Volledige versie bekijken : Portrait of Landscape .... wat is het nu ?



Merel
5 November 2008, 17:10
Naar gelang ik de ene of andere software gebruik, verschijnt een opgeslagen .JPEG foto, welke origineel digitaal vertikaal (portrait) werd gemaakt, nu eens vertikaal en dan eens horizontaal op het scherm.

Ik kan er geen touw aan vast knopen. Bovendien lijkt het alsof elke software niet steeds dezelfde logica aanhoudt.

Ik zoek dus te weten naar welke diverse(?) parameter(s) die verschillende softwares naar zoeken (in het exif bestand ?) om te beslissen hoe de foto op het scherm komt.

Ik vernoem geen specifieke foto software vermits die toch naar andere verschillende parameters kijken, ofwel naar dezelfde parameters maar dan wel verschillend beslissen.

Het toch zou moten lukken om iedereen in de pas te doen lopen ?
Portrait is portrait en daarmee basta. Waarom doen ze het niet altijd ?

Zelfs het draaien van een foto over 90° .... geeft geen zekerheid hoe ze worden getoond door ELKE software !

compuchrisje
6 November 2008, 00:55
Als je ze draait wordt toch steeds gevraagd of je de aanpassingen wilt opslaan? Doén dus en ze zullen echt niet meer op hun kop terugkomen hoor, eender in welk afbeeldingsprogramma.

Merel
10 November 2008, 11:53
Bedankt Compuchrisje
Blijkbaar is het toch enigszins anders. Ik heb nu niet al de details in mijn hoofd. Toch herinner ik me (zelfs na het 90 graden draaien) dezelfde foto nu eens rechtop dan weer liggend worden voorgesteld al naar gelang men bv. Picasa ofwel Explorer gebruikt. Bij gelegenheid als ik daar terug mee bezig ben, noteer ik wat meer details.

Op zijn minst is dit al toch zeer eigenaardig te noemen, dat het ene programma bepaalde fotos in landscape toont en het andere in portrait !?

Ook merkte ik op dat (in Exifer geloof ik) de fotos een dunne zwarte rand kunnen vertonen aan overstaande zijden, soms aan beide zijden en soms slechts aan één zijde. De betekenis ontgaat me momenteel.


De uitleg voor al die zaken moet ergens zijn vermeld staan bij de Exif gegevens, waarbij de horizontale/vertikale gegevens ergens zijn opgeslagen.

Of (na het draaien) ik deze fotos idd heb "opgeslagen" , daar ben ik niet zeker van.
Ik zal bij devolgende gelegenheid je advies opvolgen en dan even nakijken of het probleem aldus vanzelf opgelost is.