Volledige versie bekijken : Herinstallatie



Baloeke
29 January 2009, 17:46
Hoi,

Mijn buurvrouw heeft een probleem met haar laptop. Het gaat hier om een HP pavilion DV2000.

Op die laptop is een versie van Windows Vista geinstalleerd. Omdat er zoveel problemen zijn met haar laptop wil zij deze terug formateren.

De d-schijf is de recovry, de gebruikte grote is 6.97 GB. Ik vermoed dat daar dus de nodige dingen staan om deze laptop terug tot de oorspronkelijke staat te brengen.
Er is een map recovry met 4 bestanden met een grote van 271 KB
De map SMRTNKY bestaat uit 5 bestanden en 1 map met een grote van 24 KB
Verder zie ik het bestand autorun, met setupgegevens, een bestand Picasa - configuratie instellingen en een toepassing Setup SNK.
Als ik deze toepassing start, vraagt men of ik deze computer aan het draadloos netwerk Pierre wil toevoegen.
Deze bestanden zijn niet groot, verborgen bestanden zijn weergegeven, maar zie ze niet.
Het probleem is dat zij geen opstart CD/DVD heeft.

Hoe kan ik deze laptop terug in oorspronkelijke staat brengen?

Edit: Vermoedelijk is de oorspronkele staat een Versie van XP, daar ik bestanden van van 2006 zie staan.

mikasjors
29 January 2009, 18:12
Is dat bij hp niet iets met opstarten en dan F11 intoetsen ofzoiets? en dan terugzetten naar factory settings.

Dopey
29 January 2009, 21:33
Via start menu zou je toch in staat moeten zijn om een set recovery dvd's te branden. Daarna kan je in principe die recover partitie formatteren. Ook via het recover menu kan je pc naar zijn oorspronkelijke staat terugbrengen.

Baloeke
29 January 2009, 22:01
Is dat bij hp niet iets met opstarten en dan F11 intoetsen ofzoiets? en dan terugzetten naar factory settings.
Moet ik eens proberen. Heb natuurlijk geen handleiding van die laptop.

Via start menu zou je toch in staat moeten zijn om een set recovery dvd's te branden. Daarna kan je in principe die recover partitie formatteren. Ook via het recover menu kan je pc naar zijn oorspronkelijke staat terugbrengen.
Probleem is hoe geraak je aan die recovery. Zoals ik beschreven heb staat op de d-schijf bijna 7 GB aan gegevens die ik niet zie staan.
2de probleem, dat denk ik toch, is dat waarschijnlijk Vista over XP heen is geplaatst.

De buurvrouw heeft die laptop 2de hands gekocht, een klein jaar geleden, daar stond toen Vista al op. Zij heeft daar dingen op gevonden die ik hier beter niet vermeld. Deze dingen heeft zij reeds verwijderd, kort na haar aankoop.

compuchrisje
30 January 2009, 00:09
Normaal gezien moet er een handleidings CD of DVD bij gezeten hebben. Vermits het recovery-deel er nog staat, is er nooit een setje gebrand. Kijk eens tussen al die programma's (wat voor mij nog altijd een rotlijst is) of je er niks van ziet staan. Het kan ook in het configuratiescherm zitten, ben er niet zeker van. Zodra je wat hebt gevonden, kan het branden beginnen en zal die recovery-partitie leeggemaakt worden. Daarna kan je de schijf gebruiken om het herstel te doen, dus pc opstartbaar maken met de speler, herstarten en van bij het laden op F2 drukken denk ik, zal je even moeten bekijken als het ding opstart. Verder zal het een beetje zijn zoals hier (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=42)denk ik.

Baloeke
30 January 2009, 00:17
Dat is het probleem, dat er geen CD/DVD bijzit. Heb vandaag aan het zoeken geweest, maar vond geen pasklaar antwoord, dus waarom hier dan niet vragen. Ons forum dient voor zulke dingen ;)
Ik zal dat laptopke, eens flink moeten doorzoeken of ik iets bruikbaar vind.
Hou jullie op de hoogte, andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

peenif
30 January 2009, 07:03
Bij mijn HP desktop staat onder alle programma's > PC help en tools > aanmaakprogramma voor herstel CD-DVD's / is een wizard die zelf wel vindt wat moet gebrand worden van de D partitie, zo er reeds een herstel CD gemaakt is kan je het vergeten.

Dopey
30 January 2009, 16:18
Bij mijn HP desktop staat onder alle programma's > PC help en tools > aanmaakprogramma voor herstel CD-DVD's / is een wizard die zelf wel vindt wat moet gebrand worden van de D partitie, zo er reeds een herstel CD gemaakt is kan je het vergeten.

En de recover partitie, is dat een XP of een Vista? Mss dat je best een XP installeert op de laptop, als Vista zoveel problemen gaf. Mss dat de hardware van de laptop niet echt toereikend is om Vista echt deftig te draaien.:)

Gertjeeuuhh
30 January 2009, 19:06
Als je de laptop opstart en op F11 duwt kun je langs daar de computer terug naar zijn fabrieksinstellingen brengen, normaal gezien kun je langs daar ook gegevens backuppen op een externe harde schijf.

ghost
30 January 2009, 19:38
Naar wat ik heb gelezen , is het f10 drukken bij het startup.

Baloeke
31 January 2009, 19:05
Bedankt voor de tips. De buurvrouw is niet weekend niet thuis. Zal de tips, wel uittesten, van zodra ik haar zie.

Wat betreft de recover partitie, ik zou het niet weten, welk besturingsysteem het is.

Enkele van de problemen op die laptop

Bij het aanmaken van een nieuwe map kan deze map geen naam krijgen. Krijg de melding dat de map niet bestaat
De prullenbak is weg
De sitebar van vista is nergens te vinden
De (ingebouwde) webcam, kan niet worden ingesteld, alsook de microfoon
...

compuchrisje
1 February 2009, 01:33
Prima format materiaal dus :good:

Baloeke
1 February 2009, 14:37
Dat dacht ik ook ;)