Volledige versie bekijken : windows XP



Gilberto
1 February 2009, 19:12
ik was aan het zoeken naar een legale XP op kapaza, 2de hands en ebay, maar ik raak er niet uit
de ene biedt "oem" versie aan, de andere "recovery" cd, wat is het verschil, en dan nog versies met 32bit en 64bit, ik begrijp er niks meer van
is XP prof merkelijk beter dan XP home
hoe kan ik zien of alles legaal is
U ziet een hele boterham, kan er iemand mij helpen
alvast bedankt op voorhand

Kokki
2 February 2009, 10:35
Oem's zijn voor systeembouwers en komen mee met een nieuwe pc. Als deze cd's (lees key's) nooit gebruikt zijn geweest, dan kan je die gebruiken.
Recovery cd's zijn cd's die bij een bepaalde pc horen. Sommige fabrikanten leveren geen originele cd mee, maar een recovery. Met een rcovery kan je dus alleen maar iets doen als deze is voor hetzelfde type pc.
XP Pro verschilt niet veel van xp home. Als je die pc alleen thuis gebruikt heb je genoeg aan een home. Een home kan je bv. niet in een domein plaatsen.
32 en 64 bit is afhankelijk van je cpu. Dit kan x86 (32 bits) zijn of x64 (64 bits). Vrijwel alle nieuwe processoren zijn 64 bit (AMD Athlon64 bijvoorbeeld). Als je niet zeker weet welke je moet hebben, pak dan de 32 bits. Deze werkt ook als je een 64 bit systeem hebt

PeterN
2 February 2009, 17:48
Hangt er vanaf wat je onder tweedehands verstaat, maar als het een geopende/gebruikte versie is, is het altijd illegaal.
Recovery cd's zijn dus zowiezo illegaal want ze horen bij een pc.

Ik zou mij toch niet gerust voelen bij zo'n aankoop. Je weet immers niet als de sleutel al gebruikt is, en dus illegaal. Als het gesloten verpakkingen zijn is het wat anders.

gabriel
4 February 2009, 18:59
wel ik zou zeggen voor alles en nog wat : 2ehands is altijd een probleem , om het even wat je koopt , er wordt wel een waarborg ingesteld maar als die ook geldig is voor software is en blijft een ??? vraagteken , de originele koper heeft een ' gebruikers recht ' aanvaard ... dus nie door verkopen .... en nu ??