Volledige versie bekijken : PC start niet op



christleven
13 January 2009, 09:06
Heeft iemand dit al meegemaakt?
De computer werkt perfect. Ik sluit af (shut Down) dus geen slaapstand of dergelijke. Ik druk op de powertoets van de PC en voila niets nada rien de knots.

Als ik nu de stekker uit het stopkontakt trek en hem er terug insteek en dan op de powertoets indruk start hij normaal op. Begrijpen wie kan.

Is er een probleem met de voeding of is het een probleem van het moederbord? ik zou het niet weten. Nu hebben we een geschakelde voedingsdoos geplaats en we werken lekker verder.

't is maar ens om te horen of iemand dit ook al mee gemaakt heeft.

Merel
14 January 2009, 00:33
Jawel

christleven
14 January 2009, 20:38
@Merel, :cool: Bedankt voor je antwoord, maar heb ook een oplossing gevonden voor dit probleem?

dannyma
15 January 2009, 22:09
Heb je het bios batterrijtje al is vervangen door nieuwe mischien heeft die zijn geest gegeven ?

christleven
16 January 2009, 09:33
Bios batterijtje is in orde, want anders bij een stuk bios batterijtje staan de datum en andere instellingen niet meer juist. Dit heb ik reeds meegemaakt. Doen inmiddels verder zoals voorheen, even de stekker uittrekken en terug insteken en dan start ie weer. Kosten worden er niet meer aan gedaan vermits het een oude PC is en hij binnenkort toch vervangen wordt.

namaste
16 January 2009, 12:40
Zou waarschijnlijk wel de voeding kunnen zijn of de draad van de voeding zelf (kabelbreuk noemen ze dit dan) dan geeft de kabel wel stroom/geluid/beeld (hangt af van welke kabel, in dit geval de stroomkabel) maar alleen als hij op een bepaalde manier ligt. Dus moest je een 2de stroomkabel hebben liggen, dan kan je deze vervangen en zien of het daaraan ligt.

Merel
16 January 2009, 22:51
Het is een gekend fenomeen dat met iedere PC kan gebeuren, hoewel het zelden voorkomt.
Ik heb dat fenomeen en de remedie wel tientallen keren beschreven gezien.

Het kan inderdaad worden verholpen door wat je instinctief hebt uitgevoerd.
De aangeraden procedure is als volgt :
- het voedingssnoer uittrekken.
- de powerschakelaar (achteraan) herhaalde malen aan en uit te schakelen
- eventueel ook de "ON" schakelaar vooraan op de zelfde wijze enkele malen te bedienen
(eventueel eveneens de resetknop als die er is).
- het voedingsnoer terug aan sluiten

De PC opstarten gebeurt dan als normaal.

Naar mijn weten bestaat er nergens een echt goede uitleg voor het fenomeen, noch voor de remedie trouwens, hoewel er verschillende in omloop zijn. Naar ik heb kunnen observeren in de loop der jaren is dat het zich méér zal voordoen bij lange droge perioden met weinig luchtvochtigheid, zoals wij onlangs kenden Oostenwind). Hierdoor hecht ik meer geloof aan de theorie welke het fenomeen tracht uit te legggen door aanwezigheid van statische electriciteit, die een invloed zou hebben op componenten van de voeding.

Het wondermiddel lijkt wel op zwarte magie, maar het werkte 3x op mijn PC op verschillende tijdstippen. Gedurende de jaren die er daar op volgden heeft die PC er nooit meer last van gekregen.

Een PC die dat reeds heeft mogen meemaken, zal het vermoedelijk later opnieuw hebben. Maar het heeft een intermitterend karakter en het kan vanzelf ook volledig verdwijnen.

Het énige wat ik je anders kan aanraden is te zorgen voor een uitstekende aarding en er voor te zorgen dat die goed is doorverbonden naar je PC.

Een te grote lekstroom van condensatoren in het voedingsblok "zou" eventueel een andere uitleg zijn.