Volledige versie bekijken : Nieuwe pc, maar problemen met cpu



namaste
12 January 2009, 22:13
Ik heb dus een maandje geleden een nieuwe pc gekocht, en ik heb gekozen voor een E8500 ipv E8600 omdat het verschil van clocksnelheid verwaarloosbaar is, en niet opwoog tegen het prijs verschil toen. (Maar wou de E8400 niet nemen omdat die multiplier 0.5 minder was, en dan ook weer een lagere clocksnelheid had, en het prijsverschil was miniem toen, soit)

Het komt er dus op neer dat ik de nodige progjes heb geinstalleerd omdat ik van plan ben om binnenkort -na nog wat lees werk- mijn cpu wil overclocken van 3.16 Ghz naar ergens tegen de 4 Ghz indien mogelijk.

Maar na de resultaten van 2 temp progjes blijkt dat:

1: mijn dual core processor minimum 45° is en tegen de 30%-40% load al tegen de 50° zit...
2: volgens CPU-Z mijn core speed 2666 Mhz is!!! en af en toe zakt deze naar 1999 Mhz

niet oke dus :foei:, en dit is standaard he, ik heb nog nergens aan geweest ofzo.. gewoon pc in elkaar gestoken punt uit.

En als dit nu moest zijn met een standaard koelertje die bij de cpu zat, oke dan zou het heel misschien nog aanvaardbaar zijn, maar er steekt een SCYTHE MUGEN op de cpu... normaal zou die rond de 30 graden moeten zijn fzo.

Wat te doen..?

g_man
12 January 2009, 22:20
OK, dat die 2.6GHz draait is abnormaal...maar dat nie meer zijn dan een verkeerde BIOSinstelling; Dat die regelmatig 'zakt' isa danw eer wél normaal. Dat is de 'Enhanced Intel Speedstep® Technologie', om energie te besparen. Ook dit kan je uitschakelen.
Dat je temp zo hoog zit is ook niet echt normaal, maar kan aan verschillende dingen liggen. Niet (geheel) juiste montage van de heatsink en/of fan. Slechte airflow. Slechte koelpasta, of teveel of te weinig,...

namaste
12 January 2009, 23:57
mja inderdaad mijn mulitiplier stond op 8.
(8 x 333.3 = 2666 Mhz)
Dus heb hem op 9.5 gezet zoals hij normaal moet staan.
(9.5 x 333.3 = 3.16 Ghz)

En heb de pc eens open gedaan, en zag dat er een kabeltje tegen mijn cpu fan kwam, zodat hij niet draaide. Maar nu alles terug normaal werkt, zit ik nog altijd met een temp van 48° idle. Kan het misschien zijn dat de cpu eerst moet afkoelen (dus pc tijdje uitschakelen) voor deze terug normale temps bereikt... Ik zal het morgen weten te vertellen!

namaste
13 January 2009, 03:53
Ja oke, ben dus echt een kieke :D
Die 48° is temp van mijn 2 cores :), en niet van de cpu.
Blijkbaar is dat een groot verschil :).
Maarja algoed dat ik eerst vanalles lees enzo, voordat ik aan het Oc'en begin he :d.

De temperatuur van mijn Cpu is 27° dus dat is goed he :d
toch bedankt voor de snelle reactie en hier mag een slotje op ;)