Volledige versie bekijken : Apple Imac



eddyready
26 November 2008, 19:46
Graag had ik van Apple-gebruikers geweten of zij het nodig vinden om een antivirus programma te installeren en welk? Ik heb een Imac 20inch met het nieuwe Leopard besturingssysteem.

Jule
26 November 2008, 23:03
De laatste 5 jaar is er welgeteld één virus geweest voor Mac gebruikers? Het staat hier ergens op het forum, ik denk dat Eventure het heeft aangebracht ... Alleen mensen die naar dingen voor volwassenen zochten, waren slachtoffer. Het zou mij niet verwonderen mocht Apple hun software hebben aangepast zodat ook deze malware geen kans maakt? Dit maakt een AV overbodig?

eddyready
27 November 2008, 13:43
Bedank Jule voor de informatie.

eventure
27 November 2008, 23:04
Een antivirus is zeker en vast overbodig. Momenteel zijn er geen virussen actief voor Mac en Windows-virussen hebben geen invloed op uw systeem.

De antivirussoftware die je bij de Apple verdelers vindt (zoals Norton) zoeken eigenlijk alleen actief naar Windowsvirussen (die u eventueel binnengehaald heeft, of uit uw oude documenten), zodat u deze niet doorstuurt. Maar zoals eerder gezegd, deze virussen kunnen hoe dan ook geen invloed hebben op de werking van uw systeem.

Groeten
Robbe

Snakey
1 December 2008, 13:17
Ook al is het op dit moment betwistbaar of je al dan niet een antivirusprogramma nodig hebt (hangt eerlijk gezegd af van situatie tot situatie)
Het standaard beveiligingsbeleid van OSX is naar mijn mening wel wat belabberd. Zo zal na de installatie de standaard aangemaakte gebruiker steeds automatisch ingelogd worden, zelfs al stel je een wachtwoord in tijdens de installatie. Ook na een hibernate/suspend wordt er niet naar een wachtwoord gevraagd. Zeker in bedrijfsomgevingen vind ik dit een kritiek punt.
Wat nog een groot minpunt is, is dat de firewall standaard uitstaat.
Dit zijn belangrijke fabrieksinstellingen die nog aangepast moeten worden en uit ervaring weet ik dat veel gebruikers dit niet eens aanpassen.

Jule
1 December 2008, 23:49
Wat nog een groot minpunt is, is dat de firewall standaard uitstaat.
Dit zijn belangrijke fabrieksinstellingen die nog aangepast moeten worden en uit ervaring weet ik dat veel gebruikers dit niet eens aanpassen.Ben ik verkeerd ingelicht als ik denk dat OSX een Linuxbasis heeft? Bijgevolg is het niet mogelijk om iets aan te spreken, als u erin slaagt om binnen te geraken? Dat is toch hetgene dat ik lees op Linuxfora. Maar echt begrijpen doe ik helaas niet. :cry:

Jaaanskeh
2 December 2008, 08:16
Ben ik verkeerd ingelicht als ik denk dat OSX een Linuxbasis heeft? Bijgevolg is het niet mogelijk om iets aan te spreken, als u erin slaagt om binnen te geraken? Dat is toch hetgene dat ik lees op Linuxfora. Maar echt begrijpen doe ik helaas niet. :cry:

Het core OS van een mac bestaat uit een mach microkernel en een FreeBSD. De BSD draait op de microkernel samen met KEXTs ( dit zijn Kernel extentions, drivers worden geinstalleerd als een KEXT!)

Er zit dus weldegelijk een Unix-basis in maar er wordt anders mee omgegaan in OS X

De grootste verschillen tussen OS X en BSD zijn KEXTs draaien enkel op MAC OSX, andere afhandeling van de verwijderebare media (zoals USB-sticks), er is GEEN remote display (!) en er zijn wat commandline afwijkingen.

carl
12 December 2008, 18:17
OSX een linux basis ........ (kuch-kuch-slik). Beiden zijn inderdaad verre familie; ze zijn beiden UNIX- based systemen, maar de uitwerking is helemaal anders (zoals al gezegd werd). Ik heb het ook al een paar keer gelezen en gehoord, en dat kwam dan van blinde linux fans die denken dat linux heilig is en de moeder van alles.

Over het feit van de firewall, is dit een probleem dan ? Naar mijn weten kan je amper iets doen zonder een wachtwoord te beschikken. En je kan wel degelijk instellen dat hij een wachtwoord opvraagt bij het ontwaken uit slaapstand, en je kan automatisch aanmelden uitschakelen.

En wat maakt het uit ? Als je een linux live CD boot, of de osx installatie kan je netjes de bestanden kopieren, dat geld voor zowel windows als linux als osx

Maccie
18 February 2009, 15:32
Enkel om te bevestigen, op dit tijdstip is virussoftware overbodig in de OSX omgeving.

Als je natuurlijk gaat dualbooten, dus Windows als tweede systeem... maar dat spreekt voor zichzelf vermoed ik. ;)

Snakey
18 February 2009, 20:07
Een beetje voorbarig om dit te zeggen, gezien er momenteel versies van iWork '09 rondcirkelen op het net met malware. Apple krijgt een steeds groter marktaandeel en de tijd dat men enkel proof-of-concepts tonen is voorbij. Naar de toekomst toe zal het zeker nodig zijn om meer beveiliging in te bouwen in OSX. Maar ook nu, zeker als je een netwerkomgeving hebt die verzadigd is met verschillende besturingssystemen, is het geen overbodige luxe om je al voor te bereiden, al is het maar louter om het netwerk zelf (andere computers) te beschermen.

carl
18 February 2009, 23:31
True, geen enkel systeem is waterdicht. Maar een beetje een voorzichtige gebruiker kan vele van die dingen voorkomen. Een OS kiezen puur en alleen vanwege de kwaadaardige software, of het ontbreken daarvan lijkt me vrij belachelijk.

Ik heb in 4-5 jaar nog maar een handvol virussen gehad, en dit omdat ik in het begin een onwetende gebruiker was en dubieuze sites bezocht :shy: maar daarna heb ik nooit geen last meer gehad van virussen.