Volledige versie bekijken : Laptop ziet netwerk niet



christleven
9 October 2008, 20:31
Waarschijnlijk heeft reeds iemand dit probleem gehad.
Een vriend van me heeft een Desktop een HP printer (netwerk) en een laptop (draadloos) via een Dlink router. De desktop en laptop hebben dezelfde werkgroep en toch kan de laptop niet op dit netwerk. Alle firewalls afgezet. Printer en file sharing ingeschakeld. Bij het zoeken naar computers in het netwerk vindt de desktop enkel zichzelf en de laptop vindt niets maar dan ook niets, zelfs zijn eigen niet.
Ik heb alles geprobeert maar niets helpt. De laptop kan wel op het internet. De router is aangesloten op internet via ADSL en er is een domainnaam opgegeven voor in te loggen bij Proximedia.
Via de desktop kan er wel geprint worden, via de laptop kan er niet geprint worden. Vroeger werkte alles normaal, maar de laptop is eens gevallen en de draadloze verbindingskaart gaf geen kik meer (breuk in de laptop, want een andere kaart 'PMCI' werkt ook niet, dus verbinding gemaakt via een USB stick van DLINK. en nu geen verbinding meer met lokaal netwerk.
Iemand een oplossing?
Ps ik kan pas volgende week terug naar deze pc gaan kijken.

PeterN
10 October 2008, 09:20
Aangezien beide pc's verbinding hebben met internet hebben ze ook beide verbinding met de router. Dwz dat de pc's hardwarematig inorde zijn om een thuisnetwerk te maken.
Gemakkelijkste is dit te doen via de wizard in windows. Draai de wizard op 1 pc en laat een instal disk maken tijdens deze wizard om andere pc's in je netwerk te configureren.
Zolang beide pc's elkaar niet zien is het thuisnetwerkje niet juist geconfigureerd en zal je niet kunnen delen. De oorzaak kan vanalles zijn, van firewalls die verkeer blokkeren tot netwerkgroepen die niet juist zijn of ...

Geef ook op als je problemen blijft hebben om welke windows versies het gaat.

christleven
11 October 2008, 13:06
Beide systemen draaien op XP pro

Ik heb zo een vermoeden dat de laptop opnieuw zal moeten geinstalleerd worden, want wat ik ook als werkgroep ingeef, ziet hij zichzelf niet eens in deze werkgroep.

Ergens iets mis met netwerk programma van Windows, heb ik nog eens voor gehad en na herinstallatie van XP ging alles weer terug. Ik kan misschien eens proberen met deze programma's te deinstalleren en nadien opnieuw te installeren.

Toch reeds bedank indien er eeen andere oplossing uit de bus mocht komen.

AMD
13 October 2008, 00:17
Beide systemen draaien op XP pro

Ik heb zo een vermoeden dat de laptop opnieuw zal moeten geinstalleerd worden, want wat ik ook als werkgroep ingeef, ziet hij zichzelf niet eens in deze werkgroep.

Ergens iets mis met netwerk programma van Windows, heb ik nog eens voor gehad en na herinstallatie van XP ging alles weer terug. Ik kan misschien eens proberen met deze programma's te deinstalleren en nadien opnieuw te installeren.

Toch reeds bedank indien er eeen andere oplossing uit de bus mocht komen.

Probeer eens handmatig het IP adres in te geven van je eigen PC in je verkenner:
Zo dus: \\192.168.x.x
Dan moet ie toch zeker iets vinden. Als dat lukt, dan klopt er iets niet aan de de name resolver in je instellingen.
Effe in't vlaams: dit is het stukje dat ervoor zorgt dat jouw pcnaam "bv PC_christleven" vertaald wordt naar het juiste IP-adres. Dit moet ook juist ingesteld zijn op elke PC, anders zien ze mekaar inderdaad nooit en zelfs zijn eigen niet.
Dit gebeurt ook met internet in algemeen. www.minatica.be bestaat eigenlijk niet maar wordt alleen gebruikt omdat het makkelijk is om te onthouden. Dankzij de zovele name servers overal in de wereld wordt www.minatica.be vertaald naar het juiste IP-adres en moeten wij niet allemaal dat IP-adres onthouden.

christleven
13 October 2008, 07:54
Vaste Ip adressen heb ik ook ingesteld en dan gaat de verbinding met router merkelijk sneller. Maar het eingenlijke probleem blijft. dus zal zo wel zijn zoals je zegt, toch eigenaardig dat internetten gaat en lokaal net werk niet. 't zal ooit wel boven water komen waaraan het juist zal liggen en dan houd ik jullie op de hoogte.