Volledige versie bekijken : wel veilige modus maar niet normaal



God
26 September 2008, 12:37
Hoi,

Mijn pc had gisteren bij het opstarten een disk boot failure (en daarna nog een paar keer)

ik start hem op in veilige modus (met netwerkmogelijkheden), dat lukt wel.
Heb systeemherstel naar vorig punt gedaan, geen soelaas...
Schijfdefrag heb ik ook geprobeerd, helpt ook niet

hij wil maar niet opstarten als ik niet in veilige modus opstart

any idea how to solve this?

groet,

dannyma
26 September 2008, 12:39
voor het te laat is toch maar al beginnen te back-uppen ;) .
maar ik kruis men vingers voor je ;).

God
26 September 2008, 12:56
ik back up regelmatig,

maar heb hoop progjes die niet maar gaan werken na format, dus probeer ik dat liefst te vermijden

any suggestions?

sykke
26 September 2008, 12:59
heb je een xp cd

dannyma
26 September 2008, 13:04
kijk hier is naar de turorial : http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips_trucs_windows/videos/checkdisk.aspx

God
26 September 2008, 13:07
heb je een xp cd

een xp dvd ja

@ dannyma: checking it out now

sykke
26 September 2008, 13:10
plaats die en ga naar recovery en voor uit zoals dannyma zegt eventueel ook fixmbr
Denk meer dat er iets is met de bootsector

dannyma
26 September 2008, 13:18
je kan ook is de health na kijken van je hd : http://www.panterasoft.com/

God
26 September 2008, 13:28
chkdsk c: vond geen fouten

heb die hdd health prog nu geinstalleerd, sebiet laten lopen

edit: @ dannyma HDD Health = 100%

God
26 September 2008, 13:30
plaats die en ga naar recovery

waar vind je dat?

ik kom bij windows set up, waar ik kan herinstalleren, een install herstellen of nog iets (ben ik vergeten)

edit: was ik ff vergeten, die windows dvd heb ik er gisteren ook ingestoken toen hij dat vroeg, maar die vond toen geen HD en moest daardoor setup afbreken...

dannyma
26 September 2008, 13:33
ik heb gisteren nog iets straf mee gemaakt met installeren van acronis maar blijkt dat de av sommige toegangen verbod op gaf dus ik denk niet na en vraagt om pc af te zetten en teurg op te starten en dan bingo rood kruisje en zegde dat de licentiesleutel niet meer geldig was en niet kon verder gaan alee ik gelukkig back up gemaakt maar lag er wel en 1 uurtje eruit maar toch positief bekeken ff tijd voor buikje en koffie :evil:.
soms ben ik toch en kieke :lol::).

dannyma
26 September 2008, 13:35
waar vind je dat?

ik kom bij windows set up, waar ik kan herinstalleren, een install herstellen of nog iets (ben ik vergeten)

edit: was ik ff vergeten, die windows dvd heb ik er gisteren ook ingestoken toen hij dat vroeg, maar die vond toen geen HD en moest daardoor setup afbreken... :eek: dat is geen goed nieuws heb je ook is geschekt in bios of hij daar nog herkent ?

God
26 September 2008, 13:40
:eek: dat is geen goed nieuws heb je ook is geschekt in bios of hij daar nog herkent ?

neen,

maar als hij geen HD herkent, hoe kan hij dan opstarten in veilige modus, vraag ik mijzelf dan af

sykke
26 September 2008, 13:43
recovery of r voor repair,voer commando fixboot in en druk enter

God
26 September 2008, 13:46
recovery of r voor repair,voer commando fixboot in en druk enter


voor ik die fixboot nu in opdrachtprompt in of moet ik dat doen wnr de windows dvd er in zit (zo ja, waar?)

dannyma
26 September 2008, 13:46
veilige modus ? :wtf: heeft met bios niets te maken ;).
bios komt voor windows en meestal beneden de uitleg om er te geraken .

sykke
26 September 2008, 13:48
met de dvd erin naar recovery of repair gaan

God
26 September 2008, 14:19
veilige modus ? :wtf: heeft met bios niets te maken ;).
bios komt voor windows en meestal beneden de uitleg om er te geraken .


in BIOS staat de HD drive er toch tussen

@sykke kga nog eens proberen met dvd, maar denk niet dat hij deze keer wel hd gaat vinden

Dopey
26 September 2008, 14:28
Dus als ik het goed voor heb, vind setup geen HD? Is alles binnenin nog goed aangesloten? ( Is mss een domme vraag maar je zou versteld staan hoor lol)
Hoop voor jou dat je HD ni kapot is

God
26 September 2008, 14:31
nu vind hij hem wel!

als ik die fixboot in typ dan vraagt hij: bent u zeker dat u nieuwe opstartsector in C wil aanmaken?

is dat wat ik nodig heb? klinkt nogal ingrijpend

Dopey
26 September 2008, 14:46
als je dit commando geeft gaat hij idd een nieuwe opstartsector wegschrijven. Heb dat ook al een paar keer gedaan, is nog nooit slecht afgelopen.

God
26 September 2008, 14:48
Weet u zeker dat u opstartsector ... ?

hoe zeg ik "ja"? heb al proberen te enteren of een Y te typen, maar lukt niet

alvast bedankt!

God
26 September 2008, 14:54
Het was de J toets, maar pc start nog steeds niet op

Dopey
26 September 2008, 14:58
Je kan ook eens proberen met fixmbr, wel in de recovery doen

sykke
26 September 2008, 15:07
probeer eens dit, plaats cd/dvd in drive,ga naar start > uitvoeren en typ sfc /scannow (let op de spatie na sfc) druk ok of enter
windows zal nu scannen of er ontbrekende of beschadigde bestanden zijn en zonodig vervangen door de originele

God
26 September 2008, 15:10
** Waarschuwing **

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft.
FIXMBR kan de partitietabellen beschadigen als het doorgaat.
Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden.
Ga niet door als u geen probleem hebt met het verkrijgen van toegang tot het station.

Weet u zeker dat u een nieuwe MBR wilt schrijven?


dat staat er, any idea what to do now, klinkt niet echt gezond...

God
26 September 2008, 15:28
sfc /scannow helpt ook niet
ik krijg een fractie van een seconde een opdrachtpromptscherm en dan terug naar bureaublad dus denk dat er geen fouten zitten

die FIXMBR dan toch maar doen? en als die iets kapot doet, kan dat dan altijd nog verholpen worden met een format?

Dopey
26 September 2008, 15:48
das de standaard melding die je krijgt als je fixmbr doet

ultddave
26 September 2008, 16:47
das de standaard melding die je krijgt als je fixmbr doet
Voor Vista:
1. Start op met de DVD van Vista
2. Kies voor repareren (komt de na landcode en toestenbord instellingen)
3. Kies voor de Commando box of Dos box
4. Tik in bootrec.exe /fixmbr
Bron: http://forum.pcmweb.nl/archive/index.php/t-10941.html (http://forum.pcmweb.nl/archive/index.php/t-10941.html)

Het werkt bij een grub error bij het dualboot menu dat ik had bij ubuntu + vista. :)
-dave-

God
26 September 2008, 17:48
gaat dat ook op voor windows XP (heb geen vista) want zie toch wat verschillen

maar volgens jullie kan FIXMBR geen kwaad?

compuchrisje
26 September 2008, 18:14
Nee, dat herstelt gewoon je Master Boot Record, naar de originele toestand. Zeker proberen dus!

God
26 September 2008, 18:26
k FIXMBR is uitgevoerd, weet nog niet of het gewerkt heeft, moet ik nog iets doen in die setup voor ik pc herstart?

edit: heb pc opnieuw opgestart en hij blijft weer in opstartscherm hangen als ik normaal opstart

FIXMBR helpt dus niet... :(

any other ideas? (begin zelfs al te twijfelen of een format wel gaat helpen)

compuchrisje
26 September 2008, 18:49
Als je gezien (gehoord) hebt dat er op de schijf werd gewerkt, kan je nu proberen normaal te booten.

God
26 September 2008, 18:57
enige wat lukt is een veilige modus-start , de normale blijft hange in opstartscherm :(

dannyma
26 September 2008, 19:08
ik heb net windows 3.11 op het net geupload mischien kan dit je verder helpen je weet maar nooit .
http://nl.swoopshare.com/file/9aaf41399d295a1a90edd9ea05884314/partition+recovery?tags=partition+recovery&lang=nl

compuchrisje
26 September 2008, 19:12
Heb hier even terug gelezen om de rest te kennen. Als de SMART-test 100% weergeeft, hoop ik dat hij het over de harde schijf heeft en niet over de cd-rom... In dat geval is je windows installatie op één of andere manier overhoop geraakt.
Zolang je nog in veilige modus kan starten heb je de mogelijkheid om data veilig te stellen, doe dit alvast (bezigheidstherapie en nog nuttig ook!). Ik zoek even verder voor je of er soortgelijke gevallen zijn voorgekomen.

God
26 September 2008, 19:14
hij had het (hoop ik toch ook) over de Maxtor hd die erin zit (hij gaf ook de temp aan, wat nogal moeilijk is van een cd-rom, denk ik

meeste data staan op een externe hd die thuis ligt, dus no problemo, wil alleen format als last resort gebruike, niet eerder

God
27 September 2008, 19:20
ik heb net windows 3.11 op het net geupload mischien kan dit je verder helpen je weet maar nooit .
http://nl.swoopshare.com/file/9aaf41399d295a1a90edd9ea05884314/partition+recovery?tags=partition+recovery&lang=nl

en wat kan ik hiermee juist doen?

dannyma
28 September 2008, 13:45
je hd benaderen in dos voor windows opstart en daar krijg mogelijke opties die je mischien verder kunnen helpen . je kan kiezen voor cd of floppy disk opties .

God
28 September 2008, 21:09
k, heb de cruciale bestanden overgezet (behalve paar GoTD progjes die ik zal verliezen). Ga nu formatteren

edit: ben nu aant formatteren mbv iemand die beetje meer van pc's kent, dus normaal zou het nu allemaal moeten werken

bedankt iedereen voor de zeer nuttige antwoorden

groet,

God
1 October 2008, 13:31
oké, pc is geformatteerd en een paar dingen zijn al terug geïnstalleerd.

maar nu hoor ik mijn HD af en toe een klik maken en dan ff geluidje alsof hij iets verwerkt (en dat op random momenten)

moet ik mij zorgen maken?

dannyma
1 October 2008, 13:53
ik denk het wel als het meer is dan 1 klik maar als het maar 1 klik is niet ;).
meer dan 1 klik wil zeggen dat hd moeite heeft om de bootsector te vinden meestal het geval dat het einde is van zijn latijn .

God
1 October 2008, 21:24
ooh, dam, kan dat mss doordat ik (in een poging mijn probleem van de start van dit topic op te lossen) een nieuwe bootsector heb aangemaakt?

sinds de format is hij wel met die klikken begonnen

can I reverse it?

gr,

compuchrisje
1 October 2008, 22:27
Ik denk dat je dan best even je eerste post terug leest. Ik had hetzelfde voor met een maxtor diamond (zelfde reeks als de vorige 2 van onze server), die spijtig genoeg mijn back-up medium was gedoopt. Spijtig want.. die klikken waren het begin van een hele reeks blauwe schermen en dataverlies. Schijf is nu op schijvenkerkhof. Installeer voorlopig dus nog niet teveel, voor je zeker bent dat je systeem stabiel blijft.
Reverse? geen idee, ook nooit geprobeerd.

God
2 October 2008, 10:19
hij heeft gevraagd CHKDSK uit te voeren, en sindsdien heb ik er nog geen opgemerkt, maar tijdens die CHKDSK deed hij het nog wel, en heb er nog niet zoveel opgezeten.

als er iemand weet hoe ik mijn schijf (die volgens HDD Health nog 100% is) kan redden van een langzame dood, please tell :)