Volledige versie bekijken : data archiveren



Bakel
4 January 2009, 21:20
Hoe kan ik makkelijk en best data archiveren voor langere tijd? Dus ook dat het na langere tijd foutloos opgeroepen kan worden?

Bijvoorbeeld data van mijn bedrijf van vorige jaren die wel oproepbaar moet zijn, maar niet perse bewaard moet worden op een PC zodat er schijfruimte kan bijkomen?

Disks bijsteken of vergroten gaan wij niet doen, dit kost een 500 euro voor 2*73GB SCSI disks

compuchrisje
4 January 2009, 22:26
Opslaan kan niet zonder opoffering van opslagruimte, of je zou 't in de ruimte moeten schieten. Dus, met dit laatste in gedachten en in de hoop dat je continu over een internetverbinding beschikt: zet ze online.

berger
4 January 2009, 22:50
Ik ga er van uit dat je een eigen bedrijf hebt, want je spreekt over "data van mijn bedrijf". Iemand die een bedrijf runt zou er toch wel van overtuigd mogen zijn dat een investering van 500 euro een peulschil is ten opzichte van de waarde van zijn data. Aangezien ze nog oproepbaar moeten zijn heb je ze ook nog nodig, indien ik het met 500 euro zou kunnen oplossen zou ik erg gelukkig zijn. Een bedrijf dat waardevolle data heeft zou zelfs twee kopieën moeten maken van deze data, één voor gebruik wanneer nodig, en één op een andere plaats om zeker niets te verliezen bvb in geval van brand. Gegevens on-line zetten kan uiteraard, maar voor heel grote hoeveelheden zal dat ook wat kosten, en ik zou er dan ook voor zorgen om ze serieus te beschermen, want alles wat on-line staat kan in principe gevonden worden.

Bakel
5 January 2009, 18:05
Iemand een idee waar ik het best kan zijn voor grote hoeveelheden online te zetten ??

g_man
5 January 2009, 18:13
Bedrijfsdata online zetten??? Dat lijkt me niet zo'n goede/veilige oplossing...
Je blijft erg sumier met je info...om hoeveel data gaat het? Waarom zou je met scsi moeten werken? al gedacht aan een NAS oplossing? Kost toch geen 500€... of een kleine server? Kost ook geen 500€,...

Bakel
5 January 2009, 18:44
In orde heb wat gevonden, dank je wel, mag een slotje op!

g_man
5 January 2009, 19:40
Zou leuk zijn moest je ons ook je oplossing laten weten... mee zoeken naar oplossingen mogen we wel, als je er één hebt, mogen we niet weten welke... ;)

Bakel
5 January 2009, 21:40
Ik heb gekozen voor een NAS systeempje.
Namelijk de Qnap TS-509 Pro, dit NAS systeempje ondersteunt de Seagate Barracuda van 1,5 TB en kan 4 keer aangebracht worden in de bays van dat NAS systeem.
In totaal dus 7,5 TB aan opslag.

g_man
5 January 2009, 21:46
OK, bedankt voor de tip :p ... deze mag dan dicht.