Volledige versie bekijken : Toegepaste Informatica .



Fck_
14 January 2009, 14:14
Hello !

Mijn middelbare school zit er bijna op , en aangezien hetgeen dat ik nu aan het leren ben (Mechanische Vormgevingstechnieken) mij eigenlijk geen bal interesseert (:wall::p) ga ik dus willen verder studeren . Nu was ik aan het denken aan :

Toegepaste Informatica

Dit lijkt mij wel iets . Maar wat ik dus zou willen weten : Is het ook iets :P ? En zit er toekomst in enzo ?

ThxThx !

berger
14 January 2009, 14:38
Elke universiteit of hogeschool heeft een dienst die "studieadvies" geeft. Zij kunnen u inderdaad zeggen of een bepaalde richting goed is. Maar ze gaan natuurlijk ook hun eigen instelling niet afbreken. Je zult dus zelf moeten kiezen, dat is nu eenmaal een verantwoordelijkheid die iedereen eens moet nemen. Gemakkelijk is dat niet, want wat houdt een bepaalde keuze in, dat weet je pas echt als je bent afgestudeerd. Eigenlijk is elke job en dus elke studierichting interessant, als je het maar graag doet.
In de jaren '80 was een informaticus een "hele meneer" die een computer kon doen werken. Zo waren er toen niet veel. Daardoor hadden informatici eigenlijk in een onderneming veel te zeggen en konden ze ook een hoog loon eisen. Sommigen maakten daar misbruik van. Die periode is gelukkig voorbij, een informaticus is nu ook maar een normaal mens met een specialiteit zoals een ingenieur, loodgieter, jurist, huisvuilophaler, ......Het komt er nog altijd op aan iets te doen wat je graag doet, maar dat hangt ook van jezelf af.

coopman
14 January 2009, 17:00
Yea dit ga ik ook doen :D

ultddave
14 January 2009, 17:08
Yea dit ga ik ook doen :D
@Coopman; Welke school? :)

Er is momenteel een tekort aan mensen met een master diploma informatica. Dus qua doorgroei mogelijkheden is het wel nice.

Ik weet niet of je van plan bent om proffesioneel of academisch te doen, maar als je mijn richting doet (ICT op Univ hasselt) of Informatica hier, heb je maar 5u les per week. En een 32u (niet verplichte) zelfstudie zonder toezicht :P.
En ik heb maar 3 vakken per trimester. :) 1woord => chill :P Je moet wel effectief iets doen tijdens de zelfstudie, anders geraak je er waarschijnlijk niet.

Ik heb vorig jaar, Wetenschappen - Wiskunde 6u gedaan, en ik had dus geen programmeerervaringen what so ever, en toch is het gelukt om door te geraken op 2 van de 3 vakken :P. Dus het niveau ligt niet bijzonder hoog op de univ... :P =)

EDIT; Qua inhoud is het soms saai (theorie vakken = sucks :P). Maar je moet ook programmeren en aan projecten werken.

grtz

- Dave -

Fck_
14 January 2009, 18:46
Ik ga dat doen in Leuven denk ik :P ,
in de hoge school (www.khleuven.be).
Hopelijk word het wat! Qua ervaring heb ik eigenlijk niets ofzo , ik ben momenteel totaal iets anders aan het studeren dus..
Ik ga dus ook hogeschool doen, en niet universiteit. Universiteit kan ik niet aan denk ik..

Hier de vakken! > KLIK (http://www.khleuven.be/index.php?page=2102&opl_id=92)

ultddave
14 January 2009, 19:02
Ik ga dat doen in Leuven denk ik :P ,
in de hoge school (www.khleuven.be (http://www.khleuven.be)).
Hopelijk word het wat! Qua ervaring heb ik eigenlijk niets ofzo , ik ben momenteel totaal iets anders aan het studeren dus..
Ik ga dus ook hogeschool doen, en niet universiteit. Universiteit kan ik niet aan denk ik..

Hier de vakken! > KLIK (http://www.khleuven.be/index.php?page=2102&opl_id=92)
Tss, leuven ;P. En nja, ik had vorig jaar (int 6e dus) niet echt schitterende punten. 56% totaal met een 4-tal buizen op wiskunde en fysica onder andere. En toch lukt da hier relatief goe ;P.

Vakken 1e bachelor. (http://www.uhasselt.be/onderwijs/opleidingen/informatica/studiekiezer/studieprogramma_1bach_ict.asp)

Vakken 2e en 3e bachelor. (http://www.uhasselt.be/onderwijs/opleidingen/informatica/studiekiezer/studieprogramma_23bach_ict.asp)

Dit zijn mijn vakken in ICT. :)
+ In leuven hebben ze examens na de vakanties denk ik? Hier op de hogescholen en univ in hasselt, is dat meestal voor de vakantie ;P.

- Dave -

Fck_
14 January 2009, 19:10
Nja Leuven :p , lijkt me wel iets hebben enzo .

Geen idee wanneer ze daar examens hebben :P ..
Moeilijke keuze !

coopman
14 January 2009, 19:18
Ik ga wss voor gent is de beste keuze als je in west vlaanderen woont

ga wel voor professioneel gaan eerst zie da ik het beu ben na 3 jaar ;D

Fck_
14 January 2009, 19:23
Dat is inderdaad een goede keuze dan !

Ik ga volgens mij heel blij zijn als ik éénmaal iets anders studeer. Hetgeen wat ik nu al 6 jaar doe interesseert mij eigenlijk wreed weinig :P . ICT interesseert mij zoveel meer , waardoor de school ook fijner gaat worden lijkt me dus !

ultddave
14 January 2009, 19:24
@coopman; Dan kunt ge misschien beter academische bachelor doen, is ook 3 jaar. :) Da scheelt wat in u loon later, (kweet wel niet of het veel scheelt :P).

- Dave -

coopman
14 January 2009, 19:28
maar moet ge dan niet doordoen ofzo
en academisch ligt in aalst :p
das tever mijn gedacht :)

Fck_
14 January 2009, 19:31
Wat is het verschil daar eigenlijk allemaal tussen ?

Wat ik wil gaan doen in Leuven is :

Professioneel Bachelor ,
maar wat is dan het verschil tussen een professionele en een academische ?

ultddave
14 January 2009, 19:41
Academisch is iets moeilijker (qua leerstof etc) dan Professioneel maar daarom krijg je ook een diploma waardoor je iets meer gaat verdienen dan de mensen met een professioneel bachelor diploma.

Maar de verschillen op de loonschaal zal je waarschijnlijk wel merken als je de prof. en academische masters met elkaar vergelijkt. :P (master is 2 jaar extra.)

Wel even vermelden dat je niet overal bij dezelfde school een master kan volgen. Bij sommige scholen moet je van school wisselen na 3jaar, of zelfs naar het buitenland gaan om de andere 2 jaar van de master te doen. :) Altijd checken op voorhand dus ;P

- Dave -

Merel
23 January 2009, 17:05
Mensen, programeren is net zoals met grammatica : vergeet een komma en de syntax werkt niet.

Conclusie van de preek :
Vanaf nu reeds de juiste woordenkeuze , de juiste syntax, de juiste zinsbouw en punctuaties gebruiken in je geschreven teksten zal helpen om professionele vaardigheden aan te werven zoals precisie en aandacht. :lol:

Iedereen succes gewenst met je studies. ;)

peenif
23 January 2009, 17:15
Mensen, programeren is net zoals met grammatica : vergeet een komma en de syntax werkt niet.

Conclusie van de preek :
Vanaf nu reeds de juiste woordenkeuze , de juiste syntax, de juiste zinsbouw en punctuaties gebruiken in je geschreven teksten zal helpen om professionele vaardigheden aan te werven zoals precisie en aandacht. :lol:

Iedereen succes gewenst met je studies. ;)

Toch raar dat programmeren met één m plots programeren wordt. :bow:

En aanwerven is nog steeds iets anders dan verwerven.

ultddave
23 January 2009, 18:04
Thanks Merel,,,, ;)

;;

@Peenif: hehe, you made my day ;P

- Dave -

Pjj
23 January 2009, 21:33
<?
if(Merel==owned)
{
echo "Haha, goeie Peenif!"
}
?>

Haha, goeie Peenif!

Merel
23 January 2009, 22:43
Mooi gezien peenif !
Bedankt om mij hierop attent te maken. Ik heb er geen moeite mee ; integendeel het wordt gewaardeerd.

Maar je weet drommels héél goed wat ik bedoel !

Vandaag de dag is slordigheid schering en inslag zonder dat men er zich erg aan stoort. Informatica is (bij ons) al lang niet meer het oordeelkundig hanteren van de oscilloscoop om logische schakelingen van een CPU-unit of een periferal in te duiken.

Het vraagt vandaag een bijzonder analytische geest om complexe zaken aan te kunnen
en ... het precieze programeren (met 1 m) van programma's (met 2 m's).

(Kijk maar eens wat Softwin BitDefender momenteel overkomt met zijn lousy producten, terwijl Symantec als een fenix herboren wordt met verbeterde NIS software)

Indië heeft grote inspanningen geleverd op de ontplooing van goede informatici. Die training werpt vruchten af.
Indiërs ziet men overal opduiken in deze sector omdat hun grijze materie er zeer specifiek werd op getraind. Studeren is één zaak, maar de "ingesteldheid" is een andere zaak. Indien men geen zelfdiscipline heeft, dan zal het niet vanzelf uit de lucht vallen.
Het ligt evenveel aan de eigen houding (ik bedoel de attitudes) als aan de keuze van een hogeschool of universiteit.

Ik hoop dat iedereen de toedracht van de boodschap hier wel heeft begrepen en aanvaard en er zich goed bewust van wordt.
Zoniet, is het voor mij toch maar bedroevend en verprutste ik tijd en moeite. Het manipuleren van de geschreven taal helpt gewoon aan het ontwikkelen van bepaalde intellectuele vaardigheden. Nu voor mijn part mag je verder modderen, het was maar een raad.

Toch maar opnieuw iedereen succes gewenst met zijn verdere studies en loopbaan.

ultddave
24 January 2009, 00:05
en ... het precieze programeren (met 1 m) van programma's (met 2 m's).

Volgens mij mist programmeren weer een 'm' hoor :D.

Hoe dan ook :P
Je hebt wel gelijk over de inzet. Tijdens de infodagen hadden ze het over een 'product' van factoren, geen som. Als 1 van de factoren (bijvoorbeeld inzet), nul is, dan is de uitkomst ook nul. ;)

- Dave -

peenif
24 January 2009, 10:10
Merel - iemand die zich moreel verheft tot het geven van een preek aan enkele studenten informatica die hier wat over hun studierichting kletsen, bovendien in die preek op het missen van een komma haar conclusie baseert en het woord grammatica gebruikt - gaat af als een gieter indien blijkt dat zij tekort doet aan haar eigen conlusie, en ook nog eens een m vergeet in programmeren.

Citaat : "Vanaf nu reeds de juiste woordenkeuze , de juiste syntax, de juiste zinsbouw en punctuaties gebruiken in je geschreven teksten zal helpen om professionele vaardigheden aan te werven zoals precisie en aandacht."

Wat Bitdefender, Symantec en Indië in uw reply komen doen begrijp ik helemaal niet - zou het trouwens alleen de grijze hersenstof zijn, die de Indiërs naar hier brengt?

Uw allusie op het einde, dat deze studenten maar wat verder moeten aanmodderen vind ik flink erover en volledig op uw rekening.

ultddave
25 February 2009, 21:13
Bedankt om mij hierop attent te maken. Ik heb er geen moeite mee ; integendeel het wordt gewaardeerd.Zo te zien niet, aangezien je sinds dit voorval niet meer online komt? ^^

Anyway; enough said.

Dit is een voorbeeld van een ICT opdracht;
http://didactiekinf.uhasselt.be/humane/lesmateriaal/project.pdf

Gebruikersgerichte programma's ontwerpen, GUI maken enzovoorts.

Dit is bijvoorbeeld ook mijn huidig c project; http://didactiekinf.uhasselt.be/impprog2/lesmateriaal/project2008-2009.pdf

1 van jullie al een keuze gemaakt btw? van richting/school ofzo?

Mvg
- Dave -