Volledige versie bekijken : Het Fortis/Dexia debacle



Dopey
13 October 2008, 09:37
De reddingsoperatie van Fortis en Dexia zal de belastingbetaler volgend jaar 500 miljoen euro kosten alleen al aan intresten. Ondertussen spreekt men meer en meer over compensatie om de aandeelhouders te vergoeden. Hier volg ik niet meer.....de belastingbetaler die opdraait voor het risico dat een belegger neemt. Kijk....als je speelt op de beurs, weet je dat daar een (serieus) risico aan kan vast hangen. Je moet nu niet komen schreeuwen als je aandeel niets meer waard is en dat je geld hebt verloren, daar wil ik niet voor opdraaien. Zeker niet als je weet dat het weer de grote mannen zijn die het eerst geld gaan trekken. De "kleine" aandeelhouder (tot 5000 aandelen, wat aan de laatste beurskoers toch nog altijd een slordige 20.000 euro is) zal moeten wachten tot 2014 eer hij ook maar één euro zal terug zien. Probleem dat zich nu stelt, is dat men nog altijd niet weet wat het Fortis aandeel waard is, omdat enkel de holding Fortis nog bestaat, met niets erin. Men heeft alles eruit gehaald (verzekeringen, banking....) en verpatst aan onze franse vrienden, en wat overblijft is letterlijk een lege doos. Spijtig voor al die beleggers, maar ik zou zeggen....pech gehad. Ze zullen er geen boke minder voor eten, iedereen weet immers dat je niet naar de beurs moet stappen met geld dat je binnen de 5 jaar wel eens nodig zou kunnen hebben. Anyway, het is een schande dat wij hier weer voor opdraaien en we zouden dit niet mogen pikken. Solidair zijn is goed (dat doen we al met onze waalse maatjes), maar niet vergeten wat solidair zijn eigenlijk betekent, nl op vrijwillige basis je rijkdom en diensten delen, naar eigen vermogen, met een minder bevoorrechte partner.

BenX
13 October 2008, 10:04
Ik kan je redenering wel ergens volgen en wie aandelen koopt moet er vanuit gaan dat er naast stijgen ook zoiets als dalen bestaat... Alleen werd het aandeel van Fortis altijd als een "goede-huisvader-aandeel" verkocht. Met andere woorden een beleggingsproduct dat naast de obligatie ook weinig risico inhield en een mooi appeltje voor de dorst had kunnen zijn. Had Fortis wat meer aan deze goede-huisvaders gedacht, dan was het nu allemaal zo erg nog niet geweest. Maar grootheidswaanzin, dure aankopen waar ze niet eens het geld voor hadden en in mijn ogen ook 'oplichterij' door het management en Lippens hebben Fortis op de rand van de afgrond gebracht. Spijtig voor alle beleggers die dachten op een verstandige manier te beleggen.

Banken moeten terug banken worden en zichzelf dezelfde regels opleggen als wanneer ze met hun klanten omgaan. Globalisatie is dus geen goed uitgangspunt en kost alleen geld en werkgelegenheid.

Maar in principe breken gouden tijden aan voor mensen die durven speculeren op deze waanzinnig lage koersen.

Dopey
13 October 2008, 10:13
Beleggen is risico vol. Dat vertelt men er toch bij op de bank, niet? Je zou toch moeten weten dat geen enkele belegging met aandelen veilig is? Nu gaat het over Fortis, wat als een ander bedrijf over de kop gaat? Moeten die aandeelhouders dan ook niet gecompenseert worden? Als het voor Fortis telt, moet dat voor de andere ook gelden. Of is Fortis meer dan een ander bedrijf omdat onzen Albert er al z'n geld heeft staan?

AMD
13 October 2008, 10:24
Het is gewoon een recessie zoals we nog niet vaak hebben meegemaakt in België.
Ik persoonlijk vind het niet kunnen dat de belastingbetaler moet gaan opdraaien voor een compensatie voor beleggers.
Als je gaat beleggen wordt er altijd meegedeeld dat het met risico is en dat je het moet doen met geld dat je niet nodig hebt om te kunnen "leven".
Op de beurs speculeren is nu eenmaal met stijgen en dalen en als het alleen maar blijft dalen en er blijft niets meer over, tja dikke pech dan he. Dan had je maar moeten investeren in een spaarboekje en tevreden zijn met de huidige interestvoet en langer sparen.
Die regeling van de overheid was ook alleen maar om hun eigen banken veilig te stellen net zoals Nederland en andere landen dat hebben gedaan. Alleen hebben wij hier de grootste kiekens in onze regering zitten die alles van kwaad naar erger brengen.
Hebben wij überhaupt wel een regering?

g_man
13 October 2008, 10:49
Hier ben ik het mee eens...beleggen moet je doen met geld dat je niet 'nodig' hebt. Wil je toch méér risico nemen, moet je ook op de blaren kunnen/durven/willen zitten. Welk risico houdt beleggen anders nog in, als wij (de belastingbetaler) nu voor de kosten mogen opdraaien.
In tijden dat de beurs goed draait, hoor je niemand. Of het moest zijn om te stoefen over hun procenten winst die ze maken. Nu ze van een kale kermis thuis komen, wil iedereen ineens steun en geld van diegenen die niet aan het spelletje meegedaan hebben en content waren met een habbekrats dat eigenlijk nog niet genoeg is om de inflatie tegen te gaan. Wij verliezen dus 2x... op ons eigen geld en nu nog betalen voor een ander?!
Goe bezig hier in België... :damn:

dannyma
13 October 2008, 14:38
geen probleem ik zal het morgen op hun rekening storten :lol::lol::lol: ;).

Dopey
13 October 2008, 21:26
Je mag altijd naar mij doorstorten ook als je wil, kan het wel gebruiken lol :p

2B's
13 October 2008, 23:35
Ik heb aandelen van Fortis gekocht net voor ze geschorst werden op de beurs... wie had dat durven denken? Als je weet dat 2002 ook een crisis was in de financiële sector en toen ook de aandelen van de banken kelderden alsof het niets was... verhoopte ik op een herstel zoals dat in het verleden was. Verkeerd gegokt? Neen, alleen hielp de regering op een andere manier als bij Dexia... was dit bij Fortis anders gegaan, dan zouden mijn aandelen nog iets waard zijn... nu is het afwachten. Weet echter dat mijn kiekens eieren leggen in verschillende manden en dat ik daardoor (gelukkig) mijn risico gespreid heb. Dat is wat je als kleine belegger moet doen. Zelfs is het zo dat een aandelenkorf van één bepaalde firma al niet meer veilig genoemd kan worden.

carl
14 October 2008, 00:42
Volgens mij was dit echt wel de enige manier om fortis van het failliesement te vrijwaren. En wanneer 1 bank failliet gaat volgen de andere en krigjen we een domino effect (zie: beurscrash). Wanneer de media alles geheim had gehouden in deze zaak was het wrss nooit zo erg geworden. Ze liggen zo iedereen op te stoken over hun spaargeld en kelderende aandelen dat mensen hun geld afhalen en hun aandelen verkopen. Resultaat: aanbod > vraag --> prijzen kelderen --> paniekverkoop --> beurscrash (zie: black thursday).
Dus neen, ik heb er voor 1 keer geen probleem mee dat ze belastingsgeld uitgeven. Hiervoor dient dat geld godver, niet om een of andere nozem in laken zijn kasteel te onderhouden.

sykke
14 October 2008, 01:55
Bellegen is nu eenmaal risico vol,ik start daarvoor geen poliemiek maar de meeste die het kennen weten het wel
En als je een grote spaarboek hebt zou ik toch niet in Belgie blijven
Het is maar hoe je het bekijkt

Pilote
14 October 2008, 08:46
Ergens begrijp ik het toch niet hoor, men spreekt altijd van het redden van de beleggers, maar de 'gewone ' mensen die elke dag moeten werken en iedere € moeten omdraaien om toch maar de eindjes aan elkaar te knopen elke maand, die blijven in deze moeilijke tijden in de kou staan, belastingen moeten blijven betalen en dan horen dat dit dan gaat naar de banken om de kleine belegger te redden?

Ja de regering probeert dan te sussen met volgend jaar per werknemer 250 tot 300€ te geven.Precies of de kleine man daar iets mee is.
Maar voor de rest blijft alles gewoon zijn gangetje gaan, de prijzen van de brandstoffen daar zou men beter eerst iets aan doen, dat is wat de mensen meest nood aan hebben. Wanneer men geld vind om de banken te redden dan kunnen ze dit toch ook.

Zal weer iets typisch Belgisch zijn. De beleggers zijn trouwens zoals g_man zeg, mensen die geld hebben en het toch niet nodig hebben.

AMD
14 October 2008, 14:08
We moeten natuurlijk wel uitkijken dat we niet allemaal zelf de ondergang van de banken veroorzaken.
Als iedereen morgen zijn geld bij zijn bank gaat afhalen, hebben ze helemaal niets meer om overeind te staan. Dan gaan ze zeker failliet en krijgt niemand nog zijn spaargeld of aandelen terug.
Het is altijd zo geweest in Belgie: er moet eerst een ramp gebeuren en dan schieten ze in actie!

Kijk maar naar gasramp in Gellingen, te kort aan ziekenzorg voor ouderen, opvangcentra, tsunami ramp, ... Belgie is 1 groot voorbeeld van hoe het niet moet.
Ik vind het heel erg voor die slachtoffers van die rampen zoals tsunami en andere grote rampen. Maar dan heeft de regering plots kweet niet hoeveel geld vrijgemaakt?!? Maar zoveel organisaties roepen om meer financiele middelen voor bejaardentehuizen en alles en die krijgen ne dikke NJET.

Waarom NU niet dat geld investeren in iets waarvan ze NU weten dat het nodig is om voorbereid te zijn op de toekomst.
Nee eerst moet het kalf verdronken zijn om te beseffen dat het toch nodig was.

Bedankt vadertje staat om jarenlang met ons belastinggeld te spelen....

Sarana
14 October 2008, 19:27
De aandeelhouders van Fortis zijn vooral kwaad omdat hun mening niet gevraagd werd over de verkoop van Fortis aan BNP Paribas. Als aandeelhouder heb je daar normaal beslissingsrecht in want dat zijn maatregelen die de waarde van het aandeel beïnvloeden. Dus ze hebben wel recht van klagen.
Nederland wil nu ook niet langer de naam Fortis bewaren dus de nachtmerrie dat Fortis nog slechts een lege doos is wordt werkelijkheid.
De bank zal geleidelijk aan afbrokkelen en verdampen waarschijnlijk.
Dat Fortis failliet zou gaan is grotendeels hun eigen schuld en daar moeten zij dus ook voor opdraaien en niet de belastingbetaler. De regering heeft enkel aan de verkiezingen gedacht en wilde populair zijn. Een bank "redden" klinkt nu éénmaal groots maar diep vanbinnen denken ze: ander en beter.

Dexter
18 October 2008, 23:43
Eigenlijk mag de titel aangepast worden naar Het Fortis/Dexia/Ethias debacle...

Een vraagje: is het nu tot 20.000€ of tot 100.000€ verzekerd?

Adri :)

Dopey
19 October 2008, 20:12
100.000, ik hoor je al vragen....en wat moet ik met de rest???? lol :lol:;)

compuchrisje
19 October 2008, 20:23
Indeed Dopey, 100 000 zou het wezen, maar ze vergeten er wel bij te zeggen dat je dan al méér dan dat bedrag op je rekening moet gehad hebben. Dus even een kleintje openen om een dikke vis te vangen zal niet lukken, da's enkel voor de weglopende managers van onze financiële instellingen.