Volledige versie bekijken : gratis 3D !

20 juni 2005, 00:09
Hallo,ik zie hier veel tut's en tekeningen gemaakt met onmogelijke dure progs.
Nochtans is er een gratis alternatief,met dezelfde mogelijkheden,waar hier niets over vermeld staat. (spijtig):cry:
De leercurve is even hoog,zoals bij andere 3D progs,maar het resultaat is zeer zeker vergelijkbaar.En daar het "open software" is,ben je legaal perfect in orde.
Bekijk het zelf even op www.blender.org (http://www.blender.org) ,geef het een kansje.Wie weet kunnen wij van hieruit een 'dutch' blendergemeenschapje starten.Creativiteit komen wij hier niet tekort hè :D

AMD
20 juni 2005, 00:18
Hallo,ik zie hier veel tut's en tekeningen gemaakt met onmogelijke dure progs.
Nochtans is er een gratis alternatief,met dezelfde mogelijkheden,waar hier niets over vermeld staat. (spijtig):cry:
De leercurve is even hoog,zoals bij andere 3D progs,maar het resultaat is zeer zeker vergelijkbaar.En daar het "open software" is,ben je legaal perfect in orde.
Bekijk het zelf even op www.blender.org (http://www.blender.org) ,geef het een kansje.Wie weet kunnen wij van hieruit een 'dutch' blendergemeenschapje starten.Creativiteit komen wij hier niet tekort hè :D
Ik ken blender zelf ook. Heb er ook al mee geprobeert maar Blender is echt totaal niet goed. Blender is zeer slecht met polygons en point modus.
Cinema4D is bv perfect voor modelling in die modus.
Maya heeft de kracht van spline modelling waardoor ze de allerbeste zijn voor animaties (zie filmindustrie)
3D studio max heeft de krachtigste render (mentalray).
Blender heeft eigelijk van alles een heel klein beetje aan boord maar kan zich absoluut niet meten tegenover de boven 3 vernoemde pakketten.
Het is een leuk programmatje om abstracte wallpapers en dergelijke te maken, maar zeker niet om cutting-edge animations te maken noch hoogstaande technische designs te maken.
De afbeeldingen in de gallerij zijn mooi maar ik heb nog geen enkele deftige afbeelding gezien van bv een sportwagen, of een render met HDRI, of een animatie.

Mss wel interessant om de basis te leren van 3D maar absoluut niet interessant om effectief iets in te produceren.

AMD

20 juni 2005, 00:33
De bedoeling was wel om meer mensen 3D te laten ontdekken,op een legale en gratise manier.
Ik ga hier zeker niet in de klinch gaan over dit of dat prog.De crativiteit die je in je hebt is onhafhankelijk van een prog.Technisch kan en zal het steeds beter en mooier kunnen.Maar wat heb je aan een tekening van een wagen,huis of ding als er geen "ziel" inzit. (sorry hè).
Om dan toch een beetje op je uitdaging in te gaan de http://www.enricovalenza.com/gallery2.html
en er zijn er nog vele die op hun manier hun ding doen.

trebel
20 juni 2005, 02:16
ik gebruik onderandere blender om cars te maken in game's en dat voldoet heel goed daar de originele in de game's ook niet 100% zijn,3ds max is goed om wielen,chroom,grils,lichten enz te maken,voor cars worden de bestanden te groot voor de game,z modeler is ook een goeie daarvoor.

AMD
20 juni 2005, 14:22
De bedoeling was wel om meer mensen 3D te laten ontdekken,op een legale en gratise manier.
Ik ga hier zeker niet in de klinch gaan over dit of dat prog.De crativiteit die je in je hebt is onhafhankelijk van een prog.Technisch kan en zal het steeds beter en mooier kunnen.Maar wat heb je aan een tekening van een wagen,huis of ding als er geen "ziel" inzit. (sorry hè).
Om dan toch een beetje op je uitdaging in te gaan de http://www.enricovalenza.com/gallery2.html
en er zijn er nog vele die op hun manier hun ding doen.
Ja ok, maar ik vind dat je met blender nog lang niet in de buurt komt van C4D of Maya of een ander pakket.
Blender is een leuk programma maar is gewoonweg niet te vergelijken met een serieus pakket. En je kan perfect legaal bezig zijn met andere pakketten.
Je kan bv Maya Personal Edition gebruiken die evenveel kan als de complete versie alleen dat er een watermerk verschijnt in de final render.

@trebel: de meeste games worden ontwikkeld in Maya of 3DSM. oa Microsoft Games gebruikt zeer veel Maya, EIDOS en nog andere game studios zijn fervente gebruikers van Maya. Bij mijn weten worden de files helemaal niet groot. Een volledige 3D scene kan om en bij de 500kb liggen.

AMD

Norke
24 juni 2005, 18:24
De meeste mensen die echte degelijke 3D-dingen maken, nemen best de betalende software. De gratis software is dus voor diegene die het willen leren, de basisprincipes een beetje onder de knie krijgen. Trouwens, als die gratis software TE goed wordt, zullen ze er snel geld voor gaan vragen... :p

Ghostface
16 december 2005, 16:04
Ik heb zelf een tijdje Lightwave gebruikt, maar ook Maya, Maya vond ik handiger om mee te beginnen, Lightwave was weer wat moeilijker