Volledige versie bekijken : pc herinstalleren



jellabi
3 January 2009, 19:46
Ey,

ik kreeg van mn ouders nou de opdracht om de pc thuis eens helemaal opnieuw te installeren, zodat alle troep er eens goed af is. Nou was ik dus van plan om een format C: en een format D: te doen, waarna ik windows dan opnieuw installeer. Maar nou was mijn vraag of ik nog iets vergeet? Nou zullen jullie wel zeggen dat ik drivers moet backupen met drivermax (goed prog btw? of niet?), en die er dan op moet zetten, maar ik wou ook eens gewoon de drivers helemaal opnieuw erop zetten, zodat we helemaal schoon beginnen alst ware. Ik backup de drivers wel, voor zekerheid gewoon, mocht ik iets niet vinden ;). Ben ik nou nog iets vergeten?

Dan nog een vraagje over de licentie van windows xp. Wij hebben thuis een xp home cd liggen die op die pc stond eerst, maar daarna is er een xp professional opgekomen. Kan ik die xp home cd nou nog legaal installeren?Want hoe werkt dat met die licenties van windows? of moet ik nieuwe kopen in de winkel?

gr, jellabi

2B's
3 January 2009, 19:51
Hoi Jellabi.

Eerst en vooral, alvorens je een format C: gaat doen, vraag aan je ouders of er op de PC nog iets staat van gegevens die ze graag zouden behouden. Dat lijkt me belangrijk. Het is immers niet leuk om na een herinstallatie van je PC vast te moeten stellen dat een aantal dingen plots niet meer ter beschikking zijn.

Nu wat je versie van windows betreft. Als je een legale CD hebt, dan blijft jouw installatie ook legaal. Tenminste als je die installatie niet op meerdere toestellen gaat doen, het is immers de bedoeling dat je een windows licentie koopt per PC. Als je die oude PC niet meer hebt, dan is je installatie zo legaal als wat.

dannyma
4 January 2009, 04:36
drivermax dient niet alleen om te back uppen maar om ook daarna via zoeken naar de drivers in de hardware te vergemakkelijken want er wordt map van gemaakt die de naam mijn drivers heet .
via deze weg kan je de missende hardware drivers in deze map ze laten zoeken en zal ze vinden .
het maakt niet uit of het xp home of pro is .
de licentie blijft gelden op de pc waar het ooit heeft op gestaan en blijft legaal en dito ook voor de pro zolang je de sleutels nog hebt .
ook back uppen van e-mail en adressen zal ook heel belangrijk zijn om deze niet kwijt te spelen .
voor de rest kan je wat nog rest op de pc kopieren naar cd of dvd of externe hd of andere partitie op de hd aanwezig in de pc .

jellabi
4 January 2009, 19:40
ja ik had ze al opdracht gegeven om alles wat ze wouden bewaren op een externe hd te zetten ;).

En over die xp home cd die wij zelf hebben. Deze staat nou op geen een pc geinstalleerd. Hij heeft vroeger wel op die pc gestaan waar nu professional op staat. Deze pc heeft dus ook al die xp home gehad. Maar jullie zeggen nou dus dat ik deze xp home cd (die nu dus nergens op staat) gewoon weer kan gebruiken op dezelfde (want het is nog steeds dezelfde, hardwarematig niks aan veranderd) pc?

En waaraan herkent die licentie dan dat het vroeger ook al die installatie heeft gehad? het moederbordnummer of iets dergelijks?

2B's
4 January 2009, 19:44
Die licentie wordt door niks in je computer herkend hoor. Tijdens de installatie gaat de licentieovereenkomst even over het internet doorgegeven worden en zo weet Gates of je al dan niet een legale versie hebt. Het is precies omwille van die controle of je windows al dan niet kunt activeren. Als je bijv enkele keren achter elkaar een crash hebt en je herinstalleert telkens je windows, dan kan het gebeuren dat je een melding krijgt dat je licentie verlopen is of dat het licentienummer niet meer bruikbaar is. In dat geval kan je bellen naar microsoft en daar helpen ze je zonder enig probleem aan een nieuwe code.

dannyma
4 January 2009, 23:31
ja ik had ze al opdracht gegeven om alles wat ze wouden bewaren op een externe hd te zetten ;).

En over die xp home cd die wij zelf hebben. Deze staat nou op geen een pc geinstalleerd. Hij heeft vroeger wel op die pc gestaan waar nu professional op staat. Deze pc heeft dus ook al die xp home gehad. Maar jullie zeggen nou dus dat ik deze xp home cd (die nu dus nergens op staat) gewoon weer kan gebruiken op dezelfde (want het is nog steeds dezelfde, hardwarematig niks aan veranderd) pc?

En waaraan herkent die licentie dan dat het vroeger ook al die installatie heeft gehad? het moederbordnummer of iets dergelijks?ja en nog eens ja alleen op 1 voorwaarde dat je hd volledig formateert anders krijg je zwart scherm waar xp pro er nog in voor komt maar niet meer aanwezig is zo u stom zijn hey ;).of je kan ook dual boot doen ? ooit is gehoord van acronis os selector met dit kan je zoveel ossen installeren op een hd ;).

jellabi
8 January 2009, 11:34
Die licentie wordt door niks in je computer herkend hoor. Tijdens de installatie gaat de licentieovereenkomst even over het internet doorgegeven worden en zo weet Gates of je al dan niet een legale versie hebt. Het is precies omwille van die controle of je windows al dan niet kunt activeren. Als je bijv enkele keren achter elkaar een crash hebt en je herinstalleert telkens je windows, dan kan het gebeuren dat je een melding krijgt dat je licentie verlopen is of dat het licentienummer niet meer bruikbaar is. In dat geval kan je bellen naar microsoft en daar helpen ze je zonder enig probleem aan een nieuwe code.

Volgens mij is het een OEM versie die al paar jaar oud is, dus microsoft bellen? Wan tdat kan toch maar tot 70 dagen na aankoop van een OEM?

En dan nog ff een vraagje, als ik een neiuwe versie zou willen kopen he, dan heb je de keuze tussen retail en OEM toch? Maar OEM kun je alleen bestellen als je ook een nieuwe pc bestelt toch? of hoe zat dat met OEM en retail versies van windows?

2B's
8 January 2009, 21:25
Ik heb geen ervaring met OEM versies... als je installeert vraagt ie toch naar een kode met lettertjes en cijfertjes in de zin van G15ULP-12OJ7- enz enz... Als je dat hebt volstaat het volgens mij om een installatie uit te voeren zonder enig probleem. Die letters en cijfers vindt je terug op de sticker die op je PC kleeft.

PS. Ik gebruik legale software, 't is maar dat je me niet verkeerd begrijpt omdat ik zeg dat ik geen ervaring heb met OEM versies hé.

jellabi
10 January 2009, 18:37
tis allemaal gelukt mag slotje op ;)