Volledige versie bekijken : ip-adres toewijzen



De Koene
3 February 2009, 02:46
Ik heb een router geinstaleerd en deze werkt nu eindelijk.
Maar daar moeten 2 pc's draadloos op werken, ik heb nu het volgende "probleem", pc 1 kan gewoon verbinden maar als ik de tweede pc laat verbinden geeft dit een netwerkconflict.
Ik heb dan zelf handmatig een verschillend ip-adres laten toewijzen maar dit helpt niet.
Dus in fiete kan er nu maar 1 pc terzelfder tijd online.
Modem is een speedtouch 5x6 van Belgacom (adres xxx.xxx.1.1)
Router is een WRVS4400N (adres xxx.xxx.2.1) ingesteld als gateway.
Toegewezen adres pc1 xxx.xxx.2.101
Toegewezen adres pc2 xxx.xxx.2.102
Ik heb al wat andere adressen geprobeerd maar het probleem blijft hetzelfde.
Wat kan hier de oplossing voor zijn?

PeterN
3 February 2009, 09:31
Surf naar de instellingen van uw router. Onder 'Lan' moet je 'DHCP' opzetten. De router deelt dan de ip adressen uit in uw locaal netwerk. Zet tevens 'Maximum Number of DHCP Users' op minimum 2 als je 2 pc's wil aansluiten.
Op de pc's zorg je dat de instelling 'automatische een ip verkrijgen' bij je netwerk eigenschappen (tcp/ip) staat aangevinkt.

De Koene
3 February 2009, 11:18
DHCP staat aan en het max. aantal ip-adressen is 50 (stond automatisch zo).
Automatisch ip-adres toewijzen is uitgeschakeld want als ik het inschakel bij pc1 krijgt deze gewoon goed verbinding, als ik dit dan ook bij pc2 doe krijgt deze geen ip-adres toegewezen.
Als ik pc2 dan zelf een ip-adres toewijs krijgt deze wel verbinding maar dan werkt pc1 niet meer.
Om de muren van op te lopen.

PeterN
3 February 2009, 11:29
Automatisch ip-adres toewijzen is uitgeschakeld want als ik het inschakel bij pc1 krijgt deze gewoon goed verbinding, als ik dit dan ook bij pc2 doe krijgt deze geen ip-adres toegewezen.

Het is dat wat je moet oplossen en wat niet normaal is...
Bij automatisch ip geven zouden beide pc's een verschillend ip moeten krijgen. Dus zet beide pc's op automatisch en herstart ze. (Zet ook DNS op automatisch, de setting net onder automatisch ip)
Het verkrijgen van een ip van de router heeft zoals gezegd met DHCP en de ip pool te maken, maar die staan juist zeg je. Kijk eens eventueel na als er geen beperkingen ingesteld staan in de router voor bepaalde ip's. Kijk ook na dat er geen beveiliging (mac adres) opstaat.

De Koene
3 February 2009, 11:53
Nu werkt het, hoe dat komt weet ik niet echt maar ik heb het volgende geprobeerd.
DHCP staat nog aan, ik heb het automatisch toewijzen van ip en DNS op beide pc's uitgeschakeld want dat werkt gewoon niet en dan de twee vaste adressen zoals in het eertste bericht omgewisseld. En ja alles was dan ook correct ingegeven.
En dus nu lijkt het wel te werken en hopelijk blijft dit zo.
Helaas weet ik nu nog steeds niet waarom het automatisch niet werkt
Nu had ik nog een vraag, zijn er voor of nadelen aan verbonden wanneer je zelf een ip-adres toewijst?

PeterN
3 February 2009, 13:52
Het nadeel van vaste ip's is dat je alles moet onthouden :D Als je nu later een derde pc wil bijhangen moet je dus zorgen dat je die een vrij ip geeft. Anders gaat dat automatisch. Voor de rest is er niet direct een nadeel aan als je in een klein thuis netwerk zit.
Vreemd waarom dat automatisch niet werkt...Moet iets in de router zijn want die verdeelt de ip's dan?

De Koene
3 February 2009, 14:15
Ik begrijp het ook niet, de router is zeker geen van de goedkoopste en linksys geniet volgens mij toch een redelijke reputatie, maar ja ik heb nu toch verbinding.
In ieder geval bedankt.

De Koene
5 February 2009, 00:58
Nu heb ik nog een probleem, de twee pc's zitten nu in een thuisnetwerk maar op de ene pc is alles gewist van gedeelde documenten.
Hoe kan ik deze nu terug instellen?
Heb al gezocht maar het gaat er bijna altijd om hoe je deze echt moet verwijderen via het register maar dat moet ik dus juist niet.
Ik wil gewoon 1 mapje dat op beide pc's toegankelijk is.

PeterN
5 February 2009, 15:51
Welke versies draaien eigenlijk op die pc's? XP pro?
Ik begrijp eigenlijk niet goed wat je bedoelt. Op pc1 ga je een map hebben met de documenten die op pc1 staan en die je deelt met het thuisnetwerk. Op pc2 staat een andere map met de documenten die op pc2 staan en die je deelt met het thuisnetwerk. Het mapje noemd ook mijn gedeelde documenten, dus de documenten van die pc.
Om de documenten van pc2 te zien op pc1 moet je via windows verkenner, mijn netwerk, volledig netwerk, micosoft windows netwerk en dan naar pc2 gaan.

In Vista is het een beetje anders. Daar kan je het openbaar zetten.

De Koene
5 February 2009, 17:10
Op beide pc's is xp pro (sp3) geinstaleerd.
Als ik ga kijken in de verkenner, mijn netwerklocaties dan staat daar "enkel mijn websites op MSN" en dan nog eens hetzelfde maar in het engels.
Als ik op een van de twee klik krijg ik een volgende foutmelding
"de functie die u wilt gebruiken bevindt zich op een netwerkbron die niet beschikbaar is"
"Klik op OK om het opnieuw te proberen of vul in het onderstaande vak een ander pad naar een map met het installatiepakket 511504.MAINSP3op.msp."

Microsoftnetwerk zie ik hier niet bijstaan.
In mijn netwerkverbindingen staat er wel een internet gateway met als status verbonden, dus het is er wel degelijk toch?
Ik heb de installatiewizard voor een draadloos thuisnetwerk goed doorlopen en gebruik gemaakt van een stick om de gegevens te installeren.

Hoe kan ik eigenlijk controleren of de pc's wel met elkaar kunnen comuniceren?

PeterN
6 February 2009, 14:27
Hoe kan ik eigenlijk controleren of de pc's wel met elkaar kunnen comuniceren
Via ping, zie punt 5 hier: http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094

In die faq (http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094) staan de afbeeldingen en uitleg waar je moet op letten:
- Microsoftnetwerk aanvinken in eigenschappen, delen opzetten.
- Netwerknaam op alle pc's hetzelfde, computernaam verschillend
- Firewall nakijken en eventueel eigen softfirewalls controleren.
- Met ping kan je uw hardware testen als beide pc's elkaar al zien.
- Met ipconfig/all kan je uw gegevens opvragen.

De Koene
7 February 2009, 12:59
Ja het is gelukt.
Nog een laatste vraagje, ik xp home edition dus kan ik geen gebruik maken van de functie "extern bureaublad" is er gratis software op de markt die me die mogelijkheid wel bied?

PeterN
7 February 2009, 14:56
Ja het is gelukt.
Nog een laatste vraagje, ik xp home edition dus kan ik geen gebruik maken van de functie "extern bureaublad" is er gratis software op de markt die me die mogelijkheid wel bied?
Ja. Er zijn er meerdere, reeds een paar keer vernoemd hier. Zoek maar eens hier in het forum naar 'radmin', daar zullen er nog andere vernoemd staan.