Volledige versie bekijken : ben ik bedrogen door pc winkel



salmax
30 September 2008, 22:02
over 2 weken starten pc niet op doe pc binnen blijkt dat moederbord kapot is
zij het onder garantie was
ondertussen nu kom ik thuis is voeding toch veranderd en kreeg ander moederbord
had vroeger k9agm3 van msi kreeg nu asus m2n-mx se plus
zou recenter zijn en meer funties hebben wat blijkt
* geluid in hoofdtelefoon minder luid te regelen
* gaat 3x trager
* duurt minuten tegen vroeger om internet te openen
is die asus nu beter en kan het aan iets anders liggen of ben ik bedrogen en moet ik eisen om terug k9agm3 in te steken
prossesor amd 6400+

Edit PeterN: beetje op taalgebruik letten ;)

dannyma
30 September 2008, 22:13
zeg wat is dit voor flauwekul je hebt toch voor dit moederbord gekozen en toch niets anders .
en ja zeker dat en ander moederbord die niet voldoet aan de eisen van je vorige moederbord dag en nacht kunnen verschillen .
dus voor mij is het dit (n).

De Hulk
1 October 2008, 00:37
Om nu gelijk te spreken over bedrog, gaat mij op dit moment iets te ver. Het lijkt mij beter dat een technisch forumlid naar deze vraag kijkt. Het komt mij ook wat vreemd over als een winkel onder de garantie er zo maar een ander merk/type moederbord inzet. Dat zou in overleg met de klant moeten gebeuren. De voeding heeft met het moederbord te maken?

Over die drie punten zou ik ook de winkelier vragen, want als je een pc koopt en er is nog garantie dan mag je verwachten dat de pc naar behoren werkt en dat je als klant tevreden bent. Een goede winkelier zal service geven. Groet, De Hulk.

carl
1 October 2008, 07:54
De enige verschillen die ik zie is dat de asus een hogere bussnelheid, en een nvidia 62OO onboard heeft. Daar waar de MSI een X1200, lagere bussnelheid, en een HDMI poort heeft (die er op de asus niet is). Indien je gebruik maakt van een aparte grafische kaart is het asus moederbord wel degelijk beter. Indien dit niet het geval is zijn ze ong gelijk, zij het MSI miss ietsje nieuwer.
Overigens vind ik het heel voorbarig om te zeggen "hij gaat 3x zo traag", dat kan aan vele andere dingen liggen dan gewoon het nieuwe moederbord. En over het volume, ik moet de eerste audio aansluiting nog tegenkomen waarbij je met audio op max + koptelefoon op max geen pijn aan uw oren hebt. (volgens mij is dit argument dus gewoon om toch maar iets extra te hebben om over te klagen). En dat internet openen, zelfde als hierboven, dat kan aan andere factoren liggen (zoals drivers, ....)
Hetgene dat ik eens zou vragen aan die winkel is of ze windows geherinstalleerd hebben. Zo niet weet je dan direct wat het probleem is.

g_man
1 October 2008, 10:54
* Asus heeft de Nforce 430 chipset --> Nvidia 6100 onboard :)
5.1 HD audio
ondersteuning tot DDRII 1066

* MSI heeft AMD 690G chipset --> Radeon X1200 onboard
7.1 HD audio
ondersteuning tot DDRII 800

Beiden AM2+ ready, µATX
Als je expliciet de 'onboard' chip gaat bekijken is de AMD beter dan de Nvidia,...maar algemeen mag je stellen dat het ASUS bord beter is dan het MSI.
Ik zou niet klagen... :)
OFwel zie je spoken, ofwel is je windows niet opnieuw geïnstallereerd of de drivers niet juist...

@Carl: waar haal jij die HDMI vandaan op dat MSI bord? TS is wel vaag geweest met info maar ik denk dat het gaat om de 'K9AGM3-FD' en die heeft géén HDMI.. :)

salmax
1 October 2008, 13:36
mijn pc wordt nu geformateerd zal dan wel in orde zijn op asus moederbord

salmax
3 October 2008, 05:17
mag gesloten worden is geformateerd

salmax
5 October 2008, 02:06
pc is terug gegaan en geformateerd
hij gaat blijkbaar niet sneller dan vroeger met k9agm3
welk moederbord is het sneltst nu volgens mij k9agm3 of laat ik drivers nog is nakijken
wat bepaalt de bus snelheid ?
wat is hdmi poort?
mijn harde schijf was vroeger 160 in 2 gedeeld
nu heb ik harde schijf in 3 laten delen ik linux er ook ga naast zetten ale is bedoeling toch en is ongeveer 60gb ongeveer 15gb en ongeveer 80gb vertraagd dat mijn pc mss of heeft dat er weinig mee te maken
die 15gb staat in fat rest in ntfs mijn externe is ook fat van 500gb
mijn modem en lijn zijn getest en werken naar behoren
van koeling staat aan moederbord een 80mm haalt het uit er grote bij te laten plaatsen voor geluid te verminderen kwa draaien of andere oplossing zeg het me maar

dannyma
5 October 2008, 02:11
eentje met grotere ketting aan het wieltje dat rond draait of anders om kan ook nog ;) .
ik zou het begod niet weten :cool:.

Niels
5 October 2008, 12:07
Kan op paar dingen antwoord geven:

bus snelheid: -
HDMI poort: Een High-definition poort. Kun je stekkertje indoen en die naar bv. je tv doen (als die ook hdmi poort heeft). Je kunt dun op topkwaliteit het beeld van je pc op je tv bekijken.
Harde shijfen: Vertraagd? hoe bedoel je?
Hoe groter de fan, hoe minder het geluid. Omdat: Een grotere fan kan meer lucht verplaatsen met een lagere snelheid (RPM)

- Niels

carl
7 October 2008, 07:36
bussnelheid: de snelheid waarmee je cpu, ram, ... met elkaar communiceren (hoe meer hoe beter). Dat wordt dus bepaald door een heleboel hardware. De bussnelheid van het traagste apparaat geldt. bijvb: voor de moederborden vroeger van een P4HT die 800mhz FSB (front side bus) had ik DDR400 RAM nodig. (400x2 = 800). Stel dat ik hier 333mhz ram had gebruikt: 333x2 = 667 mhz (wordt naar boven afgerond ;)) 667 mhz is dus trager dan 800 mhz, wat inhoudt dat er minder (snel) data kan worden uitgewisseld.

(als ik fout ben moet je het maar zeggen he mensen ;)).
HDMI:
High Definition Multimedia Interface. Een aansluiting zoals VGA en DVI die gewoonlijk naast een beeldsignaal ook nog een audiosignaal kan bevatten. Dit is DE kabel bij uitstek voor HD signalen. Hij is dan ook de component aan het vervangen.
HDD:
Partities maken of verwijderen maakt niets uit. Een gefragmenteerde harde schijf daarentegen wel. (eens defragmenteren misschien ?)
Fan:
Inderdaad, hoe groter de fan, hoe meer airflow, maar als je een goede 82mm vergelijkt met een goedkop"e 120mm zal dit een ander resultaat opleveren. BOuwkwaliteit doet er veel toe. Maar het is wel juist: RPM = GELUID (recht evenredig; hoe meer ...... hoe meer .........)

salmax
7 October 2008, 21:59
pc freak had vroeger op prossesor 80mm koeling maakt het veel verschil kwa geluid om nog een koeler die groter is bij te plaatsen tegen mijn kas of zo
omdat hij dan meer afkoelt en minder hard draaid is hij dan ook stiller of begrijp ik dat verkeerd

g_man
7 October 2008, 22:32
bussnelheid: de snelheid waarmee je cpu, ram, ... met elkaar communiceren (hoe meer hoe beter). Dat wordt dus bepaald door een heleboel hardware. De bussnelheid van het traagste apparaat geldt. bijvb: voor de moederborden vroeger van een P4HT die 800mhz FSB (front side bus) had ik DDR400 RAM nodig. (400x2 = 800). Stel dat ik hier 333mhz ram had gebruikt: 333x2 = 667 mhz (wordt naar boven afgerond ;)) 667 mhz is dus trager dan 800 mhz, wat inhoudt dat er minder (snel) data kan worden uitgewisseld. De bussnelheid wordt ook wel FSB genoemd en is de verbinding tss de CPU en de noordbrug. :)
In het voorbeeld wat je geeft: P4 800MHz --> 400 x 2... is theoretisch niet juist. Een P4 is quad-pumped, de bus is 200MHz x 4 = 800MHz
DDR400 is geen 400MHz, maar 200Mhz, maar wordt zo aangeduidt omdat het double data-rate is... Soit, hoe meer hoe beter, is ook niet helemaal correct. Voor Intel neem je best een divider (verhouding FSB - MEM ) 1:1 dus een CPU 1066MHz bus, draaien op PC8500 , terwijl AMD graag hoger snelheden heeft om meer bandbreedte te krijgen... ;)

g_man
7 October 2008, 22:35
pc freak had vroeger op prossesor 80mm koeling maakt het veel verschil kwa geluid om nog een koeler die groter is bij te plaatsen tegen mijn kas of zo
omdat hij dan meer afkoelt en minder hard draaid is hij dan ook stiller of begrijp ik dat verkeerd
Een 120mm fan heeft meer verplaatsing dan een 80mm, logisch :) Ook de dikte speelt een rol, 25 of 35 mm... maar als je geen 'verse' lucht in je PC krijgt heeft eigenlijk niks nut, want je zit toch maar warme lucht rond te circuleren. Zorg dus voor een 'airflow' in je PC. Van onder vooraan 'in', vanachter midden, boven 'uit' ... :) ;)

carl
8 October 2008, 17:14
Dat bedoel ik dus met me op m'n fouten te wijzen :D Bedankt he.

salmax
8 October 2008, 18:22
airflow opgezocht is dus combinatie van fans dus vliegwielen om te koelen begreep ik dit goed
maakt het ook mijn systeem stiller en welke zijn aan te raden bij pc met k9agm3 moederbord en amd prossesor 6400+
dat moeten ze er terug inplaatsen op garantie want hun beslissing van asus m2n mx se plus heeft blijkbaar minder mogelijkheden voor mij vooral snelheid

Niels
12 October 2008, 13:00
Wat je in je pc hebt maakt niet zo uit ;)

Als je echter ook voor een processer-koeler wilt (die stiller zijn dan de standaard koelers) moet je daarbij ook koelpasta kopen en zorgen dat je weet hoe dit moet, anders gaat het fout...
Maar gewoon koelers (case-fans) is hoe groter hoe beter in het algemeen. Je moet wel zorgen dat die dingen in je kast passen!
Als je weet welke kast je hebt/of welke maat case-fans erop kunnen, moet je het ffe zeggen, dan kunnen we ze uitzoeken :)

g_man
12 October 2008, 15:27
Meer koelers = meer geluid.. er bestaan wel extra stille zoals Papst. Maar koeling heb je absoluut nodig, warmte = vijand van electronica. Wil je goede koeling én géén geluid, dien je over te schakelen op waterkoeling. Voor gewone koeling (dus géén overclocking) is een basisset voldoende. :)

salmax
12 October 2008, 22:14
niels moederbord moet nog binnen komen en heb gevraagd hij er terug vroeger moederbord inzet het k9agm3 daar stond koeler op van 80mm en vraag is zou dat standaardkoeling zijn vroeg om grotere koeling op te zetten hij voorstelde welke dat is weet ik niet welke is grootste erop kan en hoe vindt ik case specificaties
kan ik dat zien op belarc.com program lijst
zit ook andere koeling in dan vroeger welke is nodig bij mijn moederbord

Niels
12 October 2008, 22:14
Mja watercooling is weer zo duur/lastig he :P Je hebt ook nog stille/isolatie cases :)


EDIT: Salmax: Weet niet of er een merk op je case staat? of merkloos?

Anders moet je aan de voorkant/achterkant van je pc even opmeten hoeveel ruimte er tussen de 4 schroeven zitten waar de case-fan word vastgemaakt..

En op de processer een 80mm koeler? Lol.. het gaat daar om de socket, niet de grootte xD

salmax
12 October 2008, 22:25
acer t135 is dat case specificatie

Niels
12 October 2008, 22:54
Geen idee, je hebt een compleet systeem gekocht, niet een zelf samengesteld.. sorry :(

carl
14 October 2008, 00:23
Meer koelers = meer geluid.. er bestaan wel extra stille zoals Papst. Maar koeling heb je absoluut nodig, warmte = vijand van electronica. Wil je goede koeling én géén geluid, dien je over te schakelen op waterkoeling. Voor gewone koeling (dus géén overclocking) is een basisset voldoende. :)
Waterkoeling stil ? :s Toch niet die budget setjes die voor 100 te verkrijgen zijn hoor. Er zijn wel geen fans, maar de pomp maakt een hels kabaal ;)

g_man
14 October 2008, 09:21
, maar de pomp maakt een hels kabaal ;)
Klopt volledig... je moet een degelijke basisset nemen...een beetje googlen brengt wel duidelijkheid in welke pompjes goed zijn en welke minder...maar dan ga je al wel weer boven de 100€... ;)