Volledige versie bekijken : keuze nieuw mobo, CPU, RAM en videokaart



Rings
12 October 2008, 23:33
ik wil een nieuw systeem samenstellen; het moeilijkst (en belangrijkste) vind ik de keuze en samenhang van mobo, CPU, RAM en videokaart.
Vandaar toch de keuze om dit in déze rubriek te zetten en niet in "volledige systemen", en hoop op jullie hulp.

Ik zou een pc willen waar ook de laatste nieuwe games op gespeeld kunnen worden, en verder gewoon "all round" is; maar toch niet te duur (500€ max, minder mag ;) )
Ik laat me overtuigen om AMD te kiezen, in de "lagere" segmenten prijs/kwaliteit toch goed te noemen.

een vriend heeft onlangs de volgende samenstellen gekocht en is hier tevreden over:

mobo: Gigabyte GA-M56S-S3 (50€)
CPU: AMD 6000+ (90€)
RAM: Corsair XMS DDR2 2048MB 800MHz PC6400 (2x1GB) (43€).
Videokaart: Asus EN8600GT (70€).

Dat is dus een mogelijkheid.

ikzelf had eigenlijk het idee om een bordje te kopen dat eventueel de quadcore aankan (socket AM2+), maar er voorlopig een 6000+ of eventueel een Tripplecore in te stoppen, en binnen 2j er een quad in te kunnen stoppen, als het nodig blijkt.

Vandaar dat ik op volgend bordje kwam:
Asus M3A78-EHM/HDMI (78€)
Daarbij dan een Tripplecore AMD 8450+ (108€)
RAM zou ik willen verhogen naar 4GB:
Kingston HyperX 2GB 1066MHz DDR2 (2x2GB) (145€)
Hierbij weet ik niet of het zoveel verschil uitmaakt of ik 1066 dan wel 800 neem...?
Daarbij nog een videokaart van:
Gigabyte GV-RX3650 (67€)
Deze laatste zou goed samenwerken met de interne grafische kaart van het mobo (m.b.v. "Hybrid CrossFireX ") . Maar dan heb ik weer ergens gelezen dat deze samenwerking alleen kan in Windows Vista; en ik wil enkel XP gebruiken.

Vandaar mijn twijfels...
Maak ik het misschien onnodig ingewikkeld en kies ik beter voor een "simpeler" systeem zoals mijn vriend...? Eventueel met een betere videokaart..?
ik raak er niet goed uit. :rolleyes:

g_man
13 October 2008, 08:49
1) Veel simpelder als dat kan je niet gaan...
2) onboard grafische chip én gamen gaat niet samen!
3) Dual core is voldoende/beter om te gamen

Maw...een game pc van minder of gelijk aan 500€ is niet haalbaar. Met dat budget zit je in 't low-budget segment. Een degelijke grafische kaart om te kunnen gamen kost al minimun 200€...

Rings
13 October 2008, 10:40
1) Veel simpelder als dat kan je niet gaan...
2) onboard grafische chip én gamen gaat niet samen!
3) Dual core is voldoende/beter om te gamen

Maw...een game pc van minder of gelijk aan 500€ is niet haalbaar. Met dat budget zit je in 't low-budget segment. Een degelijke grafische kaart om te kunnen gamen kost al minimun 200€...

Bedankt voor de info.
misschien toch haalbaar om dat voorstel van m'n vriend te volgen (eenvoudig mobo en AMD 6000+ met toch een betere grafische kaart zoals ATI 4850 of 4870 of zelfs 9600; dergelijke kaarten zouden voldoende zijn om de laatste nieuwe games te runnen, mogelijk niet in hoogste resolutie maar kom.
Klopt dit. Ik zou te veel geld willen geven en eerder opteren om binnen 2a3 jaar opnieuw een nieuwe pc te kopen.

g_man
13 October 2008, 10:58
Bedankt voor de info.
misschien toch haalbaar om dat voorstel van m'n vriend te volgen (eenvoudig mobo en AMD 6000+ Waarom zijn bepaalde moederborden duur en anderen goedkoop? Minder kwaliteit, minder features, minder stabiel, oudere chipset,...etc

met toch een betere grafische kaart zoals ATI 4850 of 4870 of zelfs 9600; dergelijke kaarten zouden voldoende zijn om de laatste nieuwe games te runnen, mogelijk niet in hoogste resolutie maar kom. Met een HD4850 of 4870... akkoord

opteren om binnen 2a3 jaar opnieuw een nieuwe pc te kopen.Dan ga je niet kunnen blijven gamen. Evolutie is zo snel...en softwaremakers krijgen carte blanche van de hardware omdat er geen beperkingen meer zijn op gebied van hardware. Op een jaar tijd is een gamePC hopeloos verouderd als je niet update.

carl
14 October 2008, 00:18
[-]Deze staat eigenlijk op de verkeerde plaats. In het vervolg in het topic nieuwe systemen plaatsen ;)[/-]

En excuseer, maar in uw voorstel gaat u volledig budget, en dan boegt u zo een duur kingston ram toe ?
Overigens heb je om de laatste neiuwe games te spelen nood aan wat beters dan een 8600, en zeker dan een ati 9600 ;).
En een gamepc gaat maar 3 jaar mee als je alles high-end koopt (zie: er veeeeel geld in steekt) en dan zal je nog detail mogen gaan omlaag draaien naarmate de maanden vorderen.

Geef liever 800 eur uit aan een intel C2D/C2Q met een HD4850 dan de budget toer op te gaan.