Volledige versie bekijken : Koeling Fujitsu Siemens Scaleo M



papypc
11 November 2008, 14:36
Stelde vast dat de temperatuur van mijn HDD opliep tot 57C° (wanneer max anvaardbaar 59C°) en dit met een kamertemperatuur van 19-20C°:frown:HOEPS !!!
Heb, om te testen, tegen de zijkant van PC een tafelventilo gezet, en krijg nu een temp van max 38C° (Sensor.gif).
In de PC zitten maar 2 fans : 1 voor CPU en 1 van Power : dus volgens mij HEEL SLECHT geventileerd.(n)
Dacht een interne fan te installeren op de linkerzijkant plaat (zie PCExternal.gif) en aan te sluiten op vrije aansluiting 3 pin op moederbord (FanConnector.gif)
Is dit de beste oplossing ?
Wel type/merk van fan raden jullie mij aan ?
Dank u bij voorbaat.

g_man
11 November 2008, 15:50
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je een goede airflow hebt in je PC... dat wil zeggen een aanzuiging van verse (koude) lucht langs voor (onder) en een afzuiging van warme lucht achteraan (midden-boven). Op deze manier wordt je materiaal het best gekoeld. Isdat niet mogelijk kan je natuurlijk langs de zijkant een fan zetten die koude lucht op je onderdelen blaast. Maak deze dan groot genoeg (>12cm). Deze zijn minder luidruchtig en verplaatsen toch voldoende lucht.

papypc
11 November 2008, 16:06
Dank u G_man voor het snelle antwoord.
Was al eens gaan kijken op het forum, en had wel de door jou beschreven opzet gevonden, maar kan het helaas niet toepassen op deze kast (geen ruimte achteraan en moeilijk vooraan).
Dacht aan een Antec Big Boy 200mm op de linker kant (rechter kant heeft een rooster van ong 25x10cm). Kan ik deze fan aansluiten op de 3 pin aux fan 2 van het moederbord?

carl
11 November 2008, 18:12
Normaal gezien is een fan altij die aansluiting, dus dat zou moeten lukken. Aan de rechterkant zijn misschien wel roosters, maar daar kan geen fan staan, daar staat het moederbord tegen (normaal gezien toch :D)

papypc
11 November 2008, 18:47
idd CARL, moederbord staat zoals normaal aan de rechterkant.
Wou gewoon aanduiden dat, zonder bijkomende afzuiging, de inkomende frisse lucht makkelijk uit de kast kan.
Heb jij enige ervaring (of feedback) met Antec ?

g_man
11 November 2008, 18:48
Dat is een 12V fan met een molex aansluiting, dus rechtstreeks op je voeding.
Links, rechts,... vanwaar kijk je :p Als je de voorkant voor je zet, kan je enkel links gebruiken, rechts is de achterkant van je moederbordtray. :)

papypc
12 November 2008, 17:05
idd, G_MAN, links als je van de voorkant kijkt.
Is dit een goede oplossing, of zou je me toch iets anders aanraden.
Heb niet echt ervaring met aanpassen van PCs, dus is alle raadgeving welkom.

g_man
12 November 2008, 17:06
Nee dat is perfect, tenzij een nieuwe behuizing wilt kopen. :)

papypc
12 November 2008, 17:39
Dank u, G_MAN.
Wat die nieuwe behuizing betreft, dat kan mijn ezel nu niet trekken, en mocht het ooit zo ver komen, dan laat ik liever een nieuwe PC samenstellen (krijg toch maandelijks goede raad op onze site).
Maar alvorens de nodige $$, sorry, €€ te vinden, moet ik ook een betrouwbare PCboer zoeken, maar in de regio is het moeilijk het bos door de bomen te zien.

papypc
23 November 2008, 18:56
@g_man : heb die Antec Big Boy 200mm op de PC geinstalleerd : werkt prima. Dank u vor uw advies.
Heb bijkomend vraagje : sinds ik de nieuwe versie van SIW gebruik, zie ik en nieuwe entry bij de sensors : NLS LM63 ??? Over wat gaat het ? Wat betekent Local & remote in die metingen ? Had vroeger uitsluitend de lijn met ST3160021A, wat mijn HDD is.

Stuntman Phil
2 December 2008, 23:26
Als u toch $$, sorry €€ :D hebt, zou ik voor deze case gaan: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGpkaZibmJnK/viewproduct/Arctic_Cooling_Silentium_T5_ECO_80/ kost niet zo veel en heeft toch wel een fatsoenlijke koeling, en voedding zit er ook standaard bij -> 550 Watt.

Heb zelf deze kast ook en ben er ZEER tevreden over.

En G_man ... sorry als ik misschien een regel overtreed waar ik niet van weet... (omdat dit misschien wat afwijkt van deze topic...)