Volledige versie bekijken : Mening over pc gevraagd



Sarana
2 December 2008, 13:36
Ik kreeg bij mijn pc-boer volgend aanbod:

HP Pavillion M9350 (bevat tv-tuner kaart en infrarood afstandbediening)
Windows Vista preïnstallled
Samsung 22" scherm
Brother dcp 145 inkjet (printer, scanner en copier all in one)
Logitech x-230 boxen (stereoluidsprekers 32 watt)

Hij gaat de Vista ook volledig al startklaar zetten. Kan zelf alles repareren want heeft alle stukken op stock.

Dit alles biedt hij aan voor: 1299 euro

Ik moet voor het eind van de week beslissen en liefst vandaag nog.
Is dit een superaanbod?

Jaaanskeh
2 December 2008, 13:46
qua prijs valt dat best wel mee, en als de service écht goed is ...

Ik hoor namelijk van bitter weinig mensen dat ze tevreden zijn over de service die verkopers hen geven. Natuurlijk moet je niet overhaast gaan kopen, wat is het doel van de pc + is het de specs waard ...

Sarana
2 December 2008, 13:54
Ik had hier gekeken wat op minatica de prijs was van een mid-range pc. Dit bleek 1265 euro te zijn.
En daar zit dus geen printer bij en service is ook niet inclusief.

De pc-boer zei dat dit wel een zwaar systeem is maar dat het voordeel is dat die dan ook toekomstgericht is. Hij zei dat de software altijd maar zwaarder zal worden en dat dit voor deze pc geen probleem is. Deze zou zeker 5 jaar zonder upgrade doorkomen.
HP geeft ook garantie op elk onderdeel afzonderlijk en komt de pc bij erge problemen aan je deur afhalen zei hij. Acer geeft beperktere garantie van 2 jaar.

In reviews lees ik wel dat die PC 64 bits is. Weet niet echt wat dat betekent maar dat dit tot gevolg heeft dat hij geen oudere software meer wil draaien.
Zou deze pc gratis antivirus en gratis spywareprogs kunnen draaien of werkt die pc alleen met de laatste nieuwe te kopen scanners?

Is dat iets wat me problemen gaat geven?

En nog iets. Je kan met die pc tv kijken. Moet je daarvoor dan digitale tv hebben of kan je gewoon analoog kijken?

namaste
2 December 2008, 13:56
Heb eens gegoogled naar die pc en heb hem rond de 1000€ gezien (alleen de pc he).
En kon dan ineens naar de specificaties kijken, en kon vaststellen dat het hier voornamelijk om een multimedia pc gaat.

Je moet niet verwachten dat je hier zware games ofzo met gaat kunnen draaien, en hp heeft niet echt mijn voorkeur maar voor dagelijks gebruik (internet, office voor je werk of huiswerk, film,...) is dit geen slechte aankoop.

En voor het pakket dat je krijgt is 1300€ een goede deal lijkt me.

namaste
2 December 2008, 14:05
5 jaar zonder upgrade ja tuurlijk, maar ik denk dat binnen 5 jaar de onderdelen die jij dan nog hebt niet meer te vinden zullen zijn...

Er staat een hoop nieuwe onderdelen aan de deur in hardware land en deze hebben allemaal andere aansluitingen dan diegene die jij nu gaat kopen, dus verwacht niet dat je binnen 5 jaar even een andere processor zult kunnen steken .. want dan kom je bedrogen uit.

en je kan op elke pc gratis antivirussen en spywareprogs draaien, dit is zeker niet pc gebonden.

En dat van die 64 bit, gaat hier over het OS (Operating System: vista in jouw geval)
je pc kan een 64 bit OS draaien maar kan ook nog een 32bit draaien.

en wat je hier zegt klopt niet:
In reviews lees ik wel dat die PC 64 bits is. Weet niet echt wat dat betekent maar dat dit tot gevolg heeft dat hij geen oudere software meer wil draaien.

Als je een 64bit OS hebt kan je nog perfect 32 bit programma's draaien dacht ik.

sykke
2 December 2008, 14:21
En nog iets. Je kan met die pc tv kijken. Moet je daarvoor dan digitale tv hebben of kan je gewoon analoog kijken?

je kan gewoon analoog kijken gewoon coax kabel aansluiten

Sarana
2 December 2008, 14:34
Maar is die pc van capaciteit interessant?
Dat is wat ik belangrijk vind:
snel opstarten, vlot meerdere taken tegelijk afhandelen, vlot surfen?

Mijn man wil vooral een pc die goed muziek kan afspelen en ook muziek en film kan opnemen.
Dat zou deze pc heel goed doen zei de pc-boer en de boxen die hij meelevert zouden zeker het geluid kwalitatief weergeven.

Hij had ook een Acer systeem voor een 700 euro. Die was gewoon Intel Dual Core en harde schijf was iets van 600 GB dacht ik. Maar Acer gaf beperkte garantie en dat vond ik dan minder.

g_man
2 December 2008, 14:39
Hey, fijn dat je de maandconfigs bekeken hebt, maar die vergelijken met een HP M9350 zou ik niet durven. Onze config, en je hebt het dan specifiek over de mid-range, is kwalitatief veel beter dan die HP. In die HP zitten OEM onderdelen, in onze configs merkonderdelen. Imho is 1299€ voor die HP teveel.

Sarana
2 December 2008, 14:56
Ik zie hier ook dat de pakketprijs die hij voorstelt niet echt een afslagprijs is maar ik gewoon elk stuk volle pot betaal.:damn:

Hp pc:1000 euro
Samsung 22" :200 euro
Brother dcp 145 all in one printer: 79 euro
Logitech x-230 boxen: 60 euro

Totaal: 1339 euro

39 euro korting geven als ik alles tegelijk koop is niet echt een fikse korting hé?

Maar in die mid-range configuratie die hier op het forum staat zit dan wel geen tv-kaart?

Moet ik toch iets anders kiezen dan? Service telt natuurlijk ook. Die pc-boer woont hier maar een straat verderop en komt ook thuis.
Hij kon wel zelf systemen maken op maat ook maar zei dat me dat duurder ging uitkomen dan een merk pc?

Ik had die HP vergeleken met de mid-range enkel gebaseerd op die Core 2 quad processor en die 750 GB harde schijf. Die pc-boer zei meteen dat HP er zo ééntje had.

g_man
2 December 2008, 15:48
Om te beginnen zit in die HP een onboard grafische chip, dus géén aparte videokaart. Je kan om hem eens te testen vragen welke grafische kaart er aan boord zit. :p
Je hoort me niet zeggen dat HP slecht is, maar om hem meteen op hetzelfde schoft te zetten als een 'home-made' PC, vind ik er toch wel over. :) ;)
't Hangt er allemaal vanaf wat jij ermee wil doen.

Sarana
2 December 2008, 16:34
En die mid-range configuratie zoals die hier staat kan dus niet goedkoper?

Ik zou eigenlijk een pc willen van maximum 1000 euro.

Ik moet er namelijk ook nog een printer bij kopen.

Ofwel moet ik die pc-boer uitwringen en zeggen dat hij mij die mid-range configuratie moet maken met de printer (80 euro) inclusief.
Of zou dat grof zijn?:p

peenif
2 December 2008, 16:44
Moest ik die bv. kopen zou ik reeds het toetsenbord, het scherm en de boxen kunnen weglaten om verder te gebruiken wat ik nu heb (Logitec muis, toetsenbord, boxen en mijn HP scherm) wat voor mij die mid-range 993 euro goedkoop zou maken.
Hangt er natuurlijk vanaf Sarana wat U van uw systeem nog kunt gebruiken.
En neen, die printer inclusief vragen is niet grof, wie niet waagt blijft maagd :lol:.

Sarana
2 December 2008, 16:54
Neen ik kan eigenlijk niks hergebruiken. Behalve de muis misschien maar die zal het niet maken:p
Is een pc-ke van 2002 dus is ver rijp voor het museum.:D

Als ik hem die mid-range configuratie laat maken vrees wel dat hij zal zeggen dat hij bepaalde merken van stukken niet heeft en me dan andere merken zal voorschotelen waar ik totaal niet van weet of die evenwaardig zijn.

Mijn man vind dat ik te moeilijk doe en die zou gewoon die HP kopen.

En ik ben zo een twijfelmens. Ik wil zeker kwaliteit en als ik hoor dat in die HP geen afzonderlijke grafische kaart zit kan ik niet inschatten hoe groot de kans is dat net dit deel het snel begeeft en dat de reparatie dan megaduur zou zijn omdat die grafische chip geïntegreerd zit.

Maar wacht eens even die mid-range configuratie hier heeft ook geen apparte grafische kaart?
Er staat toch "onboard"?
Dan is dat hetzelfde als bij die HP?

g_man
2 December 2008, 17:13
Maar wacht eens even die mid-range configuratie hier heeft ook geen apparte grafische kaart?
Er staat toch "onboard"?
Dan is dat hetzelfde als bij die HP?
Dat zou mij spijten... :p daar zit een HD4870 in ;)
Je moet je trouwens niet afvragen of die stuk gaat gaan... je moet je afvragen of die voldoende zal zijn voor hetgeen je met je PC wilt doen.

Sarana
2 December 2008, 21:14
En die Windows Vista 64 bits is die nu al compatibel met alle software? Ik lees hier nog in oktober problemen met compatibiliteit en advies om toch voor een 32 bit versie te kiezen ?

Welke Vista versie is het meest gebruiksvriendelijk? Premium, Home,...

compuchrisje
2 December 2008, 22:57
Qua versie vista zullen ze premium geven, durf er bijna op wedden zelfs. Qua systeem horen zowat alle HP's bijna tot de midrange, eerder een graadje minder, maar een stuk beter dan de low-range. De prestaties hangen vooral af of je hem als multimedia-pc of vooral kantoortoepassingen gaat draaien. In beide gevallen apart doet ie het prima, maar samen gaat er al een heel pak verloren. Ook die onboard-videokaart is niet zo prettig. Zodra er iets fout gaat zit je meteen met een moederbord ter vervanging.
En merkpc's verkoopt de pc-boer altijd graag, enkel de preïnstalled vista activeren en de doos in om mee te nemen. Bij samenstelling op jouw bestelling wordt er veel meer inbreng van hem gevraagd.
Vraag is dus: heb je écht een nieuwe pc nodig? Overweeg pro en contra en kijk of je huidige pc voorlopig nog genoeg voldoet.
Of... je kan afwachten of ze ook niet zo'n stunt doen zoals bij Cardoen :p

Sarana
3 December 2008, 11:37
Ik heb echt wel een nieuwe pc nodig. Deze is 6 jaar en begint serieus kuren te krijgen zelfs na format C: en met minder software erop draait hij nog enorm traag en begint vast te lopen.

Het vervelende is ook als ik zelf een configuratie wil laten maken dat hij nu net midden in een verhuis zit en niet weet wat eerst gedaan.

Eigenlijk was mijn budget 1000 euro voor pc, scherm en printer samen. Ik vind dat als ik alles bij hem koop hij me die printer erbij moet geven. Ik heb beslist om toch voor een monochrome laserprinter te gaan en die heb je al voor 89 euro. Moet hij toch kunnen geven als korting op 1000 euro?

Heeft iemand zin een configuratie te maken?
Wat ik wil:

Pc: 700 euro (liefst met behuizing met stoffilters en degelijke koeling. Als dat kan voor die prijs. Ook grafische kaart en videokaart die wat aankan.

TFT scherm 22" (liefst wit of grijs. Mijn man vindt die zwarte lelijk:p maar dat moet niet indien te moeilijk hoor)

Monochrome laserprinter

Boxen zoals Logitech x-230 of 2 x 50 watt zou ook niet mis zijn.



Ik bedoel natuurlijk een configuratievoorstel doen niet bouwen hé.

carl
4 December 2008, 15:23
Mja, met wat je opnoemt van randapparatuur zit je toch wel aan ongeveer 300 eur voor toebehoren, dat laat ongeveer 700eur over voor de pc zelf. Gezien er volledig van 'scratch' moet begonnen worden zal een game-pc met zware grafische kaart en CPU niet echt mogelijk zijn. (grafische kaart en videokaart zijn hetzelfde ;))
Ik stel het volgende voor:
Onze midrange configuratie hier, met als enige verschil dat je als processor de E8400 neemt, en een mindere grafische kaart, zoals een 9600GT of iets ander 'midrange'. Afhankelijk van hoe ver je nog wil gaan zou je ook nog een 4850 kaart kunnen gebruiken die toch ook wel een 70-80 eur goedkoper is dan de 4870.
Voor de speakers kan je eventueel ook een logitech Z4 nemen, is ongeveer 40 eur extra, maar volgens mij betere kwaliteit.

Merel
4 December 2008, 17:33
Haast en spoed is zelden goed. Het is idd beter wat te vergelijken dan impulsief te kopen. Doe verder zoals je bezig bent. Het wordt er niet simpeler mee, maar je koopt meer doordacht.

Als een kant en klare PC wil (ref. uw echtgenoot) met een kwalitieit/prijs verhouding en in het voorziene budget dat heb je voor 799 Euro bv een PC als dit model (http://www.alternate.be/html/product/details.html?articleId=65928&showTechData=) Dan heb je een quad processor van AMD, waardoor je de prijs iets drukt en 200 Euro kan over houden voor randapparatuur.

Nota: Op die website kan je ook PC Builder gebruiken en weet je ook hoe een prijs verandert in functie van de componenten, welke hier worden aangegeven als suggesties.

Sarana
4 December 2008, 19:23
Bedankt Merel!

Ik heb intussen een andere pc-boer gebeld. Heb zelf een configuratie gemaakt aan de hand van de mid-range hier en een configuratiemaker op een website van een andere computerwinkel.

Met die gegevens heb ik naar die mens gebeld en die wilde echt samen met mij uitzoeken op welke stukken ik nog wat kan besparen. Deze lijkt me geen geldwolf dus:good:

Ik heb hem een configuratie doorgemaild van rond de 850 euro voor pc en het totaalpakket voor 1188 euro. Inclusief Vista Home premium en montage pc.
Is 188 euro boven budget en daar kan ik mee leven.
De pc-boer zei me ook dat hij er nog onder kan omdat hij met Kingston werkgeheugen werkt.(is goedkoper en geeft toch levenslange garantie) Hij werkt enkel met merken van fabrikanten die vlot met hem samenwerken en service geven zegt hij en natuurlijk met kwaliteit.
Hij vond het 4 GB geheugen dat hier voorgesteld werd eigenlijk wel duur.
Doordat ik hier zoveel lees ben ik ook al kritischer geworden. B.v. een degelijke behuizing kan zeker opleveren. Heb mijn oog laten vallen op een Antec case sonata III. Lijkt me goed. Heb jij trouwens daar geen stukje over geschreven over koeling en behuizing?

Maandag gaat hij me alle stukken tonen en uitleggen waarom het ene duurder is dan het andere en dan het meest geschikte voor mij kiezen.
Wat een service.
Een quad core processor raadt hij af. Dit zou je pc veel sterker doen opwarmen waardoor je dan weer veel betere koeling moet steken en het geheel duurder wordt. Er zou zelfs nog geen enkele game zijn ontworpen voor een quad core processor en hij zei me ook "Wie doet nu 4 dingen tegelijk op zijn pc?" Een gewone gebruiker zoals wij benut dit niet zegt hij.

Dus er komt schot in de zaak. Met die man valt te praten en hij smeert je niet het duurste van het duurste aan.

g_man
4 December 2008, 23:11
Dat is wat ik belangrijk vind:
snel opstarten, vlot meerdere taken tegelijk afhandelen, vlot surfen?

Mijn man wil vooral een pc die goed muziek kan afspelen en ook muziek en film kan opnemen. Dit zeg je zelf dat je wil doen. Dit is toch multitasking en kan en quadcore doed voor dienen. Je kan idd gaan voor AMD ipv Intel, dat gaat de kostprijs goed drukken en kwaliteit is zeker zo goed. Over snelheid gaan we het dan niet hebben. Als je niet of nauwelijs gamed, heeft AMD een goede chipset met onboard video, de 790GX. Ik heb die zelf ook, met een AMD X4 9850BE...en ben daar super tevreden van. Warmteuitstoot ed...is dikke larie, laat je keuze daar niet door bepalen. :)

jellabi
4 December 2008, 23:25
dat over dat er nog geen game is ontworpen voor quad core klopt idd ;) En die x-230 geeft idd zeer goed geluid dus wees daar maar gerust op. Ik heb zelf de x-210 (dat is de versie met 2 satellietspeakers, maar dan maar enkele, de x-230 is 2 boven elkaar) en ben daar al dik tevreden over ;) Die warmteuitstoot is idd onzin, want het principe van de quad core is juist dat hij de processen over meer kernen kan verdelen, waardoor elke core minder moeite hoeft te doen als het ware ;) En met een gewoon standaardkoeling kan je de quad core reeks al super goed koelen hoor, dus zit hier maar niet over in ;)

g_man
5 December 2008, 19:25
Hier (http://www.9lives.be/forum/computer/613187-tk-geforce-4-ti-4200-8x-agp.html) kan je een ti4200 kopen voor een prikje :) ;)

Sarana
8 December 2008, 16:48
Heb configuratievoorstel van pc-boer maar zit me nog niet helemaal goed lijkt me.

Hij stelt als moederbord voor:

AMD Athlon 64x2 5400 (1MB-2.8GHz-65W) AM2

Harddisk: Seagate SATA II 500 GB: 25euro

Werkgeheugen: 2GB DDRII

Hij rekent 20 euro per GB geheugen ongeacht hoe je het samenstelt. Heb ik absoluut 4 GB nodig? Want 80 euro lijkt me wel veel?

Ook de case staat me niet aan van uiterlijk: Aopen QF50G. Ik vind die voorhistorisch en aartslelijk. Hij kan ook Antec bestellen. Ik vond de Antec Sonata III heel mooi maar is wel zeker 110 euro en meer.

Ik wil een case die geluidsarm is en voldoende koelt omdat ik overal lees dat koeling hééééééééél belangrijk is en de levensduur van je pc aanzienlijk verhoogt.

Ik zat nu aan rond de 800 euro met vista 32 bits. 64 bits raadt hij heel erg af omdat die nog steeds fouten geeft bij downloaden van bepaalde software. Ook op het net lees ik dat 64 bits enkel nodig is voor fervente gamers die hun pc willen upgraden later.
Wel een pluspunt voor montage en levering van de pc betaal ik niks!

carl
8 December 2008, 16:59
Dat is vrij veel geld voor je RAM. Normaal gezien ligt de prijs veel lager.
Die cpu is misschien wel wat te weinig voor je noden, maar als je echt bij amd zweert ben je veel beter af met een quad of triple core.
Voor de rest, case is puur persoonlijk. En nee je hebt niet absoluut 4GB nodig, en zeker geen 64bit OS als je maar 2GB ram hebt.

PS: de x230 levert wel goed geluid, maar als je eens een Z4 of 25500 aan het werk gezien hebt weet je wat echt goed is.

g_man
8 December 2008, 19:32
Die boer zweeft van links naar rechts... :p
Nu stelt hij je een AM2 platform (AMD) voor... een verouderde socket weliswaar want AMD zit nu met de AM2+ socket en staat op het punt AM3 te lanceren.
Voordeel met AM2+ is dat je later kunt upgraden naar een AM3 processor.
Hij goochelt wel graag met cijfers, maar laat niet in zijn kaarten kijken wat je ervoor krijgt. 20€ per GB is niet veel als het om high-end geheugen gaat, bv. mijn OCZ reapers (4GB) kosten 99€. Krijg je 'maar valueRam dan betaal je vééél te veel.
Moederbord zie ik niet staan...
Vraag eens de exacte onderdelen die hij erin wilt plaatsen bij die AMD PC.
Van waar ben je trouwens? Mss dat er iemand dicht bij jou woont die je een beetje kan helpen. :)
Ook met die case kopt er iets niet. Een QF50G is basic en natuurlijk niet te vergelijken met een Sonata III, maar het prijsverschil mag maar 70€ zijn.

carl
9 December 2008, 17:44
Volgens mij zit er niet echt high range RAM geheugen in ....
De verkoper gaat je gaan cadeau doen hoor.

Sarana
9 December 2008, 20:51
Ja, ik ben er ook achter gekomen dat hij weigert in detail te treden over de onderdelen. Bij elke vraag draaide hij rond de pot. Ik heb 2 uur geprobeerd een configuratie met hem samen te stellen. Hij snapte er precies geen jota van. Niet dat ik er veel van weet maar ik had iets of wat bagage van hier op het forum mee. Telkens was het: Geen vragen stellen ik ga eerst dit blad overlopen. Terwijl ik al zag dat dat niet was wat ik wou.
Ik wilde nadien toch liever voor een Quad processor gaan en 4 GB werkgeheugen maar hij wilde doodeenvoudig van geen Quad horen! Hij wilde me wel op de oude configuratie (met inderdaad verouderde dual core) 4 GB geheugen bijgeven voor een meerprijs van 40 euro wel te verstaan. Maar dat sloeg nergens op.

Ik heb hem zelfs nog gemaild dat hij 2 afzonderlijke latjes van 2 GB moest plaatsen maar daar snapte hij ook het nut niet van!

Ik was het zo spuugzat dat hij telkens zijn mening opdrong en mijn voorstellen vervormde tot zijn standaard verouderde config dat ik alles stopgezet heb. Ik kon die voor geen meter betrouwen dat hij de juiste combinaties in die pc zou steken.

Ik zit er al dagen en uren op te surfen om een beetje een pc bij elkaar te krijgen maar krijg nul medewerking. Voor dat geld had ik toch meer inspanning verwacht van hem!
Ik ga toch voor een merk pc maar bij een pc-boer die me er veel garantie op geeft en alle stukken op voorraad heeft van dat merk. Is misschien spijtig maar achteraf gezien ben ik blij dat ik er niet zoveel uren meer moet insteken en dat die configuratie wel goed zit.

Dexter
9 December 2008, 21:24
Is er geen alternatief in de buurt dan, ik heb er 3 pc-boeren op 5km afstand :p

g_man
9 December 2008, 23:23
Is er geen alternatief in de buurt dan, ik heb er 3 pc-boeren op 5km afstand :p
Ik heb ook al gepost van waar ze is maar krijg geen respons... :p

Sarana
10 December 2008, 10:49
Ben bij 2 pc-boeren geweest en heb een derde nagekeken maar was te duur voor de stukken. Heb er genoeg zweet in gestoken. Wel bedankt dat jullie willen meehelpen.

Er mag een slotje op;)