Want nja een swap van 60gb is nogal veel (a). Maar ik zal direct Ubuntu terug eens herinstalleren en doen wat je zegt, ik zal posten of het gelukt is of niet ^^.

Thx -dave-

Dopey
22 September 2008, 17:26
installeer eerst op een virtual machine en dan kun je later steeds een dual boot maken hé.(als ubuntu je bevalt)


Je kan Ubuntu ook gewoon uitproberen via de live cd hé, denk dat je trouwens ook een mogelijk hebt om te installeren binnen Windows, net zoals je een ander prog installeert. Heb daar zelf wel geen ervaring mee. Enige nadeel van de live cd te gebruiken is dat je geen gegevens kan opslaan( tis te zeggen, alle opgeslagen gegevens gaan verloren bij het afsluiten.)

slicky
22 September 2008, 17:36
Je kan Ubuntu ook gewoon uitproberen via de live cd hé, denk dat je trouwens ook een mogelijk hebt om te installeren binnen Windows, net zoals je een ander prog installeert. Heb daar zelf wel geen ervaring mee. Enige nadeel van de live cd te gebruiken is dat je geen gegevens kan opslaan( tis te zeggen, alle opgeslagen gegevens gaan verloren bij het afsluiten.)

ja maar als je installeerd op een virtual machine kun je een netwerkje aanleggen ook hé met ubuntu en XP of Vista je kan mappen delen enzo...:D

ultddave
22 September 2008, 17:55
yep kweet, maar ik moet hem volledig installeren voor school (1e bachelor informatica). :)

ultddave
22 September 2008, 19:02
Edit: laat maar :P kga ubuntu terug herinstalleren :)

PeterN
22 September 2008, 23:25
't is gelukt ondertss :D Eerst in windows de partities wat aangepast. Daarna ubuntu installeren en voor het os een primairy met '/' genomen. Een tweede partitie als logical drive en '/home' genomen en een derde partitie als swap file genomen. Deze laatste is 1,5 keer het intern geheugen om save te zijn.
En nu de andere probs die gaan komen :D
Bedankt allesinds al ;)

Jule
22 September 2008, 23:36
Ook ik begin er eens aan als volkomen leek.
Mijn eerste bekommernis is niks verkeerd te doen zodat ik mijn partities overschrijf...
Dus mijn eerste vraag:
Ik heb ubunti op cd en een laptop met vista en 2 partities. Moet ik nu eerst deze partities verkleinen en een derde aanmaken voor ubunti of kan men dit regelen tijdens de installatie van ubuntu? Bedoeling is een dual boot te krijgen waar ik mijn vista bij behoud.

Bedankt ;)Astublieft!! (http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie) Als uw pc eerst uw cd-station leest, kan u gewoon opstarten met de ubuntu cd zonder te instaleren. Indien uw pc direct opstart van uw eerste (Vista)partitie, kan u de cd (Met Ubuntu 8.04 Hardy Heron) laten openen door vista. U krijgt drie keuzes, waarvan de onderste is dat u uw pc kan laten heropstarten vanop de cd. U kiest dus eerst om op te starten van op de cd zonder te installeren. Eens opgestart ziet u bovenaan uw scherm (Indien u de Nederlandse taalondersteuning heeft gekozen): Toepassingen; Locaties; Systeem. U kiest voor Systeem >> Beheer>> Shijfbeheer. Daarmee start u Gparted op. Met dit tooltje kan u uw partities naar wens gaan bijwerken. Voor Linux maakt u (premier ???) partitie aan in EXT3 formaat. De grootte hangt af van wat u wenst te doen onder linux. (Als blue ray films gaat downloaden heeft u meer plaats nodig dan als u enkel wil chatten.) Laat ook plaats over op uw schijf die niet voorbestemd is. Deze " niet voorbestemde partitie" gaat linux gebruiken als swap. Windows gaat een beetje harde schijf gebruiken wanneer het werkgeheugen tekort schiet? Zo gaat linux daarvoor swap gebruiken. Eens uw schijf is ingedeeld, kan u linux gaan installeren. U kiest best "handmatig" voor het kiezen van de juiste partitie. Zorg dat u geen partities heeft van ongeveer gelijke grootte, zodat u uw linux partitie gemakkelijk kan herkennen. :good: Indien u Ubuntu 8.04 Hardy Heron heeft geïnstalleerd, laat iets weten. Ik heb nog een website met interessante tips .... :cool:

Te laat dus ....
Indien u wenst dat uw pc opstart in Vista in plaats van Ubuntu lees dan hier nummer 3 eens. (http://wiki.ubuntu-nl.org/TipsEnTrucs)

sykke
23 September 2008, 10:01
Ben blij dat het voor u gelukt is mijn bijdrage heeft dan gewerkt,enjoy u nieuw o.s

ultddave
23 September 2008, 16:30
yea het is inderdaad gelukt :P bedankt voor alle replies :). Maar heeft iemand nog tips ivm te installeren software voor te programeren? Misschien zijn er leuke handige programma's die kunnen helpen? :D alvast bedankt =)
-dave-

Jule
23 September 2008, 21:37
Er zijn in linux verschillende programmeer talen mogelijk?? Welke wenst u te gebruiken? Moest ik een interessante webpagina tegen komen ...
Het is altijd leuk als u alle codecs heeft staan, zodat u alle formaten kan afspelen? Kijk eens op deze webpagina?? (http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux) Ik heb de link hier (http://computertip.googlepages.com/directdoen) gehaald. Dit is (http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux) de beginpagina. :good:

compuchrisje
23 September 2008, 22:09
Hardy Heron is voor mijn oudje te hoog gegrepen, ik heb met mijn Kubuntu ook meer problemen qua browser (Konqueror), Firefox wil hij niet accepteren, etc. Muziek heb ik zelfs niet getest (één van de boxen is toch kapot). Bij surfen merk ik vaak dat er wel degelijk enkel wordt gecodeerd voor Internet Explorer. Is de Linux society aan 't afbouwen? of is mijn systeemke gewoon té oud voor alles (10 jaar).

ultddave
23 September 2008, 22:59
Ik ga programeren in C: in Java en waarschijnlijk ook in andere zoals html. Hier is mijn studieprogramma :), maar ik zit nog maar in het eerste jaar, dus kga niet voorop lopen op de feiten :D.

http://www.uhasselt.be/onderwijs/opleidingen/informatica/studiekiezer/studieprogramma_1bach.asp
http://www.uhasselt.be/onderwijs/opleidingen/informatica/studiekiezer/studieprogramma_23bach.asp

Bedankt voor de link btw :D
-dave-

Jule
23 September 2008, 23:13
@CompuChrisje: Ik vrees voor uw systeempje en zijn leeftijd ... Ik heb nu meer genot van Linux dan toen ik begon. Printen, scannen, online bankieren, .... Ze zitten duidelijk niet stil, de mensen van Open Source. Nu nog wachten op drivers van mijn Pinnacle fm kaart ...

PeterN
24 September 2008, 00:39
Eén van de kleine ongemakken dat we nog niet gevonden hebben is het draadloos netwerk. Eens ingesteld in Ubuntu werkt het wel, dus dat is al positief. Ik was zelfs verrast dat het zo eenvoudig ging. Maar wat ik nog moet uitzoeken en niet direct vond is hoe hij deze settings automatisch bij een herstart gebruikt. Je kan daar wel een profiel ingeven en de settings opslaan daarin, maar na een herstart wil hij niet automatisch connecteren. Terug alles leegmaken en terug de settings invullen is de enige oplossing om terug connectie te maken. Ik zal dus eens verder moeten zoeken ;)

Snakey
24 September 2008, 18:45
Als ik iets in Java moet schrijven, gebruik ik netbeans, deze is crossplatform en werkt dus ook op linuxgebaseerde besturingssystemen.

En als je manueel je netwerkgegevens invult in /etc/network/<wbr>interfaces, dan zou dit automatisch moeten werken bij elke login.

ultddave
24 September 2008, 20:18
Als ik iets in Java moet schrijven, gebruik ik netbeans, deze is crossplatform en werkt dus ook op linuxgebaseerde besturingssystemen.

En als je manueel je netwerkgegevens invult in /etc/network/<WBR>interfaces, dan zou dit automatisch moeten werken bij elke login. Netbeans gedownload,, bedankt! :D Ik ga nu proberen het netwerk aan het praten te krijgen :).

Jule
24 September 2008, 22:33
Netwerk? Hier de handleiding (http://computertip.googlepages.com/geendraadloosinternet) komende uit de opgegeven linkjes ... :p

ultddave
24 September 2008, 22:47
Netwerk? Hier de handleiding (http://computertip.googlepages.com/geendraadloosinternet) komende uit de opgegeven linkjes ... :p Bedankt maar alles werkt,, alleen slaat hij de gegevens van mijn netwerk ( de naam, de encryption en het passwoord) niet echt op. Ik duw op "opslaan", maar elke keer als ik inlog en het terug laad, krijg ik toch geen connectie met internet ^^, dan moet ik alles terug herinstellen zoals het eigenlijk al staat :s. Maar ik moet het zoals snakey zei, aanpassen in de interface folder :)
thx
-dave-

RobinW300i
25 September 2008, 19:54
Ook ik begin er eens aan als volkomen leek.
Mijn eerste bekommernis is niks verkeerd te doen zodat ik mijn partities overschrijf...
Dus mijn eerste vraag:
Ik heb ubunti op cd en een laptop met vista en 2 partities. Moet ik nu eerst deze partities verkleinen en een derde aanmaken voor ubunti of kan men dit regelen tijdens de installatie van ubuntu? Bedoeling is een dual boot te krijgen waar ik mijn vista bij behoud.

Bedankt ;)

start van liveCD, bureaublad-icoon "installeren"
daar krijg je een hele wizard
bij moment van partities nzo, eerste optie en schuifbalkje in het midde zette, dan werkt ie en ben je niks verlore

dus je moet in vista niks doen ;)
oeps, was al opgelost xD

RobinW300i
25 September 2008, 19:57
Eén van de kleine ongemakken dat we nog niet gevonden hebben is het draadloos netwerk. Eens ingesteld in Ubuntu werkt het wel, dus dat is al positief. Ik was zelfs verrast dat het zo eenvoudig ging. Maar wat ik nog moet uitzoeken en niet direct vond is hoe hij deze settings automatisch bij een herstart gebruikt. Je kan daar wel een profiel ingeven en de settings opslaan daarin, maar na een herstart wil hij niet automatisch connecteren. Terug alles leegmaken en terug de settings invullen is de enige oplossing om terug connectie te maken. Ik zal dus eens verder moeten zoeken ;)

mss eens proberen met progje kickstart ;)

ultddave
25 September 2008, 21:46
Ok bedankt, heb de netwerk settings nu kunnen bijhouden :D :)
Nog een vraagje, op school zag ik hoe mensen met een muisklik vuur op het scherm konden zetten en vallende waterdruppels konden toevoegen op het bureaublad. Ze deden dit via een optiescherm van een programma dat bij system> administration stond dacht ik, maar thuis op mijn laptop, vond ik dat programma niet :(. Weet iemand wat ik moet downloaden? :D

-dave-

Snakey
26 September 2008, 07:01
Je hebt hiervoor de binary drivers nodig en je moet compizconfig-settings-manager via synaptic installeren

Voor meer info: http://thegabfather.wordpress.com/2008/05/17/how-to-install-compiz-fusion-in-ubuntu-
hardy-heron/

ultddave
26 September 2008, 10:40
Bedankt ! :D het is gelukt.
-dave-

Isaak
17 December 2008, 11:01
Partities kun je veranderen tijdens de installatie van Ubuntu, je maakt best ook een swap partitie aan die even groot is als je RAM geheugen, hoewel, ik denk dat dit enkel nodig is voor kleine RAM capaciteiten (< 2GB)

ultddave
18 December 2008, 19:05
Ik heb hem 1.5x men ram gemaakt. Maar het probleem is eigenlijk al 2-3 maanden geleden opgelost :D Toch bedankt :)

- Dave -