Volledige versie bekijken : dvd branden lukt niet meer



biljaarstoksken
18 December 2008, 22:00
ik kan geen dvd's meer branden, ik blijf steken op 4%. Ik vind het wel raar want cd's brand hij nog altijd.
Mijn brander is deze:NEC ND-2510A

Wie kan mij helpen?

2B's
18 December 2008, 23:53
Hoi, dat kan aan vanalles liggen. Vooreerst moet je weten dat tijdens het brandproces vaak bestanden in een tijdelijk mapje worden overgebracht. Zorg dus dat je voldoende ruimte overhoud op je harde schijf. Dit is eigenlijk het eerste wat ik je zou aanraden. Wat ook belangrijk is? Regelmatig verwijderen van data zorgt voor verspreiding van de gegevens op je HD. Defragmenteren kan ook soelaas bieden. Als deze twee zaken geklaard zijn zou het probleem opgelost kunnen zijn... indien niet, dan lees ik dat wel en zoeken we samen verder.

biljaarstoksken
20 December 2008, 17:11
Dat zou het probleem wel kunnen zijn.Ik heb amper 2gb vrije ruimte op mijn c schijf.Ik heb verwijderd wat ik denk wat weg mocht en dan heb ik schijfdefragmentatie gedaan.Er komt een kader te voorschijn waaropstaat dat ik 15% schrijfruimte nodig heb om die defragmentatie naar behoren te laten uitvoeren en ik heb maar 10% schrijfruimte.
Mijn c schijf is wel in 2 opgesplitst, is het mogelijk dat ik die terug tot 1 geheel kan omvormen en zo ja hoe moet ik dat dan doen.
Ik heb hier ook nog een externe van 500gb liggen, is die niet bruikbaar als ik een dvd wil branden?

2B's
20 December 2008, 17:14
Of je die externe zal kunnen gebruiken voor buffergeheugen weet ik niet. Als je harde schijf dan toch zo vol zit, draag dan gewoon een deel van je data over naar die schijf en maak op die manier wat ruimte. Terug één maken van je HD zou ik niet doen, alleen al omwille van de veiligheid bij het binnenhalen van een virus... maar das een ander verhaal.

biljaarstoksken
22 December 2008, 22:14
ik heb nu iets meer dan 6gb vrije ruimte.
Het brandproces blijft steken op 3% nu.

2B's
22 December 2008, 23:42
Zeg eens even hoe groot je harde schijf wel is en hoeveel gig je partities hebben. Het kan zijn dat in die ene partitie weinig of niks zit en dat je data aldus een verkeerde plek hebben gekregen. Je kan partities vergroten of verkleinen maar als je daar géén kaas hebt van gegeten dan blijf je daar beter af. Nu wil ik even terugvallen op het feit dat je niet kan defragmenteren omdat je minder dan 15% capaciteit hebt. Welke data heb je dan precies allemaal op je PC staan. Ik bedoel maar... foto's, muziek, brieven, rekenbladen en dergelijke meer kan je perfect overzetten naar je externe harde schijf. Daardoor krijg je veel ruimte en kan die defragmentatie alsnog gedaan worden. Je kan die bestanden immers nadien makkelijk terugzetten.

biljaarstoksken
23 December 2008, 21:55
harde schijf is van 30 gig, deze is dus verdeeld in 20 gig en 7,92 gig.(moet dat dan geen 10 gig zijn?)
Defragmentatie is dus gelukt door fotos naar externe schijf over te zetten.
Om die partities te vergroten of te verkleinen heb ik dus geen flauw benul hoe je dat moet doen.

ghost
23 December 2008, 22:29
Als je c: schijf weiniger is dan 15% voor te defragmenteren , dan kunt je defraggler downloaden die heeft niet zoveel % nodig om te defragmenteren (gebruik ik ook mijn c: schijf is zelfs maar 3 gig ) voor download hier klik (http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=614).
Nu als je nog meer schijf ruimte wilt hebben ga dan naar , start=>alle programma's=>bureau-accessoires=>systeemwerkset=>schijfopruiming.
Dan krijg je een klein vensterke daar klik je op ok. Dan krijg je een indicator die zal onderzoeken wat er mag opgeruimd , klik dan NIET dadelijk op ok . Maar klik eerst boven op meer opties, vanonder ziet je dan staan systeemherstel , klik daar op opruimen , dan zal alleen de laatste herstelpunt blijven staan en de rest wordt verwijderd.
Klik dan daarna op ok . En laat hem dan zijn werk doen (hangt ervan af hoe snel uw pc is ), kijk dan maar eens in verkenner hoeveel Mb of gig is bijgekomen.

biljaarstoksken
28 December 2008, 13:35
defragmenteren gaat dus , ik heb nu 6gig vrije ruimte op de schijf.Het probleem is dus het branden van een dvd dat nog altijd niet gaat

2B's
28 December 2008, 20:35
Ik heb op deze site iets gelezen over een update van die branders... even installeren misschien? http://tweakers.net/meuktracker/7844/NEC-ND-2510A-2.17.html

biljaarstoksken
28 December 2008, 22:07
als ik op downloaden klik kom ik op een andere site terecht.Ik kan hier niks downloaden van die firmware.
Sorry maar ik ben echt een leek op pc gebied

2B's
30 December 2008, 21:49
Sorry, de link die ik heb opgegeven blijkt al zo oud als de straat te zijn en de updates zijn daar niet meer beschikbaar. Ik zoek nog even verder en zal proberen een werkende link te vinden.

biljaarstoksken
2 January 2009, 13:53
ok, alvast bedankt om mij te helpen

strikerfox
2 January 2009, 14:57
dit het adres waar je de firmware kunt downloaden selecteer een van deze

softpedia mirror of
external mirror 1


http://drivers.softpedia.com/progDownload/Nec-ND2510A-firmware-326-Download-8876.html

suc6.

biljaarstoksken
5 January 2009, 20:18
als ik dit download krijg ik een kadertje.
NEC Drive Firmware Flasch Utility.
Target NEC ND-2500A is not found correctly.

Dit is raar want ik heb de NEC ND-2510A

biljaarstoksken
10 January 2009, 21:18
kan niemand mij hier helpen?

compuchrisje
10 January 2009, 22:41
Ik kan nog één probeersel aanraden, haal het station uit je pc/laptop, herstart dan zonder. Het systeem zal zich hieraan aanpassen. Daarna opnieuw het station erin stoppen (denk aan statische electriciteit) en reboot opnieuw. XP zou dan de nodige drivers bijeen moeten zoeken. Als de drive niks technisch mankeert, zou hij erna moeten werken.
Wat dit betreft:

NEC Drive Firmware Flasch Utility.
Target NEC ND-2500A is not found correctly.
Ik denk dat een CD/DVD drive nog altijd geen flash drive is? Zou eerder voor usb-stick of memory-card zijn.
Probeer dus de correcte drivers op te sporen.