Volledige versie bekijken : Verkenner/Explorer : Mappen grootte (Size)



Merel
30 November 2008, 16:04
(Heb Engelstalige Win-XP)

Hoe maakt men de grootte van mappen zichtbaar in de kolom "Size" in Explorer/Verkenner ?

In de kolom Size zie ik slechts de informatie bij bestanden ;
Er wordt niets opgegeven voor de mappen ; geen grootte aanduiding

Bij (Tools(Extra)>FolderOptions>View)
(gedeelte Bestanden en Mappen) staan alle opties aangevinkt.

Onder andere ook "Display file size information in folder "tips"
Wat ze met tips bedoelen weet ik niet. Dit uitvinken heeft alleszins geen invloed.

Is er een andere instelling die de grootte van mappen zichtbaar maakt ?
Bedankt

compuchrisje
30 November 2008, 16:52
Ik denk dat details in NL hetzelfde geschreven wordt in het Iengliesh, daarvoor kan je het pictogrammetje in je menubalk bovenaan gebruiken waar je kan kiezen voor thumbs, icons, details, list... etc. List of details zouden de extra gegevenskolommen moeten weergeven. Is dit niet te vinden kan je nog altijd bij je mapopties wat sleutelen en uittesten. Je kan dit per map aanpassen, maar niet vergeten dat windows hiervan maar een zeker aantal wil onthouden.

papypc
30 November 2008, 17:32
Is idd zo, Merel. Heb ook een US English XP pro, en krijg uitsluitend de "size" van de bestanden, niet van de mappen (folders). Zal even zoeken of er andere "settings" zijn, maar heb persoonlijk "treesize" geinstalleerd : wanneer ik dan rechtsclick op een folder (of op de "root" van de partitie), krijg ik de grootte te zien (met mogelijkheid om ze te sorteren per naam of per grootte).
Treesize vind je in de downloads op deze site.
Ook Folder Size is een optie (ook te downloaden op deze site)

Merel
30 November 2008, 22:31
Ik denk dat details in NL hetzelfde geschreven wordt in het Iengliesh, daarvoor kan je het pictogrammetje in je menubalk bovenaan gebruiken waar je kan kiezen voor thumbs, icons, details, list... etc. List of details zouden de extra gegevenskolommen moeten weergeven. Is dit niet te vinden kan je nog altijd bij je mapopties wat sleutelen en uittesten. Je kan dit per map aanpassen, maar niet vergeten dat windows hiervan maar een zeker aantal wil onthouden.Heb ik ook al gedaan.


Maar er zit wel ergens een misverstand : Een Map op zich bevat geen aantal bytes . Laat me het even vergelijken met een echte kantoormap. Op zich bevat die geen gegevens. Steek je daarin papierdocumenten (bestanden) dan hebben die wél een een inhoud (bytes)

Nu komt vermoedelijk het misverstand omdat ik van Explorer eigenlijk verwacht dat meteen het totaal van alle bytes zou worden opgeteld en dan ook zou het totaal tonen van wat allemaal zit (alle submappen en bestanden), terwijl Explorer eigenlijk bedoelt .... ik ben maar een map en heb zelf geen gegevens.

(zal eens Googlen, zal de eerste niet zijn die dit probleem tegenkom)

Merel
30 November 2008, 22:49
Is idd zo, Merel. Heb ook een US English XP pro, en krijg uitsluitend de "size" van de bestanden, niet van de mappen (folders). Zal even zoeken of er andere "settings" zijn, maar heb persoonlijk "treesize" geinstalleerd : wanneer ik dan rechtsclick op een folder (of op de "root" van de partitie), krijg ik de grootte te zien (met mogelijkheid om ze te sorteren per naam of per grootte).
Treesize vind je in de downloads op deze site.
Ook Folder Size is een optie (ook te downloaden op deze site)Bedankt papypc

Ik zal Treesize uittesten. Ik gebruik af en toe ZTree een zeer krachtige filemanager die met enige voorzichtigheid moet worden gehanteerd. Het is de opvolger van de eertijds zeer gekende XtreeGold, maar aangepast voor Windows nu even bruikbaar is. De mogelijkheden zijn eindeloos, eigenlijk overdadig. Maar sommige features zijn echt handig eens men ze in de vingers heeft. Wellicht heeft ZTree ook die feature.

Maar het is toch eigenaardig dat Explorer dit niet zou tonen onder Windows-XP.:shocked:

Merel
30 November 2008, 23:09
:evil: Na wat Googlen, moet ik nu vaststellen dat het inderdaad om een gekende "issue" gaat
en dat dit probleem ook nog steeds bestaat bij Vista.

Het (engelstalig) zoekwerk leverde heel wat resultaten !
Ik ben daar dus niet veel verder op ingegaan...

Explorer is dus inderdaad ... een volbloed M$ programma.

Nu ja, tussen de eerste zoekresultaten vond ik DIT (http://www.techsnack.net/how-to-show-folder-size-in-windows-explorer) als een mogelijke oplossing.

Bedankt voor de interesse en geboden hulp

Merel
1 December 2008, 01:00
Het is orde. De plugin voor Explorer noemt Foldersize. Je kan hem downloaden van deze pagina
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=127365&package_id=139420&release_id=554274

Het werkt perfect.(y)

Het enige wat men moet doen als het is geïnstalleerd is naar View gaan en dan bij details kiezen de box Folder Size aanvinken en die eventueel naar boven schuiven, zodat die kolom naast de eerste kolom (Naam) komt te staan.

De installatie geeft je drie opties. Ik ging voor de full version met alle mogelijkheden. Het neemt omzeggens geen plaats in.

De nieuwe kolom geeft niet alleen de grote van de Folders aan maar tevens ook de groote van de bestanden. Zodanig dat men eventueel de klassieke bestaande kolom Size kan weghalen.

Als er neven effekten zouden komen meld ik het nog wel.

compuchrisje
1 December 2008, 19:29
En ditte (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=586)?

Merel
1 December 2008, 21:35
"Ditte" kende ik niet. Bedankt Chrisje
Had ooit een batchfile gemaakt om hetzelfde te doen (Clickx 35 als ik me goed herinner) en daarmee de ganse Explorer naar de kl... geholpen !