Volledige versie bekijken : Dosbox in Linux



Merel
21 December 2008, 14:34
Een oude maar erg handige DOS database gebruik ik zonder probleem onder Windows-XP en wens die dan ook onder Linux te gebruiken. Dosbox doet het , maar de dos-comando's lijken niet beschikbaar ..?

Blijkbaar zijn geen interne commando's beschikbaar in Dosbox. Dit kan toch niet ? Zaken zoals "edit" moeten er toch ergens zijn ? Nu ja , in Win-XP was die edit ook al geen intern command meer. Om edit in Dosbox te kunnen gebruiken moest ik edit.com gaan halen in system32 van XP !

- Zijn alle commandos te importeren zijn ze als een add-on beschikbaar ?

- Andere vraag ; welke Dos emulatie werkt gegarandeerd het meest vlot onder Linux ?
(DosEmu vind ik veel minder vlot werken als Dosbox)

Een partitie te maken voor zuivere Dos 6.22 ? Maar dan zit je terug met de "te volgen volgorde" bij installatie van Dos en Windows. Eigenlijk heeft het ook weinig zin, vermits de Dos-venster van XP perfect werkt. Handiger blijft nog vanuit Linux blijven werken, wat de uiteindelijke bedoeling blijft op langere termijn.

Merel
14 January 2009, 18:00
Heb ondertussen geleerd dat DosBox heel wat aankan.
In Linux Ubuntu start mijn database programma zonder probleem. Heb er dus mee kunnen werken en tot nogtoe denk ik dat het vlotter zal werken dan onder DosEmu.

De default venster grootte is echter te klein en de full-size valt te groot uit.
Dit aanpassen kan ook in het configuratiebestand maar daar ben ik niet helemaal door.

Daar ik ondertussen geen enekele reactie kwam (dacht dat er meer Ubuntisten hier waren) mag dit topic gesloten.

Geïnteresseerden in DosBox kunnen terecht bij de documentie bij het forum VOGONS