Volledige versie bekijken : Computer slaat volledig vast



iemand08
19 October 2008, 00:48
Hi all,

Het probleem is het volgende;
Een week of drie geleden was ik een spel op me computer aan het spelen, en liep deze vast. Er zat in me hele computer verder geen enkele beweging meer (zelfs het lampje van Num Lock kon je niet meer aan of uit zetten), dus heb hem dmv de resetknop opnieuw opgestart.

Helaas is dit probleem zich steeds vaker aan het herhalen en de laatste paar dagen ook zelfs zonder dat ik een spel speel!
Heb eerder deze week nog iets anders uitgeprobeerd, me computer aangezet en verder geen enkele programma's opgestart, en toen ik na ~30 min weer terug kwam, stond ie weer volledig vast(kreeg geen beeld meer omdat ie de monitor nog wel na 10 min had uitgeschakeld, maar hij kwam daar dus niet meer uit).

Ik heb hem de afgelopen twee weken wel zo'n 10 á 15 keer met de resetknop opnieuw moeten opstarten.
De temperatuur is het volgens mij niet, de CPU zit meestal nog onder de 40 graden, en de temperatuur van me videokaart kan ik tot nu toe nog niet met me computer uitlezen, heb daar in ieder geval nog niks voor kunnen vinden (lijkt wel alsof er geen thermometer opzit... :S )

De ventilators draaien wel allemaal, en als de kast open staat slaat ie ook vast, dus de temperatuur kan ie in ieder geval wel kwijt.


Ik zelf weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik nu moet gaan beginnen met zoeken om het probleem opgelost te krijgen, maar het hele probleem is dus begonnen nadat de computer was vastgelopen tijdens het spelen van het spel. En nu slaat ie dus steeds na ongeveer 30 min helemaal vast.


De configuratie is als volgt:
Moederbord: Gigabyte EP45-DS3
Voeding: Earth Watts 2.0 650W
Processor: Intel quadcore Q9550
Geheugen: Corsair 4GB(2x2GB) PC6400 800Mhz CL5
Videokaart: Sparkle Geforce 8800GTS 512MB DDR3
CD/DVD: NEC AD7200S DVD RW DL SATA OEM


Vanmiddag was het helemaal extreem; ik was gewoon bezig, liep weer is vast dus ik herstart de computer. Computer is opnieuw opgestart, en binnen 10 seconden stond ie weer volledig vast. Zat niks anders op dan opnieuw op te starten, dus ik dat maar weer gedaan. Helaas had het weinig effect, het duurde nog geen minuut of hij stond weer helemaal vast!
Toen wederom herstart, een minuut of 5 wat erop kunnen doen en daarna in slaapstand gezet omdat ik weg moest.

Het is in ieder geval zwaar irritant, want ik moet steeds me werk elke minuut opslaan en dan maar hopen dat ik nog geen andere dingen kwijt ben geraakt.


Hoop dat iemand mij hier de gouden oplossing kan geven, zodat ik weer normaal kan gaan computeren, want dit is niet meer leuk zo... :good: :bow: (y)

Baloeke
19 October 2008, 16:46
Stof in en rond de processor kan de oorzaak zijn. In de handel bestaan producten om deze zonder problemen te verwijderen. Onze sponsor, boek en soft (http://www.boekensoft.com/index.php?p=toebehoren&action=detail&id=120079) heeft zulke producten

compuchrisje
19 October 2008, 20:29
Dan zou de temperatuur hoger moeten liggen bij de crash, ik denk dat hier toch iets anders mee gemoeid is, combinatie hardware-software of zoiets.
Kan je eventueel je logboek even napluizen?

Kokki
19 October 2008, 20:35
Software, daar denk ik ook eerder aan. Heb je al eens een systeemherstel gedaan? Misschien dat dat spel ergens wat services geinstalleerd heeft die conflicten geven. Misschien wat ver gezocht, maar proberen kan geen kwaad he.

iemand08
19 October 2008, 23:49
Het logboek is helaas niks vreemds in te vinden.

Een systeemherstel heb ik niet gedaan, maar ik denk dat ik dat eerder had moeten doen want er zijn nu al zo'n ruime drie weken voorbij, en in die tussentijd heb ik ook wel wat andere belangrijke dingen gewijzigd.

Maar wat ik het vreemde vind dat als het aan de software zou moeten liggen, de computer soms echt al binnen enkele minuten vast slaat nadat ie opnieuw is opgestart :damn:
Dat lijkt dan dus wel weer een temperatuur probleem, maar dat lijkt mij dus ook weer vreemd aangezien die totaal niet te warm wordt en ook met open kast zijn de zelfde problemen er.
En de computer is nog maar net een maand uit, dus zo heel veel stof kan er ook nog niet inzitten...


Zien jullie nog een andere poging om het op te lossen, want ik zou t niet meer weten :wall:

Dopey
20 October 2008, 08:51
Probeer eens dat spel van je pc te halen, en kijk eens wat er dan gebeurt.

ultddave
20 October 2008, 11:26
Probeer eens dat spel van je pc te halen, en kijk eens wat er dan gebeurt. inderdaad, als het probleem blijft, weet je dat het eigenlijk niet door het spel komt. :) Misschien eens drivers van grafische kaart updaten. Mag ik ook weten welk spel het is? Kan ik misschien wat meer helpen :D

- Dave -

Baloeke
20 October 2008, 22:13
...
En de computer is nog maar net een maand uit, dus zo heel veel stof kan er ook nog niet inzitten...
Als je pc nog maar een maand oud is, heb je er zeker nog garantie op.Terug naar het verkooppunt ermee.

Ik heb ooit eens een PC gehad, waar een kabeltje van een de koeling op de processor verkeerd was aangesloten op het moederbord. Deze pc sloeg ook veel vast, tot op een bepaald ogenblik er niks meer aan te doen was. Gevolg processor kapot, het type processor dat er in zat werd niet meer gemaakt, dus moest er ook een nieuw moederbord komen.

compuchrisje
20 October 2008, 22:24
Toen ik vandaag terugdacht aan dit topic, kwam ook de grafische kaart als mogelijkheid. Volg dus even het advies van ultdave? Wie weet?

iemand08
22 October 2008, 23:41
Updaten van de grafische kaart had geen zin, ook een oudere versie van de firmware erop zetten had geen positief resultaat.

Maar volgens mij heb ik de veroorzaker gevonden!:eek:
Nadat ik gisteren de TV kaart eruit heb gehaald, een WinTV PVR 150, is ie tot nu toe nog niet vast geslagen....
De TV Kaart werkte toch niet goed, beeld ging enorm sloom en bleef maar haperen, en tot nu toe heb ik daar nog geen goede drivers voor gevonden om hem te draaien icm Vista 64 bits, en 4GB geheugen.

Ik wacht het nog even een paar dagen af, en als ie dan nog steeds niet is vast gelopen weet ik zeker dat die TV kaart niet meer in me computer komt:good:

compuchrisje
23 October 2008, 00:05
Dan laten we dit nog even open, als alles in orde blijft, geef je maar een seintje om te sluiten.

iemand08
23 October 2008, 23:10
Helaas Helaas Helaas....

t is nog steeds niet opgelost, maar t lijkt er wel op alsof het minder is geworden :eek:

Gisteravond om even na middernacht stond ie weer volledig vast. Herstart gedaan en tot deze avond heeft ie het overleefd!
Rond een uur of tien stond ie weer vast, dus maar weer moeten herstarten.

Wat overigens ook wel een "wonder" is geweest, is dat ik een volledige uitzending heb kunnen terug kijken via veronica.nl zonder dat ie vast liep, en dat terwijl ie mét TV-kaart bij één uitzending toch gemiddeld 2/3 keer vast liep (en dat met een stuk of vijf afleveringen).

De drivers van de tv-kaart zijn wel echt volledig van me computer af, dus dat zou t probleem niet meer mogen zijn.

Toch best vervelend dat zo iets je computer zo onbetrouwbaar maakt, en eigenlijk bij belangrijke dingen (bv. iets bestellen op internet, zoals ik gister maar op een andere computer heb gedaan) de kans is dat ie volledig vast slaat en je werk kwijt bent als t niet is opgeslagen :frown:

diedie
25 October 2008, 12:42
iemand08

Heb da hier eens gelezen en ... heb toch mijn bedenkingen over sommige dingen. Je hebt hier al wat aardige tips gekregen (stof, logboeken enz.) maar met welk systeem zit je eigenlijk? XP? Vista?
En als ik eerlijk mag zijn is het volgens mij nie meer ne nie minder uw videokaart (deze is trouwens veel te licht). Uw videokaart misschien overklokt? Waardoor bepaalde onderdelen van je systeem teveel voltage geven.
eerst de kaart met default drivers en default settings installeren, dan pas, als alles stabiel loopt, de GPU/kaart langzaam opschroeven.
Wat betreft die TV-kaart heeft er volgens mij totaal niets mee te zien
mvg,

iemand08
25 October 2008, 13:06
Tijdens het typen van een reactie enkele minuten geleden liep ie weer vast, dus hierbij poging twee!

Als eerste mijn excuses, maar ik gebruik Windows Vista Home Premium 64 bits.

Met de tips die ik gekregen heb, heb ik ook zeker wat gedaan. Het logboek heb ik nagekeken, maar daar is niks in te vinden. Lijkt er wel op alsof ie niks meer erin kan schrijven omdat ie al is vastgelopen?

Stof is het probleem ook niet, alle onderdelen zijn ~1,5 maanden oud, en als ik het zo zie, ziet het er allemaal nog stofvrij uit.

Overklokken doe ik niet aan, dus dat is het probleem ook niet.

En de videokaart te licht? Volgens mij is de Sparkle Geforce 8800GTS 512MB DDR3 toch een prima videokaart....:)

pantah
25 October 2008, 22:55
Hallo, ik ben op dit forum terechtgekomen via iemand van mijn werk die hier ook actief is, al ben ik zijn nick wel vergeten:shy:

Ik zit namelijk met een soortgelijk probleem, alleen lijkt het bij mij nog iets erger. Na het verschijnen van het bureaublad, duurt het slechts luttele seconden eer alles vastloopt, zelfs bij een ijskoude pc, dus aan de temperatuur kan het duidelijk niet liggen.

@topicstarter: kan jij opstarten en blijven werken in veilige modus? Want dat lukt bij mij wel.

de mijne loopt op Windows xp btw

diedie
26 October 2008, 11:23
euh...wie zegt dat Sparkle Geforce 8800GTS 512MB DDR3 geen goede videokaart is? Is idd. een goede kaart maar 512MB is te licht, en trouwens te licht voor Vista ook. Uw probleem zit daar....
Is dit een pc die je zelf inéén gestoken hebt?
mvg,

Pjj
26 October 2008, 12:05
euh...wie zegt dat Sparkle Geforce 8800GTS 512MB DDR3 geen goede videokaart is? Is idd. een goede kaart maar 512MB is te licht, en trouwens te licht voor Vista ook. Uw probleem zit daar....
Is dit een pc die je zelf inéén gestoken hebt?
mvg,
Dit heb je zelf gezegd: "(deze is trouwens veel te licht)"

Heb je daar enige argumenten voor? Ik werk zelf op een 8600GT met Vista en ondervindt daar geen enkel probleem mee.
Naar mijn weten is de 8800GTS toch nog een slag beter ook.

Merel
26 October 2008, 13:46
Intermitterende fouten zijn soms te wijten aan zeer subtiele combinaties.
Er zijn meerdere factoren die al of niet afzonderlijk of tezamen het ergelijk "toeval" kunnen veroorzaken.

1. Het niet-volledig-destructief veranderen van karakteristieken van de microcomponenten.
Men vergeet wel eens dat de microcomponenten gebruik maken van signalen op zeer lage spanning. Ofwel heb je een ON ofwel heb je een OFF toestand , bepaald door de spanning op een bepaalde uitgang van iedere gate. Die wisselende signalen hebben een zeer specifieke stijgtijd nodig (binnen opgelegde grenzen) . Met andere woorden de flanken van stijgtijd en daaltijd moeten aan de opgelegde norm beantwoorden.

Als een component (bv. een transistor van de miljoenen transistors van een hedendaagdse CPU) buiten de normale specificatie valt, werkt die component nog steeds wel, maar niet helemaal correct in de tijd, wat de "logica" van een proces binnen de component in een toestand brengt waarbij de normale cyclus waarbij die component is betrokken verkeerd zal lopen of zal "blijven hangen".

2. De temperatuur
Een component kan niet-volledig-destructief zijn juiste karakteristieken zien veranderen onder invloed van te hoge temperatuuur. Hij zal dan ventueel kunnen blijven werken of niet volgens de omstandigheden (huiduige temperatuur, processor belasting)

3. De statische electriciteit
Al te zeer miskend fenomeen, dat ook een niet-destructief effect kan veroorzaken. Zonder maar te spreken over het haast ongelooflijk aantal incidenten op alle hardware. Dit vraagt haast een heel apart hoofdstuk. (Zorg vooral voor een goede aarding)

4. De software
Kan op zich intermitterende fouten veroorzaken. Owel zal slechts in één progromma iets fout lopen waarbij (al of niet in combinatie van een foute component) Ofwel zal een intermitterende fout slechts optreden bij confict tuee twee programma's onderling.

5. Slechte contacten (connectoren , kabels, slechte solderingen, voedingen) zijn een frekwente oorzaak. Best begint men dit punt eerst te onderzoeken.

Concusie : Met intermitterende fouten zoekt men zich suf omdat die materie zou moeilijk is te benaderen. De beste resultaten bekomt men door systematische eliminering van elke mogelijke oorzaak. Maar een moederbord of een videokaart vervangen "om eens te testen" is niet zomaar een kosteloze zaak voor een privé computer.

In het huidig geval zou die PC gewoon naar de winkel moeten terugkeren.

iemand08
28 October 2008, 16:53
Zó, dat is nog eens een stuk tekst! Met nuttige info, waarvoor mijn dank :good:

Gisteravond liep ie weer eens vast, maar na de herstart gebeurde er iets anders. Er kwam een melding dat Windows van een onverwachte afsluiting was hersteld.
http://img207.imageshack.us/img207/7340/probleem1dj2.png
Deel 2 (http://img394.imageshack.us/img394/9069/probleem2kl5.png)
Deel 3 (http://img519.imageshack.us/img519/7725/probleem3gf2.png)

Nadat ik op 'Zoeken naar een oplossing' had geklikt, kwam deze informatie naar voren:
http://img151.imageshack.us/img151/6760/probleem4pq9.png


Met deze foutmelding lijkt het er dus op dat het tóch de videokaart betreft...
Ik heb gisteravond daarom maar wederom een poging gedaan om de drivers te installeren, ondertussen is versie 178.24 door Nvidia uitgebracht, dus die maar gedownload van nvidia.com
Aan het einde van de installatie krijg ik alleen deze melding;
http://img134.imageshack.us/img134/9004/probleem5nl8.png

Dat lijkt dus aan te geven dat er iets bij de installatie fout is gegaan...
Nadat ik dit voor de eerste keer kreeg, heb ik via het configuratiescherm --> programma's / software alles van Nvida verwijderd, en ook via apparaatbeheer de installatie van de videokaart ongedaan gemaakt, en na een herstart weer geprobeerd te installeren.
Helaas geen ander resultaat en krijg ik weer bovenstaande melding dat de installatie niet gelukt is.

Kijk ik nu bij de eigenschappen van de videokaart, dan zie ik wel dat de nieuwste versie geinstalleerd is. Althans, hij geeft versie 178.24 aan.


Heb overigens ook al de drivers een keer gedownload via sparkle.com.tw, maar dat zijn gewoon de dezelfde downloads die je direct van Nvidia kan downloaden. Enigste verschil is dat via Sparkle het 8/9 uur duurt, en via Nvidia een kleine 10 minuten... :)

Dus volgens mij moeten we het toch bij de videokaart gaan zoeken, en dan bij de drivers.
Ik wou afgelopen weekend overigens ook nog een andere videokaart erin zetten vanuit me oude PC, maar kwam er bij het overzetten achter dat die toch een andere aansluiting had :shy:
En verder is er hier in huis geen zelfde soort videokaart, dus een andere kan ik niet zo snel proberen :frown:

Dopey
28 October 2008, 17:18
Kan je eens proberen om die videokaart fysiek te verwijderen, pc terug opstarten, terug afsluiten, kaart er terug in, terug opstarten. Pas wel op als je de kaart eruit neemt, statische electriciteit kan dodelijk zijn voor zulke hardware, neem dus je voorzorgen..

Merel
28 October 2008, 19:57
" You are not alone " Mooie melodie van Michael Jackson.

iemand08 je bent ook niet alleen ! Als het enigszins een troost mag zijn.... Kijk maar hier (http://www.tkarena.com/forums/video-graphics-arena/35651-problems-sparkle-8600gt.html)

iemand08
30 October 2008, 23:34
Kan je eens proberen om die videokaart fysiek te verwijderen, pc terug opstarten, terug afsluiten, kaart er terug in, terug opstarten. Pas wel op als je de kaart eruit neemt, statische electriciteit kan dodelijk zijn voor zulke hardware, neem dus je voorzorgen..
Helaas Helaas... Vanmiddag videokaart eruit gehaald, pc opgestart, uitgeschakeld en videokaart weer terug gedaan.
Om 22:19 was het weer zover, en alles stond helaas vast. Nu ik net om 22:28 dit bericht aan het typen was (net na de herstart dus), liep ie weer vast dus heb hem weer moeten herstarten.


Blijkbaar dus ook niet de oplossing :frown:

Merel
31 October 2008, 00:20
" You are not alone " Mooie melodie van Michael Jackson.

iemand08 je bent ook niet alleen ! Als het enigszins een troost mag zijn.... Kijk maar hier (http://www.tkarena.com/forums/video-graphics-arena/35651-problems-sparkle-8600gt.html)

De oplossing op dat forum was als volgt : ....

I have changed the card. They gave me new one (Sparkle 8600GT 512 MB DDR2) and now it's working fine.

iemand08
31 October 2008, 15:07
Zal dan werkelijk de enigste oplossing een andere(dus een ander typenummer) videokaart de oplossing zijn?

Lijkt mij toch dat als deze videokaart zo'n probleem zou hebben dat het alleen op te lossen valt door een hele andere te gebruiken er wel meer op internet over zou staan, en daarbij heeft ie het wel goed gedaan in het begin :damn:

Merel
31 October 2008, 22:00
Tja, het is nog niet bewezen. Die man had er echter ook geen oplossing voor gevonden. Als men de kaart niet vervangt zal men het uiteindelijk ook nooit weten of ze ja dan neen defect is (tenzij er ondertussen een andere reden gevonden wordt).
In die topic werd de kaart vervangen door hetzelfde type (als ik het goed voorheb)

Je laatste bedenking is echter fout. Vijf minuten voor iemand dood is , was hij nog levend . Sommigen zelfs sinds lang , vanaf het begin al. Maar dat is nooit een reden waarom hij opeens niet kan doodgaan.

iemand08
1 November 2008, 12:04
Heheh, ja idd, dat is inderdaad eigenlijk niet zo'n goed punt van me :shy:

De user op het andere forum had eerst de Sparkle GeForce 8600GT 256MB DDR3, en heeft hem daarna omgewisseld voor de Sparkle 8600GT 512 MB DDR2.
Niet geheel dezelfde dus, maar ook wel een Sparkle GeForce 8xxx kaart

Maar het lijkt er dus wel erg op dat het aan de videokaart ligt, denk dat het beste is om hem dus maar te gaan omruilen voor een andere videokaart?

gabriel
4 November 2008, 18:28
@iemand08 , wat er nu volgt is in geen enkel geval een verwijt , maar als nu eens uw systeeminfo erbij brengt zou dat een gans pak meer mogelijkheden bieden
( uitvoeren : msinfo32 ook in xp en vista !!!!!)

iemand08
6 November 2008, 21:39
Hierbij de printscreen:
http://img377.imageshack.us/img377/2914/printscreen009mu8.png
Mocht er nog meer nodig zijn, dan hoor ik het wel :)


Overigens heb ik afgelopen weekend nog eens een grondig alle videokaart drivers en NVidia software eraf gehaald, maar het lijkt erop dat sinds dien de problemen verholpen zijn :shocked:

Ik wacht in ieder geval nog wel even een paar dagen af, en als ie dan nog steeds niet is vast gelopen lijkt mij het wel duidelijk waar het probleem vandaan komt.

Maar valt daar verder nog iets tegen te doen? Want die drivers zijn er niet voor niets lijkt me :)

gabriel
7 November 2008, 13:28
@iemand 08 dit is de goede weg , maar als je wat verder zoekt bij msinfo vind je er ook alle gegevens van uw video kaart die op het ogenblik gebruikt word , dus kan je zien als die optimaal werkt , en eventueel nieuwe drivers , of terug gaan naar , vinden , dit was in oorsprong mijn vraag , sorry ervoor , maar het zien van uw pc sisteem zal het een moeilijke bevalling worden , veel geluk verder

worf
8 November 2008, 16:19
ik had net het zelfde probleem, pc bevriest volledig. wat ik er over gevonden heb is dat het waarschijnlijk een ramplaatje is die stuk zit je zou ze een voor een kunnen uithalen en zien wat hij doet

iemand08
9 November 2008, 02:55
Ondertussen zijn we al weer een paar dagen verder, en is me computer niet meer vastgelopen nadat de drivers volledig verwijderd zijn!
Het probleem lijkt hem dus toch daar te liggen, maar wat het probleem dan precies is weet ik ook niet.

Het nadeel wat ik nu overigens ook ondervind is dat vista zijn Aero glass view (of hoe het ook mag heten...) heeft uitgeschakeld. Had het liever aangehad, maar zonder de drivers blijft dat dus uit staan.


Denk niet dat het nog nodig kan zijn om een reepje geheugen eruit te halen, aangezien het volgens mij duidelijk is wat het probleem veroorzaakt, of kan dat ook nog een oorzaak ervan zijn?

iemand08
14 November 2008, 18:56
Het probleem is duidelijk; De videokaart-driver veroorzaakt de problemen want sinds ik zonder de videokaart drivers draai, is me computer 0,0x vastgelopen.

Het probleem nu is alleen dat sommige spellen helemaal niet meer willen opstarten, en in de logfile aangeven dat ik de nieuwste videokaart driver moet installeren.
Ook het doorzichtige Windows vista thema is uitgeschakeld, dus daar moet de driver ook voor geïnstalleerd zijn.

Ik zou graag nog om dit laatste probleem op te lossen om jullie hulp willen vragen, met advies over hoe ik dit kan oplossen :)