Volledige versie bekijken : Automobilistengedrag



Obsessed
4 October 2008, 00:08
Tijdens een steekproef van Het Nieuwsblad en De Gentenaar, aan het kruispunt van de Dupuislaan met de Maylaan in Anderlecht, gebruikten slechts 22 van de 120 passerende wagens hun richtingaanwijzer op de voorsorteerstrook.

Hierop inspelend heeft Touring post gevat op tien dergelijke kruispunten en zag gemiddeld amper 40% van de auto's knipperen.
Opvallend was dat, hoe overzichtelijker het kruispunt, hoe minder mensen de moeite namen. :shocked:
Niet enkel is dit levensgevaarlijk voor de passerende fietsers en voetgangers, maar tevens erg irritant voor de andere chauffeurs die staan te wachten om de baan over te steken.

Een aantal van de overtreders zal misschien het verkeersreglement onvoldoende kennen, maar bij de meesten is het pure nonchalance. :eek:
Vooral als ze ondertussen aan het eten of bellen zijn. :wall:

Je richting aangeven is reglementair verplicht als je inhaalt, manouvreert of van richting verandert.
Hierop staat een boete vastgesteld van € 50.00, wat duidelijk niet genoeg is. :frown:

Andere dergelijke, irritante overtredingen zijn:
- Zebrapaden negeren (€ 50.00), hetgeen wederom levensgevaarlijk is voor de overstekende voetgangers.
- Claxoneren (€ 50.00), hetgeen enkel en alleen toegelaten is om een ongeval te voorkomen.
- Op de linker rijstrook blijven hangen (€ 50.00).
- De pechstrook gebruiken (€ 50.00), wat maar al te vaak gedaan wordt door gehaaste bestuurders.
- Bumperkleven (€ 100.00).
- Hinderlijk parkeren veroorzaakt opstoppingen en wordt beboet met € 100.00.

Bron: Het Nieuwsblad

Ik ga hier zeker niet verkondigen dat ik een perfecte chauffeur ben :D, maar toch zou ik er geen enkel probleem mee hebben als de federale politie een pak strenger zou optreden tegen dergelijk, kleine overtredingen die je dagelijks in het straatbeeld kunt opmerken.
Ik zeg niet dat de boetes omhoog moeten, maar wat meer controles hierop mag best wel.

Ook fietsers zie je maar al te vaak zondigen tegen het verkeersreglement door, bij duister, te rijden zonder verichting of door in groep de ganse breedte van landelijke wegen in te nemen.

compuchrisje
4 October 2008, 01:04
Eten of bellen zijn wel de laatste dingen die ik in de auto zou doen, zeker terwijl ik rijd. Wat richtingaanwijzers betreft, denk ik dat ik zelden vergeet dat die er staan voor iets en meestal ga ik ook de richting in waarheen ik knipper :D
Claxonneren doe ik vooral op onze oprit, om de hond te manen opzij te gaan. Onderweg weet ik die meestal nog niet staan, omdat ik op dat moment te druk bezig ben met een gevaarlijke situatie in te schatten.
De linker rijstrook is sowieso mijn plekje niet om te rijden, ik laat iedereen graag voorbijvliegen, ik wuif wel als die tegen een boom plakt een eindje verderop.
En vermits iedereen mij voorbijrijdt heb ik ook geen last van voorliggende bumpers, simpel toch?
Confronterende situaties met parkeren heb ik maar één keer gehad, wat dus meteen ook mijn palmares qua boetes inhoudt.
Op gebied van boetes ben ik dus een ramp voor de staat. Ik vraag me wel af hoe het met die hoogvliegers dan gesteld is, hoeveel houden die nog over van hun maandloon?

En wat fietsers en verlichting betreft, daar heb ik vandaag nog een staaltje van gezien. Een brommer zonder lichten, zomaar op de rijbaan, waardoor een tegenligger flink moest uitwijken op het laatste moment en ik op de rem moest gaan staan. En een groep fietsers waarvan maar ééntje verlichting had en een zeldzaam exemplaar een reflecterende band had. Ik ben er nog fier op dat ik ondanks het slechte weer en de duisternis geen één heb kunnen 'te pakken nemen'.

Dexter
4 October 2008, 13:33
Wat is een fiets toch handig...
Al mag je maar 30km/u op de fietspaden waar ik toch wel vaak over ga met mijn koersvélo dus eigenlijk bega ik ook overtredingen.

Dopey
5 October 2008, 15:53
Het zijn echt niet alleen de autobestuurders hoor, iedereen is schuldig, tot de voetgangers toe. Denk dat het eigenlijke probleem eerder ligt aan de mensen zelf. We zijn tegenwoordig allemaal zo assertief, dat we allemaal een zwaar narcistisch trekje gekregen hebben. Niemand vertelt ons wat we moeten doen, niet? Dat zullen we wel zelf bepalen. Regels zijn er niet meer om zich aan te houden, maar om te interpreteren.:shy:

WaarBenIk?
5 October 2008, 17:23
Inderdaad, de laatste tijd begint mij dit ook te irriteren dat mensen namelijk te laat of gewoon niet knipperen. Of wat ik ook vaak meemaak is dat bij een weg bestaande uit 2 vakken die dan samenkomen tot 1, de auto's op de invoegende strook geen voorrang verlenen aan de auto's op de hoofd-rijstrook. Wat de mensen doen is gewoon erin rijden en hopen dat de andere vertraagt, knippers is te veel gevraagd en oogcontact blijkbaar ook. En as je zelf niet afremt, dan is het botsing.

Walgelijk gewoon, het rijgedrag tegenwoordig. Niet dat ik een perfecte chauffeur ben ofzo, ik wil gewoon eventjes zeggen dat men in het verkeer ook eens aan de anderen moet denken ipv "ik heb haast dus ik eerst", want wie heeft er eigenlijk geen haast?

Jule
5 October 2008, 22:05
Ik ga hier zeker niet verkondigen dat ik een perfecte chauffeur ben :D, maar toch zou ik er geen enkel probleem mee hebben als de federale politie een pak strenger zou optreden tegen dergelijk, kleine overtredingen die je dagelijks in het straatbeeld kunt opmerken.Mmm, ik steek zelfs mijn richtingsaanwijzer aan bij het verlaten van een rond punt. Onlangs heb ik nog vijftig euro boete gekregen omdat de nummerplaat van mijn aanhangwagen niet overeen kwam met die van de gebruikte tractor. Zoals de meeste landbouwers heb ik meer dan één tractor ... Ik heb echt wel spijt van al die mensenlevens die ik met deze overtreding in gevaar bracht.

De politie mag van mij zo streng zijn. Maar ... dan moeten ze die klote maandelijkse gevarenpremie ook waard zijn. Stond er overlaatst niet in de krant dat een Brusselse agent die twintiger is, zich heeft laten aftuigen?? Eerst door één man, dan is er een tweede bijgekomen ... Heeft die kerel gevechtstraining gekregen?? Van mij mag hij naar zijn maandelijkse gevarenpremie fluiten! Deze heb ik ooit zelf meegemaakt: ik werd tegen gehouden terwijl ik een sportief wagentje (BMW Z3) bestuurde. Ik moest de nodige documenten voorleggen, maar mijn portefeuille zat in de achterzak van mijn broek. Mocht u het nog niet voorgehad hebben: in zo'n kuipzeteltje, kan je zowat onmogelijk je portefeuille uit je broekzak halen. Dus wilde ik uitstappen. Die agent stond te beven als een espeblad ... Gewoon omdat ik uitstapte om mijn rijbewijs te tonen??? Ik was de rust en vriendelijkheid zelve. Waaraan verdient deze agent zijn gevarenpremie?? Moest ik een wapen gehad hebben, hij viel waarschijnlijk dood van enkel en alleen de angst die hij niet kon doorstaan. Ergens wil ik het wel begrijpen, maar toch ... Het kan toch niet dat zo'n mensen instaan voor onze veiligheid??

Dopey
6 October 2008, 11:39
Heb je al eens deftig gezien naar wat hier agent moet worden? Als je weet dat 1+1=2 ben je geslaagd en mag je beginnen :lol::lol::lol::evil:;)

compuchrisje
6 October 2008, 17:57
Ik zou maar niet te gauw afkappen op de agenten van tegenwoordig, niet alleen het huidige verkeer is moordend, de mensen IN dat verkeer zijn ook niet altijd moeder's liefste. De politie, je vriend, is al eerder de politie, je boksbal geworden, vooral in grotere steden. 'k Heb het niet over dagjesdieven, 'onschuldige' zakkenrollers in winkelstraten, maar over de minder bezochte plekjes overdag, waar 's nachts wordt gedeald, gevochten, gemoord...
Over de onmacht van de politie die zijn job doet: een inbreker die betrapt wordt, zich verzet en mensen kwetst, en een paar uur later terug prompt in dezelfde straat komt inbreken! En dat laatste was niet in een stad, maar hier op eigen gemeente. Het werk van de politie wordt zo belachelijk gemaakt, gooi je papieren weg en doe of je niet snapt wat ze zeggen en je bent zo weer een vrij mens.
Het verkeer is een oorlogje op zich, ieder wil zijn plekje op straat en je ziet ook de tendens in het gebruik van het soort auto's. Méér en meer suvs, daarmee kan je lekker drummen en duwen. (Mijn Fiestake is niet voor niks Tweet genoemd he, zo ontzettend klein tussen al dat groot geweld)

Dopey
6 October 2008, 20:58
Ben een beetje boos op de politie, die hebben mij onlangs nog van de baan gereden voor zo'n idioot geldtransport. Dan zijn het grote mannen hoor, met veel toeters en bellen! En ik zou moeten verongelukken voor dat beetje centen dat ze bij hebben :eek::angry:

Jule
6 October 2008, 22:35
:D U moet dringend eens met een tractor de baan op. Op landelijke wegen maken suv's meestal wel plaats voor een tractor met wagen. De fiesta's rijden tot neus aan neus en verwachten vervolgens dat je met de tractor en de met 20 ton geladen aanhangwagen de gracht uitkuist ... Hoeveel geld zou in die fiesta aanwezig zijn? :D :p

carl
14 October 2008, 00:56
Mmm, ik steek zelfs mijn richtingsaanwijzer aan bij het verlaten van een rond punt.

Mag ik erop wijzen dat dit VERPLICHT is ? :D (in belgie althans) en het is ferm vervelend wanneer mensen dit niet doen, daar durf ik mijn kleurrijkste taalgebruik op los te laten in de auto (samen met bumper- en 3e bandklevers)

WaarBenIk?
14 October 2008, 22:59
haha tis inderdaad verplicht :p