Volledige versie bekijken : De intelligente bacterie



Dopey
6 November 2008, 23:13
We hebben weer een nieuwe doorbraak in de geneeskunde, de intelligente bacterie. Twaalf studenten van de faculteiten Wetenschappen, Ingenieurswetenschappen en Bio-ingenieurswetenschappen van de K.U.Leuven zijn er in geslaagd een kunstmatige bacterie te ontwikkelen die in het lichaam speurt naar ziektekiemen om dan onmiddellijk het gepaste medicijn vrij te geven. Ze zijn er in gelukt om een bacterie zodanig te "strippen" tot ze nog net leefde, om daarna de nodige eigenschappen terug bij te voegen. Hun "uitvinding" kreeg de naam Dr Coli mee. Dr Coli blijft inactief in het lichaam tot het het signaal "ziek" ontvangt, produceert het medicijn dat nodig is, en zet zichzelf op inactief als het signaal "ziek" verdwijnt.
De studenten nemen met hun project deel aan een internationale wedstrijd rond synthetische biologie. Deze wordt gehouden op 8 en 9 november in het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

De mogelijkheden lijken legio......

jellabi
6 November 2008, 23:26
best toffe uitvinding lijkt mij, zou wel eens een medische doorbraak kunnen worden denk ik zo...

compuchrisje
6 November 2008, 23:51
Eerlijk gezegd, al dat ge-onderzoek en getest. Ik vraag me af of ze nog wel degelijk onderzoek uitvoeren op de actueel gebruikte producten. Dit gaat van voeding tot gebruiksmiddelen, dagelijkse voorwerpen, verzorgingsproducten... want na jarenlang dure crèmes verkopen in bodyshops, apotheken, verzorgingscentra, blijkt opééns dat rimpelwerende crèmes weer es kankerverwekkend kunnen zijn. Naast de immense lijst van dagdagelijkse zaken lijkt dit belachelijk, maar het is toch weer iets, net als de deorollers die borstkanker zouden veroorzaken, dan wel, dan weer niet.
Ik hoor ook over onderzoeken en geslaagde tests in de behandeling van kanker, maar zie nog dagelijks mensen bezwijken, ze hadden net de verkeerde soort zeker?
Ik neem me soms voor om nieuws te lezen met een zak zout naast me, maar elke keer zet het mijn barometer toch weer op moedeloos.
Net hetzelfde gebeurt met alternatieven voor brandstof, nu zou er weer een schimmel prima eigenschappen hebben, alleen... ze groeien in bossen, en die dingen lijken nou net weer massaal te verdwijnen zeker!

berger
7 November 2008, 00:07
Oei, toch geen post-natale depressie hoop ik!

Niels
7 November 2008, 00:12
Dus nooit meet griep? En de ergere ziektes? Kanker?

compuchrisje
7 November 2008, 00:15
Oei, toch geen post-natale depressie hoop ik! :lol:
Dat zou dan een héél late zijn, nee, gewoon kranten lezen. Prima middel om zo meteen de put in te stappen.

Phil O'Sophe
7 November 2008, 19:31
:lol:
Dat zou dan een héél late zijn, nee, gewoon kranten lezen. Prima middel om zo meteen de put in te stappen.

Dus ... beter geen Krantenknipsels meer posten ??? :D :p :lol:

compuchrisje
7 November 2008, 20:00
Enkel nog goed-nieuws-berichten mss? :p

Phil O'Sophe
7 November 2008, 20:01
Enkel nog goed-nieuws-berichten mss? :p


Als er te vinden zijn: ZEKER !!!

Dopey
7 November 2008, 22:16
Speciaal voor Compuchrisje en Phil O'Sophe (http://goednieuwskrant.skynetblogs.be/) :lol:;)

Jule
7 November 2008, 23:59
Speciaal voor Compuchrisje en Phil O'Sophe (http://goednieuwskrant.skynetblogs.be/) :lol:;) :lol: :D Daar wordt ik triestig van, zè!! Wat kan mij die vliegtuigtaks schelen? Ik moet toch iedere dag werken. Voor mijn part mag de vakantieganger meer mee betalen voor de staatsschuld? :cry: ;) :D :lol:

Phil O'Sophe
8 November 2008, 13:50
Speciaal voor Compuchrisje en Phil O'Sophe (http://goednieuwskrant.skynetblogs.be/) :lol:;)

Dat is nu eens wat men noemt "op zijn wenken bediend worden" ! :good:

Phil O'Sophe
8 November 2008, 13:53
:lol: :D Daar wordt ik triestig van, zè!! Wat kan mij die vliegtuigtaks schelen? Ik moet toch iedere dag werken. Voor mijn part mag de vakantieganger meer mee betalen voor de staatsschuld? :cry: ;) :D :lol:


Voor mij is het wel goed nieuws Jule, want ... vliegen doe ik toch niet! :lol:
(Het kan wel gebeuren dat ik ze zie vliegen :D )

compuchrisje
9 November 2008, 00:01
Je hoeft niet eens een vliegtuig te gebruiken, gewoon buiten staan!
Maar 't ging hier eigenlijk om beestjes, welbepaald een bacterie die als rapporteur zou dienen om ziekteprocessen op te sporen.

Jule
9 November 2008, 22:51
(Het kan wel gebeuren dat ik ze zie vliegen :D )Waarom beseffen leerkrachten dit pas eens ze zoveel jaar op pensioen zijn? Meestal hebben hun leerlingen hen daar jaren geleden reeds opgewezen? :D :p
Maar 't ging hier eigenlijk om beestjes, welbepaald een bacterie die als rapporteur zou dienen om ziekteprocessen op te sporen.Wat ik op zich goed nieuws vind ... Maar u ziet dit weer anders? (Vrouwen ??? ... :D :p :lol: :oink:)

compuchrisje
9 November 2008, 23:26
Heel simpel Jule, we leggen de goed nieuws berichten naast de slecht nieuws berichten en zien die 'slechte stapel' steeds meer groeien. Die 'goeie' bevat wel goeie nieuwtjes, maar die gelden meestal niet voor iedereen. Vandaar ook dat ik net als Philo 'ze zie vliegen', die vliegtuigramptoeristen dan, want het interieur van zo'n ding moet ik nog voor de eerste keer zien. Het gaat dus ook niet om 'vrouwen', voor zover ik weet is Philo dat alvast niet.
Dopey doet zijn best om hier artikels te deponeren waarvan hij denkt dat ze interessant zijn. Mijn reactie erop was niet op zijn bericht, maar wel op het geheel van dergelijke journalistiek, de makers ervan dus en de boodschap die er ongewild achter hangt.
Elke nieuwe uitvinding die de mensheid kan dienen is niet altijd een goeie, pas na jaren promotie komen dergelijke dingen in gebruik en zodra men ermee heeft leren leven, begint met net andersom, het afraden want...
Dàt gevoel krijg ik dus telkens als ik kranten lees, je moet dit, je moet dat, je hebt dit echt nodig hoor, maar 't is wel ziekteverwekkend, sorry, verboden...

Jule
10 November 2008, 12:13
Tja, dit komt niet enkel door de toegenomen media, maar ook door uw gemoedsrust. Vergelijk alles wat u leest met de auto. Een auto vervuilt, kost niet enkel geld maar ook mensenlevens en is de oorzaak van veel leed (rolstoelpatienten, ...) Wilt u uw auto missen? Reeds lang geld de regel: alles met mate?? Eén pintje per dag is gezond, dertig daarintegen? Bij zowat alles treed er ook nog eens onverwacht misbruik op? (Internet verslaving, game verslaving, gsm verslaving, ...) Dan komt er nog bij dat bij het vallen van het blad, een mens somberder is en vrouwen zijn dan nog eens meer gevoelig voor hun emotionele cyclus. Oudere en inteligente mannen hebben dit ook. Ik ben geen van beide? :lol: :D :p ;)

Niels
11 November 2008, 21:57
hier nog een nieuwsbericht: http://www.nu.nl/news/1834732/56/Philips_komt_met_%27intelligente_pil%27.html

compuchrisje
11 November 2008, 22:57
Mensen met Crohn zouden hier hun leven een stukje lichter kunnen zien worden, maar het moet vooralsnog bewezen worden of het capsuletje wel degelijk zijn werk doet. Ik probeer alleen het verband te vinden tussen een lampenfabriek en medicijnen.