Volledige versie bekijken : aankoop nieuw beeldscherm



tasha
24 October 2008, 14:57
Ik zou mij een nieuw beeldscherm willen aanschaffen. Zit nu nog met een CRT beeldscherm.
Mijn vraag : mijn grafische kaart is een Nividia Geforce4 MX 420.
Moet ik eerst een andere grafische kaart hiervoor aanschaffen of is deze nog geschikt hiervoor. ( heb mij laten aanpraten dat dit niet nodig zou zijn, en dat dit alleen een verkoopstactiek zou zijn)
Ik gebruik mijn pc alleen voor gewone toepassingen en niet om te gamen.
Wat denken jullie en welke raden jullie mij aan.
Alvast bedankt,

Tasha

jellabi
24 October 2008, 15:38
Ik zou mij een nieuw beeldscherm willen aanschaffen. Zit nu nog met een CRT beeldscherm.
Mijn vraag : mijn grafische kaart is een Nividia Geforce4 MX 420.
Moet ik eerst een andere grafische kaart hiervoor aanschaffen of is deze nog geschikt hiervoor. ( heb mij laten aanpraten dat dit niet nodig zou zijn, en dat dit alleen een verkoopstactiek zou zijn)
Ik gebruik mijn pc alleen voor gewone toepassingen en niet om te gamen.
Wat denken jullie en welke raden jullie mij aan.
Alvast bedankt,

Tasha


wat verstaat u onder gewone toepassingen? als u bijvoorbeeld alleen word gebruikt, dan heb je genoeg aan deze graka. Maar als u bijvoorbeeld veel grafische applicaties doet, dan wil je misschien wel wat meer hebben ;) dus iets specifieker dan 'gewone toepassingen, niet gamen'. En welke aansluiting zit er op je videokaart? Vga (dat is 3 rijen pinnetjes in het blauw '))?

tasha
24 October 2008, 15:57
Ik gebruik alleen deze pc om te werken met office programma's, om op internet informatie op te zoeken. En om met tekenprogramma's zoals multisim, eplan, enz. mee te werken.
Ik heb inderdaad een vga aansluiting.

carl
24 October 2008, 17:30
Dan moet je gewoon opletten dat de maximum resolutie van je grafische kaart niet lager ligt dan die van het scherm, en dat je nieuwe monitor wel degelijk VGA heeft. (of een VGA to DVI converter indien dit bestaat). Ik weet ook niet wat die tekenprogrammas vragen, maar ik ga ervan uit dat dit lichte paint-achtige programmas zijn ? Geen autocad en photoshop toestendan dus. Dan heb je inderdaad genoeg met je huidige kaart.

PS: maximum resolutie van je kaart kan je opvragen dmv everest. Dat is een programma van lavalys dat je weliswaar moet kopen, maar 30 dagen met minder features kan gebruiken. Deze kan je laten zien welke resoluties ondersteund zijn door je graka.

jellabi
24 October 2008, 17:44
Dan moet je gewoon opletten dat de maximum resolutie van je grafische kaart niet lager ligt dan die van het scherm, en dat je nieuwe monitor wel degelijk VGA heeft. (of een VGA to DVI converter indien dit bestaat). Ik weet ook niet wat die tekenprogrammas vragen, maar ik ga ervan uit dat dit lichte paint-achtige programmas zijn ? Geen autocad en photoshop toestendan dus. Dan heb je inderdaad genoeg met je huidige kaart.

PS: maximum resolutie van je kaart kan je opvragen dmv everest. Dat is een programma van lavalys dat je weliswaar moet kopen, maar 30 dagen met minder features kan gebruiken. Deze kan je laten zien welke resoluties ondersteund zijn door je graka.

en na die 30 dagen kun je ook nog gewoon door dan moet je gewoon een melding wegklikken en dan kun je dr op ;)

En ff over VGA en DVI (2 sets pinnetjes en een stripke of pluske, int wit ;)). Als je grafische kaart alleen DVI heeft en je beelscherm alleen VGA, dan gaat dit wel met elkaar. Als je grafische kaart alleen VGA heeft, en je beeldscherm DVI gaat dit niet (ikzelf heb tenminste voor deze setting nooit adapters gezien of iets dergelijks, wel voor de andere setting ;))

Merel
24 October 2008, 23:36
Samsung heeft wel goede beeldschermen en is fabrikant van zijn panelen.

What you see is wat you get. Koop vooral geen scherm zonder dat je hebt bekeken en zelf beoordeeld.


Heb ooit een ViewSonic gekocht alleen "op karakteristieken".
Is een "grote" en "bekende" naam , maar het bevalt me helemaal niet.
Kat in een zak.

Nog iets: Uw bestaande CRT scherm geeft (in principe) wellicht nog even scherpe beelden als een TFT ?

Fakke_Berto
25 October 2008, 08:27
Hier vindt je misschien meer interessante info.
http://www.kieskeurig.be/lcd_monitor
Zelf heb ik een boontje voor Samsung. Vergeet je niet te informeren over dode pixels. Als je mag, bekijk hem dan eerst in de winkel voor je hem koopt.

tasha
25 October 2008, 20:33
Ik dacht al om voor samsung te gaan. Heb onlangs een samsung LCD TV
gekocht. Ben hier heel tevreden over. Prachtig beeld.
Alvast bedankt voor jullie raad. Ben nu al wat wijzer geworden.

Groeten Tasha

Quazie
26 October 2008, 10:07
morgen tasha,
http://www.minatica.be/showthread.php?t=39508
ik heb een tijdje geleden ook op gelijksoortige vraag gereageerd (link), zie voorlaatste reactie op pagina2.
update: ik heb nu 3 donkere pixels 4cm boven de onderrand van het scherm en helemaal niet storend daar ze zich boven de taak- en statusbalk bevinden.