Volledige versie bekijken : Acces sorteervolgorde



carl
18 October 2008, 17:20
Hey,
Klein vraagje, ik kan dit nergens vinden. Niet in mijn abominabele acces cursus, noch in de help, maar dit is de situatie:

Een query-output is opgebouwd uit kolommen A,B,C.
Normaal gezien als je op A sorteert en daarbinnen op C is er geen probleem. Lastiger wordt het wanneer gevraagd wordt om op kolom C te sorteren, en daarbinnen op A. De kolomvolgorde moet ABC blijven.
Ik ga er nog eens naar zoeken, maar vrees ervoor, kan iemand me helpen ?

Bijkomstig probleem:
ziet er iemand iets mis aan deze voorwaarde ?
Between #1/01/1974# And #1/01/1990#
De kolom in kwestie is in het type datum, en het formaat is gelijk. Waarom kom ik dan records tegen die een datum hebben van 1958 ? Het criterium filert er wel degelijk 1 record uit :s



Oplossingen gevonden:
1: een onzichtbare kolom C voor A maken en daarop sorteren
2: voorwaarde moest bij alle 3 de of-voorwaarden in een andere kolom staan

Als er iemand een elegantere oplossing heeft voor 1, graag.

Jule
19 October 2008, 00:19
Voor 2 ging ik zeggen: kijk eens of uw datums effectief als datums worden geïnterpreteerd door ze om te zetten naar numerieke waarden. Maar een elegantere oplossing voor 1?? Uw oplossing is simpel en goed!

carl
19 October 2008, 10:17
Ja, maar je zit met onnodige gegevensredundantie (het tweemaal voorkomen van gegevens) wat plaats en rekencapaciteit in beslag neemt. Dat zal het eerste zijn wat de leerkracht me wrss zal zeggen :D

Jule
19 October 2008, 14:52
Tja, anders moet u twee query's aanmaken? Is nog meer verloren moeite?

carl
19 October 2008, 15:09
Er moet normaal gezien toch een manier hiervoor zijn ? :s ach ja, eens aan die leerkracht zelf vragen.

Jule
19 October 2008, 16:02
Laat u het ook hier weten? Ik leer graag bij. ('t Is hard nodig ook! :cry: :D :p)

carl
20 October 2008, 07:18
:D zal ik zeker doen. Tegen volgende vrijdag zal ik het hier eens posten. (alleen op vrijdag les)