Volledige versie bekijken : Nee! Linux is beter!



alBildjiekiyya
10 November 2008, 18:04
Goede avond,

Ik ben nu al een paar jaar met Linux bezig om het uit te proberen en elke keer kom ik op hetzelfde neer. Namelijk dat Linux zéér ongebruiksvriendelijk is. De mensen willen graag iets dat al in elkaar gestoken is i.p.v. zelf te puzzelen. Windows XP of Windows Vista (of in de toekomst Windows 7) halen het altijd weer van Linux, de legodoos.

Men vergelijkt Linux wel eens met een auto die je kunt tweaken en Windows met een auto waar je niet aan mag komen behalve rijden. Wel nu, dát is juist wat de mensen willen. Eerlijk gezegd ken ik ook geen mensen in mijn buurt die hun auto pimpen. We kopen allen braafjes een Audi of een Golf en we rijden er simpelweg mee...

Nu het voordeel blijkt dus dat de mensen die met Linux werken onder de motorkap kunnen kijken. Mijn enige simpele vraag (naar de lange zoektocht dat Linux beter is): Bestaat er een Linux die al voorgeprogrammeerd is? Dus dat je gewoonweg NIET onder motorkap kunt kijken en waar alles naar behoren werkt (= gebruiksvriendelijk)?

Ziehier mijn ontdekking:

Windows ruled om het zo maar te zeggen, echter, het prijskaartje dat eraan hangt is veels en veels te duur voor een rip-off van de eerste Windows tot en met de Windows 7. Daarom probeer ik Linux elke keer een kans te geven. Zelf heb ik een 15-tal distributies op mijn PC staan en op DVD's, etc... En geen enkel heeft me ooit aangesproken, mede dankzij de incompatibiliteit met Windows programma's en de ongemakkelijkheden tijdens het werken (het voelt gewoonweg niet lekker aan).

Onlangs zocht ik weer wat info en kwam ik uit op Linux XP. De naam spreekt voor zich en Wikipedia heeft het over een distributie dat ook programma's ondersteunt die voor Windows XP zijn gemaakt dankzij de WINE-layer. In mezelf dacht ik dus stilletjes "eindelijk"... Echter op Wiki staat ook dat het project bijna dood is... En dat de enige downloadlink een Russische Linux XP desktop 2008 bevat waarbovenop je een prijsje moet betalen na 30 dagen spielerij. Al bij al, als ik een Engelse vond en een link van hoeveel het bedrag zou bedragen en als ik ermee tevreden zou zijn, dan zou ik het zéker overwegen om te kopen. Zelf denk ik niet dat ze even duur zijn als Windows XP, want dan koop je gewoon Windows XP...

Dit brengt me automatisch ook naar het 2de nieuwtje waarmee ik in aanraking kwam en dat is 'WINE' en 'VNWare'. Hier zie ik dan echter door de bomen het bos niet meer. Het zou dus mogelijk zijn om een Linux distro te installeren en daarop WINE standaard op te laten draaien... (Waarom bestaat dan niet al langer??? Seg... seg...) Dan heb je meteen (het meeste) van Windows XP. Echter hier loop ik in een rondje dat nl. WINE ook WINEX word genoemd, en dat VNWare handiger is dan WINE, maar... niet gratis is...

En dan zit je op het punt van je stoel met een gedachte een ontdekking te hebben gemaakt dat er een Linux bestaat die uiterlijk lijkt op XP en daarbovenop ook progjes ondersteunt van Windows,... maar dan word die niet meer verkocht.

Als besluit zou ik dan graag willen weten van de Linux gebruikers of het mogelijk is om een Linux distro te downloaden en daarop WINE te installeren, want naar't schijnt ondersteun je daarmee Windows prog's. En wat vinden jullie van mijn beweringen en vaststellingen?


MVG,

I.

dannyma
10 November 2008, 18:16
linux toffe os maar niet voor beginners zou ik zeggen .
ik zou ook graag de mogelijk hebben om met verschillende os te kunnen werken maar de wereld waar ik in leef bestaat uit windows en geeft me geen andere keuze .
maar nu is er ubuntu die je in windows kan laten werken ( nog niet uitgeprobeerd ) maar heb wel intresse voor het is uit te proberen .
willen ze microsoft in halen zullen ze groote inspanningen moeten leveren .
maar ik wil linux os zeker niet in het negatief beeld zetten uit vorige versie's zagen ze er mooi uit intresant uit en worden ze mooier en beter elk moment dus geef en blijf ik ze kansen geven .

Jule
11 November 2008, 01:10
Linux is een compleet andere OS dan Windows. Van zodra je beide gaat vergelijken, kom je bedrogen uit. Dit is mijn vaststelling.
Wat Wine betreft: Je kan daar inderdaad bepaalde EXE gaan uitvoeren die effectief ook blijken te werken. MAAR het is niet omdat u Office 2003 heeft kunnen installeren dat Outlook of Acces degelijk werkt. Zoiets mag u jammer genoeg alvast vergeten. Wine kan op meerdere distributies geïnstalleerd worden. Ikzelf heb hier KDE 3.5 (intussen reeds veroudert) en Ubuntu 8.04 (ook reeds veroudert daar 8.10 reeds uit is.) staan en beiden draaien probleemloos Wine.
Linux zal nooit geen Windows worden. Indien u liever met Windows werkt, moet u betalen. U heeft enkel die keuze. (Illegaal bestaat ook, maar is niet echt aan te raden?) Ik heb ondertussen ook reeds wat Linuxforums afgeschuimd en wat blijkt? Zelfs de "die hards" die zweren dat Linux het beste OS is ter wereld, hebben dikwijls Windows draaien onder virtual box. Dit zegt genoeg?

carl
17 November 2008, 11:52
Ik sluit me volledig aan eigenlijk, ik ben zeker geen linux-fan (integendeel, ik vind dat linux thuishoort op een server en nergens anders), maar om terug te komen op het wine gedeelte; ik heb het nooit goed vinden werken. Zo is het ook met crossover (osx) dat gebaseerd is op wine. Je kan wel dingen installeren, maar ze draaien niet/niet goed. Je bent inderdaad beter af met VMware, of diens gratis ripoff virtualbox.

Snakey
19 November 2008, 13:26
Ik heb persoonlijk totaal geen problemen met wine, zowel op OSX als op linux.
Het wine project probeert ervoor te zorgen dat alle windows apis opgevangen worden en kunnen afgehandeld worden in linux of osx, wine is dus geen emulator, en voor zover je applicatie dus api's gebruikt die ondersteund zijn onder wine, dan zal dit zeker sneller werken dan in een virtualbox.
Het probleem ligt dus bij het feit dat wine nog niet alle api's geïmplementeerd heeft. Men moet nog via bedenkelijke wijzes uitzoeken wat er precies in iedere blackbox van de api gebeurt, wat dus zeer moeilijk is.
Voor sommige windows applicaties bestaan er wel een aantal speciale bottles en extra packages, die nog niet officieel door wine ondersteund worden, maar er wel voor zorgen dat de applicatie goed draait. Met wat opzoekingswerk kan je zo wel een paar winetricks vinden.
Ik heb Office 2007 al werkende gekregen, zowel op een linuxgebaseerd systeem, als op OSX Leopard, en alles werkt naar behoren, enkel de opstart duurt misschien 2 seconden langer.

Jule
20 November 2008, 00:31
Ik heb Office 2007 al werkende gekregen, zowel op een linuxgebaseerd systeem, als op OSX Leopard, en alles werkt naar behoren, enkel de opstart duurt misschien 2 seconden langer.Hoe doet u dit voor acces? Ik krijg deze niet eens opgestart. Excel 2007 werkt wel weer goed.

WaarBenIk?
20 November 2008, 17:01
Bij deze gelegenheid wil ik toevoegen dat ik persoonlijk Windows de beste OS vindt op dit moment, en zeker Vista. Het is zeer gebruiksvriendelijk en werkt probleemloos met alle programma's.

Het ziet er ook heel mooi uit.

Meer verwacht je toch niet van een OS?

Snakey
24 November 2008, 10:32
Je moet ervoor zorgen dat je de juiste bestanden hebt. Voer het uit in de terminal, en de terminal zal zeggen welke library classes je nodig hebt.

Jule
25 November 2008, 12:02
Je moet ervoor zorgen dat je de juiste bestanden hebt. Voer het uit in de terminal, en de terminal zal zeggen welke library classes je nodig hebt.
Dat zal ik even moeten opzoeken, hoe ik dit kan vertalen. Een leek als ik is nog niet voldoende weg met de gebruikte termen in de terminal.

Snakey
1 December 2008, 13:00
In de terminal moet je wine opstarten en als parameter het (absolute of relatieve) pad naar het uitvoerbaar windowsbestand meegeven (de exe)
bv.
wine winword.exe

Dan zal wine opgestart worden via de terminal, en zal de terminal wat meer info geven, en ook tonen als er bepaalde bestanden niet gevonden worden.

2B's
1 December 2008, 19:27
Dannyma wist te vertellen dat Linux niet voor beginners is en heeft groot gelijk. Maar zelfs voor een niet onervaren rot zoals ik (ben sedert 1989 al met PC vertrouwd) is Linux één groot geheim. Een programma installeren zoals je in windows doet is me nog niet gelukt. De "terminal" en zijn commando's zijn me totaal gebruiksonvriendelijk en dan zeggen dat je leest dat Ubuntu zo gebruiksvriendelijk is of Mandriva nog makkelijker is. Voor mij is het simpel, een exe file en je programma is geïnstalleerd in Windows. Het besturingssysteem mag dan duur zijn maar voor mij blijft dit het gebruiksvriendelijkste van alles. Bovendien, als je een probleem hebt dan vindt je in begrijpelijke taal wel ergens een oplossing. Doe dat maar eens in Linux, amai.

Jule
1 December 2008, 23:55
Op een *.deb bestand dubbel klikken en het installeert zichzelf onder Ubuntu? Zoveel verschil tussen een *.deb of een *.rpm (Mandriva) en een *.exe is er toch niet? Linus is Open Source en durft al eens een probleempje vertonen. Als u MS office gewoon bent en je schakelt volledig om naar OpenOffice.org zal u toch ook ontwenneingsverschijnselen gaan vertonen? :D :p :lol:

2B's
1 December 2008, 23:57
Jule, ieder zal wel zijn stukje gelijk halen hierin. Mijn ervaringen zijn echter niet positief, wat natuurlijk niet betekent dat ik nooit of te nimmer meer open source zal gaan gebruiken. Ik sta ook niet zo positief tegenover VISTA evenals Windows 7 die er aan staat te komen. Vaak heb ik de indruk dat die vernieuwingen inderdaad alleen maar om de centen gaan maar in de open source gevallen heb ik evenmin de indruk dat er echt een wereld van verschil ontstaat bij de update van een bepaald programma. Veelal zijn het bugs die weggewerkt zijn en die menig gebruiker geeneens had opgemerkt... enfin, ik hou het alleszins nog even bij Windows maar gebruik toch een aantal progjes die open source zijn en die ik wél gebruiksvriendelijk vind.

Jaaanskeh
2 December 2008, 03:20
Zoals hier wordt aangehaald kan je bij linux zelf aan de motor, kan je hem zelf tweaken en modden, maar hoe ver je erin gaat is natuurlijk wel jouw eigen wil. Een stadaard computergebruiker is tegenwoordig iemand die op het internet surft, tekst verwerkt (office - open office), muziek beluistert, filmpjes bekijkt, mails checken, ...
En wat is het resultaat als ik mijn jonge broertje en men vriendin voor een linux pc-zet? Beiden hadden geen enkel probleem met deze aanpassing van windows naar linux ("het ziet er een beetje anders uit maar voor de rest ...")

Wanneer men packages gaat installeren (zoals hierboven vermeld) gaan we al iets verder dan de gewone gebruiker gaat met zijn windows-bolide. Het installeren van gewone applicaties is zelfs nog veel eenvoudiger als die op een m$-machine, je gaat naar de software manager, je zoekt welke software je wil, Je vinkt het aan en klikt op installeren (redelijk gebruiksvriendelijk lijkt me!)

Het probleem is dat wij, de freaks die er wel mee durven 'experimenteren' dat dan ook gaan doen. En als je dan een weet-ik-veel-wat server willen opzetten dan wordt het inderdaad al een beetje meer zweten, maar dat is in windows net hetzelfde (enkel voelt het minder vreemd aan)

Wat ik dus wil zeggen, je moet vergelijken met wat een gebruiker z'n behoeften zijn en deze gaan bekijken op beide OS'en en niet de geavanceerde toepassingen van Linux vergelijken met de standaardtoepassingen van windows (want die vind je ook terug in linux zonder veel problemen ;) )

Merel
2 December 2008, 15:35
.../... Bovendien, als je een probleem hebt dan vindt je in begrijpelijke taal wel ergens een oplossing. Doe dat maar eens in Linux, amai.

Ik begrijp uw "malaise" bij het gebruik van Linux. Maar het laatste zou ik willen nuanceren. Misschien verandert je perceptie van de zaken naarmate je meer met de volgende punten kennis zal hebben gemaakt.

- Op alle fora of documentaties heb ik (bijna) altijd een oplossing gevonden voor mijn vragen.

- Het toffe van die OpenSource mentaliteit is dat de "gekende" problemen worden opgenomen in een grote database met een volgnummer, en dat die worden opgevolgd/opgelost door een leger analysten en programmeurs over de ganse wereld die meteen een fix kunnen aanbieden.

- De betrokkenheid van de OpenSource fora is legendarisch en het Nederlandse forum is bijzonder actief en hulpvaardig. Wat betekent dat je praktisch onmiddellijk wordt opgevangen met je vraag.

http://www.ubuntu.com/community

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=6045f841e44aad7d8777b2bf3e7819 c6&


"Begrijpelijke taal" is soms een probleem (niet alleen vanwege het feit dat weinigen nog zonder fouten schrijven, laat staan iets kunnen duidelijk uiteenzetten)

Toch is de documentatie heel uitgebreid in het Engels en in het Nederlands
https://wiki.ubuntu.com/DocumentationTeam
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie


Wel moet worden toegegeven dat meer commandoregels nodig zijn in Terminal , in vergelijking met het aantal keren dat het DOS venster nodig is.


(y) De foutmeldingen die opduiken geven echter meestal aan WAT PRECIES er moet gedaan worden in tegenstelling met Windows die met sibbilijnse errorcodes afkomt ... en trek uw plan maar.

Een Dos venster ten volle gebruiken zal tegenwoordig voor velen wel even complex zijn als een Terminal venster gebruiken.

Maar ja, niets is perfect.
Persoonlijke smaken verschillen. Ik werk al computers voordat zelfs een PC bestond. De eerste Dos-achtige taal op de aankomende PC was PC/M (of zoiets) Ik kan U verzekeren dat ik méér gevloekt heb op DOS en Windows dan op Linux nu het geval is.

Windows-XP is het éérste stabiele spul dat men ooit in zoveel jaren heeft gekend. Daarom ook zijn we Windows zo gewoon geraakt. Ik ken een leraar die jarenlang Windows heeft "gegeven" en sinds een jaartje pas een cursus Ubuntu was begonnen. Wel, nogal verassend , nu vindt hij zelf dat in Linux de meeste zaken veel gemakkelijker zijn dan in Windows.

Om maar één voorbeeld te geven : het opzoeken van alle beschikbare programma's geschikt voor [zoekwoord] is gewoon ingebakken met de distributie.

Het is alleen spijtig dat er veel minder software op de markt wordt aangeboden. De spelletjes-industrie houden Windows meer staande dan andere toepassingen (denk ik). Hoewel bv het equivalent van MS FlightSimulator ook in Linux ook bestaat en veel minder beroep doet op CPU kracht.

Jule
3 December 2008, 00:30
Linux is zeer geschikt voor mensen die met de basis tevreden zijn. Windows programma's hebben net dat ietsje meer. Voor die prijs mogen ze ook beter afgewerkt zijn. Voorbeeld: Adobe Photoshop CS3: 900 €. The Gimp is gratis zoals veel Open Source programma's. Wel jammer dat er voor sommige hardware geen drivers zijn in Linux, daar de fabrikanten enkel drivers aanmaken voor Windows. Onderandere daarom is Windows beter dan Linux. Als je er verder bij stil staat: Linux is iets gebouwd door de gemeenschap, voor de gemeenschap, zomaar als hobby. Een prachtig initiatief toch?

slijkdabberke
8 December 2008, 00:21
Linux is zeer geschikt voor mensen die met de basis tevreden zijn. Windows programma's hebben net dat ietsje meer. Voor die prijs mogen ze ook beter afgewerkt zijn. Voorbeeld: Adobe Photoshop CS3: 900 €. The Gimp is gratis zoals veel Open Source programma's. Wel jammer dat er voor sommige hardware geen drivers zijn in Linux, daar de fabrikanten enkel drivers aanmaken voor Windows. Onderandere daarom is Windows beter dan Linux. Als je er verder bij stil staat: Linux is iets gebouwd door de gemeenschap, voor de gemeenschap, zomaar als hobby. Een prachtig initiatief toch?
ben het hier helemaal mee eens
ben nu toch ook al enige tijd met linux bezig
eerst mandriva , open suse , linux mint , ubuntu
en moet zeggen ik mis windows niet
alles kan ook met linux, en gratis
zonder al te veel problemmen
en duiken die toch op
kijk dan maar eens op de forums
zoals Merel ook al zei , je word er met raad bijgestaan
en wat meer is een linux distro installeren is volgens mij net iets makkelijker dan een windows
geen gedoe met codes om te activeren
geen gedoe met antivirus
spam en adaware programma's
office zit er standaard enz.
en een live cd kan je zo proberen zonder iets aan je windows pc aan te passen
gewoon eens doen , al was het maar voor de fun
er zijn distro's zat
voor elk wat wils
en gratis

carl
12 December 2008, 18:10
Waar jule volgens mij op doelde is dat er veel meer profesionele software gemaakt wordt voor windows (en zelfs OSX) dan voor linux. De reden is vrij simpel, echt dure software ontwikkelen voor linux dat gratis en opensource hoog in het vaandel draagt is vrij belachelijk. En voor dergelijke software is emuleren geen optie. Ik heb vooral al die verschillende CAD programmas, photoshop toestanden, en een hoop zaken zoals .NET in gedachten. Voor 'normaal' gebruik (mails, internet, chat, ........) is er een overdaad aan softwaren, maar in professionelere richting niet meer.

Jule
13 December 2008, 00:15
Carl, het zijn beide? Gebrek aan drivers en betaalde software is gebruiksvriendelijker met meer mogelijkheden? Als u MS Office gewoon bent, stoort u zich toch aan de beperkingen van OpenOffice.org? Maar als je bekijkt welke mogelijkheden OpenOffice.org levert, kan je moeilijk zeggen dat OoO slecht presteert?? Zeker als je bedenkt dat het gratis is ... :good:

Isaak
17 December 2008, 10:17
Wine is een vereiste als je Windows programma's wilt gebruiken op je Linux os, je hebt ook een commercieel alternatief die beter geïntegreerd is in je Linux os: Crossover Office/Games en voor spelletjes alleen heb je ook nog Cedega.

En gratis, open bron en sneller alternatief voor VMWARE is Sun's Virtualbox, heb het zelf nog niet kunnen uitproberen odmat ik het niet echt nodig heb maar heb veel gods gelezen.

Er zijn genoeg Linux versies waarbij je bijna of helemaal niets moet "tweaken" of beter gezegd veranderen en die perfect éout of the box" werken, mijn favorieten zijn Ubuntu En OpenSUSE. Linux XP raadt ik echt af.
Velen zullen Linux afraden omdat ze zelf angst hebben voor de verandering, als je Linux zelf voor een tijdje uitprobeerd kun je er je eigen mening over maken, het is interessant om anderen hun mening te horen maar laadt dit je niet beïnvloeden.

Voor echt gamen zal je Windows nog nodig hebben voor beste ondersteuning, voor eenvoudige spelletjes of sommige retail spelletjes kan Linux wel goed genoeg zijn. Er zijn spelletjes genoeg waaronder sommige grote namen: Savage2, Nexuiz, Wolfenstein: Enemy Territory, enz..

Software is er genoeg voor beiden met het onderscheid dat de meeste voor Linux wel open bron of gewoon gratis zullen zijn, er is wel een nadeel dat de meeste grote software namen geen of beperkte ondersteuning bieden voor Linux, o.a. Photoshop, enz. Maar in de meeste gevallen is er wel een alternatief voor Linux. Tweakers (defragmenteurs, registry cleaners, enz..) en anti-virus programma's heb je allemaal niet nodig in Linux, dit bespaart niet alleen geld maar prestaties van je computer zullen ook beter zijn.

Voor de meeste Linux distro's heb je "opslagplaatsen", in het Engels: repositories, dit zijn grote lijsten van software die je gratis mag downloaden en gebruiken. Ubuntu en OpenSUSE zijn o.a. de bekenste voor hun grote repositories. Software kan je gemakkelijk installeren door twee keer te klikken (eerste keer: aanvinken, tweede keer: veranderingen opslaan) en indien er andere software nodig is om je keuze van software te kunnen installeren worden die automatisch mee geïnstalleerd indien je die nog niet hebt.
Software verwijderen is even eenvoudig.

In het kort: Linux zou ik echt aanraden voor gebruikers die gewoon surfen, chatten, naar muziek luisteren, eens een simpel spelletje spelen (zoals kaarten, mijnenveger enz.), filmen kijken en web/software ontwikkelaars. Voor gamers zal Windows nog altijd nog zijn, oftewel d.m.v. dual boot (Windows + Linux) of gewoon Windows.

Jule
19 December 2008, 00:43
In het kort: Linux zou ik echt aanraden voor gebruikers die gewoon surfen, chatten, naar muziek luisteren, eens een simpel spelletje spelen (zoals kaarten, mijnenveger enz.), filmen kijken en web/software ontwikkelaars. Voor gamers zal Windows nog altijd nog zijn, oftewel d.m.v. dual boot (Windows + Linux) of gewoon Windows.Met deze uitspraak ga ik niet echt akkoord. Ik game niet, maar goede filmbewerkingsprogramma onder Linux? Zelfs converteren staat nog in zijn kinderschoenen met ConvertIT. U moet trouwens eens een getal tot een bepaalde macht verheffen in OoO.Calc en met de bekomen uitkomst verder rekenen via een celverwijzing ... :wall: Je wordt verplicht om MS-office te installeren via Wine? Van zodra je toespitst op 't één of ander, schiet Open Source tekort? Zelfs in webdevelopment, want ik denk niet dat er een even goed uitgeruste tegenhanger bestaat, enigzins vergelijkbaar met Adobe Dreamweaver?

Isaak
19 December 2008, 02:08
Tja, veel commerciële kwaliteit software heb je nog niet voor Linux en dat zal zeker wel nog een tijdje duren vooraleer bedrijven zich gaan richten naar de Linux markt. Dit is grotendeels te danken aan de open bron mentaliteit van de meeste Linux gebruikers. Ikzelf ben maar 99% (overdreven) voor open bron software en voor mij is "het werkt" niet voldoende, het belangrijkste is dat software van heel goeie kwaliteit is of het nu open bron, gewoon gratis of commercieel. Ik heb onlangs Nero Linux gekocht omdat Brasero nog veel te eenvoudig is en veel belangrijke eigenschappen mist. En hardware stuurprogramma's zouden volgens mij allemaal "closed source" moeten zijn want wie vindt het nu plezant dat hij/zij maar tot 60% van de totale prestaties van zijn/haar nieuwe grafische kaart kan gebruiken omdat hij/zij de voorkeur zou moeten geven aan open bron stuurprogramma's. Met hardware en open bron stuurprogramma's heb je veel voor dat je maar een beperkte aantal eigenschappen kunt gebruiken in vergelijking met de Windows versie of dat het gewoon niet werkt, in de meeste gevallen heb je geen andere keuze van voor open bron te gaan omdat bedrijven weigeren om hun stuurprogramma's te updaten of gewoon weigeren ze te maken...

I.v.m. OO, ik ben een meer een OO Writer gebruiker en heb niet veel ervaring Calc maar machtsverheffingen zouden toch zonder probleem moeten werken..? Het zou mij verbazen dat zoiets eenvoudigs niet zou werken.

Ikzelf ben een web ontwikkelaar en gebruik altijd Linux tijdens het ontwikkelen, Windows gebruik ik alleen maar voor browser compatibiliteit te testen en voor uitgebreide logo's te maken in Photoshop waar The GIMP tekort schiet oftewel mijn ervaring met The GIMP tekort schiet.

Ik was vroeger een Dreamweaver fan maar het werkte zo traag op mijn PC en crashte geregeld dat ik ben overgestapt naar Komodo IDE en dit is nog altijd mijn favoriete IDE op dit ogenblik. Ook schoot (en nu nog altijd) Dreamweaver op veel vlakken tekort op gebied van eigenschappen want het had alleen maar ondersteuning voor de Adobe AJAX framework en de PHP calltips bibliotheek bevatte veel fouten en ontbrak veel recente functies enz. dat ik geregeld moest gaan zoeken in de PHP handleiding en ik kan blijven doorgaan...
Van Komodo heb je zelfs een open bron versie maar deze heeft een paar minder eigenschappen dan de commerciële versie zoals bv. debugging en het beste van allemaal is dat Komodo cross-platform is en ben je niet verplicht verschillende IDE's te gebruiken of een OS. Ook heb je in Komodo geen WYSIWYG editor dus deze is niet echt voor HTML beginners.

carl
19 December 2008, 11:53
Ik denk dan ook aan sommige mensen die vanuit hun werkomgeving bepaalde specifieke programmas nodig hebben zoals bijvoorbeeld excell, acces (bestaan wel alternatieven voor maar kom), photoshop, rendering suites, tekenprogrammas, ....
Voor die mensen is een opensource product zonder enige ondersteuning gewoonweg onaanvaardbaar. In het bedrijfsleven zeker, dan zou men informatici moeten inhuren gewoonweg om support te voorzien voor de werknemers ?
Wine vertaalt gewoon de windows-taal naar een begrijpelijke taal voor linux. Dat gebeurt met matig succes omdat vele van de windows programmas ook nog afhankelijk zijn van zaken die niet mogen geport worden naar linux, of omdat ze een nieuwere versie van die taal gebruiken. Voor games is het grote probleem directX vertalen naar openGL instructies.

Isaak
19 December 2008, 20:03
Tja, Wine is ook niet gemaakt met de bedoeling van het te gebruiken in commerciële omgevingen, daarvoor is het veel te onbetrouwbaar.

En hou zou maar een domme zet zijn van bedrijven om zich vast te houden aan een Operating System. Linux, Mac en Windows hebben allemaal hun eigen kenmerken waar ze beter in zijn.