Volledige versie bekijken : pc loopt vast



pantah
25 October 2008, 23:13
Hallo, ik ben pas geregistreerd en kom -zoals velen waarschijnlijk- op een forum als dit terecht door een fout die zich voordoet. Ik heb in een ander topic al eens gereageerd met de opmerking dat ik met een soortgelijke fout zit, maar om de overzichtelijkheid te behouden, is het mss beter dat ik een nieuw topic start.

De situatie is deze: Windows (xp) start op en het bureaublad verschijnt. Na enkele seconden krijg ik al geen beweging meer in de cursor(die in het gezelschap blijft van het zandlopertje) en toetsenbord lijkt ook niet bij machte om ctrl+alt+del te typen. Resetten is dus alles wat ik kan doen. Ik werk nu in veilige modus met netwerkmogelijkheden.

in dit topic http://www.minatica.be/showthread.php?t=57058 (http://www.minatica.be/showthread.php?t=57058) las ik hoe iemand het had over een CHKDSK uitvoeren, maar kan iemand me vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat? En met 'precies' bedoel ik dit ook in de letterlijke zin van het woord. Over motoren mag je mij alles vragen, maar op gebied van pc's ben ik een nitwit:shy:

Ik heb begrepen dat het voor jullie makkelijker is om een oplossing aan te bieden als jullie alle gegevens van mijn pc kennen. Wel, dan is mijn eerste vraag of iemand kan uitleggen waar ik alles terugvind. Al wat ik er nu van weet, is dat het een pc van 'den Aldi' is :)
Ik kijk uit naar jullie reacties en bedank jullie alvast.

Dopey
26 October 2008, 01:39
Al wat ik er nu van weet, is dat het een pc van 'den Aldi' isHmmm, 'den Aldi" heeft er al veel op de markt gebracht.;)



in dit topic http://www.minatica.be/showthread.php?t=57058 (http://www.minatica.be/showthread.php?t=57058) las ik hoe iemand het had over een CHKDSK uitvoeren, maar kan iemand me vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat? En met 'precies' bedoel ik dit ook in de letterlijke zin van het woord. Over motoren mag je mij alles vragen, maar op gebied van pc's ben ik een nitwit:shy:
Here goes....klik op 'Start', dan op 'Uitvoeren', typ dan cmd en druk op enter. Nu verschijnt er een scherm met zwarte achtergrond en witte letters (kwestie van precies te zijn hé;)). Typ dan 'chkdsk', gevolgd door de letter (of naam) van het station (vb C), dan een ':', spatie, '/F' en dan op 'enter'. De '/F' is een parameter die je meegeeft om de fouten ineens te herstellen. Hoop dat het zo duidelijk is.:good:

diedie
26 October 2008, 11:33
systeemeigenschappen opvragen:
ofwel via start - configuratiescherm (afhankelijk in welke weergave je staat, klassieke of catergorieweergave) - klik op systeem (kan zijn dat je eerst op "prestatie en onderhoud" moet klikken
of...snel via windowtoets + pause indrukken
mvg,

pantah
26 October 2008, 23:59
Hmmm, 'den Aldi" heeft er al veel op de markt gebracht.;)

Here goes....klik op 'Start', dan op 'Uitvoeren', typ dan cmd en druk op enter. Nu verschijnt er een scherm met zwarte achtergrond en witte letters (kwestie van precies te zijn hé;)). Typ dan 'chkdsk', gevolgd door de letter (of naam) van het station (vb C), dan een ':', spatie, '/F' en dan op 'enter'. De '/F' is een parameter die je meegeeft om de fouten ineens te herstellen. Hoop dat het zo duidelijk is.:good:

Hi. Bedankt al voor je reply, maar iets is niet helemaal duidelijk...in die zin dat: wanneer ik ingeef wat je letterlijk meegeeft (en als ik het goed begrijp, is dit: ) chkdskC: /F , dan krijg ik als antwoord dat het een 'ongeldige opdracht' is. Wss is die spatie daar teveel aan? Of moest die tussen chkdsk staan en de stationsindex?
Anyway, ik heb eens gewoon chkdsk ingevoerd en hij toont in elk geval aan dat er een fout in het bestandssysteem zit en raadt me aan om een 'chkdsk uit te voeren met de optie /F (fix)'. Het komt dus neer op je had voorgesteld, maar bon, ik ga niet zomaar iets ingeven als ik niet weet wat ik exact doe. Ik vraag het liever nog eens dan zelf de slimmerik te willen uithangen en er zomaar op los te gaan experimenteren. Ik weet uit ervaring met de herstellingen die ik aan motorfietsen verricht dat wanneer leken zelf iets willen proberen zonder verstand van zaken, dat het nogal vaak falikant afloopt.;)
Dus bij deze: typ me aub eens letterlijk voor wat ik dien in te geven als opdracht?
Thx ;)

pantah
27 October 2008, 00:10
systeemeigenschappen opvragen:
ofwel via start - configuratiescherm (afhankelijk in welke weergave je staat, klassieke of catergorieweergave) - klik op systeem (kan zijn dat je eerst op "prestatie en onderhoud" moet klikken
of...snel via windowtoets + pause indrukken
mvg,

Dit vind ik terug via je tip:

Medion intel pentium4 CPU 3.4Ghz
kloksnelheid 3.39Ghz, 1.00Ghz

Hiermee weet ik dus nog niet welk merk/type moederbord ik heb of welke videokaart en wss is dit ook essentiële info?

pantah
27 October 2008, 00:38
update: ik heb toch eens de stoute schoenen uit de kast gehaald en chkdsk/F ingegeven met als redenering dat wanneer dit een foute opdrachtpromp zou zijn, de pc het mij wel zou laten weten.
Bij de volgende opstart na deze opdracht (in normale modus dus), werkte alles terug normaal. Heb nog eens opnieuw opgestart en terug geen probleem meer. Het lijkt dus opgelost, maar ik laat dit nog onder voorbehoud tot morgen. Als dan alles terug ok is, mag er voor mij hier een slotje op. Fingers crossed dus:)

Dopey
27 October 2008, 13:25
Dus bij deze: typ me aub eens letterlijk voor wat ik dien in te geven als opdracht?

chkdsk c: /f

Peter.B
27 October 2008, 17:46
pantah,ken ik u soms ergens van :wtf: :D
om te weten wat er allemaal in uw pctje zit,dit installeren. http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=173