Volledige versie bekijken : CD branden



Phil O'Sophe
3 October 2008, 20:36
Om gegevens op een cd (bvb. cd-rw) te branden heeft men met Nero de volgende keuzes: data-cd branden, audio-cd branden, enz...

- Waarvoor dienen die verschillende keuzes (maw: wat zijn voor elk soort
de mogelijkheden)?
- heeft men voor elk van die keuzemogelijkheden een ander soort drager
nodig?

Van harte bedankt voor elke reactie !

Baloeke
3 October 2008, 21:32
Audio-cd is om muziek files te branden. Hiermee kan met 80 minuten muziek mee gaan afspelen. Deze functie kan je vergelijken met een CD dat men in de platenzaak koopt, en is in principe op alle cd spelers, af te spelen.

Data is om gegevens te branden. Met deze functie kan je tot 700 MB op een cd zetten. Data zijn dus foto's, documenten in alle aard (word, excel, powerpoint,...)
Hier kan dus ook muziek bijzitten, maar dan zal je deze branden als MP3, WMA,.. files. Deze zijn dus enkel te beluisteren op CD spelers die deze functie (MP3/WMA) afspelen ondersteunen.

Als het om muziek gaat kan je deze ook altijd gaan afpelen met je computer.

Nog even dit, een liedje duurt een 3 tal minuten, met de functie audio-cd, kan men tussen de 20 a 25 nummers op 1 cd zetten.

Het zelfde liedje geript met MP3 is denkelijk een 4 MB groot. Met de functie data-cd kan men er makkelijk een 170 liedjes gaan plaatsen, op 1 cd.

g_man
3 October 2008, 21:32
Open je Nero via de SmartStart? Daar zie je duidelijk wat je met wat kan. Drager bedoel je wsl Cd of DVD mee. Bovenaan zie je een dropmenu waar je kan kiezen welke drager je wil gebruiken. Je kan kiezen tss cd/dvd, cd of dvd... en dan kiezen wat erop moet komen. Data/muziek/film,...

g_man
3 October 2008, 21:34
Nog even dit, een liedje duurt een 3 tal minuten, met de functie audio-cd, kan men tussen de 20 a 25 nummers op 1 cd zetten.

Het zelfde liedje geript met MP3 is denkelijk een 4 MB groot. Met de functie data-cd kan men er makkelijk een 170 liedjes gaan plaatsen, op 1 cd.
Hier maak ik een jukebox cd/dvd van... niet via data ;)

Phil O'Sophe
5 October 2008, 21:11
Mag ik het dan zo samenvatten:
als ik bvb. de muziek van mijn oude cassettes op cd wil overbrengen (met
iTunes bvb.), dan sla ik die titels op als MP3-bestanden en kies bij Nero (Smart) "data-cd branden".

Jule
5 October 2008, 21:45
Tenzij u ze wil afspelen op een muziekinstallatie die enkel *.cda aankan. (=gekochte cd's waar er zo'n 15 liedjes op één cd passen.)

simpele
6 October 2008, 15:40
Mag ik het dan zo samenvatten:
als ik bvb. de muziek van mijn oude cassettes op cd wil overbrengen (met
iTunes bvb.), dan sla ik die titels op als MP3-bestanden en kies bij Nero (Smart) "data-cd branden".

Ligt eraan wat voor cd speler je hebt als je cd speler databestanden aan kan zou ik dat inderdaad doen anders moet je een audio cd branden. Je kunt het eens proberen een data cd en als je cd speler hem pakt gebruik je dat en anders een audio cd;)
Ik heb er geen verstand van welke cd spelers wel zo'n data cd aankunnen en welke niet ik probeer het zelf ook gewoon altijd :p

jellabi
7 October 2008, 11:00
Met een data cd kun je ook 180 liedjes op één cd krijgen ;)

simpele
7 October 2008, 13:25
Met een data cd kun je ook 180 liedjes op één cd krijgen ;)
Beetje te vroeg voor je ?:p is al gezegd :lol:

Phil O'Sophe
7 October 2008, 21:21
Allemaal erg bedankt matekes !
Hier mag nu een slotje op.