Volledige versie bekijken : acces en word



R3G
11 January 2009, 11:42
dit gaat voor velen een stomme vraag zijn, maar ik ben een totale acces leek.
Situatie: ik wil een modelbrief opmaken in word, en de variabele gegevens zoals naam, adres, datum en andere moet hij uit acces halen.
Nu deed ik dit jarenlang met de works database omdat die eenvoudiger in gebruik is. Maar nu heb ik onlangs een update gedaan en sindsdien neemt word de database niet meer aan.
Is er iemand die me op weg kan helpen om de koppeling tussen word en acces te verduidelijken, en hoe ik in word die variabele velden moet aanmaken?
Alvast bedankt!:bow:

Rudi

rommeke
11 January 2009, 12:28
De volgende uitleg is voor MS Office 2007

Je maakt een simpele database in acces waar je een tabel in maakt en daar alle adres gegevens in invuld.

In word heb je modelbrief klaar. Je gaat naar verzendlijsten --> adressen selecteren --> je gaat naar de plaats waar je database hebt opgeslagen en opent die ---> je selecteer de tabel die je wilt gebruiken. Dan klik je op adres gegevens invoeren en selecteert de gegevens die je wilt hebben

Bij adressenlijst bewerken kan je de adressen filteren bv alleen personen uit brugge maar ook alfabetisch zetten.

Met velden vergelijken kan je geavanceerd samenvoegen hier mee kan je bv automatische aansprekingen laten komen bv als het een man is de heer , bij een vrouw - mevrouw.

Als je klaar bent ga je naar voltooien en samenvoegen en kies je een van de opties je kan alles laten samenvoegen in een document zodat je het nog eens kan nalezen of van eerste keer alles naar de printer zenden. Zelf raad ik eerst aan om je werk nog eens te controleren.

Dit kan je doen door in word op voorbeeld van het resultaat te klikken en knopjes ernaast de brieven af te lopen of bij samenvoegen in een document de brieven te controleren.

Ik hoop hiermee genoeg informatie verstrekt te hebben. In princiepe wijst het zich zelf allemaal uit. Bij meer vragen mag je me gerust een pm'ke sturen

Als laaste wil ik nog zeggen dat je in princiepe geen database in word nodig hebt. Maar ook even goed een tabel kan maken in word. Maar dit is minder overzichtelijker al bronbestand.

Grtz

Rommeke

berger
11 January 2009, 12:33
Hier staat een lesje over "Afruk samenvoegen" in Word waarbij je onder andere adressen kunt gebruiken van access of excell. Lukt het zo niet?

R3G
11 January 2009, 18:01
kan "lesje" zo niet direct vinden, kan je eens een link plaatsen?

rommeke
11 January 2009, 19:47
met het lesje bedoelt berger wat ik getypt had. Lukt het zo?

R3G
11 January 2009, 22:19
met het lesje bedoelt berger wat ik getypt had. Lukt het zo? met vallen en opstaan:wall: Had vroeger al eens een poging gedaan met acces en ben toen terug naar works gegaan. Is ff doorbijten nu.
Is zoals met de meeste progs, eens je het onder de knie hebt is het allemaal zeer simpel. Toch al bedankt voor de hulp.:good:

grtz
Rudi

rommeke
16 January 2009, 21:04
laat me weten als je nog hulp nodig hebt

R3G
17 January 2009, 09:19
wegens te druk nog niet af kunnen maken, maar basis is er al. Mss nog deze toelichting, het betreft het afdrukken van een attest dat bij een factuur hoort. De factuur zelf wordt in een specifiek programma gemaakt, maar voor het attest moet ik telkens uit een lege database vertrekken. Of ik moet de klanten erin laten en dan gaan selecteren. Maar meestal gaat het om een eenmalige verkoop.