Volledige versie bekijken : Netwerk splitsen



eventure
27 September 2008, 18:40
Omdat we thuis vaak nogal traag internet hebben doordat we er met vele gebruikers tegelijk op bezig zijn wil ik m'n draadloze netwerk splitten.

Ik heb momenteel een Netgear WGR614 die volgende apparaten voorziet van internet:

- iMac
- MacBook
- Vaste computer woonkamer (als enige bekabeld aangesloten)
- Notebook Vader
- Notebook Broer
- Vaste Computer broer
- Vaste computer zus
- HTC Touch
- nog een PDA

natuurlijk zitten niet al deze apparaten tegelijk op het internet, maar 6 gebruikers op hetzelfde moment komt toch geregeld voor. Dan merken we natuurlijk een serieuze internetvertraging en dit wil ik beginnen voorkomen.

Nu volgen mijn vragen :p

1)
We hebben Telenet Turbonet en daar mag ik tot vier computers aansluiten, betekent dit dat deze allemaal een afzonderlijk IP adres kunnen krijgen?

2) Mijn telenet modem heeft maar 1 ethernetpoort, m'n router vier. 1 van die poorten voorziet de pc in de woonkamer van internet. Zou ik al een prestatieverschil merken als ik m'n airport Extreme aan een ethernetpoort van de router hang?

3) Zou ik in plaats van die router niet beter eerst een Switch plaatsen, daar zowel de Netgear als de Airport Extreme verbinden of gaat dit geen verschil geven in snelheid?

4) Is er een mogelijkheid om het gewone HTTP verkeer voorrang te geven op het downloadverkeer via P2P of torrents en dergelijke?

Alvast Bedankt
Robbe

Pilote
27 September 2008, 19:13
1)
We hebben Telenet Turbonet en daar mag ik tot vier computers aansluiten, betekent dit dat deze allemaal een afzonderlijk IP adres kunnen krijgen?
ja idd, je heb 4 ip adres.



2) Mijn telenet modem heeft maar 1 ethernetpoort, m'n router vier. 1 van die poorten voorziet de pc in de woonkamer van internet. Zou ik al een prestatieverschil merken als ik m'n airport Extreme aan een ethernetpoort van de router hang?
idd, de modem geeft maar een poort.
maaar daar kan je toch een switch plaatsen voor 4 ip adres te krijgen.


3) Zou ik in plaats van die router niet beter eerst een Switch plaatsen, daar zowel de Netgear als de Airport Extreme verbinden of gaat dit geen verschil geven in snelheid?

je kan een switch plaatsen waar je 4 poort heb.
daarna een router plaatsen he.
ofwel verschilden router he.
zo kan je verschlden netwerk doen.

eventure
27 September 2008, 19:22
Die vier IP adressen worden dan door telenet gegeven en niet door de Switch? Of sla ik hier de bal volledig mis?

Ik ga vanavond al eens testen of er een snelheidsverschil is als ik m'n airport extreme met m'n huidige router verbind en zo twee aparte draadloze netwerken opzet...

PeterN
28 September 2008, 02:43
Een switch is een dom apparaat en geeft geen ip's. Het verdeelt enkel het internet. Je zit dus dan ook niet meer achter een firewall gelijk met een router en bestanden delen is niet zomaar mogelijk daar je aan de kant van het publiek (internet) gedeelte zit. Je krijgt dus na de switch ip's van telenet, net alsof je rechtstreeks verbonden bent met telenet

Pilote
28 September 2008, 08:48
Die vier IP adressen worden dan door telenet gegeven en niet door de Switch? Of sla ik hier de bal volledig mis?

Ja je krijg 4ip's adres van telenet.