Volledige versie bekijken : partitie niet-actief maken?



noenkelMi
5 October 2008, 22:16
hallo,

heb vandaag een nieuwe externe hd geplaatst. (WD Elements 1TB)
Toen ik die in partities wou verdelen, heb ik (per ongelijk, wegens onwetendheid :shy:) die schijf actief gemaakt. En nu heb ik gelezen op Windows Vista help:"U moet een partitie niet als actief markeren als deze geen laadprogramma voor een besturingssysteem bevat. Als u dat wel doet, werkt de computer niet meer"
En dan ben ik bang geworden :shocked:
Ben ik deze morgen begonnen met het formateren van die schijf; nu 12 uur later zit die al aan 91%!)

Ik weet dus - nog - niet of dit formateren helpt, of niet.
Voor de zekerheid zal ik vanavond de usb kabel uittrekken.
BTW de bedoeling om die schijf te gebruiken voor het opslaan van muziek (zo'n 700 MB, de rest verdelen onder back up voor mijn C schijf, en dan een deel voor foto's)
Bedankt

Michel

g_man
5 October 2008, 22:46
Actief maken kan in 't gehaal géén kwaad. Je moet je Primaire partitie actief zetten als je er een OS wil opzetten. Anders is de partitie niet bootable.
Ik heb 4 schijven, elke primaire partitie staat hier actief, voor het geval ik er een OS wil opzetten. Dus maak je maar géén zorgen. :)

noenkelMi
5 October 2008, 22:50
oef, bedankt
liever een beetje te rap bang, dan ...

g_man
5 October 2008, 22:56
Wel nog even bij vermelden dat die schijf dan in de BIOS wel niet als bootschijf mag staan, anders ga je wel niet meer kunnen opstarten als er geen OS op staat hé. :)

noenkelMi
5 October 2008, 22:59
ik heb daar niets verandert, maar hoe kan ik het zeker weten?
(al 98% geformateerd)

g_man
6 October 2008, 09:50
Als jij niets veranderd hebt, is alles OK. En dan nog, moest het verkeerd staan, kunnen we dat altijd aanpassen door in de BIOS te duiken en de HDD boot priority te wijzigen. :)