Volledige versie bekijken : De Gammastraling



Dopey
30 September 2008, 15:42
Gisteren (29/09/'08) ging het in "De Laatste Show" over de gammastraling en hoe deze de mensheid kon (kan) bedreigen. Na alle onheilsberichten over globale opwarming, al dan niet aankomende ijstijden en tsunami's, meteoorinslagen is het grote publiek nu ook bekend met de verwoestende kracht van de gammastralingen. Deze bundel energie komt voort uit het imploderen van een (grote ) ster. Voorlopig gaat het over uitbarstingen buiten onze eigen melkweg, maar als je weet dat die dingen meerde keren per dag kunnen worden waargenomen, hou ik m'n hart toch een beetje vast lol. Ik heb alvast het record gevonden, ééntje op 12,8 miljard lichtjaar, van toen het heelal nog erg jong was (iets van een 800 enzoveel jaar).
http://www.nasa.gov/mission_pages/swift/bursts/farthest_grb.html

compuchrisje
30 September 2008, 18:22
Je moet eens verder kijken bij Nasa (http://www.nasaimages.org/). Er staan daar prachtige beelden vanuit de nest satellieten die rondzwabbert in de ruimte. Er is idd méér te zien onder de zon (foute uitdrukking, maar soit).
Voorlopig is onze aarde geen ster dacht ik, dus behalve verdwijnen in de deeltjesversneller, is er nog niet meteen kans op imploderen.

Jule
2 October 2008, 21:59
't Nadeel van Gammastraling is dat ze rechtdoor gaat en slechts zeer traag afzwakt. Mocht een ster imploderen in ons eigen melkwegstelsel en de aarde ligt in het verlengde van die stralenbundel ... (Gammastralen zwermen niet uit.) Laat ons zeggen dat ons vrouwen geen last meer zullen hebben van koude voeten. De ontdekking van het bestaan van deze straling dateert reeds van 2005 of zoiets?

peenif
3 October 2008, 08:05
De ontdekking van het bestaan van deze straling dateert reeds van 2005 of zoiets?

Ter info : Becquerel in 1903

Dopey
3 October 2008, 14:18
De ontdekking van het bestaan van deze straling dateert reeds van 2005 of zoiets?

Straf hé, en ik hoor daar nu pas van :rolleyes::lol:. Shame on me! Lol

compuchrisje
3 October 2008, 16:49
Met de (on)kennis die ik nog altijd heb, bestaat er een heel Grieks alfabet (Alfa+Beta?), dus het zou me niet verwonderen dat de andere letters ook een straling vormen.

Jule
3 October 2008, 18:49
Ter info : Becquerel in 1903Ik zit er toch maar iets meer dan 100 jaar neffens? :lol: :D :p

carl
8 October 2008, 17:37
Ik geloof dat hij bedoelt dat het pas recent ontdekt is dat een imploderende ster deze straling uitzendt, niet de ontdekking van gamma straling (eigenlijk is dat een vaststelling, geen ontdekking). Dit wordt een gammaflits genoemd. En inderdaad, er slaan er elke dag op aarde in. Maar dit op meer dan 100.000 lichtjaar (in km waren het iets te veel cijfers). Wanneer dit dus dichterbij zou gebeuren, en de aarde staat in zijn weg denk ik niet dat er veel leven zal overblijven. (deze verschijnselen behoren tot die met de grootste energie inhoud OOIT gemeten.)

PS: ze zijn ontdekt door amerikaanse spionage sateliet voor kernproeven (waarbij er gammastraling vrijkomt). Omdat ze dagelijks meldingen hadden zijn ze dit verder gaan onderzoeken.