Volledige versie bekijken : Computers herkenen elkaar niet bij Bestands en Printerdeling



papagaai3.5
12 February 2009, 21:15
Hallo,
Ik heb thuis 2 computers een vaste computer (XP prof) en een laptop (Vista home premium). Nu probeer ik al een tijdje om het netwerk zo in te stellen dat ik vanaf de laptop bij de harde schijf van de vaste kan en andersom. Dat lukt. Als ik op de laptop een map of schijf als delen markeer dan kan ik die op de vaste computer vinden door \\Laptop (file://\\Laptop) in te typen in de adres balk. Dan krijg ik een scherm te zien met alle mappen die ik gemarkeerd heb als delen. Maar ik kan alleen de map zien die ik heb gedeeld en niet de onderliggende mappen en bestanden want dan krijg ik een melding dat de machtigingen niet goed staan. Als ik dan op de laptop naar machtigingen ga van die map dan staat mijn vaste computer er niet bij (allen laptop) dus kan ik de machtigingen niet instellen. andersom heb ik dit probleem ook. Weet iemand hoe ik dit moet oplossen.

Mijn netwerk
Vaste computer <== kabel ==> modem
Laptop <== kabel en draadloos ==> modem
modem <=> internet
Verbindingen
Vast <=> internet
Laptop <=> internet

Ik heb:

een vaste computer Xp professional SP3 werkgroep THUIS(192.168.2.2)
een laptop Vista home premeum SP1 werkgroep THUIS (192.168.2.3)
een modem (KPN Experia Box) die tevens als router dient (192.168.2.1)
een wii (draadloos en kabel) die wel verbinding moet hebben maar niet in het netwerk hoeft worden opgenomen
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Ps: pinngen gaat van vast ==> Vista met ping.exe 192.168.2.2

PeterN
13 February 2009, 14:28
Uw vast pc staat er niet bij daar hij geen account heeft. In vista waar je uw bestand deelt en waar je het lijstje krijgt waar uw pc niet bijstaat staat onderaan het lijstje 'create a new user' (in het engels).
Maar de eenvoudige weg is gewoon via public folders te werken in vista.

papagaai3.5
13 February 2009, 15:37
Ik kan het niet vinden
in word-document screenshot vanaf vast
op laptop is precies het zelfde te zien (alleen dan vista stijl)
groeten papagaai3.5

Ps: "je" zeggen mag van mij ook

PeterN
14 February 2009, 00:18
Op de laptop met vista ga je een map delen die bereikbaar moet zijn vanaf je vaste pc met xp:
- zoals je beschrijft kunnen beide pc's elkaar zien en zitten ze in juiste netwerk. De firewalls zijn zo geconfigureerd dat ze geen roet in het eten gooien.
- Op de vista pc ga je naar netwerkcentrum. Kijk na als 'netwerkdetectie' is ingeschakeld. Kijk na als 'bestanden delen' is ingeschakeld. Kijk na als 'met wachtwoord beveiligd delen' is uitgeschakeld.
- Op de vista pc ga naar de betreffende map die je wil delen, klik rechts en kies delen. Je ziet dan iin vista stijl figuur 1 van je document.
- Onder de knop 'machtigingen' kan je zien wie toegang gaat hebben met welke machtigingen. Figuur 2 van ke document laat al zien dat 'iedereen' lees machtiging heeft, je moet dus daar niks meer doen, enkel bevestigen.
- Op je xp pc moet je nu in verkenner bij uw netwerk, microsoftnetwerk de beide pc's zien staan. Klik je op de vista pc zie je de gedeelde map. klik je op de gedeelde map zie je de bestanden.

Opmerking. Na het instellen kan het zijn dat het even duurt eer beide pc's elkaar zien en de gedeelde mappen zien. Druk een paar keer op refrech zodat hij geforceerd telkens opnieuw gaat kijken. Eens ze elkaar zien blijft het snel gaan ;)

De werkwijze andersom is eigen zo goed als identiek . Succes ;)

EDIT: ter info:
Alle personen die niet met een gebruikersaccount en wachtwoord op de pc inloggen krijgen toegang tot de gedeelde map als je 'iedereen' als machtiging instelt.

Een andere pc die via je thuisnetwerk inlogt op de pc met de gedeelde map, doet dit niet met een account en wachtwoord en krijgt door de setting 'iedereen' dus machtiging.
Moeilijke uitleg maar kan het niet anders formuleren ;)