Volledige versie bekijken : temperatuursverschil ts. kernen



Iced Dragon
5 February 2009, 16:51
Met de aanloop naar het berekenen van data voor mijn thesis heb ik al een tijdje de temperatuur van mijn processor opgevolgd.

Opstelling:
Intel E8400, niet overklokt.
Gigabyte EP45-DS3R
Scythe Mugen koeler met Zalman ZM-F3 koeler

Outtake-fan is een Antec Tricool.

Standaard heeft mijn processor gemiddeld een 40°C (gemeten met CoreTemp), waarbij de ene altijd 2-3 graden koeler is dan de andere (dus 38-42 of zo), zelfs al heeft de koelere kern meer load.
Bovendien heeft het moederbord een programma (Energy Saver) die de stroom naar de processor regelt, en naargelang de load de processor opdrijft, of op een lager niveau doet werken.
Valt dit programma weg dan stijgt de temperatuur tot rond de 50.
Draai ik mijn programma voor data dan wordt dit zonder dit programma een 75°C, mét een 50-55.
Dit vind ik, zeker met een koeler als de Mugen, nogal veel. Verhogen van de fansnelheid maakt weinig verschil.

De koelpasta is Actic Silver 5. Er wordt aangeraden van (per kern) een hoeveelheid pasta ter grootte van een 'rijstkorrel' aan te brengen.

Mijn vroegere processor (AMD 3800+) haalde met moeite 30°C, met standaardkoeler! Ik verwacht ook een dergelijke temperatuur zonder load bij de E8400

Heb ik gewoon te weinig pasta opgedaan? Of is er iets meer aan de hand (zie ik iets over het hoofd)?

g_man
5 February 2009, 20:04
Er wordt aangeraden van (per kern) een hoeveelheid pasta ter grootte van een 'rijstkorrel' aan te brengen. Hoe ga je dat doen? Op die 4 kernen zit toch een koelelement. Daarop koelpasta aanbrengen ter grootte van 1 rijstkorrel! Teveel gaat er tussenuit geperst worden, en op je socket schade kunnen toebrengen. Opletten dus!


Mijn vroegere processor (AMD 3800+) haalde met moeite 30°C Je kan daarin weinig vergelijking maken, je vergelijkt appelen met peren. :)

Heb ik gewoon te weinig pasta opgedaan? Of is er iets meer aan de hand (zie ik iets over het hoofd)?Denk niet dat je temps clecht zijn, je kan echter kijken naar de airflow in je case, de positie van je fan op je heatsink wijzigen, kijken of je de koelpasta juist en genoeg hebt aangebracht, maar ik zou het niet doen. 40° is géén probleem

Niels
7 February 2009, 15:29
Even ter vergelijking, ik zit met mijn E8400 (en Antec Nine hundred case) aan de 25-27 celcius idle (lager dan 25 kan die niet meten) en zo'n ~30-32 stressed, als ie lange tijd gestressed is zo'n 35max. (Ook schyte mugen)


- Niels

Iced Dragon
7 February 2009, 20:17
da's inderdaad een groot verschil.
Zelf heb ik een Antec Sonata III kast.
Welke fans gebruik je? Welke koelpasta en kan je ongeveer zeggen hoeveel je er op is?

:eek:

g_man
7 February 2009, 22:13
25° lijkt mij zeer straf op lucht... je zit al in een kamer waar de temperatuur rond de 21° zit. En max. 35° stressed...dan heb je volgens mij nog nooit een echte stresstest uitgevoerd.

Iced Dragon
8 February 2009, 15:09
en ook: met welk programma controleer je je temperaturen?

Niels
9 February 2009, 14:51
Een Nine Hundred is echt een air-beest he, veel fans en alles....

iig heb gewoon de standaard fans van de Nine Hundred, front fans op low, achter fan en op de bovenkant op mid. Koelpasta Artic Silver 5 en een Schythe Mugen. En hoeveel pasta? Gewoon heel dun, Obsessed heeft ut voor mij erop gedaan (die heeft pc gemonteerd)

Ik meet met Realtemp. Pc staat laag (waar intake fans dus ook de koudere lucht in de pc blazen)

Stress-test heb ik met Orthos gedaan (beide cores) voor 1 uur. Max was toen 35 dat ie kwam.

- Niels