Volledige versie bekijken : Doorgebrande lucht uit waarschijnlijk boxjes



simpele
11 December 2008, 22:26
Hoi, ik heb nu een maand een nieuwe pc, en ik had hierop mijn stereo aangesloten via een kabel(hifi kabel heet dat geloof ik). Maar steeds als ik een tijdje mijn pc aan had staan begon ik doorgebrande lucht te ruiken, na overal eens aan te ruiken kwam ik tot de conclusie dat het van mijn stereo af kwam.
Ik heb toen meteen mijn stereo installatie afgesloten en gewoon computer boxjes op mijn pc aangesloten en dat ging gewoon goed, tot ik muziek begon te luisteren.
Nu zijn het mijn pc boxjes die doorgebrand beginnen te ruiken.
Het probleem zit dus denk ik in mijn pc (in de case stinkt het niet). Iemand een idee wat het precies is en hoe ik dit oplos?

Het probleem is trouwens alleen als ik continu geluid afspeel, dus bijvoorbeeld een film of muziek. Als ik filmpjes op youtube kijk of helemaal niks doe qua geluid met de boxjes aan ruik ik niks.

Gr Simpele

Ps: Bezitters van een samsung syncmaster t220, komt er bij jullie van het scherm ook een beetje een appart luchtje (ik denk dat het gewoon nieuwigheid is maar het ruikt toch niet lekker;))

Sarana
12 December 2008, 15:31
Ik ga normaal vanavond ook de T220 hebben.
Heb dat scherm eens opgezocht en ik kwam nog een forum tegen waar mensen over een vreemde geur praten die uit het scherm komt.
Daar werd gezegd dat het misschien komt doordat dit scherm niet gekoeld wordt met een ventilator maar met koelribben. Het scherm wordt daardoor warmer. Of die geur kwaad kon stond er niet bij maar zou misschien gewoon de nieuwe kunststof zijn die je ruikt.;)

jellabi
12 December 2008, 20:01
nope hier geen last van ;)

Merel
12 December 2008, 22:54
Van gebakken lucht, daar had ik al van gehoord ; maar doorgebrande lucht, dat is wat nieuw. :lol::rolleyes:

Sarana
13 December 2008, 20:10
Ik heb sinds gisteren ook een T220. Alleen als ik er vlak boven ruik dan ruik ik lichtjes een wat nieuwige kunsstofgeur maar zeker geen brandlucht.
Ik vind het een megatof scherm b.t.w;)

Heb je alles wel correct aangesloten? Het lijkt erop dat er iets in je boxen echt is doorgebrand. Toch maar opletten hoor dat je geen kortsluitingen veroorzaakt.

simpele
13 December 2008, 22:54
Ik heb nog niet echt nuttige reacties gehad op het grote probleem nu wel op het scherm bedankt daarvoor ;)
Maar niemand heeft een antwoord op mijn vraag gegeven, mijn stereo rook dus eerst doorgebrand toen ik hem op mijn computer aansloot en nu heb ik andere boxjes aangesloten en die ruiken ook al doorgebrand ik ben dus bang (en ik vermoed) dat er iets fout zit in mijn computer. Weet iemand wat dit probleem zou kunnen zijn en hoe los ik het op

Gr Simpele



oh en Merel heel erg bedankt voor je nuttige post? je begrijpt toch wat ik bedoel of niet.. humor ben ik best voor in maar ga niet posten als je niks nuttigs te zeggen hebt aub..

Jule
14 December 2008, 01:41
Eens de spanning opmeten? Als u weet wat er uit mag komen dat uw boxjes aankunnen, moet dit haalbaar zijn? Zelf ben ik nu geen elektricien. :shy:

Sarana
14 December 2008, 22:05
Lees dit eens. Dit is een tutorial hoe je audio aansluit op je pc.
Vooral stap 2A lijkt me over jouw probleem te gaan:

http://www.pcpret.nl/audio/stereo.htm.

Je stereo stuurt waarschijnlijk een veel te sterk signaal naar je boxen. Voornamelijk als je de boxen luid zet zou dat gevaar opleveren.
Dus ofwel een signaalverzwakker tussenschakelen ofwel geen stereo aan je pc koppelen en tevreden zijn met het geluid;)
Ten minste, dat is wat ik als elektronicaleek , denk dat ze bedoelen in die tutorial.
Wie echt een elektronicakrak is, verbeter me maar:p

jellabi
14 December 2008, 22:20
Lees dit eens. Dit is een tutorial hoe je audio aansluit op je pc.
Vooral stap 2A lijkt me over jouw probleem te gaan:

http://www.pcpret.nl/audio/stereo.htm.

Je stereo stuurt waarschijnlijk een veel te sterk signaal naar je boxen. Voornamelijk als je de boxen luid zet zou dat gevaar opleveren.
Dus ofwel een signaalverzwakker tussenschakelen ofwel geen stereo aan je pc koppelen en tevreden zijn met het geluid;)
Ten minste, dat is wat ik als elektronicaleek , denk dat ze bedoelen in die tutorial.
Wie echt een elektronicakrak is, verbeter me maar:p

ja maar hij zegt toch dat het uit zijn stereo kwam toen die was aangesloten op de pc, en dat daarna precies hetzelfde bij zijn boxjes gebeurde? dus dan heeft dat hele verhaal geen toepassing...

Ik denk dat je het in de richting der onboard-geluidskaart moet zoeken :)

simpele
15 December 2008, 15:09
Lees dit eens. Dit is een tutorial hoe je audio aansluit op je pc.
Vooral stap 2A lijkt me over jouw probleem te gaan:

http://www.pcpret.nl/audio/stereo.htm.

Je stereo stuurt waarschijnlijk een veel te sterk signaal naar je boxen. Voornamelijk als je de boxen luid zet zou dat gevaar opleveren.
Dus ofwel een signaalverzwakker tussenschakelen ofwel geen stereo aan je pc koppelen en tevreden zijn met het geluid;)
Ten minste, dat is wat ik als elektronicaleek , denk dat ze bedoelen in die tutorial.
Wie echt een elektronicakrak is, verbeter me maar:p


ja maar hij zegt toch dat het uit zijn stereo kwam toen die was aangesloten op de pc, en dat daarna precies hetzelfde bij zijn boxjes gebeurde? dus dan heeft dat hele verhaal geen toepassing...

Ik denk dat je het in de richting der onboard-geluidskaart moet zoeken :)


precies het gebeurde eerst dat mijn stereo begon te stinken (doorbranden) die heb ik toen van mijn pc gehaald en er gewone pc boxjes op aangesloten en nu beginnen deze ook te stinken (doorbranden) ..

@jel zou dein bruder hier iets vanaf weten misschien ? dan kan ik het daar eens aan vragen

Sarana
15 December 2008, 22:12
Die stereo bevat een versterker? Audio met ingebouwde versterking zou met voorzichtigheid moeten aangesloten worden staat in die tutorial.
Die heeft hij aangesloten op zijn pc. Een pc heeft toch eigen boxen? Als die stereo nu eens veel te veel spanning heeft gezet op die ingebouwde pc-boxen dan krijg je toch verbrandde toestanden niet?

Als je dan de stereo afkoppelt zit je nog steeds met boxen of misschien geluidskaart die al doorgebrand waren. Je mag dan pc-boxen gaan aansluiten. Het kwaad is al geschied.

Zomaar een stereo aansluiten op je pc zonder na te gaan hoeveel spanning je boxen wel aankunnen lijkt me heel gevaarlijk.

Het is maar een bedenking en misschien gebruik ik het woord spanning verkeerd en moet dit stroom zijn maar ik denk toch dat het zoiets is?
Nogmaals elektriciteitsexpert gevraagd a.u.b.:p

jellabi
15 December 2008, 22:30
denk idd dat je het verkeerd begrijpt, want de boxen en de stereo waren niet tegelijk aangesloten.

Het zijn ook geen ingebouwde pc-boxen ;)

Merel
15 December 2008, 23:36
Luidsprekers zijn niet zomaar doosjes. Wel integendeel zijn de fysische wetten en electrische begrippen die worden hehanteerd voor luidsprekers een heel complexe materie. Wie daar meer over wil leren zal zich een bult verschieten. Om nog niet te spreken over de hoeveelheid wiskunde die daar bovenop nog wordt opgeschept, zoals chocolade op een Dame Blanche die omgezet wordt naar een Dame Noire.

Op zich is de constructie van een luidspreker niet zodanig moeilijk te begrijpen, maar hoe het ding zal reageren, en hoe het kapot gaat op verschillende manieren, daar zijn reeds enorm veel boeken over geschreven.

In het specifiek geval van PC-luidsprekers, is het allereerste dat men kan doen ... gewoon eens nakijken of ze op de juiste aansluitingen van de PC zijn aangekoppeld. Het kan gebeuren dat de speakers niet zijn aangesloten op de juiste manier. En ten tweede : nakijken wat kan worden geregeld met de Volume Control én met de volumeknop van de speakers.

Het lijkt logisch dat om af te regelen men het "algemeen" volume van de mixer (zie default device op je systeem) nabij de minimum positie plaatst, en dan alle andere ingangen zodanig naar beneden regelt dat de klank "nauwelijks" hoorbaar wordt.
Zelf zet ik tijdens het afregelen van de verschillende ingangen de luidsprekersknop halfweg het minimum en het maximum. Het is een beetje zoeken en tasten, maar het bij het afregelen mag het zeker niet nodig blijken enig knopje of schuifgelaar op maximum te moeten zetten.

Specifieke PC luidsprekers kunnen normaal gezien geen probleem met zich meebrengen.

Sarana gaf hierboven en zeer nuttige link aan wat betreft PCs.
Hier (http://www.loudspeakers.net/files/technote/pwrrate.pdf) volgt nog een voor de techneuten die er zin in hebben.
Er valt onder andere wat te lezen over het aspect van geproduceerde warmte. Het begrenzen door het afvlakken tot een maximum "spannings" grens ontwikkeld over de spoel is daarbij dus niet de beste oplossing. De klank wordt vervormd en de warmte krijgt meer invloed.

jellabi
16 December 2008, 00:15
Luidsprekers zijn niet zomaar doosjes. Wel integendeel zijn de fysische wetten en electrische begrippen die worden hehanteerd voor luidsprekers een heel complexe materie. Wie daar meer over wil leren zal zich een bult verschieten. Om nog niet te spreken over de hoeveelheid wiskunde die daar bovenop nog wordt opgeschept, zoals chocolade op een Dame Blanche die omgezet wordt naar een Dame Noire.

Op zich is de constructie van een luidspreker niet zodanig moeilijk te begrijpen, maar hoe het ding zal reageren, en hoe het kapot gaat op verschillende manieren, daar zijn reeds enorm veel boeken over geschreven.

In het specifiek geval van PC-luidsprekers, is het allereerste dat men kan doen ... gewoon eens nakijken of ze op de juiste aansluitingen van de PC zijn aangekoppeld. Het kan gebeuren dat de speakers niet zijn aangesloten op de juiste manier. En ten tweede de nakijken wat kan worden geregeld met de Volume Control én met de volumeknop van de speakers.

Het lijkt logisch dat om af te regelen men het "algemeen" volume van de mixer (zie default device op je systeem) nabij de minimum positie plaatst, en dan alle andere ingangen zodanig naar beneden regelt dat de klank "nauwelijks" hoorbaar wordt.
Zelf zet ik tijdens het afregelen van de verschillende ingangen de luidsprekersknop halfweg het minimum en het maximum. Het is een beetje zoeken en tasten, maar het bij het afregelen mag het zeker niet nodig blijken enig knopje of schuifgelaar op maximum te moeten zetten.

Specifieke PC luidsprekers kunnen normaal gezien geen probleem met zich meebrengen.

Sarana gaf hierboven en zeer nuttige link aan wat betreft PCs.
Hier (http://www.loudspeakers.net/files/technote/pwrrate.pdf) volgt nog een voor de techneuten die er zin in hebben.
Er valt onder andere wat te lezen over het aspect van geproduceerde warmte. Het begrenzen door het afvlakken tot een maximum "spannings" grens ontwikkeld over de spoel is daarbij dus niet de beste oplossing. De klank wordt vervormd en de warmte krijgt meer invloed.

het heeft hier niets mee te maken.. hij is op zoek naar de bron van zijn probleem en wat dan het probleem kan zijn. Hij weet zelf ook al dat zijn computerboxjes kapot zijn, zoals hij al een paar keer vermeld heeft. Dat ze kapot zijn, daar valt niets meer aan terug te draaien. het gaat hier niet specifiek om de computerboxjes die doorgebrand zijn, maar ook zijn stereo. Het probleem is dus inwendig in de computer te zoeken, hoogstwaarschijnlijk bij de onboard geluidskaart. Maar wat is het probleem dan bij deze geluidskaart? Dat is waar het hier om draait, niet om hoe een computerboxje werkt volgens mij ;)

gr, jellabi

Sarana
16 December 2008, 00:40
Sorry Jellabi maar je spreekt toch rare taal hoor. Hoe is het probleem begonnen?

Door het aansluiten van een stereo aan een pc. Zoals Merel aangeeft moet je die op correcte wijze aansluiten.
Pas daarna werd een verbrande lucht waargenomen bij aansluiten en gebruiken van pc-boxen.

Die koppeling van die stereo aan die pc heeft dus iets stuk gemaakt. Verbrande lucht wijst toch altijd op iets dat veel te warm werd en door overbelasting stuk gaat?
De pc heeft toch niet de stereo om zeep geholpen? Dat lijkt me straf.

Ga jij hem aanraden misschien om nog eens die stereo aan te sluiten en nog eens zien wat er dan doorbrandt? Neen toch?

jellabi
16 December 2008, 11:46
ja maar hoe kan het dan zijn dat zijn computerboxjes het nu ook begeven? dan ga je het niet in de richting van de stereo zoeken, want die is al lang afgekoppeld. Hij weet zelf ook wel hoe het probleem is begonnen, maar hoe wordt het nou opgelost...

Sarana
16 December 2008, 13:19
Hij zal best naar een pc-winkel gaan want zelf je pc opendoen doet je de garantie verliezen. Als hij er wel zelf kan aan werken en de garantie toch al is verstreken zal hij best eens in zijn pc kijken. Daar is ongetwijfeld iets doorgebrand.
Dus nogmaals als je eerst je pc kapot maakt (geluidskaart of interne boxen verbrand?) en dan op die kapotte pc andere boxen hangt geeft dat zware problemen.
Stoppen met alles aan het stopcontact te hangen en alles nameten en nakijken op verbrande componenten meer is er niet te doen denk ik.

Sarana
16 December 2008, 13:28
Zie http://forum.casejunkies.com/elektronica-junkies/1625-hoe-sluit-ik-pc-aan-op.html

jellabi
16 December 2008, 19:33
Hij zal best naar een pc-winkel gaan want zelf je pc opendoen doet je de garantie verliezen. Als hij er wel zelf kan aan werken en de garantie toch al is verstreken zal hij best eens in zijn pc kijken. Daar is ongetwijfeld iets doorgebrand.
Dus nogmaals als je eerst je pc kapot maakt (geluidskaart of interne boxen verbrand?) en dan op die kapotte pc andere boxen hangt geeft dat zware problemen.
Stoppen met alles aan het stopcontact te hangen en alles nameten en nakijken op verbrande componenten meer is er niet te doen denk ik.

niet elke pc heeft garantie, en officieel mogen de assembleerders de pc niet eens sealen ;)

En wat heeft dit verhaal hierboven te maken met doorgebrande lucht?

on topic:
Misschien iemand die hier wel eens meer last van heeft gehad?

simpele
16 December 2008, 22:16
Het gaat hier over van alles behalve mijn probleem..(al zie ik in wat sarana hier als laatste post dus staan dat het geen kwaad kan om je stereo met zon kabel aan te sluiten op de pc en dit is wat ik gedaan heb toch is er blijkbaar iets mis) ik heb al lang in mijn pc geroken want de garantie vervalt dan niet zoals sommige pc zaken beweren ze mogen zoals jellabi niet eens de garantie laten vervallen bij het openen van de kast.
En in mijn kast is dus niets doorgebrand ook als er uit mijn boxjes een doorgebrande lucht komt ruik ik in mijn pc zelf niets...

Jule
17 December 2008, 00:05
Kan dit met de psu te maken hebben? Ik ken er weinig van, dus iemand die dit weet?

Fakke_Berto
17 December 2008, 20:16
Kan je de spanning op die tulpstekkertjes eens meten? Bij voorkeur met een oscilloscoop.