Volledige versie bekijken : Kenners van lightroom gezocht



frozenmermaid
7 December 2008, 15:27
Ik kan het programma gebruiken om foto's aan te passen, maar ik zit met een boel vragen over de software zelf.
bv, ik heb nu een map in batch aangepast. In LR zie je duidelijk de wijzigingen, maar als ik ze opsla, komen ze er terug uit zoals voorheen. Open ik de foto in PS, dan kan ik ze niet als JPEG opslaan.
Waar zit ik fout?

peenif
7 December 2008, 20:11
Bij batch processing doe je de aanpassingen op één foto - vervolgens selecteer je met Ctrl + klik alle foto's in de filmstrip van uw batch en daarna klikken op synchronize rechts onderaan (let wel indien er maar één foto geselecteerd is in de filmstrip staat daar gewoon previous en niet synchronize) - er opent zich nu een venster waarop je naar believen kunt uit- of aanvinken welke aanpassingen moeten gesynchroniseerd worden maar normaal laat ik die allemaal aangevinkt - vervolgens druk je nogmaals op synchronize in het venster en alle geselecteerde afbeeldingen zullen worden aangepast.
Daarna ga je naar je library, onderaan links export, de export voorkeuren instellen (welke map, bestandsnaam, verscherpen of niet verscherpen, soort bestand, kwaliteit, afbeeldingsgrootte) en exporteren klikken - klaar is kees.

In bewerken>voorkeuren (Edit>preferences)>extern bewerken kan je ingeven hoe photoshop de foto opent - TIFF of PSD. Kies je voor TIFF dan maakt Lightroom eerst een TIFF (respectievelijk PSD) copy aan die vervolgens in PS geopend wordt en die je inderdaad vanuit PS niet kan opslaan als JPEG, dus gewoon save. Je gaat na de bewerkingen in PS heel eenvoudig terug naar Lightroom waar de TIFF zal staan naast de originele met de in PS uitgevoerde aanpassingen, hierna ga je naar exporteren - exporteer als JPEG en kees is weeral klaar.
PS : in voorkeuren extern bewerken kan je als tweede extern beeldprogramma ook bv. Noise Ninja of PSP toewijzen zodat je ook daar vanuit Lightroom direct naar toe kan.

frozenmermaid
7 December 2008, 21:44
ik ga dat allemaal morgen eens proberen. Ik vind het alleszins niet simpel te begrijpen dat programma.

peenif
8 December 2008, 10:11
Niet vergeten dat dit oorspronkelijk een RAW bewerkingsprogramma was, oppassen dus met JPEG, en ja het is een Adobe programma en vergt net zoals Photoshop wat tijd om het vlot en goed te gebruiken.
'Inside Lightroom' is een goede website met veel info en tips.

wizaron
11 December 2008, 22:42
Heb dit hier ook staan, nog niet zo uitgeprobeerd enkel eens een foto de witbalance beetje aanpassen, maar zo te zien kan je er heel wat mee doen. :good: