Volledige versie bekijken : welke laptop



gizmoken
4 December 2008, 09:35
Mijn dochter wil haar graag een nieuwe laptop kopen, probleem is : welke?
Ik heb al veel gelezen op het forum, ze was eerst van plan om acer te kopen, maar ik lees dat het niet echt een goed merk is. Ze wil de laptop vooral gebruiken om bewerkingen van plaatjes, filmpjes, enz op te doen.
Welke kunnen jullie haar aanraden, haar budget is nogal beperkt (ongeveer 600 euro) of kan ze beter eerst nog wat verder sparen?
Ik weet ook dat je een laptop niet kan vergelijken met een desktop, maar ja, ze wil een laptop omdat ze die kan meenemen.
Alvast bedankt
gizmoken :)

carl
4 December 2008, 15:17
Klink misschien ontzettend vreemd, maar hoe oud is uw dochter ? Moet het een laptop zijn met het oog op voortgezette studies, ..... of is het gewoon een 'fun-ding' ? De toepassingen die je daar opnoemt hangt het er sterk van af op welk niveau. Film editing met movie maker of iets dergelijk is iets heel anders dan professionele editing software met vanalle rendering erbij, voor dat laatste is het budget iets te krap denk ik. Dus laat je even een duidelijker idee achter van wat er op de laptop gedaan moet worden ?

Mijn eerste idee nu zou zijn een macbook, goede ingebouwde editing programmas, en veel profesionnele programmas beschikbaar. Dat is wel vrij ver boven de richtprijs (afhankelijk van het model).

gizmoken
4 December 2008, 21:00
ze is 14, het zou gwn een laptop zijn voor haarzelf, voor plaatjes te bewerken met downloadprogramma, spelletjes (die ze download van de computer) en filmpjes maken met windows movie maker.
En ook filmpjes downloaden van internet, enz

carl
5 December 2008, 12:16
Dat is dus geen professionele edditing software, voor wat u opnoemt volstaat quasi eender welke laptop uit de genoemde prijscategorie. Het enige waar u moet naar kijken is spelletjes, die liggen in een heel grote variatie van vereisten. De simpelste sudoku en puzzelspelletjes kan je op bijna eender wat spelen, wanneer we het over zaken als the sims hebben zal je al best uitkijken naar iets met een degelijkere grafische chip in.
Bijna eender welke laptop is goed genoeg, maar let op het volgende:
grafische chip/videokaart: bij voorkeur geen intel, van zodra er nvidia of ati is zou het normaal moeten volstaan.
Harde schijf is afhankelijk van de noden, voorzie liefst een harde schijf van 100GB+
Schermgrootte: meestel is 15,4inch de juiste grootte, 17 inch of groter is nog steeds vrij zwaar en groot (en 13 inch of kleiner vind je bijna niet in de prijsklasse).
Voor de processor/cpu zou ik gaan voor een intel core2duo T7500 of beter, maar met minder valt het ook nog te doen (AMD is ook een optie, maar daar ken ik niet zoveel van van de laptop cpu's)
RAM geheugen van 3GB of meer (is tegenwoordig standaard)

gizmoken
5 December 2008, 12:40
ja, ze heeft spelletjes van de sims (als ze op onze gewone pc staan, draait die al traag), maar ze kan ze evengoed dan nog op de gewone computer, ze verwijdert ze wel telkens van de harde schijf als ze er een tijd niet meer op speelt.
Alvast heel erg bedankt, kunnen we op het gemak eens uitkijken naar een laptop met de vereisten die u hebt opgeschreven.
We zullen de verschillende merken eens bekijken, haar voorkeur gaat uit naar acer aspire 7730ZG-323G32MN