Volledige versie bekijken : beveiliging draadloos netwerk



tasha
24 November 2008, 19:22
Ik heb onlangs een draadloze router aangekocht ( d-link dir 615)
De verkoper zei dat ik die moest aansluiten tussen de modem en de switch. Het probleem was dat ik geen digitale televisie meer had.
Alles terug zoals voorheen verbonden waarna digitale televisie terug werkt.
Na wat zoeken op het internet las ik dat je de router best na de switch plaats als je digitale Tv hebt. Heb dit zo gedaan en heb nu wel draadloos internet.
Mijn eerste Pc ( rechtstreeks verbonden met de modem ) ziet het draadloos netwerk niet, mijn ipod touch ziet het netwerk en krijgt verbinding. Maar hoe moet ik dit netwerk beveiligen als mijn pc deze niet herkend

Thanks

PeterN
24 November 2008, 19:40
De switch moet voor de router komen. De opstelling is dus modem dan switch en dan router.
Alle pc's sluit je aan, aan de router dus niet meer aan de switch. Hierdoor zitten alle pc's veilig achter de hardware firewall van de router en zitten ze allemaal op het privé gedeelte. Hierdoor kan je een thuisnetwerkje uitbouwen.
In de instellingen van de router zet je wireless 'enabled', laat je ssid uitzenden en geef je het een naam. Zorg dat je ip pool minstens zo groot is als dat je pc's aansluit.
Stel geen beveiliging in, dat doe je pas als alles werkt. Scan met je pc naar beschikbare draadloze netwerken en uw draadloos netwerk (met de naam die je bij SSID hebt gegeven) moet gelist worden. Verbind ermee en je bent weg ;)

Als alles inorde is kan je een beveiliging instellen op je router. Daarna zet je dezelfde beveiliging in je computer. Dit kan je doen daar waar je naar beschikbare draadloze verbindingen scanned.

Succes

tasha
24 November 2008, 19:46
Bedankt voor de snelle hulp.
Nu bergrijp ik hoe het moet. Zal dit morgen uitproberen.

Groetjes

Tasha

tasha
25 November 2008, 14:42
Heb de pc aangesloten op de router . Nu krijg ik in windows de melding dat er geen internetverbinding is. Is dit normaal en moet ik nu zoeken naar mijn draadloze verbinding via connfiguratie scherm?
Sorry, maar ik ben hier maar een leek in en ben bang iets verkeerd te doen.

Tasha

PeterN
25 November 2008, 18:06
Kan het zijn dat je telenet hebt? Dan moet je eens alles uittrekken, een 10 tal minuten. daarna steek je eerst de modem in , dan de switch en dan de router.
Als laatste start je de pc op. Zorg dat, op de pc, bij de eigenschappen van uw netwerk, een automatisch ip verkrijgen staat aangevinkt.
Normaal moet dan internet al terug werken.
Om zeker te zijn dat we over hetzelfde spreken:
- Welke provider heb je?
- Aansluiting gemaakt als volgt: kabel van modem naar switch. Van switch een kabel voor digitale tv. Een tweede kabel van switch naar router (de aansluiting die appart staat van de 4 andere). Op 1 van de 4 poorten een kabel naar je pc.
-Welke draadloze verbindingen heb je?

tasha
25 November 2008, 18:13
ik heb telenet.

PeterN
25 November 2008, 18:19
Veelal heb je dan het probleem dat je abonnement een ip heeft uitgedeeld aan je pc.

In eenvoudige bewoording heeft je modem een ip aan je pc gegeven. Door nu de router er tussen te zetten vraagt je router een nieuw ip aan je telenet modem. De modem gaat die niet geven daar hij weet dat je al eentje hebt gehad (ervoor toen de pc nog instak)
Daarom alles uittrekken een tiental minuutjes en terug insteken. De modem gaat dan wel een ip aan de router geven en zal alles werken. Ter info, de pc krijgt een ip van de router op zijn beurt.

tasha
26 November 2008, 13:38
Thanks,

Alles werkt nu naar behoren.

groetjes Tasha