Volledige versie bekijken : Gedurig aan kleine letters tijdens browsen.



Merel
25 October 2008, 12:10
Wanneer ik met Linux werk (Ubuntu) en zit te browsen met Firefox 3, zijn de letters meestal te klein. Ik zit voortdurend de toetsencombinatie Control + te gebruiken.

Ook heb ik de indruk dat de instelling van de bijgepaste grootte niet wordt onthouden bij terugkeren naar de vorige webpagina's, maar daar heb ik geen zekerheid over.

Ligt dat nu aan Ubuntu of aan Firefox ?

Met Windows XP en de browser AvantBrowser moet omzeggens nooit een aanpassing maken van de lettertekens op het scherm.

Hebben jullie ook de voortdurende noodzaak om de meeste webpagina's opnieuw te moeten te moeten aanpassen met Linux/Firefox? Meestal is het om te vergroten.

Is er een middel om de lettergrootte een vaste waarde te geven ?
Bedankt

sykke
25 October 2008, 12:44
heb hier wel geen linux maar je kan eens kijken bij: extra-->opties-->inhoud-->lettertypen&kleur geavanceerd en eens kijken wat er staat minimale lettergrootte hier staat die op geen en heb anders nog nooit probs ondervonden

http://img514.imageshack.us/img514/3850/naamloos1od7.png

Jule
28 October 2008, 22:50
Ja, ik had dit probleem ook. Maar de bladwijzers die ik heb aangemaakt, waren altijd reeds vergroot toen ik deze opsloeg. Ondanks het feit dat ik niks heb aangepast, ondervind ik dit probleem niet meer. Oorzaak???? Maar het werkt voor mij, dus ben ik tevreden!

Isaak
17 December 2008, 10:48
Ik heb hier helemaal geen probleem mee. Hier is wat je kan doen:

Noot: mijn Ubuntu is in het Engels dus je zal zelf de vertalingen moeten doen ;)

Wat je eerst best doet is de Windows standaard fonts downloaden, menu System > Administration > Synaptic Package Manager, hier zoek je naar "verdana" door dit in het zoekveld in te typen.
Normaal zul je 1 keuze te zien krijgen, deze installeer je dan.

Voor algemene font instellingen:
Ga terug naar menu System > Properties > Appearance, klik dan op de "Fonts" tab en daar op "Details". Hier kies je voor 96 dots per inch en kies je zelf de "Smoothing" en "Hinting", bij mij staan deze op "Subpixel" en "Full". Dit schermpje mag je dan sluiten.
Hier kan je nu de fonts veranderen voor je hele systeem, applicaties, vensters enz. Deze keuze is persoonlijk en hangt af van je scherm resolutie, voor mijn 1024x768 resolutie zijn (van boven naar onder) 9, 9, 9, 9 en 10 goed.

Voor firefox webpagina fonts:
Ga naar menu Edit > Content > Default (bij de Fonts & Colors sectie) en hier geef je een minimum font grootte in en pas je eventueel ook de andere groottes aan. Voor beste ondersteuning gebruik je liever de Windows fonts voor web pagina's, nl. voor Serif: Arial, Sans-serif: Times New Roman, Monospace: Courier New. En Proportional (het eerste) zet je best op "Serif". Deze instellingen hangen natuurlijk ook van je persoonlijke keuze af, zelf gebruik in Monospace ipv. Courier New voor fixed fonts.

Noot: je zal af en toe nog wel te kleine font groottes tegenkomen op het web, dit ligt gewoon aan de slechte design van de website zelf en verander je best dmv. Ctrl + + te grebruiken om de font grootte te vergroten en Ctrl + - of ze te verkleinen ( Ctrl + 0 reset de font grootte weer)

Merel
23 December 2008, 00:56
Isaak,
Bedankt voor de uitvoerige en duidelijke uitleg. Heb het momenteel nog niet ingesteld maar dat komt met deze procedure vast dik in orde...:good:

Merel
29 December 2008, 19:59
Dankzij de goede raad van Isaak heb ik deze instellingen zonder probleem kunnen maken.

Het maakt een heel verschil.

De fontkeuze blijf inderdaad een zaak van persoonlijke voorkeur.

De lettertekens lijken tot nogtoe alleszins meer constant in grootte.:)

Isaak
1 January 2009, 20:54
Graag gedaan :)