Volledige versie bekijken : Er was eens....een coffeeshop



Dopey
16 November 2008, 12:27
Vorige week kondigden een aantal Nederlandse burgemeesters aan dat de coffeshops in hun gemeenten eind februari 2009 moeten sluiten. Op die manier willen ze de overlast in hun gemeentes bestrijden. Op het eerste zicht, een goede beslissing...maar als je verder kijkt dan je neus lang is, kom je tot de conclusie dat deze maatregel wel eens heel verkeerd kan uitdraaien. Want wat gaat er gebeuren? Ten eerste valt een deel controle volledig weg. Je moet niet denken dat de uitbaters van deze gelegenheden hun aktiviteiten gaan stopzetten hé. De handel zal worden voortgezet, met dit verschil dat het zal gebeuren in woonwijken in particuliere huizen. Ik denk dat de omwonenden hier nog meer last van zullen hebben. In de praktijk is het zo, dat een shop nooit meer dan 500gr mariuana in huis mag hebben, iets dat men nu kan controleren. Eens de handel verdwijnt achter gesloten deuren, valt deze controle helemaal weg. Ook de kwaliteit zal niet meer gecontroleerd kunnen worden. Door alles zo geheimzinnig te gaan laten verlopen, wordt de kans ook groter dat de gewone gebruiker in contact komt met malafide personen en een bedenkelijk milieu. Nu is het zo, dat men zich in alle vrijheid en op een betrouwbare locatie kan bevoorraden.
Ook financieel zal dit een kater worden voor de gemeenten. De shops genereerden immers een grote omzet waar zij belastingen op betaalden, die inkomsten vallen dus weg.
De gebruikers staan dus nu voor een aantal keuzes. Ze kunnen stoppen met blowen, ze kunnen verder Nederland in rijden (Breda bv) om daar hun gerief te gaan halen, zelf beginnen kweken of risico's gaan pakken en ergens op straat kopen (met alle gevaren vandien). Ik hoor de meeste al roepen dat ze maar moeten stoppen, want het gaat hier over drugs. Voor deze polemiek van start kan gaan, vraag ik aan deze mensen dan nu al maar om dan consequent te zijn...dwz haal alle sigaretten, tabak, wijn, bier, likeuren....maar uit de winkels, want ook deze waren staan op de lijst (van de harddrugs dan nog wel). Het enige verschil zit hem in de sociale aanvaarding van deze genotsmiddelen.
Het probleem met de shops zal dus nog wel een tijdje blijven bestaan. Is het niet legaal, dan wel illegaal. Mss is het beter om de shops in de grensgemeenten over te plaatsen naar de grote grensovergangen. Daar staan al jaren de gebouwen van de douane leeg, elk voorzien van een grote parking, en geen woonwijken of dergelijke in de omtrek.

Obsessed
16 November 2008, 13:29
Persoonlijk denk ik ook niet dat de gebruikers plotseling gaan stoppen omdat de coffeeshop, in hun buurt, zal sluiten.

Zoals Dopey al zegt zullen ze op zoek gaan naar een alternatief, en dat zou inderdaad wel eens een slechter kunnen worden.
De "dealers" krijgen terug vrij spel dus.

Krikkie
16 November 2008, 17:48
Mss is het beter om de shops in de grensgemeenten over te plaatsen naar de grote grensovergangen. Daar staan al jaren de gebouwen van de douane leeg, elk voorzien van een grote parking, en geen woonwijken of dergelijke in de omtrek.
Is dat nu net niet het probleem creëren dat men hier wil vermijden?
Onze Noorderburen wilden coffeshops, nu willen ze wel het genot (voornamelijk financieel), maar geen last, niet van de Fransen, niet van de Belgen, ook niet van hun eigen plaatselijke bevolking.
Door zoals voorgesteld, de coffeshops in de oude douanekantoren te steken, wordt het probleem voornamelijk verplaatst naar de buurlanden, zonder financieel verlies, waarschijnlijk met grotere winsten...
Onze vlaanse jeugt zou nu nog makkelijker aan hun drugs geraken... ZONDER CONTROLE...


Ten eerste valt een deel controle volledig weg.
Welke kontrole? De coffeshops worden zo goed als niet gecontroleerd, gevolg hiervan is dus overlast in de buurt.
De kwaliteit van het produkt wordt ook al niet gekontroleerd.
Om dit te verwezelijken moet je produktie, verwerking en handel transparant maken.
Maar verkopen mag in Nederland, vertelen of vervoeren niet, hypokriet noem ik zoiets.
Vandaar de vele illegale plantages die er in België en Nederland opgerold worden, bijna op wekelijkse basis (je moet niet vragen hoeveel er daar verkocht wordt).
500gr in de coffeshops de rest werd ergens in de buurt gestokkeerd, 't ja, dan kan je inderdaad contoleren of er niet meer dan 500gr in de coffeshop aanwezig is, boven- of naastliggende panden niet inbegrepen, dat is immers niet de coffeshop.

Dopey (http://www.minatica.be/member.php?u=28265), je hebt je naam blijkbaar niet gestolen, maar ik opteer toch voor, Nederland jullie wilden coffeshops, oké dan moet je ook maar instaan voor de problemen.
Niet daelen op het randje van de grens en zo andere landen met een Nederlandse "probleem" opzadelen. Het is al erg genoeg dat een groot deel van onze vlaamse jeugd kapot geblowd wordt door deze "legale" Nederlandse handel, die bevoorrade immers de vlaamse dealers.

Oké, tegen de belgische grens zijn er problemen met belgische en fransen, tegen de duitse grens met duitsers, in Rotterdan, Amsterdam, Den Haag, ed. met nederlanders zelf.
Los het probleem eens op, plaats van de joker door te schuiven naar de anderen zou ik zo zeggen en gebruik daarvoor maar de winsten die jullie uit de coffeshops puurden.

Jule
16 November 2008, 18:01
Volledig akkoord met Krikkie!! Ik ben nog nooit een coffeeshop binnengewandeld waar men wiet verkocht onder een gecertificeerd kwaliteitslabel. :rofl:(Eigenlijk ben ik nog nooit een coffeeshop binnen gewandeld. :shy:)
Rook een gewone sigaret van gelijk welk merk, het gevoel blijft ongeveer hetzelfde.
Drink een gewone pint van gelijk welk merk, het gevoel blijft hetzelde.
Rook een joint, je weet niet wat je binnen krijgt. Soms voel je helemaal niks (bad stuff) en een andere keer ben je high van één keer te inhaleren. (Really bad stuff)

Pjj
16 November 2008, 18:23
Rook een gewone sigaret van gelijk welk merk, het gevoel blijft ongeveer hetzelfde.
Drink een gewone pint van gelijk welk merk, het gevoel blijft hetzelde.
Rook een joint, je weet niet wat je binnen krijgt. Soms voel je helemaal niks (bad stuff) en een andere keer ben je high van één keer te inhaleren. (Really bad stuff)
Barbecuekruiden :p (en dat gebeurt écht:))

Sarana
16 November 2008, 19:12
Los het probleem eens op, plaats van de joker door te schuiven naar de anderen zou ik zo zeggen en gebruik daarvoor maar de winsten die jullie uit de coffeshops puurden.


Ik kan Dopey toch volgen hoor. Een feit is dat een aantal mensen zullen blijven zoeken naar spul waar ze high van worden.
In die coffeeshops kunnen ze enkel softdrugs kopen. Het is toch al beter dat die mensen dan softdrugs kunnen kopen anders stuur je ze recht naar de harddrugs. Heroïne en crack zijn de laatste jaren véél goedkoper te krijgen en dat brengt dus het gevaar mee dat ze daarnaar gaan grijpen. (en neen ik spreek niet uit eigen ervaring:p)
Het is wel zo dat het gedoogbeleid in Nederland wel op een aantal voorwaarden berust waaraan coffeeshops zich moeten houden.
Eén van die voorwaarden is dat ze geen alcohol meer mogen verkopen (vinden ze inderdaad erger dan cannabis) en ze geen overlast mogen veroorzaken.
Die overlast is er dus wel en dan mag er dus besloten worden de coffeeshop te sluiten volgens de wet van het gedoogbeleid.
Maar coffeeshops buiten bewoonde gebieden vestigen lijkt me beter dan ze te sluiten. De overlast van geparkeerde auto's en eventueel rondhangende jeugd wordt zo weggewerkt.
Een effectieve strenge controle op de kwaliteit van de aangeboden cannabis moet er ook komen. Dus niet afschaffen maar reguleren. Eigenlijk moet dan ook de teelt legaal en gecontrolleerd gebeuren.

Als je dingen absoluut verbiedt komen ze inderdaad alleen maar in de illegaliteit terecht en dan zal er pas sprake zijn van overlast.

Krikkie
16 November 2008, 19:37
Als je dingen absoluut verbiedt komen ze inderdaad alleen maar in de illegaliteit terecht en dan zal er pas sprake zijn van overlast.

Ik kan Dopey (http://www.minatica.be/member.php?u=28265) ook best begrijpen hoor en voor een deel geef ik hem in zijn redenatie gelijk, enkel dat is juist wat men in Nederland reeds jarenlang toepast en raad eens, het werkt niet!!!
In tegendeel, daar is nog nooit zoveel druggebruik geweest in Nederland (en België ook) en dat allemaal na het invoeren van de coffeshops.
Dealers die in België een handeltje opzetten kunnen zich vrij en legaal bevoorraden in Nederland om daarna grotere winsten op te strijken in Vlaanderen, bij de jeugd die anders nooit in de coffeshop geraakt zouden zijn.
Verschillende coffeshops in Nederland zijn trouwens gesloten nadat ze eerst "jarenlang" andere drugs hadden verhandeld. Van controle is er weinig sprake...

Eigenlijk is het simpel, indien Nederland gedoogbeleid zou invoeren voor de eigen bewoners was er geen probleem geweest (kon makkelijk via voorschrift of identiteitskaart), maar 't was winstgevender om de buurlanden ook te bedienen.

Voor de buurlanden bevinden deze drug zich nog steeds in de illegaliteit, men kan nog steeds zowel aan hard- als softdrugs geraken in ieder dorp en gehucht.

Ik vrees dat ze nog nooit uit de illegaliteit zijn geweest bij ons en dat het probleem alleen maar groter geworden is na de coffeshops, zowel in België als in Nederland, als in de ons omringende landen.

Dus neen, ik heb geen coffeshops nodig op onze grens om onze jeugd naar de klote te hebben en hollandse zakken te vullen, dank u. (n)

Dopey
16 November 2008, 21:47
Is dat nu net niet het probleem creëren dat men hier wil vermijden?Je hebt niet goed gelezen denk ik. Als je die shops verplaatst OP de grensovergangen (bijv A12 grensovergang, ....) ga je niemand lastig vallen.


Onze vlaanse jeugt zou nu nog makkelijker aan hun drugs geraken... ZONDER CONTROLE...
Ik wil je er toch even op wijzen dat er wel degelijk controle gebeurt op de shops....door de politie én door de uitbaters zelf. Indien men vermoed dat je geen 18 jaar bent, vraagt men je identiteitskaart.


Dopey (http://www.minatica.be/member.php?u=28265), je hebt je naam blijkbaar niet gestolenRustig he Gustje....:wtf: (btw, waarom de link naar mijn profiel?)


Welke kontrole? De coffeshops worden zo goed als niet gecontroleerd, gevolg hiervan is dus overlast in de buurt.Ik ga tegenwoordig winkelen (dus gewoon winkelen hé) in Bergen op Zoom. Op honderd meter is er daar een coffeeshop....ik kan de controles al lang niet meer tellen.


Rook een gewone sigaret van gelijk welk merk, het gevoel blijft ongeveer hetzelfde.
Drink een gewone pint van gelijk welk merk, het gevoel blijft hetzelde.Een pint vind je niet erg, een sigaret ook niet, een joint wel???? Effe in mijn woordenboek bladeren.....hier heb ik het....hypocrisie noemt men dit ;)


een andere keer ben je high van één keer te inhaleren. (Really bad stuff) Dit geloof je toch zelf niet!!!:rofl: Trouwens....da zou dan goeie stuff zijn hé lol


In tegendeel, daar is nog nooit zoveel druggebruik geweest in Nederland (en België ook) en dat allemaal na het invoeren van de coffeshops.Hier heb je geen gelijk....het gebruik is niet toegenomen, het gebeurt alleen meer openlijk.


Dealers die in België een handeltje opzetten kunnen zich vrij en legaal bevoorraden in Nederland om daarna grotere winsten op te strijken in Vlaanderen, bij de jeugd die anders nooit in de coffeshop geraakt zouden zijn.De jeugd heeft die shops niet echt nodig hoor, ze geraken er zo ook wel aan, maar dan helemààl zonder controle. Moest mijn kind gaan blowen, zou ik liever hebben dat ze dit spul in de shop gaat halen, dan ergens in een vuil donker pand of op de hoek van één of andere straat in een ghetto.


Dus neen, ik heb geen coffeshops nodig op onze grens om onze jeugd naar de klote te hebben en hollandse zakken te vullen, dank u.Je vergeet dat het niet alleen jeugd is die blowt. De oudere gebruiker van het plantje zet je dan zomaar in de kou? Dezelfde gebruiker die netjes gaat werken, z'n burgerplichten vervult maar 's avonds liever een jointje rookt ipv een fles wijn of een halve bak bier naar binnen te gieten....

Krikkie
16 November 2008, 22:39
't Ja, als je het vuur aan de lont steekt...


Citaat:
Is dat nu net niet het probleem creëren dat men hier wil vermijden?
Je hebt niet goed gelezen denk ik. Als je die shops verplaatst OP de grensovergangen (bijv A12 grensovergang, ....) ga je niemand lastig vallen.


Dan zeg ik het even anders.
Ik hoef echt geen doorgeefluik voor wiet op de Nederlandse grens.
Als de Hollanders wiet willen verkopen moeten ze zelf de gevolgen dragen, niet alleen incasseren en hup weg. Ik zie niet in hoe je de problemen oplost door de drugs-gebruiks-gelagzalen op de grens te zetten, in tegendeel, levensgevaarlijk.


Citaat:
Onze vlaanse jeugt zou nu nog makkelijker aan hun drugs geraken... ZONDER CONTROLE...
Ik wil je er toch even op wijzen dat er wel degelijk controle gebeurt op de shops....door de politie én door de uitbaters zelf. Indien men vermoed dat je geen 18 jaar bent, vraagt men je identiteitskaart.


Inderdaad, koeriers/dealers halen drugs in de shops, die zijn voor de Nederlanders volledig in orde, en verder? Wekelijks worden verschillende van die mannen opgepakt in treinen, en langs de autostrades ed. er gebeurt inderdaad controle, maar zeg zelf, is die afdoende?
Indien ik meer aankoop dan voor eigen gebruik, of ik ga langs verschillende shops of gewoon 2X... HOE GA JIJ DAT IN GODS NAAM CONTOLEREN wat er met die drugs gebeurt na aankoop?


Citaat:
Dopey (http://www.minatica.be/member.php?u=28265), je hebt je naam blijkbaar niet gestolen
Rustig he Gustje....:wtf: (btw, waarom de link naar mijn profiel?)


Niets mee bedoeld, ik doe dat wel meer.
Maar je hebt wel degelijk dit onderwerp opgestart en ik vond je onderwerp wel passend bij je naamkeuze...



Citaat:
Welke kontrole? De coffeshops worden zo goed als niet gecontroleerd, gevolg hiervan is dus overlast in de buurt.
Ik ga tegenwoordig winkelen (dus gewoon winkelen hé) in Bergen op Zoom. Op honderd meter is er daar een coffeeshop....ik kan de controles al lang niet meer tellen.


Het feit dat er zoveel controles gebeuren, zoals jij zegt, wil zeggen dat het nog steeds niet loopt zoals het moet; na al die jaren...
Mensen lopen daar stonded rond en veroorzaken overlast.
Nog steeds worden er mensen van treinen, uit auto's,... geplukt met te veel drug op zak, bestemd voor het verderverkopen (dealen eigelijk, kan ook uit "vriendendienst" zijn). Hoe kan dat met al deze controles?



Citaat:
Rook een gewone sigaret van gelijk welk merk, het gevoel blijft ongeveer hetzelfde.
Drink een gewone pint van gelijk welk merk, het gevoel blijft hetzelde.
Een pint vind je niet erg, een sigaret ook niet, een joint wel???? Effe in mijn woordenboek bladeren.....hier heb ik het....hypocrisie noemt men dit ;)

Met deze argumentatie heb je gelijk, dat weet je, echter deze is ingeburgerd en niet ilegaal hier.
Blijft eigenlijk wel hypocriet, maar daarvoor de deuren openzetten voor alle drugs...
Neen dank U



Citaat:
In tegendeel, daar is nog nooit zoveel druggebruik geweest in Nederland (en België ook) en dat allemaal na het invoeren van de coffeshops.
Hier heb je geen gelijk....het gebruik is niet toegenomen, het gebeurt alleen meer openlijk.


O jawel, er is zeker een grote toename geweest.
O.a. zeker van partydrugs zoals MDA en XTC.
Deze zijn in de beginjaren ook verkocht geweest in menig koffeshop, waarbij de nederlandse overheid gewoon een oogje dicht kneep, tot het echt te veel werd.


Citaat:
Dealers die in België een handeltje opzetten kunnen zich vrij en legaal bevoorraden in Nederland om daarna grotere winsten op te strijken in Vlaanderen, bij de jeugd die anders nooit in de coffeshop geraakt zouden zijn.
De jeugd heeft die shops niet echt nodig hoor, ze geraken er zo ook wel aan, maar dan helemààl zonder controle. Moest mijn kind gaan blowen, zou ik liever hebben dat ze dit spul in de shop gaat halen, dan ergens in een vuil donker pand of op de hoek van één of andere straat in een ghetto.

Dat is toch wat ik zeg... Alleen vul ik aan dat indien je wil dealen, je aan je materiaal kan geraken, zonder risico, bij deze coffeshops.
En in een ghetto of steegje drugs gaan kopen? Vooral wiet.
Het wordt hier vrij verkocht in cafe's, op pleintjes ed.
Vorige week heeft het nog het journaal gehaald, waarbij in Brussel de drugs vrij op straat verhandeld worden en de politie verjaagd... Gebeurt overal, tot in 't kleinste dorp...



Citaat:
Dus neen, ik heb geen coffeshops nodig op onze grens om onze jeugd naar de klote te hebben en hollandse zakken te vullen, dank u.
Je vergeet dat het niet alleen jeugd is die blowt. De oudere gebruiker van het plantje zet je dan zomaar in de kou? Dezelfde gebruiker die netjes gaat werken, z'n burgerplichten vervult maar 's avonds liever een jointje rookt ipv een fles wijn of een halve bak bier naar binnen te gieten....

??? Vergeet ik dat ???
Zorg jij dan voor overlast? Heb jij die koffeshops op de grens echt nodig of rij jij gewoon wat verder om rustig je wietje te kopen in een koffieshop naar believe, ook al moet jij daar 5 km verder voor rijden?
Ik denk dat je verschillende zaken door elkaar haald.
Ik vind het pas erg voor mensen die medisinaal geholpen zouden kunnen worden door het gebruik van wiet en er hier niet aan kunnen geraken!!!

Mij gaat het hier vooral over het fieit dat men in Nederland een probleem heeft veroorzaakt en nu wel de geneugten maar niet de nadelen wil en alzo de hete aardappel doorschuift (maar de centjes wil blijven incacceren).

compuchrisje
16 November 2008, 23:09
Ik durf te wedden dat er dan toch nog coffeeshops in België belanden, gewoon omdat België altijd achter Nederland aanhobbelt in het 'progressief' zijn. Trouwens ik kan niet goed nadenken, met al die wietrook hier rond mij, wie staat hier verdikkie te blowen zeg!!! :D
Hetzelfde gedoogbeleid werd ook gevoerd t.o.v. buitenlanders, al of niet legaal, tegenover de hoertjes langs de grachten, etc... Maar elke keer zijn ze er na X aantal tijd op teruggekomen, terwijl het hier dan juist gaat beginnen. Ik vrees dus dat Sarana toch wel eens gelijk zou kunnen krijgen.
Ik woon op nog geen 5 km van de Nederlandse grens, een tiental km van Hulst. En ja, om de zoveel jaar verdwalen we daar toch wel eens, maar niet bij de boetiekjes waardoor Hulst zo bekend werd zo'n 30 jaar terug. Die 'winkeltjes' zijn er nog, maar vraag me niet waar. 'k Weet wél waar Edah kooppark is omdat alles toch heel wat percentjes goedkoper uitvalt. 'k Weet ook een leuk terrasje waar je op hete zomerdagen lekker frisse sprenkeltjes over je heen krijgt. Maar coffeeshops? Niet gemerkt, ook niet op gelet.
Ik denk dus, dat éénder waar die zaken zich nestelen, de gebruikers ze wel zullen vinden, als was het in het doolhof van de stadsvesting of de riolering, wie weet. Blowing in the wind....

Jule
17 November 2008, 01:58
Een pint vind je niet erg, een sigaret ook niet, een joint wel???? Effe in mijn woordenboek bladeren.....hier heb ik het....hypocrisie noemt men dit ;)

Dit geloof je toch zelf niet!!!:rofl: Trouwens....da zou dan goeie stuff zijn hé lolKijk man, ik spreek uit eigen ervaring. In een ander topic heb ik u reeds verteld dat ik vrienden heb die gewone werknemers zijn? Wij, boeren, kopen dat spul niet. Het is veel te duur. Enkel mensen die de waarde van geld niet blijken te kennen, permiteren zich zo'n brol? Trouwens, van die "goeie stuff", is de achttienjarige zoon van een vriendin aan het creperen. Ik herken het "goeie stuff" aan de zeemzoete, kruidige geur alleen reeds, ook al is het intussen jaren geleden dat ik het ooit zelf heb geïnhaleerd. Die jongen die dit toen rookte, is er na de nodige problemen toch in geslaagd af te bouwen. Maar hij kan niet zonder. Van zodra het tegen zit, grijpt hij daar weer naar; ook al weet hij dat hij er van kapot gaat. Die achttienjarige eet niet meer, slaapt de ganse dag en leeft enkel nog voor zijn trechter. Hij is fel vermagerd, zijn ogen zijn bloeddoorlopen, zijn huid is faal. Het zal uw kind maar zijn.
U vindt mij hypocriet? Weerleg mijn stelling. Een gewone pint, uit ervaring, weet je wat dit is? Van een sigaret hetzelfde. Beide mogen genuttigd worden maar met mate Maar je weet nooit wat er precies in een trechter zit!! Tenzij u aan shit geraakt met een gecertificeerd kwaliteitslabel. Maar ik mag dit niet kweken ...

Dopey
17 November 2008, 10:35
Weerleg mijn stelling.Zal ik eens effe snel doen se....lol.
Ik heb geblowd van m'n 16 tot ik 32 was (dus nu al 5 jaar zonder). Ik denk dat ik mezelf dus wel een expert mag noemen in deze materie ;). Ik heb zonder problemen m'n school afgemaakt, werk gevonden, sociale contacten kunnen leggen én onderhouden (ook met mensen die nog nooit een joint gezien hadden). Ben gestopt met blowen omdat ik er gewoon geen zin meer in had. Ik heb ook de hele weed cultuur zien groeien en ontplooien. Ik weet echt wel waarover ik spreek hoor. Dat die jongen moeilijk kan stoppen ligt in de aard van het beestje. Buiten een paar slechte nachten en humeurige dagen, heb ik geen problemen gehad met stoppen. Andere mensen die stopten met blowen hebben ook geen problemen gehad. Vergelijk cannabis dus aub niet met alcohol of nicotine, dat zijn middelen van een andere slag, en duizend keer moeilijker om van af te kicken.
Die jongen van 18 heeft maar één ding nodig, een schop onder zijn luie kont! No way dat mijn vader of moeder zou hebben toegelaten dat ik een hele dag in mijn bed lag! Ik ben het een beetje beu dat de modale cannabisgebruiker steevast wordt afgeschildert als een hardcore addict! Loop eens een afkickcentrum binnen en kijk eens rond hoeveel mensen er zitten voor een weedverslaving en hoeveel er zitten voor een drankverslaving? Je zal opkijken hoor!


Blijft eigenlijk wel hypocriet, maar daarvoor de deuren openzetten voor alle drugs...
Neen dank UNee, laat ons maar rustig in het café blijven hangen, en oogkleppen dragen voor het feit dat drank veel meer kapot maakt.....om nog te zwijgen van de nicotine....


O jawel, er is zeker een grote toename geweest.
O.a. zeker van partydrugs zoals MDA en XTC.
Deze zijn in de beginjaren ook verkocht geweest in menig koffeshop, waarbij de nederlandse overheid gewoon een oogje dicht kneep, tot het echt te veel werd.Partydrugs zijn populair geworden begin jaren 90, toen de eerste housemuziek de discotheken overspoelde. Het cannabisgebruik is echter niet toegenomen....


Inderdaad, koeriers/dealers halen drugs in de shops, die zijn voor de Nederlanders volledig in orde, en verder? Wekelijks worden verschillende van die mannen opgepakt in treinen, en langs de autostrades ed. er gebeurt inderdaad controle, maar zeg zelf, is die afdoende?
Indien ik meer aankoop dan voor eigen gebruik, of ik ga langs verschillende shops of gewoon 2X... HOE GA JIJ DAT IN GODS NAAM CONTOLEREN wat er met die drugs gebeurt na aankoop?Hebben we niet hetzelfde probleem met alcoholcontroles? Iedereen weet dat drinken en rijden niet samen gaan, en toch worden bij elke controle nog menig bestuurder betrapt. Ik trek alleen de lijn door hé....


Alleen vul ik aan dat indien je wil dealen, je aan je materiaal kan geraken, zonder risico, bij deze coffeshopsHoe die gasten dat doen weet ik niet, ik heb zelf nooit ( maar echt nooit hé) meer dan 5 gr meegekregen (om de reden dat indien ik zou tegengehouden zou worden met meer dan 5 gr, gooiden ze de shop gewoon dicht). Een kilo weed haal je niet in de shop hé, maar bij de kweker. En das dan weer een ander verhaal, niet????


Ik zie niet in hoe je de problemen oplost door de drugs-gebruiks-gelagzalen op de grens te zetten, in tegendeel, levensgevaarlijk.Niet gevaarlijker dan een shop in een stad. Als je de mens van de verleiding wil behoeden, moet alles dicht doen. Geen shops, geen cafés, geen kerstmarkten met jeneverkraampjes......

ladybird
17 November 2008, 11:33
ik vind het larie en apenkool.
soft gebruik en hard gebruik zijn woorden die ik liever gebruik.
door de coffeshops te sluiten wordt alles naar de schemerzone verplaatst en dit zal voor meer problemen zorgen dan er nu zijn.
niet iedereen die een pint drinkt is een alcoholieker en niet iedereen die zijn weedje rookt is een drugsverslaafde.
er zal altijd gedeald worden, is eigen aan "de mens" en "de mens" zal steeds op zoek gaan naar genotsmiddelen.

Elboulle
17 November 2008, 13:49
Mag ik hier mijn mening, die al jaaaren hetzelfde is hierover, hier even kwijt?
Legaliseer cannabis en zijn derivaten. Breng de productie en de verkoop onder toezicht van de staat. Haal het uit de criminaliteit. De schatkist gaat er wel bij varen en het is een gecontroleerd produkt. Laat de kleine hobbykweker toe om één of twee plantjes voor zichzelf te kweken en laat grow-shops toe deze mensen met hun expertise bij te staan. Wat nu gaat gebeuren, als je cannabis terug verder in de illegale sfeer gaat duwen, kan niemand voorzien. Meer rommel gaat zijn weg naar de markt vinden. Ongecontroleerde produkten gaan nog voor wat schade zorgen, hou het maar in het oog.

Mijn besluit; legaliseren, controleren, distributeren. (en meer jobs gecreerd, meer inkomsten....etc.....)

Sorry voor de overlast tussen deze toch al verhitte discussie...

Groetjes!!!

Jule
18 November 2008, 00:58
Zal ik eens effe snel doen se....lol.
Ik heb geblowd van m'n 16 tot ik 32 was (dus nu al 5 jaar zonder). Ik denk dat ik mezelf dus wel een expert mag noemen in deze materie ;). Ik heb zonder problemen m'n school afgemaakt, werk gevonden, sociale contacten kunnen leggen én onderhouden (ook met mensen die nog nooit een joint gezien hadden). Ben gestopt met blowen omdat ik er gewoon geen zin meer in had. Ik heb ook de hele weed cultuur zien groeien en ontplooien. Ik weet echt wel waarover ik spreek hoor. Dat die jongen moeilijk kan stoppen ligt in de aard van het beestje. Buiten een paar slechte nachten en humeurige dagen, heb ik geen problemen gehad met stoppen. Andere mensen die stopten met blowen hebben ook geen problemen gehad. Vergelijk cannabis dus aub niet met alcohol of nicotine, dat zijn middelen van een andere slag, en duizend keer moeilijker om van af te kicken.
Die jongen van 18 heeft maar één ding nodig, een schop onder zijn luie kont! No way dat mijn vader of moeder zou hebben toegelaten dat ik een hele dag in mijn bed lag! Ik ben het een beetje beu dat de modale cannabisgebruiker steevast wordt afgeschildert als een hardcore addict! Loop eens een afkickcentrum binnen en kijk eens rond hoeveel mensen er zitten voor een weedverslaving en hoeveel er zitten voor een drankverslaving? Je zal opkijken hoor!Er zijn meer mensen met een drankverslaving dan met een wietverslaving. Volledig akkoord, maar daar gaat het niet om. Kan u mij als ex-proffesionele gebruiker uitleggen waarom je de ene trechter volledig mag opzuigen zonder dat je ook maar iets gewaar wordt; terwijl je bij de andere high bent van één simpele trek. Daar zit 'em het gevaar. Allé, niet enkel daar. Ik ben migrainepatient en bijgevolg een serreplantje van een boer. Drie consumpties met alcohol geeft mij een migraine aanval als gevolg. Uitgaan met rokers en tien sigaretten meeroken? Migraineaanval! Eén trek van een trechter waar ik me compleet zalig van voelde: no consequense! Van een volledige saffie trouwens ook niet, maar ik voelde er dan ook niks van. Genot kunnen stimuleren zonder enig gevolg, is verslavender. Als u twee elektroden in het genotscentrum in uw voorste hersenkwabben steekt, zodoende dat u zichzelf een bevredigend gevoel kan geven door op een knopje te drukken: u laat zich verhongeren. Eten is meer belastend dan op het knopje drukken. En dit is wel degelijk wetenschappelijk bewezen.

Dopey
18 November 2008, 18:50
. Kan u mij als ex-proffesionele gebruiker uitleggen waarom je de ene trechter volledig mag opzuigen zonder dat je ook maar iets gewaar wordt; terwijl je bij de andere high bent van één simpele trek.Nooit meegemaakt, zelfs van de slechtste weed voelde je wel iets, daarom niet lang, maar je voelde het toch.....en een soort waar je van één trekje al scheel keek....daar had ik geld voor gegeven lol!!!!


Eén trek van een trechter waar ik me compleet zalig van voelde: no consequense!Dan weet jij wat je moet roken hé :lol:

Als u twee elektroden in het genotscentrum in uw voorste hersenkwabben steekt, zodoende dat u zichzelf een bevredigend gevoel kan geven door op een knopje te drukken: u laat zich verhongeren. Eten is meer belastend dan op het knopje drukken. En dit is wel degelijk wetenschappelijk bewezen.http://img390.imageshack.us/img390/1931/basalgangliacoronalsectsb7.png

Schematische weergave van een coronale doorsnede van de menselijke hersenen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijke_hersenen). Aangegeven zijn de basale ganglia, bestaande uit: het neostriatum (blauw), de globus pallidus (groen), de nucleus subthalamicus (geel) en de substantia nigra (rood).
De nucleus accumbens (letterlijk: aanliggende kern of het genotscentrum) is een gebied in de hersenen dat tegen het septum (http://nl.wikipedia.org/wiki/Septum) aan ligt. Deze kerngroep wordt gerekend tot de basale ganglia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Basale_ganglia), en wel het ventrale deel van het striatum (http://nl.wikipedia.org/wiki/Striatum).
bron:Wikipedia

Tis maar dat we weten waar dat juist ligt hé lol Het experiment dat je vermeld is wel enkel uitgevoerd op ratten, dus of dit echt bij mens werkt weten ze niet:good:

Sarana
18 November 2008, 20:03
Het THC-gehalte van wiet kan wel enorm verschillen. THC zou de actieve stof zijn die het stoned zijn veroorzaakt.

In 1999 was dit THC-gehalte gemiddeld: 8,6 %
In 2004 was dit al opgelopen tot iets meer dan 20%:eek:

Sinds 2005 zou het gehalte ongeveer stabiel rond de 17,5% liggen.

De gehaltes variëren zo sterk omdat men mengsels maakt van wiet uit verschillende landen en ook van verschillende wietplantensoorten.
Duurdere wiet zou meestal ook sterker zijn dan het goedkopere spul.

Dus misschien moet men daar ook wetten voor opstellen. Een standaard wietmengsel bepalen met niet te hoog THC-gehalte zodat verslavingsrisico beperkter is.

Dopey
18 November 2008, 20:26
Das nog lang niet zo'n slecht gedacht :)

Krikkie
18 November 2008, 21:17
Tuurlijk , dat zou immers betekenen dat cannabis gelegaliseerd is en is dat nu juist niet de hele opzet?
Betekend ook dat cannabis vrij en gemakkelijk te verkrijgen zal zijn voor iedereen, dus meer verslaafde, vooral onder onze jongeren.
Tof voor diegene die hun verslaving onder controle kunnen houden, maar wat met de anderen?

Dopey
18 November 2008, 21:53
Betekend ook dat cannabis vrij en gemakkelijk te verkrijgen zal zijn voor iedereen, dus meer verslaafde, vooral onder onze jongeren.
Tof voor diegene die hun verslaving onder controle kunnen houden, maar wat met de anderen? Sluit dan maar alle cafés ook hé (sorry voor alle caféploegen). Als er iets is in dit land wat makkelijk te krijgen is, dan is het wel geestrijke dranken. Je moet maar net afgekickt zijn van de drank, en je gaat naar een grootwarenhuis. Bij Delhaize bijv passeer je na je entree, eerst de wijnen, sterke dranken.... Ook bij de concurrenten vliegt de drank je om je oren, en je kan je TV niet meer opzetten, of een paar leuke jongens laten je zien hoe gezellig en avontuurlijk het leven kan zijn met een biertje in de hand. Ook fijn voor die alcoholverslaafde die z'n best doet om overal af te blijven, zelfs een praline met likeur zou er teveel aan zijn (en das echt zo, heb zo iemand gekend, persoon is jammer genoeg overleden aan een leverfalen).
Nogmaals, ik trek de lijn van denken gewoon door hoor :)

Krikkie
18 November 2008, 21:59
Ja, dat merk ik, 't begint wel wat eentonig te worden...
Maar een echt antwoord op de gestelde vraag zou een welkome afwisseling zijn. :shocked:

Dopey
18 November 2008, 22:03
Ieder zijn waarheid zeker? Voor mij is het duidelijk, sluiten is in ieder geval geen goede oplossing. Daar open houden mss ook niet. Maar ze zullen er toch iets op moeten vinden of het loopt nog fouter af dan nu het geval is.

Krikkie
18 November 2008, 22:39
Is toch simpel:

a) Alles blijft bij het oude, met zijn voor en nadelen, zoals we het nu dus kennen.

b) In de grensstreek wordt het onmogelijk gemaakt van een koffieshop open te houden, gevolg je moet wat verder (+ 5km?) rijden om hetzelfde zakkie wiet te halen, gewoon wat dieper in Holland penetreren.

c) De koffieshops verhuizen buiten de stadskern (lees: tegen de grens aan) en de door jullie zo in de hemel geprijsde controle valt in het water (de Nederlanders gaan echt geen controle houden op drugs bestemd voor het Belgen landje of voor de Fransen, noch kwaliteit noch veiligheid van drug of personen zullen gegarandeerd zijn).

d) Misschien komt er nog iets anders uit de hoek, maar daar zou ik niet te hard op rekenen, maar 't kan altijd.

Ik gok erop dat ze in Holland c willen, met alle gevolgen van dien.

compuchrisje
18 November 2008, 22:58
Blowing in the wind... en 't is meestal westenwind, dus alles van hier waait Nederland binnen. Niet andersom gelukkig of ik was continu stoned.
Ze hebben eerst al die spullen gelegaliseerd door die coffeeshops toe te staan en nu moet het weer allemaal weg. Qua controle kan ik me geen beeld vormen, maar als je ziet dat ze bedorven of besmette voedingswaren gewoon als eetbaar verkopen in gewone winkels, denk ik niet dat er net dààr meer controle zou zijn. Als je de zaken verder doortrekt naar andere genotsmiddelen, dan moeten de 'gazettenwinkeltjes' met rookwaren er binnenkort ook aan geloven, café's en ... aja restaurants ook natuurlijk want die verkopen ook drank. Benieuwd wat het volgende zal zijn dat moet verdwijnen omwille van onze zo precieuse gezondheid.

Jule
19 November 2008, 00:25
Nooit meegemaakt, zelfs van de slechtste weed voelde je wel iets, daarom niet lang, maar je voelde het toch.....en een soort waar je van één trekje al scheel keek....daar had ik geld voor gegeven lol!!!!De zwakste die ik ooit gekregen heb, was er één met gedroogde bloemen. Dat deed me niks. (Waarschijnlijk gedroogde beddepissers?) De strafste was een mengeling, zoals Sarana aanhaalt. Die zag eruit als een merci-choclaatje, maar dan kleiner. Het was een korrelige samenhangende structuur. Die moet zeker verboden worden. Hij is naar mijn mening te verslavend.
Dan weet jij wat je moet roken hé :lol:Zelfs niet als u 'em betaald. Zie hier boven waarom.
Het experiment dat je vermeld is wel enkel uitgevoerd op ratten, dus of dit echt bij mens werkt weten ze niet:good:Daar hoeft u niet aan te twijfelen. Mensen drinken, eten , spuiten, snuiven, slikken en injecteren zich dood. Hoeveel bewijs wilt u nog dat de mens er wel vatbaar voor is?

Sluit dan maar alle cafés ook hé Eetverslaving bestaat ook. Mensen eten zich soms dood. Bijgevolg gaan we voedsel ook maar verbieden? U trekt de lijn niet genoeg door om aan te tonen hoe absurd uw denkwereld is. U meld zelf dat u nooit van die "merci-chocolaadjes" heeft gerookt. Hoe weet u of u van zo'n verslaving ging af geraken? Waarschijnlijk hadden deze ook u verder in de problemen gebracht? Het legaliseren van drugs door een maximale THC waarde te bepalen? Al vlug zal men onder de toonbank gaan werken met producten die de toegestane THC waarden overschrijden. De gehele handel verbieden, lijkt mij de beste oplossing.

Dopey
19 November 2008, 09:57
De zwakste die ik ooit gekregen heb, was er één met gedroogde bloemen. Dat deed me niks. (Waarschijnlijk gedroogde beddepissers?) De strafste was een mengeling, zoals Sarana aanhaalt. Die zag eruit als een merci-choclaatje, maar dan kleiner. Het was een korrelige samenhangende structuur. Die moet zeker verboden worden. Hij is naar mijn mening te verslavend. Voor mij dus duidelijk een bewijs dat je niet weet waar je over spreekt. Zal ik het even uitleggen? Weed zijn altijd gedroogde bloemen. Het zijn dus de bloemetjes van de cannabis sativa, en dan nog enkel van de vrouwelijke plant. Het thc gehalte van de plant wordt in principe bepaalt door de hoeveelheid (zon)licht én duisternis. Hetgene waar jij naar verwijst als een merci-ke, noemt men hasj. Hasj wordt gewonnen door de cannabisplant te persen. Als jij van die "gedroogde bloemen" niets voelde ben je meer dan waarschijnlijk int zak gezet. Het zal mss wel cannabis geweest hebben maar meer dan waarschijnlijk een mannelijke plant. Hasj is sowieso al straffer omdat de thc meer geconcentreerd zit. Het gevolg is dat je bij hasj de "high" overslaat en je direkt "stoned" voelt.


Eetverslaving bestaat ook. Mensen eten zich soms dood. Bijgevolg gaan we voedsel ook maar verbieden? U trekt de lijn niet genoeg door om aan te tonen hoe absurd uw denkwereld is.Je hebt hier net bewezen hoe absurd je eigen denkwereld is. Ik hoef je het verschil toch niet aan te tonen tussen een drug en voedsel? Als je een lijn doortrekt, doe dat dan met een lat, ipv met een losse koord.


U meld zelf dat u nooit van die "merci-chocolaadjes" heeft gerooktWaar heb ik dat gezegd? Ik heb hier ergens gepost dat ik nogal nieuwsgierig was, en zowat alle brol heb geprobeerd wat er op de markt te vinden was.


De gehele handel verbieden, lijkt mij de beste oplossing. Ja, dan zal de ellende wel stoppen :rofl::crazy:

Krikkie
19 November 2008, 13:15
Ja, dan zal de ellende wel stoppen :rofl::crazy:

Ellende? Welke ellende?

compuchrisje
19 November 2008, 23:57
@krikkie: zie oorspronkelijk bericht: het vermijden van overlast voor de omwonenden door bezoekers van die coffeeshops.

Krikkie
20 November 2008, 00:08
@krikkie: zie oorspronkelijk bericht: het vermijden van overlast voor de omwonenden door bezoekers van die coffeeshops.

Met alle respet CCtje, ik denk niet dat bedoeld wordt met
Ja, dan zal de ellende wel stoppen :rofl::crazy:Door Dopey

't Is maar een gevoel, maar 'k voel het aan mijn theewater... :lol: (en 't kittelt)

Jule
20 November 2008, 00:22
Voor mij dus duidelijk een bewijs dat je niet weet waar je over spreekt.Waar heb ik dit beweert?
Zal ik het even uitleggen? Weed zijn altijd gedroogde bloemen. Het zijn dus de bloemetjes van de cannabis sativa, en dan nog enkel van de vrouwelijke plant. Het thc gehalte van de plant wordt in principe bepaalt door de hoeveelheid (zon)licht én duisternis. Hetgene waar jij naar verwijst als een merci-ke, noemt men hasj. Hasj wordt gewonnen door de cannabisplant te persen. Als jij van die "gedroogde bloemen" niets voelde ben je meer dan waarschijnlijk int zak gezet. Het zal mss wel cannabis geweest hebben maar meer dan waarschijnlijk een mannelijke plant. Hasj is sowieso al straffer omdat de thc meer geconcentreerd zit. Het gevolg is dat je bij hasj de "high" overslaat en je direkt "stoned" voelt. Thanks! Dit is een voortreffelijke uitleg. Alleen ben ik nooit in het zak gezet, daar ik nooit heb betaald. Zie vorige post.
Je hebt hier net bewezen hoe absurd je eigen denkwereld is. Ik hoef je het verschil toch niet aan te tonen tussen een drug en voedsel? Als je een lijn doortrekt, doe dat dan met een lat, ipv met een losse koord.Als er enkele mensen zijn die reeds verslaafd geraken aan voedsel, hoe groot wordt het percentage dat verslaafd geraakt aan uwen wiet?


Waar heb ik dat gezegd? Ik heb hier ergens gepost dat ik nogal nieuwsgierig was, en zowat alle brol heb geprobeerd wat er op de markt te vinden was. U had toch graag iets gevonden waarvan meteen your mind was blowing in the wind? Hasj is dus het antwoord!
Ja, dan zal de ellende wel stoppen :rofl::crazy:Wel, dan zal er geen gedoogbeleid niet meer zijn. Heeft u enig idee hoeveel ouders reeds radeloos naar de politie hebben gebeld voor hun blowend kind? Momenteel doet die niets, wat we eigenlijk van de politie verwachten bij moeilijke gevallen. Dan zal er hopelijk enige actie ondernomen worden?

Dopey
21 November 2008, 15:18
Allez, laatste keer, en dan stop ik er mee in dit topic hoor :lol:


U had toch graag iets gevonden waarvan meteen your mind was blowing in the wind? Hasj is dus het antwoord!

Hasj is een fout antwoord, met brol bedoel ik spulletjes die wat straffer waren dan dat. :lol:


Wel, dan zal er geen gedoogbeleid niet meer zijn. Heeft u enig idee hoeveel ouders reeds radeloos naar de politie hebben gebeld voor hun blowend kind? Momenteel doet die niets, wat we eigenlijk van de politie verwachten bij moeilijke gevallen. Dan zal er hopelijk enige actie ondernomen worden?

Jule, de grote redder van onze jeugd ;)....Heb jij enig idee hoeveel ouders er radeloos zijn omdat hun kind zichzelf te pletter zuipt (de nieuwste rage onder de jongeren noemt men comadrinken)? Wat ga je daar tegen doen? Of vinden we dat ok? Alcohol is de zwaarste drug om van af te geraken, nog erger dan een heroine afkick, en toch....
Waar we het allemaal over eens kunnen zijn is dat elke drug op termijn wel zijn sporen achterlaat, en dat het uiteindelijk niet gezond is. Waar bij cannabis de schade vooral in kopje wordt aangebracht( psychisch dus), heb je bij alcohol vooral aangetaste hersen-,lever- en nierfuncties.
Conclusie: blijf eraf (simpel hé?:good:)

ultddave
21 November 2008, 16:54
Wij, boeren, kopen dat spul niet. Het is veel te duur. Enkel mensen die de waarde van geld niet blijken te kennen, permiteren zich zo'n brol?


De zwakste die ik ooit gekregen heb, was er één met gedroogde bloemen. Dat deed me niks. (Waarschijnlijk gedroogde beddepissers?) De strafste was een mengeling, zoals Sarana aanhaalt. Die zag eruit als een merci-choclaatje, maar dan kleiner. Het was een korrelige samenhangende structuur. Die moet zeker verboden worden. Hij is naar mijn mening te verslavend.

Je gebruikt het alleen als je het gratis krijgt? lol :d
--
Anyway, deze discussie heeft eigenlijk geen zin aangezien de beslissing door de burgemeesters al genomen is. Wie weet trouwens wat voor effect het gaat hebben?Misschien vermindert het daadwerkelijk het drugsgebruik, misschien ook niet. Misschien is er minder overlast, misschien niet? Waarom dan nu zoveel discussieren als er nog niks gebeurd is :P

- Dave -

Jule
23 November 2008, 01:07
Jule, de grote redder van onze jeugd ;)....Heb jij enig idee hoeveel ouders er radeloos zijn omdat hun kind zichzelf te pletter zuipt (de nieuwste rage onder de jongeren noemt men comadrinken)? Wat ga je daar tegen doen? Of vinden we dat ok? Alcohol is de zwaarste drug om van af te geraken, nog erger dan een heroine afkick, en toch....
Waar we het allemaal over eens kunnen zijn is dat elke drug op termijn wel zijn sporen achterlaat, en dat het uiteindelijk niet gezond is. Waar bij cannabis de schade vooral in kopje wordt aangebracht( psychisch dus), heb je bij alcohol vooral aangetaste hersen-,lever- en nierfuncties.
Conclusie: blijf eraf (simpel hé?:good:)Kijk, weinig (lees: geen enkele) ouders vragen mij wat ze moeten doen met het drankprobleem van hun kind. Maar wel als het om drugs gaat. Drugs is illegaal. Ouders zijn bijgevolg bang dat als ze dezelfde sanctie toepassen als bij drankmisbruik, hun kind op een illegale manier zal proberen om aan geld te komen. Nochtans is dit de beste sanctie. Ik ga erg ver in het aanraden van een financieel strop. Een waardeloze gsm en pc of beide afgeschaft indien mogelijk. Geen rijbewijs en zeker geen gemotoriseerd vervoer. Betalen voor kost en inwoon. En dit niet voor één maand maar meteen voor minstens één jaar.* Ja, ze komen braaf ... Misschien zou het beter zijn om de ouders in de nieuwe Carrefour te laten werken? Dan verdienen ze 30 % minder en kunnen ze ook minder hun eigen kind sponsoren? :evil: :devil:

*: Op deze manier wordt het kind verplicht nieuwe vrienden te zoeken.

Je gebruikt het alleen als je het gratis krijgt? lol :dYep!! Dopegebruikers zijn meestal mensen die graag gezien willen worden, omgevingsliefde is voor hen belangrijker dan geld. Dit houdt niet in dat ik niet zou meerdere malen hebben geweigerd, en eens ik wel wilde proberen, heb ik duidelijk gemeld dat ik nooit gene cent zou geven voor deze gezondheidsvernietiger.

Dopey
25 November 2008, 10:43
Heb uit goede bron vernomen dat de sluiting toch nog niet voor morgen is. Het plan gaat als volgt: shops geven vanaf februari 2009 nog maar twee gram per persoon mee. Zo hopen de Fransen toch al weg te houden.

Jule
25 November 2008, 11:59
De gemeenschap draait reeeds op voor de alcohol verslaafden, zouden we de coffeeshops kunnen doen opdraaien voor drugsverslaafden? Er zijn reeds problemen genoeg met alcohol verslaafden zonder dat we nog andere verslaafden bijkrijgen. In plaats van 2 gram, was 0 gram beter? Zolang het illegaal blijft, zullen er ook minder verslaafden zijn?

Krikkie
25 November 2008, 13:13
Heb uit goede bron vernomen dat de sluiting toch nog niet voor morgen is. Het plan gaat als volgt: shops geven vanaf februari 2009 nog maar twee gram per persoon mee. Zo hopen de Fransen toch al weg te houden.

En wie gaat dat controleren?
Als je het nieuws gehoord had, van 't weekend, daarin werd geen spander heel gelaten van controle op coffeechops.
500gr, alle coffeechops hebben meer in huis.
Kwaliteit, niet te controleren.
Alle coffeechop in handen van de maffia.
... enz.

Als ze al het voorgenoemde al niet controleren, waarom denk je dan dat de Nederlanders gaan controleren of een Fransman niet meer dab 2 gram aanschaft?

De uitbater denkt zaken zijn zaken,
De politie denkt mijn zaak niet.
De jeugd, die blowde voort...
En iedereen zag dat het goed was :eek:

nojs
25 November 2008, 13:21
Ik zou graag eens iets zeggen.
Het gaat hier constant over de jeugd hé. Vele van jullie zijn ouder van een kind.
Denk je dat een (uw) kind/jongere nooit wiet gaat roken?? ok dan heb je ofwel geluk of wel ben je te lichtgelovig.
Ik vind dat er tegenwoordig een lage drempel is onder de jongeren ivm weedgebruik.

Ik zou liever hebben als mijn kind het toch doet, dat het gecontroleerd wordt en juist gekweekt wordt, dan dat het zijn weed op de straat moet kopen met de mogelijke gevolgen ...

Zie frankrijk: jongeren met perforaties in hun longen omdat ze weed gekocht hadden met versneden glas in, omdat het zo meer zou wegen op de weegschaal .. ja daaaag....

Jule
25 November 2008, 14:34
Ik zou graag eens iets zeggen.
Het gaat hier constant over de jeugd hé. Vele van jullie zijn ouder van een kind.Alle weedrokers die ik ken, zijn begonnen in hun jeugd. Dit wil niet zeggen dat ze nu geen vijftiger zijn? Gecontroleerde weedverkoop? Nog een hoop verslaafden extra waar de gemeenschap dient voor op te draaien?? We betalen reeds belastingen genoeg? Er is inderdaad een lage drempel, maar als u weet dat er een mogelijkheid is dat u glas oprookt, zal u er toch even bij stil staan? En zoals Krikkie aanhaalt: Wie gaat het controleren? Meer dan de helft van de bevolking moet controleur worden, als alles gecontroleerd volgens het boekje dient te gebeuren? We hebben dan nog eens controleurs nodig die de controleurs gaan controleren ... Een straatje zonder einde dus. De enige oplossing: verbieden en hoge geldboetes op heel die kl*tehandel.

Dopey
25 November 2008, 18:55
Alle weedrokers die ik ken, zijn begonnen in hun jeugd.

Alle alcoholverslaafden die ik ken, zijn ook begonnen in hun jeugd.:wtf:


De enige oplossing: verbieden en hoge geldboetes op heel die kl*tehandel.

Dom én naief. Alsof de handel stopt als het verboden wordt. Enige echte oplossing....legaliseer en controleer de kweek en de verkoop. Zo pak je de inkomsten van de maffiaboys af, en niet anders. Verbieden speelt hen alleen maar in de kaart. Kijk maar wat er gebeurde tijdens de drooglegging in Amerika in de jaren twintig, op die manier heeft Al Capone wel zijn empire kunnen uitbouwen hé. Denk toch eens twee minuten na.....

Krikkie
25 November 2008, 19:38
Ik zou graag eens iets zeggen.
Het gaat hier constant over de jeugd hé. Vele van jullie zijn ouder van een kind.
Denk je dat een (uw) kind/jongere nooit wiet gaat roken?? ok dan heb je ofwel geluk of wel ben je te lichtgelovig.
Ik vind dat er tegenwoordig een lage drempel is onder de jongeren ivm weedgebruik.

Naïef zou ik dat niet willen noemen, ik heb een zoon die vroeger thuis kwam met een zakje wiet "van een vriend"...
Een ramp is dit niet, alleen wordt het risico groter!

Waarom ik het heb over de jeugd, je begint er aan in je jeugdjaren, "oudere" mensen beginnen er gewoon niet meer aan, 't is gewoon de gevoeligste groep daarvoor (begrijpelijk).



Ik zou liever hebben als mijn kind het toch doet, dat het gecontroleerd wordt en juist gekweekt wordt, dan dat het zijn weed op de straat moet kopen met de mogelijke gevolgen ...

Zie frankrijk: jongeren met perforaties in hun longen omdat ze weed gekocht hadden met versneden glas in, omdat het zo meer zou wegen op de weegschaal .. ja daaaag....

Begrijpelijk, alleen bij onze noorderburen zijn de coffeechops opgericht en gelegaliseerd met dit doeleinde... Alleen controle, is recent weer gebleken, is er niet...
Om dan die coffeechops op de grens te plaatsen vind ik erover.

Legaliseren van wiet zal enkel nog meer jongeren aanzetten tot gebruik en het persoonlijk gebruik zal stijgen, met alle gevolgen van dien, willen we dit?
De meeste hebben hun gewoonte onder controle, alleen wat "kleine" neveneffecten (zoals studies die niet willen vlotten enz.). Maar wat met de rest? Zetten we de kat bij de melk?


Alle alcoholverslaafden die ik ken, zijn ook begonnen in hun jeugd.:wtf:

Is dat nu net niet de uitgelezen reden om dat niet toe te laten?
Ik vind dit trouwens geen argument, "zij mogen dat dus ik mag dit"-mentaliteit.


Dom én naief. Alsof de handel stopt als het verboden wordt. Enige echte oplossing....legaliseer en controleer de kweek en de verkoop. Zo pak je de inkomsten van de maffiaboys af, en niet anders. Verbieden speelt hen alleen maar in de kaart. Kijk maar wat er gebeurde tijdens de drooglegging in Amerika in de jaren twintig, op die manier heeft Al Capone wel zijn empire kunnen uitbouwen hé. Denk toch eens twee minuten na.....

Dat is zeer fijn voor de gebruikers, maar hoe zit het dan met de mensen die gaan gebruiken omdat het makkelijk bereikbaar is? Onder het motto iedereen zijn stickie?
Als je dit kan verwezenlijken zonder zonder mensen erbij te betrekken (lees; die anders niet begonnen zouden zijn of niet zo veel zouden gebruikt hebben) vind ik dit knap.

Waarom denk jij dat het hier wel zou lukken, waar men in Nederland al jaren niet in slaagt?

Ik zeg het nog eens coffeechops op de grens zetten omdat je zelf je eigen problemen niet kan oplossen, no way, wat mij betreft!

Groetjes Krikkie

Jule
25 November 2008, 20:03
Terwijl we toch legeliseren, waarom ons beperken tot weed? Ik wil dealen in heroïne, cocaïne, xtc, ... Ik ken mensen die cocaïne en xtc een partydrugs vinden, volgens hen is het ook niet zo verslavend ... :shy:
Waarom houden we het bij drugs? Iedereen een vuurwapen! Er zullen dan wel meer ongelukjes gebeuren zoals in Amerika, maar dat moeten we er maar bij nemen?
Waarom legaliseren we geen belastingontduiking? Iedere vlaming doet het reeds? :D :p

U zegt dat ik dom en naïef ben? Kan u mij iets vertellen dat ik nog niet weet? :shy:

U vraagt zich vast af wat ik tegen weed heb? Bij alle vrienden die het ooit gebruikt hebben, valt het mij op: pijnstillers!! Een gewone Dafalgan doet hen niks. Hetgeen zij slikken? Onlangs gehoord: "Neem jij nog Voltaren voor de pijn aan je knie?" "Dat is brol, je moet ???* eens proberen." Toen ik hem vroeg wat er was met zijn knie, kreeg ik als antwoord dat hij erop gevallen was. De dokter had hem slechts "Brufen" voorgeschreven ... Ik kan nog enkel voorbeelden geven, die volgens mij typisch zijn. Maar ik beperk mij tot de volgens mij allerbelangrijkste.

*:Ik had de naam nog nooit gehoord en ook niet onthouden.

Dopey
25 November 2008, 20:05
Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat je alcohol bij jongeren tolereert, en een joint niet. Je kan het aantal gezinnen niet tellen die onder een alcoholverslaving gebukt gaan. Das iets dat je van cannabis niet kan zeggen. En ik zeg het er nog eens bij, cannabis is ook niet gezond hé. Maar je moet durven consequent te zijn. Als je tegen cannabis bent, moet je dat ook zijn voor alcohol en andere genotsmiddelen.

nojs
25 November 2008, 22:02
http://nl.youtube.com/watch?v=6Vvtj0aALAM&feature=related

je moet eens luisteren naar deze grote meneer zijn mening :p

Elboulle
25 November 2008, 22:22
Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat je alcohol bij jongeren tolereert, en een joint niet. Je kan het aantal gezinnen niet tellen die onder een alcoholverslaving gebukt gaan. Das iets dat je van cannabis niet kan zeggen. En ik zeg het er nog eens bij, cannabis is ook niet gezond hé. Maar je moet durven consequent te zijn. Als je tegen cannabis bent, moet je dat ook zijn voor alcohol en andere genotsmiddelen.

Tegen cannabis kan je moeilijk zijn vind ik. Het is op aarde gezet door moeder natuur. In principe hoeft de mens enkel geduld uit te oefenen vooraleer het klaar is. Voor alcohol, (bieren en sterke dranken), moet er nog het één en ander gedaan worden. (het brouwen dus). Voor al de andere brol, wat sommigen 'partydrugs' noemen, kan je voor mijn part een gigantisch verbod op zetten. Ik weet het, want ik heb het ook gedaan. En ik zeg het je, het is brol. Vodden, blijf eraf. Al zeker van cocaine. Xtc is ook helemaal het hoekje om. En zo kan ik nog wel even verder gaan. Met lsd weet je ook nooit hoelaat het gaat zijn. Wil je trippen? Eet dan een paddo of mescaline. Wederom, door moeder natuur op aarde gezet.
Ipv verbieden van dingen, zouden ze het beter legaliseren. Tegenhouden is dweilen met de kraan open. Het mag niet?? Dan doen we het lekker toch!!
Legaliseer die handel en houd er controle (en winst in de vorm van btw) op. De enige redelijke manier om de dingen in de hand te houden.
Een compleet verbod lukt niet, nooit. Gaat nooit lukken ook.

Groetjes!!!

Dopey
25 November 2008, 22:41
Terwijl we toch legeliseren, waarom ons beperken tot weed? Ik wil dealen in heroïne, cocaïne, xtc, ... Ik ken mensen die cocaïne en xtc een partydrugs vinden, volgens hen is het ook niet zo verslavend ... :shy:
Waarom houden we het bij drugs? Iedereen een vuurwapen! Er zullen dan wel meer ongelukjes gebeuren zoals in Amerika, maar dat moeten we er maar bij nemen?
Waarom legaliseren we geen belastingontduiking? Iedere vlaming doet het reeds? :D :p


Wederom, appelen met peren, beste Jule :D


U zegt dat ik dom en naïef ben? Kan u mij iets vertellen dat ik nog niet weet? :shy:


Mijn glazen bol is terug uit reparatie, maar weet "begot" ni meer waar ik hem gelegd :wall::lol:


"Dat is brol, je moet ???* eens proberen."

Kan je die vriend nog eens vragen over welke pijnstiller dat gaat? Ik krijg voor mijn reuma alleen Voltaren (Ibuprofen), en dat is lang niet afdoende bij een acute opstoot :D:damn:;)


Een gewone Dafalgan doet hen niks

Mij dus ook niet meer :rolleyes::wall:

Merel
25 November 2008, 23:12
Voilà, dat is eens goed gezegd ! Beter dan Krikkie zal men het niet uitleggen !

Welke verslaafde volwassene zou dankbaarheid aan zijn ouders kunnen zeggen
"Wat een geluk dat mijn ouders destijds er hun kas aan veegden "
of
"Wat een geluk dat ik als tiener zo vrij ben gelaten om legaal wiet te roken zoveel ik maar wilde zonder bekeurd te worden"

Veel , om niet te zeggen alles wat opvoeding betreft , begint eerst thuis.
Men kan nooit waarden mee-geven aan jongeren als men ze zelf niet heeft. En, sorry voor Nederland (maar dat is slechts een persoonlijk oordeel) ze slagen de bal nog méér mis dan hier bij ons, waar het familiaal al erg genoeg is geworden voor de kids.

Jule
25 November 2008, 23:31
Wat ik eigenlijk niet goed snap is dat je alcohol bij jongeren tolereert, en een joint niet.
Wederom, appelen met peren, ... Eén pintje per dag is gezond, één teut per dag verwoest uw longen? Zoek het maar eens op ...
Je kan het aantal gezinnen niet tellen die onder een alcoholverslaving gebukt gaan. Dus mogen er nog gezinnen bijkomen die gebukt gaan onder het feit dat die éné partner zijn cannabisgebruik niet onder controle heeft? Hoe meer leed, hoe beter?
Das iets dat je van cannabis niet kan zeggen. En ik zeg het er nog eens bij, cannabis is ook niet gezond hé. Maar je moet durven consequent te zijn. Als je tegen cannabis bent, moet je dat ook zijn voor alcohol en andere genotsmiddelen.Als migrainepatient verdraag ik geen alcohol ... :D :p Intieme spelletjes zijn ook een genotsmiddel? Ik ben alleenstaand ... Legt u er dus maar een driedubbele knoop in ... :D Genot is niet altijd ongezond? :cool:


Tegen cannabis kan je moeilijk zijn vind ik. Het is op aarde gezet door moeder natuur. In principe hoeft de mens enkel geduld uit te oefenen vooraleer het klaar is. Voor alcohol, (bieren en sterke dranken), moet er nog het één en ander gedaan worden. (het brouwen dus). Alcohol vindt u in de vrije natuur. Een rottend suikerrietveld bijvoorbeeld. Vliegenzwammen (Deze zijn geen hallucinogeen maar wel ferm giftig.) komen ook in de natuur voor, gaat u ze daarom ook nuttigen?
Voor al de andere brol, wat sommigen 'partydrugs' noemen, kan je voor mijn part een gigantisch verbod op zetten. Ik weet het, want ik heb het ook gedaan. En ik zeg het je, het is brol. Vodden, blijf eraf. Al zeker van cocaine. Xtc is ook helemaal het hoekje om. En zo kan ik nog wel even verder gaan. Met lsd weet je ook nooit hoelaat het gaat zijn. Wil je trippen? Eet dan een paddo of mescaline. Wederom, door moeder natuur op aarde gezet.
Ipv verbieden van dingen, zouden ze het beter legaliseren. Tegenhouden is dweilen met de kraan open. Het mag niet?? Dan doen we het lekker toch!!
Legaliseer die handel en houd er controle (en winst in de vorm van btw) op. De enige redelijke manier om de dingen in de hand te houden.
Een compleet verbod lukt niet, nooit. Gaat nooit lukken ook.

Groetjes!!!Natuurlijk lukt een volledig verbod nooit. Maar een perfect gecontroleerde legale handel, zonder dat er illegale handel opduikt, lukt u ook nooit ...


Wederom, appelen met peren, beste Jule :DPech, vuurwapenhandel is legaal?? Er zijn nog altijd Belgen die een uzzi kopen, wie doet dit legaal? Hetzelfde zal opgaan voor uw gelegaliseerde shit. Dus meteen de handel erin verbieden.
Kan je die vriend nog eens vragen over welke pijnstiller dat gaat? Ik krijg voor mijn reuma alleen Voltaren (Ibuprofen), en dat is lang niet afdoende bij een acute opstoot :D:damn:;)Daarvoor kan ik hem bellen ...

Dopey
26 November 2008, 16:04
Pech, vuurwapenhandel is legaal?? Er zijn nog altijd Belgen die een uzzi kopen, wie doet dit legaal? Hetzelfde zal opgaan voor uw gelegaliseerde shit. Dus meteen de handel erin verbieden.Diegenen die dat kopen gaan niet op een konijn jagen hé, lijkt me eerder iets voor "bankbezoekje"


Eén pintje per dag is gezond, één teut per dag verwoest uw longen? Zoek het maar eens op ...Rook het via een vaporizer en je krijgt niets slecht binnen


Dus mogen er nog gezinnen bijkomen die gebukt gaan onder het feit dat die éné partner zijn cannabisgebruik niet onder controle heeft? Hoe meer leed, hoe beter?Een perfecte wereld zal het nooit worden hé :damn:



Als migrainepatient verdraag ik geen alcohol ... :D :p Intieme spelletjes zijn ook een genotsmiddel? Ik ben alleenstaand ... Legt u er dus maar een driedubbele knoop in ... :D Genot is niet altijd ongezond? :cool:Gene paniek Jule, naar het schijnt zijn de opblaaspoppen van tegenwoordig van uitstekende kwaliteit :rofl::clap:


Alcohol vindt u in de vrije natuur. Een rottend suikerrietveld bijvoorbeeld.Ja, maar da gaat zou moeilijk door een rietje hé lol


Natuurlijk lukt een volledig verbod nooit. Maar een perfect gecontroleerde legale handel, zonder dat er illegale handel opduikt, lukt u ook nooit ...
Ik zie niet in waarom men nog op de zwarte markt moet gaan als je het bij de apotheker zou kunnen kopen

compuchrisje
26 November 2008, 17:03
Voilà in 't vervolg niet meer naar de coffeeshop, maar naar de apotheker, mss verkoopt die zelfs opblaaspoppen. Mogen we nu in vrede dit topic afsluiten?

Merel
26 November 2008, 17:20
"Wat baten kaars en bril als den uil niet zien(en) wil"

Dit debat kan zo tot volgend jaar doorgaan en iedereen zal bij zijn standpunt blijven zonder dat iemand zal overtuigen of overtuigd worden, noch in de ene zin noch in de andere zin.

Verslavingen zijn nooit goed, welke die ook maar weze. Daarmee zal wellicht iedereen akkoord gaan.

Hiermee zeg ik dan ook mijn abonnement af op deze topic.
Het "welles-nietes" spelletje mag voor mijn part doorgaan zolang er eventueel iets positief kan uitkomen.

Hopelijk zegeviert slechts het gezond verstand, want de situatie als ze nu is kan slechts als erg bedroevend worden bestempeld voor iedere verslaafde én zijn omgeving. De éérste vereiste om er van af te raken is de eigen motivatie om dit te bereiken.

Bijzonder triestig dat onze kids in de huidige context moeten opgroeien, waarbij hun duidelijk geen "eensgezinde richtlijnen" worden gegeven vanwege de overheid, de school, de ouders, zonder nog te spreken van religies.

Ik stel vast dat hier ook geen eensgezindheid bestaat.

Hoe wil je dan dat kinderen zich kunnen aan goede richtlijnen "vasthouden" ? Als iedereen eensgezind hetzelfde zegt "Vuur is héél gevaarlijk" of "Electriciteit is dodelijk ! .... Afblijven" dan is zulke boodschap duidelijk en kan ze worden begrepen en aanvaard door iedereen.

Maar dat is dus niet !

Bovendien is het wetenschappelijk vastgesteld dat de vorming van ons brein (hersencellen dus, voor zover die aanwezig zijn) verre van voltooid is tijdens de tienerjaren. De hersencellen ontwikkelen zich tijdens die hele periode nog verder door. Als een verslaafdheid optreedt zijn de gevolgen vermoedelijk veel verdergaander dan wij veronderstellen.

Op uw "gezondheid" iedereen.:drunk:

Dopey
26 November 2008, 17:54
Mogen we nu in vrede dit topic afsluiten?
Graag ! Ik word daar zo moe van lol

Obsessed
26 November 2008, 21:48
Na het dappere "heen en weer" gediscussieer van een paar ijverige leden ;), gaan we er hier dan maar een puntje achter plaatsen hé :).