Volledige versie bekijken : cpu blijft op 99% hangen



jerrythealien
1 December 2008, 11:45
Soms als ik m'n pc opstart (deze week al 2 keer) is er iets op m'n pc dat 99% van de rekenkracht van mn computer blijft gebruiken.
In het taakbeheer kan ik zien dat het gaat om een
"niet actief systeemprocess (jaja niet actief dus :wall:) van SYSTEM, men een 28kB geheugengebruik.
Het irritante is dan m'n muiscursor met schokken beweegt, en iedere keer blijft hangen.

Ik heb al eens getracht alle draaiende progjes te sluiten (virusscan, skype etc etc maar het blijft actief.
Enkel rebooten zorgt voor en uitweg. Enig id hoe ik hier vanaf geraak?
ps : ik krijg trouwens ook niet de toelating om het proces te beeindigen..

berger
1 December 2008, 13:30
Volgens mij duidt dit aan dat uw processor juist heel rustig is en eigenlijk geen werk heeft. Kijk eens hoe dit verandert als je wel iets aktiefs doet, bvb gewoon uw venster van uw taakbeheer eens verschuiven over uw scherm. Dan zal die 99% wel dalen omdat de processor aktief werk heeft. Voor mij is dat geen probleem, dat staat zo bij mij ook op hoge waarden.

Merel
1 December 2008, 18:19
Ben helemaal akkoord met berger dat het niet-actief systeem voor 98 % actief blijft met niks te doen.
Hier lijkt precies wat meer aan de gang.

Bepaalde services hebben de slechte gewoonte om af en toe liefst bij het opstarten zo zot als een voordeur te worden en niet meer te willen stoppen. Het kan zo eventueel enkele minuutjes doorgaan

Het gaat dan meestal gepaard met een grote activiteit van de harde schijf. Hoe meer programma's er op de PC staan hoe meer van die services soms ontwaken.

Wat ik in zulk geval doe is op twee manieren te werk gaan :
1. Met Taakbeheer de services rangschikken volgens CPU activiteit. Dan kan men tijdens die faze goed observeren welke services in eerste en tweede plaats telkenmake opdagen.

Indien er een bijgaande disk aktiviteit is kan men soms zien dat die vermindert en dan stopt tezamen met één service die in taakbeheer niet meer zo actief is en dan stopt ; welke dan ofwel als boosdoener ofwel als nuttig kan worden geïdentificeerd.

Het kan bv liggen aan een automatische software update of het afwerken van een eerder uitgevoerde installatie of de-installatie, of een scannerproces.

2. Er zijn ook van die software die zich erg opdringen en een autostart telkenmale in het register zetten. Die kan men best identificeren met Scotty (de waakhond) die altijd op de loer blijft voor wat er gebeurt en niemand binnenlaat zonder je toestemming. Koop de PLUS versie van WinPatrol bij www.winpatrol.com (http://www.winpatrol.com) en naast Scotty krijg je nog een pak interessante zaken bovenop.


De zaak wordt hopelijk wat duidelijker met deze beide methoden.
Wat verassend is ... na herstarten komt dit niet meer opnieuw voor ????